Bukefalos 28 år!

05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Nej, det är sant fast det här var lite extremt… Jag brukar vara bra på att ta kritik men jag varken kände eller såg vad domaren såg och vissa bedömningspunkter undrar jag ifall hon ens såg hästen… Att hästen är bakom lod (men ändå ihop, inte bakom hand) på några ställen i programmet tycker jag inte ska medföra avdrag i alla bedömningspunkter…

Jag ser årets starter som endast miljöträning så resultaten spelar ingen som helst roll, blir bara lite upprörd över att känna mig felbedömd. Första starten vi gjorde blev inte heller ngt lysande resultat men där var jag och domaren helt överens och jag var jättenöjd efteråt ändå, nu blev jag mest irriterad.

Ang. klippning så sparkas min när det inte passar och är oerhört rastlös så det är bäst att dämpa henne lite först. Förhoppningsvis lär hon sig med åren. Min vet avrådde starkt från att testa utan lugnande på henne. Min kommer nog att helklippas på en gång eftersom jag inte vill belasta min supervet i onödan.
Haha, ekonomin är ngt jag undviker att tänka på :S Hästar är dyrt och av någon märklig anledning har jag märkt att det blir värre ju fler man har :D

Mvh JV
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Hon ser fin ut Marty! Blir nog inga som helst problem att hoppa varken 110 eller 120 med henne;) Du får komma ihåg att vi har ca 15 cm tillgodo på de flesta andra "vanliga" hästar med våra långbeningar:p Dessutom ser ju hindren mycket mindre ut däruppifrån! Tänk om du hade suttit på någon liten ponny på 165 cm!!:o:D

Jag har ju precis samma "problem" det är det svåra att hjälpa dem med kroppen emellan hindren. Dock skyndar vi långsamt och i vinter blir det hårdträning med styka. Får de bara växa i sin kropp och få lite mer ork/kroppskontroll så kommer de sopa banan till våren:angel:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja då är det ju lika bra att få bort allt hår på en gång! Inte roligt när benen flyger åt alla håll...:angel:

Vaddå?? Inte blir det dyrare med fler hästar?? Jag ställer alla i samma box och de får dela på lika mycket mat som om de hade varit en. Har 1 sadel till alla hästar och de får krypa in i samma täcke:angel:;)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Putt, putt!

Nu har vi varit hos ET, jag hade ju börjat få för mig att hon skulle hitta en massa fel överallt. Man blir lite nojig ibland...

Dock var det enda hon kunde hitta en mindre låsning vid sista bröstkotan. Troligtvis av den gamla hoppsadeln, samt att han gärna spänner sig när det blir lite jobbigt. I övrigt tyckte hon att han var fin i kroppen samt att han var riktigt välmusklad med tanke på hur mycket han har växt(!). Det var otroligt skönt att höra! Vissa dagar tycker jag att han faktiskt ser ut att börja få rätt hyffsade muskler. Andra dagar tycker jag att han ser ut som ett tanigt staket... Lätt att man blir hemmablind:o

Idag joggade vi en sväng i skogen och lyckades ta oss förbi en hage med kor Sist vi träffade på en hög kossor tog det typ 2 kilometer innan han var kontaktbar igen... Så vi har försökt undvika dem. Nu var det dock perfekt eftersom det endast var 3 rätt gamla trötta kor i en mindre hage. Han var spänd som en fiolsträng och frågade både en och tre gånger om vi inte kunde gå en annan väg. Men vi tog oss förbi! Så nu har vi några bra kor att träna på :p
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Åå va bra att det inte va några stor problem med din kille :laugh:

Brixie har blivit som en annan häst sen vi va till chiropraktorn. Hon kan slappna av i skritten och den har blivit så mycket bättre. Jag har alltid tyckt att hon är så mjuk och spänstig men nu känns hon helt ledlös :) hon är såååå himla mjuk. Sån fröjd att rida min fina häst!

Dessutom går hon fram överallt, man kan undra om hon har nåt flyktbeteende allt.... Igår när vi red stod det en grävmaskin över hela vägen, gubben som körde den va utanför och kopplade på någon vagn. Den lät hemskt och den stora "snabeln" med skopan på hängde åt hållet där det fanns 1 meter på sidan om vägen för oss att gå på. Ja men då går vi då och så va det inget mer med det :D:love: Underbara varelse :love:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Guud vilken stor o fin :love:

Gustav ska göra sin dressyrdebut på lördag och jag är skitnervös haha :p Vi laddade häromdagen med att trimma i det vita för att känna oss lite snygga!

32735826.jpg

Min vackra kille :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag skickar några peppkramar!!

funderar på material att bygga "padd" av. klippa flera bitar/vika flera gånger av ylle och sy ihop? det är ju rätt "stumt". Tänkte på fleece men det är ju jättemjukt... Fårskinn kanske? Hur pass tjockt måste det vara?
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag skickar några peppkramar!!

funderar på material att bygga "padd" av. klippa flera bitar/vika flera gånger av ylle och sy ihop? det är ju rätt "stumt". Tänkte på fleece men det är ju jättemjukt... Fårskinn kanske? Hur pass tjockt måste det vara?

Tack för kramarna dom värmer :heart

Tror det kanske handlar om ca 1 cm, men det är svårt att se, det måste man nästan pröva sig fram med när man lagt på sadeln.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Haha, men då har de ju det varmt och gott i alla fall :D
Idag gick det verkligen SKIT i ridningen så imorgon ska jag boka kliniktid :(
Jag har en dålig magkänsla och tänker lita på den. Hon skulle ändå göra en vetcheck på tisdag så nu utvidgar vi den till något lite större.

Mvh JV som deppar för fullt
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL

Igår när jag red så kändes Brixie så himla trött, jätte trött faktiskt. Funderar så klart vad det kan bero på... hon har absolut inte gått hårt, men hon har varit trött tycker jag sen hon var till chiropraktorn för ca 2 ½ vecka sen. Ska det ff ha någon betydelse tro? Eller så är det pälssättningen helt enkelt. Får bli en lugn skritt idag på lillgumman.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Om det gjordes mycket hos kiropraktorn och hon har fått använda lite andra muskler sen dess kanske det kan vara lite jobbigare än vanligt? Annars kan det nog mkt väl vara pälsättning med:)

KL
Min häst fortsätter att vara dyr:love::p

I torsdags var det dressyrträning, han kändes verkligen superfin. Börjar kännas sådär härligt elastisk och mjuk!

Igår var vi och hopptränade. Det var lite relaterade linjer på böjt spår och 3 kombination med 2 språng emellan hindren. Även här kändes han kalas! Han gjorde ett försök i början att bli lite stark och dra iväg mot ett hinder. Jag gjorde en halt och sedan lyssnade han fint resten av träningen. Han fick jobba på att korta sig, där det är normalt för de andra hästarna att gå på 5 språng, tar han utan problem 4a:angel:

Idag blir det en liten skrittpromenad, och imorgon är det sista fälttävlan för säsongen. Ska bli roligt! Samtidigt som jag känner att jag skiter fullständigt i hur det går... Nu har vi börjat hitta våra knappar och vad vi ska jobba på, så jag vill bara fortsätta träna!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!


Så himla fin han är :love:
Hoppas att min häst oxå kommer se så fin och välriden ut en vacker dag ;)

Hur gick det på tävlingen?

Själv saknar jag min häst så otroooligt mycket. Har flyttat för att studera och lämnat min häst på foder. Tack och lov till en sagovärld :bow: och han trivs som fisken i vattnet. Han har verkat lite nerstämd i våras när han stod på ridskolan i sin lilla lerhage helt själv. Men nu går han i grön hage med två ponnisar och han har verkligen fått sin gnista tillbaka. De har inte kommit igång med ridningen riktigt ännu. Men han kommer gå som skogsmullehäst det här året. Precis vad han behöver. Men jag är sååå sugen på att träna och verkligen komma igång med ridningen. Det är så mkt man vill ;) Frågan är bara hur ska jag kunna flytta honom därifrån??? :confused:

Kollade på lite filmer på honom, och gillar denna så mkt! Tycker han är så duktig här :) Tror att han faktiskt kan bli en jättefin häst om han får lite mer tryck och bjudning.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Brixie är piggare och idag har vi galopptränat i skogen. Hon va så himla himla duktig, första gången jag riktigt känner att hon orkar bära sig i galoppen :laugh: Det är jag helt övertygad om att det är chiropraktorns jobb som hjälpt till med :) Men hon blir fort trötter :love: Är så himla nöjd över dagens ritt :love::banana::bump:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

*kl*

Hej :)
Haft så mkt i skolan så jag har inte hunnit med att skriva här, men nu ska jag ha en period dedikerad åt hästaktiviteter :) Hämtade hem en 2009:a ifrån Oves uppfödare igår, precis kommit hem nu. Ska rida in henne och visa på 3års är det tänkt. Ove har debuterat i MsvB med 59.07% vilket fick bli sista starten för iår vilket jag är supernöjd med :)
Kandarpremiär:
MSV%20B_4.jpg


Ove har fått en lugn period nu eftersom han var lite trött i lite muskler så det är vila och massage som står på hans schema :)
//Magda!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Vad fin han är : ). Ser ut som han är som gjord för att springa fint med kandar ;)

KL
Måste bara säga att jag är så otroligt nöjd över min fina häst. Hoppningen verkar ju lossat helt nu som jag berättat innan, och igår startade vi vår första avd A, 1 m. Det var även vår första inomhustävling någonsin och matte var något nervös över det eftersom Kimbi är rätt tittig i nya ridhus. Men nej, igår var det full fokus på banan som om hon inte gjort annat än tävlat inomhus, trots att det var stor läktare och fullsatt med folk.

Hon hoppade banan superfint och just som jag började inse att vi var på väg att gå till omhoppning innan sista hindret så försvann marken under oss och vi gick omkull :cry:. Otroligt tråkigt slut på en sådan fin runda, men Kimbi verkar ha klarat sig bra i alla fall, fastän hon blev rätt chockad av att helt plötsligt ligga på backen. Jag lyckades få henne över mitt ena ben men klarade mig med en rejäl smäll mot höften och en stukad fot. Vi var inte ensamma om att gå omkull på den tävlingen då ridhusunderlaget uppenbarligen var väldigt dåligt. Jag var uppe och pratade med folket i domartornet efteråt och de sa flera gått omkull på samma ställe. Började fundera på om jag ridit för fort men de sa att det hade sett väldigt lugnt och harmoniskt ut, och att vi helt plötsligt bara låg på backen. Blir lite sur på arrangören som anordnar tävling i ett sånt ridhus :mad:.

Otroligt stolt över Kimbi i alla fall. Lite snörpigt slut på årets tävlingssäsong. Men men, vi tar nya tag inför våren, och då ska vi minsann hoppa omhoppningar så det bara sjunger om det :D.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Men usch vad läskigt! Att de ordnar hopptävlingar på sådant underlag:eek: Tur att ni inte slog er allvarligt, hade ju kunnat gå hur illa som helst!

Myggan: Det var inte igår! Kull att det går bra för er!

KL
Vi har gjort dressyrdebut idag!
LB:2 och LB:3, är sååå nöjd med min lilla påååånni:love:
Ville få honom avslappnad i första klassen för att försöka rida med lite mer tryck i andra klassen. Och det lyckades!

65% och en 3:e placering(12 starter) i första klassen. I andra klassen kunde jag för första gången i ett program verkligen RIDA och satsa lite. Han kändes verkligen kanonfin! 69% och en 2:a placering(22 starter(!)):laugh:

Jag som brukar hota med att han ska bli dressyrhäst om han inte sköter sig... Får nog byta hot i fortsättningen, han verkade ju trivas:p
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ungefär så. Som en annan fälttävlansryttare sa när jag pratade med henne efter fallet "Vi lyckas hålla hästarna på benen ute på sliriga terrängbanor utan att behöva tänka på att vi ska gå omkull. Man förväntar sig ju då inte att man ska gå omkull på hopptävlingar istället"

Stort grattis till er och era placeringar i alla fall :D. Han verkar ju vara född till dressyrpåni : ).
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja, han är så lättsam Ove. Det är verkligen ingen skillnad alls att rida på kandar eller träns, jätteskönt. Det enda är att han ser lite vuxnare ut när han har kandaret! :D

Grattis till era fina plac och skönt att det gick bra för dig Marty! Blir galen på dåliga underlag.... har därför lovat mig själv och mina hästar att inte tävla på dåliga banor... Då åker vi hem! ;)
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 113
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 509
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp