Bukefalos 28 år!

05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Vad skoj det låter!

Jag red ut idag, första gången "på riktigt" (efter provridningar), och det känns så här långt fortfarande som att jag hittat rätt häst. Det var blåsigt ute, men han var cool ändå; en gång fnattade han iväg, men det gick bra att hejda.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL
Ja här i småland har hösten kommit på allvar, blåser nästintill storm idag:cry:
Var ute på en längre tur i skogen med Musse och sambon på cykel igår. Pållahästen var pigg och glad, han tycker det är skitkul att tävla med sambon och hans cykel:D
Imorgon är det debut för oss, vår första dressyrträning tillsamans. Ska bli riktigt kul att få lite hjälp. Vi har ju trots allt fått rätt bra poäng på dressyrprogrammen under året, så jag hoppas att vi är på rätt väg! Måste säga att jag är riktigt taggad för denna tränings vinter. Ska bli så himla kul att se hur han utvecklas när han börjar få lite mer styrka och koll på kroppen!

Hittade även en bild på Coracon från Breedersfinalen
CoraconBreeders.jpg

Synd att terräng säsongen går mot sitt slut, man blir ju så sugen;)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

kl

Åhh vad jag älskar min älskade unghäst :love: Jag är så stolt över Cesar! Vi har varit iväg på hoppträning. Han kändes otroligt avslappnad och fin. I hoppningen var han avslappnad, lyssnade otroligt bra både fram och tillbaka, väntade, hoppade luftiga fina språng och kändes väldigt stadig och fin. På slutet skulle vi avsluta med en bana, en linje var 2 räcken på en serpentin linje och till det andra hindret blev det ett missförstånd och Cesar snubblade mer eller mindre över hindret gick ner på knä med huvudet i sanden. kämpade en bit för att komma upp, men vi klarade oss undan från att göra kullerbutta eller gå omkull helt, tack och lov! :crazy: Cesar kom upp på fötterna och jag satt kvar på, klappade om Cesar och kollade så att han mådde bra, sedan var det ju bara att ta om och fortsätta med banan, tänkte att han kanske skulle vara lite tveksam eller någonting, men nejdå han var hur positiv som helst och hoppade jättefint med öronen framåt! :love:

Känner mej helt överlycklig efter kvällens träning och är som jag sagt så många tidigare så stolt över min lilla Cesar.

Han har tagit några enorma steg framåt bara dom här senaste veckorna, det känns så kul! :D :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Visst är det härligt att de utvecklas så mycket hela tiden?:laugh:

KL
I tisdagskväll var jag och Musse iväg på dressyrträning. Det var väldigt nyttigt! Jag har jobbat mest med bjudning och reaktion på hjälperna med honom. Dressyrtränaren var på mig om att jobba mer med böjning och mycket volter/serpentiner, för att få honom mer mellan hjälperna. Guuud vilken härlig häst jag har:love: Han var så himla fin bitvis, får en sådan otroligt häftig takt och gung i steget. Vi jobbade mest med traven, i galoppen är det fortfarande mest att orka hålla galoppen. Lite ökning på långsidan sen samla upp lite på 20 meters volt.

I morse innna jobbet körde vi lite repetition här hemma, och det var redan ännu bättre än igår! Han var superfin redan från början!

Testade även tränarens tips som att sätta en plastpåse längst ut på spöet, för att få bättre reaktion. Han är lite nonchalant och tar inte alltid framåtdrivande hjälper. När jag skrittade fram gick han och vände på huvudet och kikade på spöet. När jag började trava så viftade jag till och var beredd på en orfentlig reaktion. Han vände bara lite på ena örat "Vad göööör du matte?"

Det har ju sina nackdelar när man har en häst som är lite fööör cool och tuff i huvudet:angel::rofl:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kl

I morgon ska vi åka till Ultuna med Brixie för undersökning av luftvägar och lungor, nu måste ni hålla tummar, tår och hovar för att det går bra allting. Hoppas det inte är sååå allvarligt och att det går att medicinera bort.

Brixie är rastlös likaså matte, har inte gjort någonting sen i maj och det märks i skallen på henne.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Hoppas att det är något soim går att bota med lite meducin.

KL
Igår var jag och Kimbi på terrängbanan för första gången på länge. Kimbi kändes otroligt fräsch och positiv. Hon verkar äntligen ha kommit på att man kan hoppa OCH springa, samtidigt. Problemet innan har ju varit att hon stannar upp lite för mycket i sprången så hon inte riktigt får någon fart framåt efter hindren. Igår klarade vi alla sånna svårigheter direkt, och vi lyckades t.om. ta oss över ett hinder på enstjärnig nivå, och även två hinder i Coffin (för de insatta). Provade att hoppa upp ur vatten också men det var lite läskigt tyckte Kimbi, då hon inte riktigt hittade rätt avsprångspunkt. Men detta bådar gott inför våren då vi tydligen ska debutera fälttävlan. Det har min tränare bestämt sig för och jag kan ju säga att jag än så länge känner mig rätt positiv till det : ).
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag håller tummar.

---

Nu har jag haft Igloo en dryg vecka, och jag är så nöjd. Vi har ridit hopplektion, ridit dressyr på banan, ridit ut, ridit på stubbåker, klättrat, mött bil med släp och gräsklippare - och han är genomcool hela tiden. Han går gärna först, och verkar inte det minsta tittig, och har egen bjudning. Trevligt!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Vad roligt att du är nöjd! :)

KL
I helgen har jag varit i Jönköpning för att göra ett sista förska att kvala till Breeders i hoppning. Söndagen var sista datum för kval. Jag red en 120 på lördagen och en på söndagen.

På lördagen kändes Coracon fin på framrdningen var lite väl taggad först men lugnade sig lite efterhand. När vi kom in på banan var det första hindret ett litet räcke. Löjligt sa Coracon och översta bomen rullade av.... Men sen fick jag hålla i mig för :devil: vad hon hoppade!!:love: Hade säkert 20-30 cm tillgodo över hindren! Dock var det en felfri runda vi behövde och nu låg allt vårt hopp till söndagens klass.

Söndagen började inte så bra vi startade näst först eftersom Coracon skulle hinna med båten hem till Gotland efter tävlingen. Hon kändes lite väl lydig och lugn, vilket inte brukar bli bra när man ska hoppa henne. Dessutom hörde vi inte när de öppnade banan vilket gjorde att jag inte han gå banan ordentligt, fick springa in och stega något avstånd men det var allt... Avd A som red i 125 innan hade ungefär samma bana, de hade med en 3 kombination som jag trodde de skulle ändra till en två kombination för oss. När jag kommer in på banan ser jag dock att den står kvar:o
Jaja inte mycket att göra åt, nu jäklar ska vi sätta den där nollan! 1an, 2an och 3an går bra till 4an är vi inte riktigt överens om vilken galopp vi borde ha, vi kommer lite väl nära och jag hinner tänka en massa fula saker och tror att vi ska få med oss minst en bom. Dock har Coracon en annan plan och trycker ifrån i ett jättesprång, som nästan får mig ur sadeln. Jag lyckas dock klamra mig kvar, samlar fort upp tyglarna och ser till att snabbt få tryck i galoppen igen då det står en stor oxer några meter bort. Hon hoppar kanon på följande hinder, sen är det dags för 8 abc. Det är oxer in och som vanligt hoppar Coracon stort över, problemet är att sen kommer det två räcken efter det, som hon gärna river om det går lite för fort. Jag "ooohh"ar och försöker bromsa upp tack och lov är hon snabb att reagera! Bara sista hindret kvar! Har bara en tanke i huvudet, vill inte komma för nära, utan få ett stort språng lite utifrån. Det är då hon hoppar som bäst. Just ett sådant språng får vi till och när vi landar är det äntligen klart. Vi är kvalade till finalen på allra sista chansen!

Med tanke på hur få starter hon har hunnit göra i 120 så är det egentligen helt otroligt! Tror att vi har gjort 7-8 starter och hon har bara hoppat bättre och bättre för varje gång!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

oooohmeeen va roligt GRATTIS! OCH VA DUKTIGA NI ÄR!
Ni lyckas ju uppenbarligen lösa precis allt tillsammans! Vilket team!!!


kl

här har det stått still.
Wilson blev sparkad och har vart tjock i ena bak kotan och min motivation har vart lite väl låg. Sen drog han av sig en sko och lyckades slita ner väggarna så att han gick på sulan och blev super halt. Jag ringde till hovis som kom som ett skott och skrattade åt mig när han såg min super halta häst som han tyckte bara va lite ön :angel: Mitt matte-hjärta blödde tills att skon va på och sen bar det ut i hagen och fult ös :D

Nu ska vi komma igång med lite tömkörning i en vecka tänkte jag, sen blir det väll lite ridning. 22 oktober ska vi på tömkörningskurs och förhoppningsvis står vi snart med en transport så vi kan åka på lite roligheter :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Vad roligt, stort grattis:laugh:

*kl*

Min lilla häst debuterade 105 cm förra helgen och vi gjorde nog våran bästa runda hittils och var nolla. Vi hoppade även 1m innan och trots att den rundan var långt ifrån lika bra, det var undertempo och hon frös över hindrena så lyckades vi ta oss runt nolla även där :)

Här är en film
http://www.youtube.com/watch?v=4g0ZpDYOMDg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL

Jösses så bra det går för alla!!

Här kan ni se dagens ridtur!
http://connect.garmin.com/activity/51688208
Jag höll på att få mig en åktur idag!

Jag har övat mkt vikthjälper på Pselma... Och idag när jag red så hade jag med mig hunden. Vi galopperade väldigt samlad galopp på en stig i skogen, hunden är bakom. Det gäller att hålla lite koll på henne, för hon är bara 2 kilo stor och 13,5 år gammal och börjar nog bli lite senil eller nåt.

Så jag vrider hela överkroppen och huvudet bakåt för att se vart hon är... Pselma känner ju givetvis att jag vrider, och just då kommer det en stig som svänger kraftigt åt det hållet så hon kastar sig givetvis in på den!
Ur hennes synpunkt kunde jag nog inte vara tydligare när jag vred överkroppen 180 grader... Men jag satt kvar! Fasen vad förvånad jag blev dock!

Och när jag kopplade vad som hade hänt så skrattade jag gott!

Men överlag var hon mkt duktig idag! Vi samlade mest och fick därav rätt höga pulsvärden trots låg hastighet!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL

Jag sitter här o nästan grinar :cry: Vi skulle spänna Mirre för vagn för första gången idag. Det gick åt helvete totalt :( Har tömkört massor, han har släpat div saker o vi har gått med vagn fast utan att spänna fast det (två har hållt i skaklarna o en hållt i honom så han har fått känna på vagnen mot sidorna osv) Men trots all träning o hans kolugna sätt så panikade han idag :( Gick super först - han svängde, stannade, gick fram osv på kommando. Inga problems. Svärfar höll ett grimskaft o jag i tömmarna vid sidan av vagnen. Sen gjorde vi en sväng och jag vet inte vad som hände. Han gjorde ett litet bakutsprång, träffade vagnen o vet inte om han blev rädd för smällen för sen fick han totalt panik o bara sparkade, slog, reste sig o rusade okontrollerbart runt runt runt. Vagnen studsade som en pingisboll bakom o han blev bara räddare o räddare, jag fick ingen som helst kontakt med honom men tillsist ställde jag mig o vrålade åt honom med skarp röst och nådde fram - han stannade men bara för en liten stund, sen kastade han sig åt sidan, fråga mig inte hur han lyckades men han fick båda skaklarna på samma sida (eller ja, en låg över ryggen) Jag kastade mig emot honom, högg i tränset o röt åt honom att skärpa till sig. Han stannade upp igen o jag högg tag i mulen för att bremsa honom o svärfar lyckades krångla tillbaka vagnen o lösgjorde honom.... jag bara skakade.... lyckades ändå samla mig o låtsades som att inget hänt o smackade fram hästen o tömkörde honom ett par minuter, gick fram till vagnen som var helt demolerad osv. o han var lugn

Helt otroligt att hästen klarade sig helskinnad. Inte en skråma. Dock är jag väldigt väldigt orolig för hans stackars psyke :( Han ska vara sjukt stabil om det någonsin går att spänna honom för vagn igen :(

Min stackars treåriga dotter var också med o såg eländet o satt bara o skrek av rädsla för hennes lilla ponny innan hon rusade in till pappa i huset.

Fy vilken hemsk dag :cry:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kan det vara så att skaklarna höll emot när han skulle svänga för att du inte riktigt styrde rätt? Och han därav blev först irriterad, sparkade, upptäckte att han satt fast och då fick panik?

Jag vet att om jag inte hjälper till ordenkligt när man ska svänga, och svänger precis rätt så kan inte pselma svänga alls! Hon försöker då nämligen bara svänga som man gör utan vagn. Och då får hon in ena skakeln i bogen rätt rejält.

Jag vet ju inte hur van du är vid körning, men det är ju en viss teknik att svänga med vagn.

Om det kan vara så att jag har rätt så är det bara för dig att öva att svänga, och sedan innan ni tar på vagn kanske ha en släpa efter.

Jag hoppas att jag har rätt, för då är det ju relativt lätt att fixa antagligen.
Sedan skulle jag öva in ett komando som betyder typ "nu jävlar står du still hästjävel annars blir du korv" ;). Mkt praktiskt när de är rädda. Jag hade det på alla mina hästar, och vissa stod still även när de var så rädda att hela kroppen darrade som ett asplöv!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Grattis!! Vad roligt!

Kul att se vad alla är duktiga!!

Annie: Tråkigt att höra att det blev så. Jag har själv ingen erfarenhet av körning men man tycker det är konstigt att han fick sån panik efter allt ni förberett och tränat honom på. :(
Men det är bara att ta nya tag igen och denna gången gå ännu lugnare fram.
Tyvärr går det inte alltid som man tänkt sig, eftersom vi har med levande djur att göra så går inte allt att förutse..
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

precis... det är djur vi sysslar med o de reagerar helt oförutsett ibland :(

kimmis - vi vet inte vad som gick fel. vi gick på en stooor volt o rätt som det var så sparkade han till (min unghäst busade i hagen som han var på väg emot så vet inte om han helt enkelt brallade för att hon busade) o min gissning är att han blev rädd för vagnen när den studsade till av hans krumsprång. min svärfar har kört in x antal hästar o jobbat med häst o timmer i skogen så han är kunnig, det jag ser i eftehand var att JAG skulle gått vid mirres huvud. tror att jag är lite snabbare i tanken o jag såg en sekund innan paniken bröt ut att nått skulle hända - hade jag befunnit mig vid hästens huvud så hade jag ryckt tag innan o "ställt" honom. inte för att jag vet om det hjälpt iofs. en häst som panikar är liksom inte längre bara rädd....
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Att vara vid huvudet kan ju vara både positivt och negativt. Det beror ju på hur lätt hästen har att bryta ett beteende helt enkelt.

Är det en häst som har svårt att bryta beteende skulle jag inte vara vid huvudet av rädsla för att bli överkörd av vagnen.
Men har hästen lätt för det så kan det absolut vara en stor fördel att vara vid huvudet och då lättare och snabbare kunna bryta beteendet.


Om jag vore dig skulle jag fokusera på miljöträning nu. Träna honom på att sitta fast, lär honom att om han bara är still så kommer du o hjälper.

När jag körde in Pselma så studsade vi tunnor bakom, och i vissa fall av arbetet kastade vi dem så att de landade några få cm från henne och ofta då studsade på henne (lätta plasttunnor). Nu är ju Pselma väldigt speciell, och har aldrig reagerat på något av det som vi har gjort med henne, kanske för att jag har tränat henne så mkt med att jag fixar om det är nåt som är farligt.

I min teori så ska hästen vara så van vid allt runtikring (ofta betydligt värre saker än vagnen!) och då är vagnen en barnlek.
Jag anser samma med inridningen!

Jag hoppas du är lite pepp att börja träna olika saker med honom, ge inte upp hoppet! Ni har bara hamnat på en liten sidostig, precis som jag o Pselma igår :angel:
Det går att fixa!

Känner du att du inte vågar/vill, så skäms inte för att lämna iväg honom på inkörning! Det är bara starka människor som vågar inse att deras kunskap är begränsad och be om hjälp!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Igår hände en olycka. Jag tränade dressyr, och cesar blev skrämd för någonting, jag åkte av, hade en dressyrsadel med små dressyrstigbyglar och fick inte loss foten på en gång, och Cesar sparkade och råkade träffa mej på smalbenet, åkte ner med ansiktet först i ridhusbotten, tränaren var snabbt framme och sa att jag skulle lägga mej ner, jag hade jätteont i benet, och blev ganska chockad. Flera andra kom och hjälpte till och hämtade filtar och sådär då jag bara låg och skakade och hackade tänderna. Dom ringde efter en ambulans, lät stöveln sitta kvar på då vi misstänkte att det var brutet. När dom kom så fick dom ge mej lustgas för att kunna få av stöveln då det gjorde så jäkla ont, benet var inte i någon onaturlig vinkel i alla fall, vilket var skönt. Fick åka ambulans in till ackis. Där inne fick dom pressa i mej en massa morfin för smärtan, fick komma ganska snabbt till röntgen, och dom trodde inte att det var sant när dom såg att det varken var av eller hade någon spricka, det var endast en kraftig blödning. Har fått smärtstillande, en stödstrumpa och kryckor att hoppa runt med nu. Det blir dock mest sängliggande med benet i högläge då jag blir så trött och snurrig av tabletterna, blir ingen ridning på ett tag alltså.

Det som räddade mitt ben igår var att jag hade ett par gammla, hårda Cavallo dressyrridstövlar och inte mina dyon chaps som jag brukar ha i vanliga fall, hade jag haft dom så hade benet gått av så det skriker om det :crazy:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Usch vad hemskt! Tur i oturen då att det inte blev värre:eek: Känner att jag ska sluta rida med mina stora klumpiga ridskor i dressyrsadeln nu... Huu!
Är det bara vila som gäller då? Eller kan de göra något för att det ska bli bra?

KL
Apollo: När man sitter på en sådan häst är allt enkelt;):D

Alla: Tack! Ska bli riktigt spännande att se hur det går nere på Flyinge, hon har ytterst sällan mer än ett pet. Kanske, kanske har vi en chans att ta oss till finalen iaf? Men då gäller det att allt stämmer!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Men jösses :eek:

Gud så mkt otur "alla" har nu på hösten!
Vet i tusan om jag vågar ge mig ut på en barbacka tur som jag hade tänkt :crazy:

Själv rider jag alltid i shortshaps om jag inte bara har byxor... Distans funkar inte speciellt bra i ridstövlar.
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 108
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 493
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp