Bukefalos 28 år!

05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Fiiiin! :love:

Här är det bakslag. *suckar djupt*

Hästägaren vill att jag betalar för att rida igång o utbilda hennes hästar (!!) Vad ÄR det med folk?! 50 kr per gång vill hon ha alt att jag står för bil (3 mil t&r) och hon kräver att jag rider med henne och minst två dagar i veckan.

Om JAG vill ha HJÄLP med mina hästar så skulle jag absolut inte kräva att den som hjälper mig ska betala!! Är det någon som ska betala så är det isf JAG eftersom jag inte klarar hästarna själv...?!

Annat om hästägaren står i en bra anläggning, har en välutbildad häst och erbjuder någon att rida mot att de betalar en slant och att medryttaren då har "fria händer under ansvar" så att säga. Jag skulle lätt kunna betala för att rida en vältränad välutbildad häst och få göra lite som jag vill under ridturerna men om hästägaren kräver att jag ska utbilda den, rida igång den korrekt o träna för hennes tränare... nja, då har det gått lite för långt när man sen ska ha betalt oxå!

Så nu blir det nog inga fler turer tyvärr. Jag betalar inte 400 kr i månaden för att skritta igång två unghästar! Är jag hemsk?!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Håller med dig helt och hållet! Jag hade aldrig betalt för det, snarare krävt betalning...
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tack!

Tycker att du gör rätt, jag hade aldrig någonsin betalat för det, troligen inte ens gjort det gratis... Har du tagit upp problemet med ägaren?

Mvh JV
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Finns väl ingen som helst anledning till att du ska betala när du gör ett jobb åt henne. Om någon ska betala så är det väl hon som får sina hästar utbildade!!

Du är INTE hemsk!!!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja jag sade att jag inte tänker betala och då skulle hon fundera i sin tur.... Hon förstod hur jag tänkte men menade på att det var dyrt att ha häst (jo tack jag har egna...) och att en annan medryttare var villig att betala (den ryttaren har inte egna hästar och är oxå skogsryttare sas o kan i princip bara hålla igång dem)

Skönt att höra att ni oxå är inne på samma tankebana! :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kl

Just nu lufsar vi omkring i skogen och bara joggar för att hålla kroppen mjuk. Ska till chiropraktor/massör på tisdag och kolla igenom Brixie. Vi gick ju omkull för ett tag sedan och hon har sedan dess flyttat mig (ännu mer än förut) till vänster och vill inte ta stöd på höger tygel. Dessutom så när jag kratsar hovarna bak så vill hon dra åt sig höger medans vänster liksom släpper hon helt. Ska bli spännande och se om han hittar något.... håll en tumme för att det inte är allt för mycket.....
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

verkar bara sjukt att du ska betala för dom förutättningarna och kraven! Ibland förstår jag inte hur folk tänker... Sålart det kostar att ha häst! Men har man häst ska man ha råd med det, man ska inte skaffa medryttare för att få "råd". hur ska man då klara eventuella oförberedda skador eller händerser, där det kommer kosta lite extra med häst... Nej, huvudsakligen ska ägaren betala hästen, och om ngn vill rida och utbilda sin häst får man tacka och vara glad. Medryttare hjälper till angående tid, och huvudsakligen ej pengar. Fast jag betalade för att få rida en välutbildad häst, och då behövde jag inte göra annat än rida och pyssla med hästen och det är ju en helt annan sak. Då lärde jag mig av hästen, inte tvärtom :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Då får hon ju skylla sig själv. Som sagt, jag hade ALDRIG betalat för att utbilda någon annans häst. Herregud det brukar väl vara tvärtom? Har man inte råd att försörja sina hästar kanske man borde fundera på att sälja av lite grann?? :angel:

KL Här kommer lite bilder :)
gonblicksbild-5-2011-09-11-17-09_165668396.png

gonblicksbild-20-2011-09-11-17-17_165668977.png

gonblicksbild-29-2011-09-11-17-23_165669165.png
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tävling? Hur gick det? Ser ut att vara härligt tryck i pålle!:)

KL
Idag är min häst värd en miljon! Var på "träningsläger" igår. Började på fm med markarbete/hoppning och sedan lite banhoppnign på ef m.

Jisses vad han kan hoppa! Och så fiiiin han var att rida:love: Vi jobbade med att han sak bli lägre i halsen och verkligen ta ta i bettet. Han spänner gärna till lite och byter galopp när det blir lite jobbigt. Så mycket böja igenom och få loss honom, märkte även att han gärna blir lite stark mot hinder. Vilket jag inte riktigt reflekterat över innan. Till sist kunde jag rida honom i en kort aktiv galopp där han var loss och avslappnad och verkligen fick använda kroppen och jobba med hindren.

Då gäller det bara att piloten är snabb och ställa om när hästen helt plötslig blir super lydig och tar minsta förhållning för sätet:angel: Ja jisses nu var det plötsligt en "riktig häst" jag satt på och inte en stor valpig bäbis:p

Idag blir det en lång skritt promenad. Ledig på onsdag och dressyrträning på torsdag. Fredag blir det äntligen dags för sadelprovning!

Någon som har klippt sin häst än?
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kl

Det va som jag misstänkte, Brixie har fått sig en duvning av chiropraktorn idag. Hon va sned bak vid korset vid SI leden så det fixade han. Men sen är hon olika stor i bogbladen, hon har alltså olika stora boglad!!! Detta var iof inte något ovanligt men på Brixie va skillnaden ganska mycket så jag måste fixa det med ett speciellt underlägg som ska sys fast mellan sadel och schabrak på schabraket. Nu ska hon jobbas på marken i 2 dagar sen skritt 2 dagar och sedan öka på så vi kommer igång där vi var i mitten på nästa vecka. Ska bli spännande och se om det är någon skillnad på damen :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Nu är det lite dålig aktivitet här tycker jag;)

Monell: Hur gör man då? Med bogbladen, är det bara att jobba på som vanligt eller gör ni några särskilda övningar? Går ju inte att ändra storleken på dem...

Vi ska till ET på fredag, så ska min pålle också få sig en genomgång.

För övrigt är han fortfarande dyr!:D Känns som om det verkligen har börjat lossna nu. Har varit så himla fin när jag ridit här i veckan. Jag har jobbat som en galning med lösgjordheten, mycket sidvärtsrörelser och övergångar även i sidvärtsrörelserna. Helt enkelt vågat öka kraven lite. Helt plötsligt har min stora valpiga häst börjat kännas mjuk, smidig och mer som en gummiboll att rida:love:

Vi var även på sadelprovning i fredags. Jag var rätt öppen för olika märken, så länge det inte var Stübben som jag tycker är så fruktansvärt hårda:crazy:

Ja ni kan ju bara gissa vilket märke som låg bra min häst:angel: Så det blev en Stübben hoppsadel och sedan en som heter Marjoman på dressyrsadeln. Båda måste användas med fårskinn under och vi kommer få byta inom ett år igen, då han fortfarande ska lägga på sig rätt många kilo muskler!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Monell: Hur gör man då? Med bogbladen, är det bara att jobba på som vanligt eller gör ni några särskilda övningar? Går ju inte att ändra storleken på dem...

Ja du jag frågade samma sak och jag ska bygga upp med en slags padd som är som packad filt bara just där vid bogbladet. Den ska ligga mellan sadel och schabrak så att det blir lika som på andra sidan. Sen är det väl så att med mer muskler så kommer det att jämna ut sig. Men det går ju inte att bygga muskler där när hon hela tiden flyttar mig så därav padden :) Sen har jag tänkt att jag nu i början måste arbeta den sidan lite mer varje gång så den kommer i kapp. Tyvärr hann jag bara rida henne 2 dagar efter behandlingen sen skadade hon sig :grin: har ett ganska djupt sår i karleden, men det börjar läka fint nu :laugh:

Håller med dig ang Stübben sadlarna, men vad gör man inte för sin häst :love:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Usch du verkar ha otur med din lilla häst! Hoppas att det läker fort så att du kan börja bygga upp henne. Typiskt att det ska komma något imellan när man har fått lite ny input och bara vill sätta igång:)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Usch du verkar ha otur med din lilla häst! Hoppas att det läker fort så att du kan börja bygga upp henne. Typiskt att det ska komma något imellan när man har fått lite ny input och bara vill sätta igång:)

Ja jag är lite otursförföljd när det gäller mina hästar.... ibland undrar jag om det är dax att lägga ner.... men hur ska man klara sig utan dom!!!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

32719719.jpg


Nej klart du inte ska ge upp Monell. Här en bild på mig och Ninja på vår första tävling efter hälta i sommar. Ingen placering men hon var jätteduktig, särskilt i LB:2 och det var så kul att vara iväg.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tyvärr gick det skit :( Domaren ansåg att hon var ”något bakom lod”, kanske stämmer på vissa ställen men inte mer än vad som syns på bilderna vilket jag tycker är ganska futtigt. Fick dessutom några missar som drog ner en del men det var hennes andra start och hon var skötsam så jag får vara nöjd ändå.

Ang. din fråga så ska mina klippas 4/10. Har vetcheck då och passar på eftersom de behöver pleggas. Kul att det känns bra med din :) Gällande sadlarna så är det väl typiskt att det alltid ska passa som man avskyr och det man älskar ligger som en påse nötter :S Jag behöver 2 nya dressyrsadlar och 1-2 nya hoppsadlar. Skiiittråkigt, jobbigt och deprimerande för plånboken :( Vad har du haft för sadlar innan?
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja ibland kan man ju undra vad man håller på med:crazy: Men det är då man bara ska bita ihop och kämpa vidare! För sen kommer de där stunderna när allt bara känns helt underbart:D Då glömmer man bort hur jobbigt och slitigt allt har varit;)

Jag har (tack och lov) varit skonad från värre skador på mina djur (peppar, peppar!!). Dock har min varit ett riktigt monster i perioder, men har vi stoppat lååångt bak i medvetandet nu när saker och ting börjar lossna:p
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja det är ju inte alltid (sällan:angel:) man är överens med domaren. Men i början kan man ju tänka att man ändå måste ut och ge hästarna rutin, nästa år får ni börja plocka rosetter;)

Jag klippte min i tisdags, fick ett ryck och rakade halsen och magen. Jag vill inte klippa magen sedan när det blir för kallt, men det är ju inte särskilt snyggt att gå runt med 5 cm hår på magen heller:p Så nu kanske det växer ut lite lagom. Lite knöligt att behöva ge dem "lugn och fin" men samtidigt är det ju 10 ggr lättare om de står still. Har dock försökt klippa några hästar som inte gillar det, så jag kan verkligen förstå att en del behöver lite lugnande. Min är rätt snäll, puttar bara ner mig från pallen lite då och då:devil:

Jag har haft Globus på honom innan. Köpte både hopp och dressyr för... hmm.. ja det var nog 05 tror jag. Till mina tidigare hästar. Så han har fått gå med dem tills han har växt liiite mer klart iaf, men nu gick det inte längre. Tack och lov går det nog ganska jämnt upp när jag fått sålt mina. Det är inte kul för plånboken som sagt:cry:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Klart man inte kan klara sig utan hästarna. Jag har provat ett par gånger, men sist slutade det visst med att jag köpte en Kimbi på 2½ år, men det är ingenting jag ångrar : ).

KL
Nu känner jag att jag varit tyst här alltför länge, så det börjar väl bli på tiden att uppdatera lite ifrån oss.

För lite mer än en månad sedan startade jag och Kimbi vår andra fälttävlan. Gick bättre denna gång (matte styrde på rätt hinder hela terrängen). Vi lyckades dock få det stressigt till dressyren då arrangören flyttat tillbaka min starttid EN TIMME utan att jag visste om det, så 10 minuters framridning och en tämligen spänd och ovillig häst resulterade i 54 %. Dock var hon duktig och nollade hoppningen och gick som en klocka i terrängen så vi slutade på en 14:e plats av 26 startande, vilket inte är helt fy skam. Vi är fortfarande lite för långsamma i terrängen eftersom Kimbi vill hoppa en halvmeter över varje hinder, men det där kommer med erfarenheten hoppas jag.

Bild från sista hindret på fälttävlan : ).


På hoppbanan verkar det som om Kimbi har mognat väldigt mycket under sommaren. Innan hade vi väldigt svårt att hålla nollan utan det blev nästan alltid ett pet eller två. Sedan sommaren har vi däremot varit nolla i alla starter, så nu har vi lyckats knipa ett flertal nollor i både 90 och 1 m. Höjden börjar Kimbi tycka är för låg så till våren måste nog matte lära sig att 110 inte är så sjukt mycket högre än 1 m, vilket det känns i nuläget. Vi har en start kvar iår som det ser ut som. Det blir vår första start inomhus och jag funderar på att starta avd. A också nu när vi faktiskt är kvalade och allt. Vi får väl se om min stora flicka på 180 kan få plats inomhus. Jag har varit lite tveksam tidigare men man måste ju prova i alla fall. Jag har bara tränat och kört pay and jump inomhus tidigare på lägre höjd och det är ju inte riktigt samma sak.

Jag kan passa på att bjuda på en film från en tävling för ett par helger sedan. Vår första nolla i 1 m. http://www.youtube.com/watch?v=1M2AF_gJAyM. Hon blir lite stark emellanåt. Senaste tävlingen red jag med kimblewick istället för tredelade, och då hade jag något att säga till om i hoppningen för en gångs skull :O. Kimbi tycker att man ska få springa fortfortfort i hoppningen också för det får hon ju faktiskt i terrängen. Vi har lite diskussioner om det där, men vi är inte riktigt överens än.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

TACK alla för peppning!! Det behövs!! Såret ser bättre och bättre ut och jag är i full jakt efter något bra att bygga upp mellan schabrak och sadel med. Får ju inte vara något som ger med sig och trycks ihop men ändå får det inte vara hårt. Någon som har nåt tips :idea:
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 111
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 507
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp