Bukefalos 28 år!

05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

kl.

Jag rider alltid med säkerhetsstigbyglar, men just igår så hade jag den där dressyrsadeln som jag lånat och den hade väldigt små icke säkerthetsstigbyglar :crazy:

Ja för mej är vila som gäller nu, mamma ska försöka hjälpa mej att longera honom och sedan finns det en tjej som jag ska fråga om hon kan rida honom lite, hon hade suttit upp på honom igår när jag hade åkt till sjukhuset, och han hade varit jättefin!

Jag har så ont i mitt ben så jag kan inte ens stödja på det, så jag vet inte hur lång tid det tar innan jag kan rida igen. Nu blir jag så fruktansvärt trött och snurrig av tabletterna också, så det är mest sänglage med benet högt.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Yes. Det kommer blir massor med träning framöver innan vi sätter honom för vagn igen. Han har inte reagerat det minsta på något innan och jag är oxå en sån som gärna utsätter hästarna för "farligare" miljöer än vad verkligheten innebär bara för att de inte ska reagera så mkt senare. Men icke att förglömma att en häst är en häst är en häst. Som sagt, ponnyn har hittills inte visat minsta stress eller rädsla vid att sitta fast eller ha saker bakom/runt sig/på sig/under sig, inte brytt sig om pressenningar, skällande hundar, bilar, traktorer, vattenpölar, blåst... tja... en cool häst helt enkelt. Därför valde vi att ta steget att spänna för på riktigt. Och det är ju så, man kan inte veta innan. hur mycket man än förbereder inför nästa steg så kan man inte ta steget förrän man tar det så att säga. Någon gång blir den första och man kan inte veta hur de ska reagera till 100% även om man hoppas att man "vet".

Det gick superduperbra i fem minuter, han svängde o gick fram med vagnen som om han aldrig gjort annat, och vi skulle bara svänga runt för att komma på plats igen inför avselning när detta hände. ju mer jag tänker och ju mer som klarnar så tror jag att han reagerade på min unghäst som i samma stund kom rusande genom hagen mot staketet, det blåste o var kallt så Mirre var kanske lite mer laddad än vad han brukar o därför brallade tillsammans med Lamour o sen blev rädd för vagnen helt enkelt och panikade.
Jag tror att om jag varit närmare honom så hade jag kanske fått bättre tag att "nå in i skallen" så att säga, redan vid första bockningen. Jag tolererar inga fjanterier när jag hanterar mina djur (även om de blir rädda så ska de hålla sig på mattan o lyssna på mig - men de är ju då vana att hålla sig bakom mig vid läskiga situationer "matte först så följer jag henne då går allt bra" - typ) Så när jag då befann mig bakom honom ihop med det läskiga så nådde jag inte fram till honom :( Han stannade upp när jag kom närmre o röt åt honom. Sen varför han fick ena skakeln över ryggen var ju för att vagnen välte kommer jag ihåg nu. Han sprang upp för en knix o vagnen studsade o slog runt :( Men som sagt, inte en skråma. Kanske tur han är shettis o stadig ;)

Jag tyckte det var läskigt det som hände men det är bara att ta nya tag o se det som en utmaning! Så viktigt är det inte att få honom för vagn så jag är beredd att betala många dyra tusenlappar för att få hjälp, annars hade jag ju gjort det.
de pengarna får jag spara ifall jag behöver hjälp med lamours inridning i framtiden :D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Visst är det "häftigt" hur man kan "komma på" massor spännande detaljer en stund efteråt, när chocken har lagt sig?

Min lillebror blev misshandlad rätt rejält för några veckor sen, tror vi fick ringa upp polisen 3 ggr för att komplettera anmälan :crazy:


Har du tur så kanske inte nåt av det handlade om vagnen alls, förutom en stund in i händelsen!

2 åringen jag rider in nu (eller ja... sitter in är väl mer rätt...) är lite knepig. En sak kan vara ok i 10 min, och sen helt plötsligt blir det farligt? Och hennes svar är då att springa... Jag hoppas det blir lite bättre när hon blir äldre, har lagt insittningen lite på hyllan nu och hoppas att hon ska mogna mentalt över vintern. Hänger bara lite på henne då o då för att underhålla det liksom.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja just precis efteråt minns jag nästan ingenting förutom en panikslagen liten shetlandsponny.... Nu minns jag mer o mer! som sagt, konstigt hur man reagerar!

Ja jag hoppas oxå att det inte var själva vagnen som var grundorsaken. Pratade med en annan "körkunnig" och hon sa samma som dej, att det kan gå hur bra som helst nästa gång - att han kanske inte alls förknippar vagnen med obehag senare! man hoppas ju....
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

:eek: Usch vilken otur! Men ändå tur i oturen!
Igår var tydligen en riktig otursdag för vissa av bukarna i 05 an tråden..
Tur att det inte var brutet, men jag vet själv hur ont det gör när något av benen är skadade. (har själv fått sönderslitet led och korsband, och en minisk skada.) Detta självklart en ridolycka..
Men det värsta tyckte inte jag var själva skadan i sig utan det värsta var att m jag blev så rädd, när jag skulle rida nästa gång hade jag jätteont i magen och var nervös, minns också att Dacke hoppade till och då blev jag så rädd att jag började gråta!
Nu som först känns det bra igen att rida, är inte alls så rädd idag ,och detta hände för snart 3 år sedan!!
Men det var ju bra att en annan tjej istallet hoppade upp och red honom efteråt!
Pepp till dej!! Så att du snart är på hästryggen igen!!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

usch :( ONT!! Lider med dej - hoppas det går över snabbt!

Katharina - ja det är det som är det värsta... smärta brukar ju ge med sig och skador läka, men det som händer uppe i huvudet är svårare :( Därför är jag inte så överförtjust i hoppning, jag är så rädd att hästen ska vägra o jag ska ramla av... Fast det brukar ge sig när jag hoppat ett par gånger o känner att hästen är säker - har ju hoppat 130 utan problems men det tar ett tag att komma över rädslan. Vet att den kommer komma krypande igen när det är dags att hoppa in Lamour... konstigt...
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

åh herre jösses vad det händer grejer här!!

en liten tröst kanske det kan vara att när jag blev sparkad över båda låren strax över knäna med full kraft av Apollo, och kunde öht inte gå på benen (ffa det ena) och hade sjukt ont, så fick jag ett megapiller av läkaren (vet tyvärr inte vad det var för något) men då gick det helt galet över på några dagar bara, från att inte kunnat gå eller knappt röra så repade jag mig väldigt fort! håller tummarna för att det går lika bra för dig!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

men ÅH NEJ anni!!!
Vad ledsen jag blir för din skull! Hur är det med dig? (Ponnin överlever ju alltid)
Hur tog han tömkörningen? Vad sa din svärfar när saker och ting lugnat sig?

Hundra tusen peppkramar :bump:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Delvis KL

Vad kul att den här tråden finns kvar :) Jag dyker in här igen efter att endast ha gjort några sporadiska inhopp tidigare samt ha följt tråden lite i tysthet.

Jag har ju en -05:a som jag känner halkar efter mer och mer :crazy: Jag har haft ganska mkt otur med henne i det senaste men idag ska jag rida henne för första gången på länge. :laugh:/:crazy:/:devil:

Man får hoppas på det bästa. Så fort jag har fixat sladdar till min kamera ska jag ladda upp ett par filmsnuttar från i våras samt någon aktuell så kanske ni kan hjälpa mig att bedöma hur mkt hon har tappat...

Det verkar som att allas -05:or är så himla mogna och snälla redan. Är det bara jag som har ett litet monster med gloria?

Mvh JV
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja det känns verkligen som att jag hade tur i oturen. Jag fortsätter att mest ligga med benet i högläge, blir väldigt trött och snurrig av medicinerna. Hoppas att det går över ganska snart. Har klarat mej undan överdriven svullnad i alla fall och det har börjat gå ner lite, ett trevligt blåmärke har dock börja ta sej fram nu. gör fortfarande väldigt ont och är ganska svullet ovanpå, har väldigt svårt att böja upp foten. Nu börjar jag även känna av lite smärta och ömhet i resten av kroppen, som axlarna och rumpan.
31725315.jpg

benet nu
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tråkigt att du slagit dig men var glad för att det inte var värre! Som du sa kunde det slutat mycket allvarligare och då vet jag precis vad jag talar om.. Jag åkte ju av så det stod härliga till i november förra året. Tyvärr hade jag inte samma "tur" som dig. Båda benen i undebenet gick av, inre fotknölen krossades + samtliga ligament och senor i foten var helt söndertrasade. Summasumarum så gick allt sönder som kan gå sönder i nedre benet/fot och jag fick akutopereras. För mig var det en låååång rehabilitering då jag var gipsadt i en hel evighet hade obeskrivliga smärtor (och fick endast alvedon utskrivet när jag kom hem från sjukhuset, vilket lika väl kunde kvittat) samt en massa sjukgymnastik. De första veckorna funderade jag allvarligt på vilket sätt som var det allra smidigaste för att ta livet av sig, precis så hemsk och ynklig kände jag mig. Hur som helst så blir man ju i regel åtminstonde FRISK när man bryter sig. Jag har fortfarande sviter av olyckan då rörligheten i fotleden är ganska dålig, benet svullnar vid ansträngning och jag kan inte springa eller gå med högklackat. Nu kan jag äntligen rida i hoppsadel igen, vilket inte gick i början då jag inte klarade av att ha så korta läder. Jag har fortfarande endel bekymmer att skåla ur och forma för just vänster skänkel och kan inte hoppa upp från marken. MEN ändå är jag sjukt tacksam för att jag "endast" bröt ett ben och inte skadade rygg eller liknande. Tyvärr kommer jag behöva plocka ut skruvar och plattor i benet i vinter då de uppenbarligen orskar besvär och svullnad så då kommer det igen bli några veckors stillhet. KRYA på dig och det är helt rätt, ha benet i högläge (även när du sover) så kommer det ge med sig fortare.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja jag hoppas oxå att det inte var själva vagnen som var grundorsaken. Pratade med en annan "körkunnig" och hon sa samma som dej, att det kan gå hur bra som helst nästa gång - att han kanske inte alls förknippar vagnen med obehag senare! man hoppas ju....

Jag tänker på alla hästar som varit med om transportolyckor eller händelser i transporter, det kan ha hänt en olycka så transporten gått sönder och de kommer med en ny transport och hästarna går snällt på och åker igen....
Det kommer nog gå bra att köra nästa gång! Börja om från början igen och gör det fler gånger innan ni sätter för vagnen så går det kanon, är jag övertygad om :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tävlade min lilla häst förra helgen det blev debut på regional nivå och Valencias första 2 dagars =)
Startade 1 meter båda dagarna och var felfri på båda! =D Så man kan vara annat än nöjd ;)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja det är bra med oss alla och jag är sån som försöker låtsas som att inget hänt (när det händer nått) så direkt när vi hade fått loss honom så tömkörde jag som om inget hänt o han bara tickade på o gick precis som vanligt (tur man befinner sig på tömavstånd så han inte hörde mitt hjärta banka!! snacka om puls efter att nått sånt hänt!)

Monell - ja en väns åring knäckte käken nyss i en transportolycka o hon steg rakt in i nästa transport och stod på klinik en vecka - sen klev hon rakt in igen när det var dags att åka hem. Så man hoppas ju!
Ambrosius blev svårlastad efter att han lyckats få ned bakbommen mellan bakbena... :(


Jag har tjatat på Athena att komma hit o hänga här - Avalon har varit oförklarligt halt jättejättelänge o vet har bara kliat sig i huvudet. Men så en dag var han frisk så tror hon skrittar på honom nu! Athena (mamma till avalon) blev vanskött där hon stod uppstallad så Charlotta fick hem en häst minus 150 kg :( Sen har hon fått hem Avalons lillasyster Fenja oxå så hon har kanske häcken full :D

(Charlotta - nu skvallrar jag!!)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tyvärr vet jag precis hur det är!

Min förra valack, Anpir var oförklarligt halt, på 3 ben. När han hade varit halt i ungefär 1,5 år och fortfarande var halt på 3 ben (reagerade på böjprov i alla leder :cry:) och 11 behandlingar senare så tog vi beslutet att avliva honom.
Han hade alltså inflamation i knälederna, både stora och lilla, haserna, både stora hasleden, glidleder, kotorna bak och ena fram, samt ena carpalleden.
Det gick åt många kanyler när vi skulle sticka honom överallt....

Alla röntgen bilder var klockrena! Haserna var tillomed VÄLDIGT fina för hans ålder. Och vi röntgade verkligen allt som kunde röntgas med.
Det är en häst som jag saknar väldigt mkt.

Anpir.jpg


Det är bara att hoppas att det går många ggr bättre för Athena än vad det gjorde för mig!
Jag önskar ingen det ödet!
Jag håller tummarna hårt!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag har också en 05-a :) får man leka med er då? :o :)

Kan ju visa honom på bild iallafall :)

64851_439595262935_741632935_5011086_3476185_n.jpg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Välkommen hit säger jag!
Vilken snygging du har :)

Idag satt jag upp på min toka för första gången på länge. Jag var livrädd hela tiden :crazy: Hon bockade första gången innan jag ens fått i bägge fötterna i stigbyglarna. Nästa session uppstod efter ca ett halvt varv på en volt. Sedan höll hon sig på mattan en stund i alla fall :devil:

Hon fick två knäppryck till men utöver dessa kändes hon sååå fin! :love:
Lösgjord och fantastiskt tryck i henne. Formen var bra och hon kändes helt enkelt mjuk och fin. Nackdelen var att hon var så taggad att en liten nysning hade fått henne att explodera och jag känner mig inte som att jag skulle sitta på hur länge som helst. Ena rycket hon fick utlöstes t.ex. av att en häst flyttade på sig i en hage som angränsar till ridbanan. (I skritt.) :crazy:

Någon som har tips på hur jag ska få bort överskottsenergin och spänningarna FORT!?

Mvh JV
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag tycker att det bästa sättet att få bort energin är att skritta, och då menar jag länge! Har jag en häst som är ett riktigt energiknippe så skrittar jag kanske i 3-4 timmar, och det ska vara i ordenklig takt! Gärna över stock o sten!

Spänningarna, menar du psykiskt eller fysiskt då?
Är det psykiskt så är det skritten jag rekomenderar...

Är hästen spänd i musklerna så skulle jag ta ut en ET och kanske prova en rejält snabb galopp, mina hästar har alltid blivit rejält lösgjorda av det!
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 327
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 114
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 819
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 523
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp