Bukefalos 28 år!

05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL

Hej hej allihopa!

Jag lämnar tråden härmed (även om jag inte varit så himla aktiv), min fina häst Schubori är såld till Julia i Malå (antar att hon finns här på Buke nånstans) :angel: Jag saknar honom till guds förbannelse men han har det jättebra och han har verkligen kommit till någon som älskar honom och uppskattar honom för den han är :laugh: Han har det precis så som jag önskar och ¨så som han haft det hos mig, om inte bättre med all mark som finns uppe i Norrland ;)
Det fanns ingen möjlighet att ha honom kvar, pappan till min dotter tar inte alls hand om henne så mycket som han borde och jag hade aldrig hunnit åka till stallet, jag har inte råd heller egentligen ;) Han lämnade ju mig med skulder som vi tog gemensamt men som står i mitt namn och det betalar han såklart inte på nu och pengarna från hästen fick delvis gå till det!

Jag får vänta ett par år och sen kommer det köpas ny häst till mig och en ponny till Elin :D ha det gott och lycka till med era (stora) bäbisar ;):D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kan kanske låta lite fel, men vad skönt för dig att du sålt hästen! Jag menar, du verkar ha fullt med problem även utan hästen.
Och har man hittat ett bra hem, så blir det ju en lättnad!

Hoppas att allt kommer bli bra nu och att du kan lägga allt fokus på dig och din dotter! :bump::banana:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Vi har varit och badat :laugh:

Othello var väl inte helt övertygad att gå ner i vattnet. Den blivande fodervärden red och jag gick före i vattnet, då kunde han gå med på det. Men han tyckte inte att det var lika kul som vi tyckte att det var :D.

Men vi kommer nog att testa igen, kanske känns bättre för honom andra gången när han är lite förberedd! Kanske han kan få draghjälp av någon annan häst då, det får vi se.

bete020.jpg


bete019.jpg


bete018.jpg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Åh, det är säkert över ett år sedan jag skrev någonting här - vad fina era 05or blivit!! :laugh:

Min lillkille blev aldrig såld i vintras utan fick stanna kvar (tur det såhär i efterhand).
Han går som en klocka förtillfället och har vuxit enormt både i kropp och knopp!
Känner ni igen min lilla Gustav (e. Poet - Goldlöwe)? :D

282716_10150245070228650_537083649_7520259_6532995_n.jpg

254436_10150205058933650_537083649_7174259_6662094_n.jpg

198057_10150138122703650_537083649_6617705_2931088_n.jpg

253739_10150204323588650_537083649_7165942_5138650_n.jpg

254052_10150199261263650_537083649_7117640_6448824_n.jpg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Han har blivit jättefin. Jag tror jag såg er på en hopptävling tidigare i våras. Jag var där och skuttade runt med min "lilla" prinsessa : )
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Åh tack så mycket :bow:
Måste ju ha sett din med tanke på att vi tillhör samma region och uppenbarligen åker på samma tävlingar :p hihi
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Det här sysslar vi med nu. Då hästen fick för sej att hoppa "över" bommen och klättra över mellanväggen och vända sej så att han stod baklänges i transporten igår då han var på tävling :cool: :(

Hoppade första klassen i alla fall och var felfri i den om man ska se någonting positivt med gårdagen.

img_5548_161418932.jpg


img_5560_161419174.jpg


img_5570_161419486.jpg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Just nu bygger jag och Brixie på våra konditioner och rider mest i skog och mark. Har så fina vägar att galoppera efter, riktigt lyxigt, vill absolut inte ha någon höst/vinter med hård hård mark....
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Giinne: Vilken snygging!

Monell: Roligt att ni har kommit ut på lite tävling, och att det gick bra!

Här är vi också inne i en träningsperiod nu, jobba kondis och styrka!

I söndags var vi i Kalmar och tävlade fälttävlan och pålle skötte sig fint!
Var seg i dressyren, vilket ledde till ett par avbrott i galoppen som han inte riktigt orkar med ännu. Vi landade på 60%.
Hoppningen gjorde han det han skulle, det var en ganska liten ridbana med mycket svängar vilket inte direkt är vår starka sida, trots detta hade vi bara ett litet löjligt pet på hinder nr 2. Så jag är nöjd!

I terrängen var han super duktig! För sörsta gången fick vi igång galoppen ordentligt. Vattnet hoppade han som han aldrig gjort annat, trots att det var ett nerhopp i vattnet med hinder på vägen upp. Sedan glömde en viss pilot bort att hästen faktiskt är en unghäst, och gjorde det lite onädigt svårt för honom på en spets. Vilket ledde till att han hoppade brevid hindret istället:o På andra försöket tog vi det dock utan problem!
Han var ordentligt trött i bakbenen mot slutet på banan, som sagt så behöver han bli starkare innan han orkar med galoppen.

Så nu har han en veckas semester, sedan blir det hårdträning med styrka och kondition! Vi har en fälttävlan kvar i år, i början på oktober. Sedan har vi även lite dressyrträningar inbokade och jag försöker även få till någon liten träningsresa... Någon dressyrtävling ska vi också försöka hinna med. Samt att vi har en sadelprovning inbokad om 3 veckor. Så det är fullt upp!

Om ni inte är allergiska mot dålig filmkvalitet så finns här filmer från helgens tävling
http://www.youtube.com/user/Elinlow?feature=mhee
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag håller med Gustav är superläcker.

Men mitt lilla troll hon hittar på något hela tiden för att slippa jobba tror jag. I morse när jag skulle ut och rida så har hon nässelutslag (?) vid sadelläget så det va bara att ställa in... är inte så mycket att äta i beteshagen så hon har väl ätit något som är mindre bra (matvrak som hon är :angel: )
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

men Brixie då! ;)

Jag gör ett litet tillbakahopp i tråden, har hittat en medryttarhäst som är 05 a :D En kolsvart skönhet vid namn Althena. Ett friesersto som inte ens fattar galopp på kommando :D men hon verkar hur cool som helst och väääääldigt vacker :love: Ska rida igång henne och tanken är att få fart på lite utbildning också. Samma ägare har även en fyraårig PRE som jag också ska rida.
Just nu är det mest skritt då båda stona har stått väldigt länge, Althena är dessutom betäckt men ägaren har inte kollat 90 dygn så det är lite chansartat :angel:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kuuuul! att du är tillbax :laugh:

Roligt för dig att få börja rida igen, bra att hålla igång denna färskvara inför inridningen av lillan :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Nu är jag lite halvt tillbaka efter att Ponnyn varit iväg på ridläger hos ägarna under sommaren! :)

Känns sååå bra att ha henne tillbaka. Hon har blivit starkare i galoppen, så den börjar sitta för oss nu. Jag är dock ganska dålig på höger galoppfattningar...Och förutom att hon är lite okänslig på hjälperna så är hon så fin :D I tisdags var vi också och mätte henne, så nu är hon även officiellt 139 cm, och därmed c-ponny! Betyder att det blir lite tävlingar för oss i vår och kanske i höst med :). Sen kör vi igång med hoppträningarna på torsdag och ja, det känns bra nu :)!!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Åh vilken gullig en! Tror minsann jag sett den! :laugh:
Vad är det för stam på den?


Min lilla Gurk tränas stenhårt inför vår dressyrdebut, läskigt värre! :p
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja det är mest därför jag ska rida dessa två - för att få tillbaka balansen, känslan eller kanske framförallt styrkan i bålen osv (för utan styrka ingen balans :D) Ägaren är 100% skogsryttare och vill enbart ha snälla lugna hästar att mysa på i naturen så därav den låga utbildningsnivån av hästarna. Jag hade gärna velat sitta på en läromästare för att få lite finkänsla men man tager vad man haver!

Vi var ute på en tur här om dagen och jag red den lilla grå, rätt var det är får hon totalt spel och det blir jordens rodeo!! Hon far fram som om djävulen flög på henne och jag får kämpa för att hålla mig kvar, hon kör ned huvudet mellan frambenen, slår med framhovarna, studsar och kastar sig runt runt runt i vild panik! Då ropar ägaren att hon är attackerad av BIN!! :eek: Tillsist får jag syn på två bin som sitter fastklämda mellan tränset och örat :( de sticker henne och hon får inte bort dem och inte jag heller eftersom hon kör ner huvudet hela tiden men tillsist lyckas jag dra upp henne med en tygel och kasta mig fram o får bort de små satarna :devil: stackars lilla hästen!!

och jag fick mig en åktur som hette duga men jag hade klister i röven :D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Balansen finns kvar då iaf ;)

KL
Idag har jag och Brixie varit till ridhus och ridit dressyr igen. Det gick för första gången riktigt bra, hon kunde faktiskt hålla sig rak på spåret i båda varven :laugh: Sen har hon såååå härlig galopp nu när den börjar bli stark och hon riktigt orkar sätta under sig. Det är så härligt att få dessa små stunder när man känner hur det kommer att bli :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Postar en ny bildbomb :o

gonblicksbild-1-2011-08-21-19-22_162808803.png

gonblicksbild-9-2011-08-21-19-26_162809764.png

gonblicksbild-15-2011-08-21-19-27_162809921.png

gonblicksbild-7-2011-08-17-10-00_162379121.png

gonblicksbild-3-2011-08-17-18-50_162192295.png

gonblicksbild-4-2011-08-17-18-50_162192368.png

gonblicksbild-12-2011-08-13-21-38_161592271.png

gonblicksbild-15-2011-08-13-21-29_161592301.png


Hon har kännts skitbra en period nu över sommaren men nu är hon SUR! Tävling på söndag och det ska bli spännande. Hoppas hon sköter sig :)
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 333
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 144
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 827
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 581
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp