Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F varför skulle du inte kunna lära honom det? När ni kan byta bra kommer serier inte vara ett problem. Det är ju en rörelse ni kan då om och om igen.
En piruett är inte heller så jädra svårt. Galoppera sjukt kort och vänd ett helt varv typ :p
Du behöver verkligen höja ditt ryttarsjälvförtroende. Skärp dig :p
OBS! Ska läsas med viss ironi och med tanke på inlägget om rak person :D
Jag förstår vad ni menar och jag tror inte att det kommer vara samma grej när grunden väl sitter, men nu känns det så avlägset. Det är ju ganska tydligt att Jag behöver en gränslöst positiv tränare eftersom katastroftankar är min bästa gren. För utom på ett område: jag har inga problem att åka själv på tävling (vilket många verkar ha problem med). Sånt löser sig alltid. På fredag kanske jag kan få hjälp av @Jfrelin som säkert stannar i väntan på prisutdelning :angel:
 
Jag har ju också svårt att sätta mål iom att hästen skall säljas och inte är min egen. Hade jag vetat att jag skulle ha honom kvar hade jag nog också vågat satsa mot svår klass. Nu nöjer jag mig typ att ha som mål att ta oss igenom nästa tävling på ett bra sätt. Ska jag tänka lite mer framåt, ett år eller så, så hade det varit roligt att bli stabila i H100 fälttävlan och kvala CNC*. Sedan om jag vågar hoppa så stora hinder får vi se om vi kommer sålångt :p. Och MsvB i dressyren i alla fall. Men ska jag fortsätta tävla fälttävlan blir det nog svårt att hinna träna och tävla tillräckligt med dressyr för att hinna längre än så.
 
@Werze vad kul att det gått bra hos beridaren! Och välkommen tillbaks till tråden

@mackan jag är en väldigt rak person. Det är både gott och ont. Tror det kommer mycket från hästvärlden. Det är mycket raka ordrar från första början och jag tycker man har lärt sig att skilja på personlig och icke personlig kritik något som jag har mycket nytta av i arbetet. Om min tränare säger att jag hänger i höger tygeln så betyder det liksom inte att jag är kass som person utan att jag måste bli bättre. Ibland skapar det lite problem på jobbet :D vi har en extraarbetare som har lite svårt att skilja på det där. När man berättar på instruktörsvis att hon gjort fel och visar hur det ska vara kan hon gå och gråta på toaletten. Sånt har jag extremt svårt för.

Jag har inget att dölja. Ibland rider jag på 49%, tydligen :p, och ibland 69%

Det där är ett dilemma för många av oss hästtjejer! Min erfarenhet är att killar har lättast att ta raka rör även om de ibland raljerar över att det kommer från en tjej medan många tjejer lägger in så många aspekter, vänder o vrider på allt man säger och sen blir det en mindre katastrof över nåt som inte fanns....:crazy:
 
"Denna dagen ett liv" som farbror Melker säger i Saltkråkan! Älskar mina lediga dagar mitt i veckan:D!
Nu ska jag fortsätta piffa i stallet med målning osv så det går att ta in pållarna snart! Har lite ågren över regnet på nätterna och hästarna som går ute! Sen ska jag till tränaren efter lunch och när jag kommit hem går resan till hemmaklubben med dottern och hennes ponny för terrängträning!

Härlig hästdag med andra ord!

Funderar bara..Jag har väldigt svårt att tro på mig själv. Tex på framridning inför tävling känner jag mig som något katten släpat dit. Blir ibland osäker att öva på saker hemma, tänk om jag inte gör eller känner rätt:o..
Klart jag jobbar hemma med träningen, det är bara det att min jädrans självkänsla sätter p och det gör mig så frustrerad.

Har alltid haft dålig självkänsla som blivit lite bättre dock. Är ju därför jag aldrig tävlat tex. tidigare. Har ju haft häst sen jag var drygt 20 och är 40+nu:p..
Jag får väl köpa en bok om mental träning:angel:.
 
Efter att ha kikat in här varje dag i flera månader så känner jag att just idag kanske jag skall våga kliva in och presentera mig..
Eller snarare presentera min C . (jag och @Amanda_F har helt enkelt en varsin:))

Fick hem henne i januari. Så vi firar 8 månader ihop snart.
Hon är e: Cantos (contender) ue: Notaris
Fick ett föl 2011 e: Toulon (heartbreaker) som såldes på elitauktion i Holland, där hon kom ifrån.
Hade önskat att jag fick veta hur det går för den lilla pöjken, men det verkar som om han ligger lågt än så länge.

C's uppgift är att se till att jag lär mig rida igen.
Jag har haft egna hästar tidigare, men fick ta bort den senaste efter en trafikolycka.
Fem (!?) år hann gå här imellan (Försöker förklara för sambon hur otroligt bra jobbat det är av mig att klara fem år utan egen häst..)
Så.. efter att ha trimmat andras hästar i fem år (allt ifrån skygga dressyrisar som jag tvingat med ut på uteritter, till skogsmullar och ponnys)
har min teknik och finkänsla trubbats av en del.. Hennes uppgift är att ta mig tillbaka, och att därifrån ta oss ännu längre tillsammans.

Dressyrtränarna tycker att jag slösar bort hennes talang på hoppningen,
hopptränarna tycker att jag slösar bort hennes talang i dressyren (även om de är tacksamma över att jag ändå rider dressyr)
Hon är således en riktig "allrounder", men vi tar inte dressyren på så stort allvar (missförstå mig rätt).. mitt mål är 130 nästa höst. -Där har ingen utav oss varit tidigare.
Hon är schysst på ytan , men har en räv bakom örat. -och det är ingen vanlig räv, utan tydligen en manipulativ och lite sadistisk sådan. :banghead:
Vi har alla får smaka grus i början när hon kom, och vi har haft en hel del högljudda diskussioner.
Med andra ord en sån där klassisk häst som man måste förtjäna ett samarbete med.

Film från första hoppträningen i våras:
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xpa1/t50.2886-16/11200387_365094683694384_1479713483_n.mp4

Film från gårdagens hoppträning:
http://iconosquare.com/p/1064657842684180149_200480396#/detail/1064657842684180149_200480396

Bild från första dressyrtävlingen i mitt liv (lärde mig programmet veckan innan, yolo :angel:)
11350682_431187947068049_1620601781_n.jpg


Bild från helgen där hon fick agera läromästare och lotsade runt en väldigt duktig lillasyster felfritt i 70 och 90 cm P&J.
11326029_866665440079623_1773895417_n.jpg


Känns som en sten lyftes från mitt bröst! Haha :D
Vill ju också vara med och skriva här ju, inte bara titta på!
 
Välkommen @spinxx
det ser ut på rosetten som vi håller till i samma del av den här stan. Modigt ställe att tävla på som första!

Jag drömde länge om en häst som ser ut som din, hon är riktigt söt! Kul med en allround-talang också.
 
Man får inte vara glad långa stunder i hästlivet..Ibland är det lite tålamodskrävande..
Bellona har förmodligen blivit sparkad på fram"knät". Svullen och lite oren i trav men sätter ner riktigt i skritt och "står" på det benet iallafall. Jag är sjuk av oro:(.
Pratade med veterinären som inte tyckte det var läge att åka och kolla än utan jag tempar, håller koll på det och ser till att hon inte stressar men ändå är i lite rörelse ute i hage. Hade 38,2 i temp.
 
Välkommen hit @spinxx Jag har lite samma bekymmer med mitt sto, vill satsa både på hoppning och dressyr men har svårt att få ihop tiden. ;) Sedan rider jag även lite terränghoppning och bruksridning samt att jag rider ut och kör...

Denna vecka är dock hästledig, skönt men ändå jobbigt. Ariel går i hage i väntan på min semester. Två dagar kvar...
 
Välkommen hit @spinxx Jag har lite samma bekymmer med mitt sto, vill satsa både på hoppning och dressyr men har svårt att få ihop tiden. ;) Sedan rider jag även lite terränghoppning och bruksridning samt att jag rider ut och kör...

Denna vecka är dock hästledig, skönt men ändå jobbigt. Ariel går i hage i väntan på min semester. Två dagar kvar...

Åh vad kul! Jag var hästledig hela helgen.. Helt plötsligt blev jag groom/läderputsare/mockare/chaufför osv istället. ;)

Ja, alltså, jag har svårt att tro att jag någonsin skulle välja bort hoppning för dressyr.
Att jag över huvud taget startar dressyr är mest för att grannstallet har bra tävlingar med jämna mellanrum, och att hästen är så förbaskat fin (och faktiskt ganska lätt att rida numera) att jag måste visa upp henne :D Vi håller oss på LB nivå, utan några egentliga mål.
Dressyren är verkligen bara där för att vi båda tycker att det är kul!

Att starta en H90 i fälltävlan är ett dröm-mål. Hon är dock liite för tittig och markskygg för att jag skall känna att det är realistiskt just nu. :love:
 
Åh vad kul! Jag var hästledig hela helgen.. Helt plötsligt blev jag groom/läderputsare/mockare/chaufför osv istället. ;)

Ja, alltså, jag har svårt att tro att jag någonsin skulle välja bort hoppning för dressyr.
Att jag över huvud taget startar dressyr är mest för att grannstallet har bra tävlingar med jämna mellanrum, och att hästen är så förbaskat fin (och faktiskt ganska lätt att rida numera) att jag måste visa upp henne :D Vi håller oss på LB nivå, utan några egentliga mål.
Dressyren är verkligen bara där för att vi båda tycker att det är kul!

Att starta en H90 i fälltävlan är ett dröm-mål. Hon är dock liite för tittig och markskygg för att jag skall känna att det är realistiskt just nu. :love:
Ah nu vet jag vem du är ju! Din häst är sannerligen ingen lätt liten tjej. :)
 
Ah nu vet jag vem du är ju! Din häst är sannerligen ingen lätt liten tjej. :)

Haha, Busted! jag kan nog säga att du sett henne i hennes värsta skepnad!
Det beror ju helt och hållet på vem som sitter på. ;)
Min syster har både lite dålig balans och kan vara lite osäker ibland.. hon har inga problem alls jämfört med vissa andra.
-Hon väljer ut sina offer med andra ord, :D
 
Haha, Busted! jag kan nog säga att du sett henne i hennes värsta skepnad!
Det beror ju helt och hållet på vem som sitter på. ;)
Min syster har både lite dålig balans och kan vara lite osäker ibland.. hon har inga problem alls jämfört med vissa andra.
-Hon väljer ut sina offer med andra ord, :D
Sådär är många hästar. Har en känsla av att din häst är snäll om hon tror själv att det är hon som valt vad som ska hända. En sån där som jag har lätt att bli kär i!
 
Barb har vilat två dagar med en tanke att svettutslaget vid gjordläget skulle få läka lite. Red fram och det kändes rätt okej. Började galoppera och hon hostad en gång. Lät som det skulle bli mer så skrittade. Kollade skavet som såklart hade gått upp. Tog av sadeln och lyckades rida lite skolor i trav. Mycket lättare barbacka! Började galoppera och då kom hostan igen. GAH!

Hon har varit hostfri länge nu så jag blir så less. Tror det beror på ett höbyte så nu byter jag tillbaka trots att det egentligen är för mycket dunder i det andra. Det går att motionera bort. Tävlingen i helgen hänger rätt lös iaf.
 
Haft en skit dag rent ut sagt! Tyckte jag planerat dagen jättebra igår.
Dagen började ok. Frukost och sen prom med hunden. Åkte sedan till sjukhuset för att träffa en ny läkare. Men vilken skitläkare! Hade knappt ögonkontakt med mig, svarade knappt på mina frågor osv. Var där på min en gång i månaden kontroll.
Aja åkte till stallet när jag ser att jag hade missat samtal från stallägaren. Och ett sms: Hej! Var är du?
Jag fattar inget men får smått panik. Vad har jag nu missat vi har planerat? Kommer inte på en endaste sak. Har 5 min till stallet från sjukhuset. Upptaget när jag ringde stallägaren. När jag kör in på gårdsplanen slår det mig. Jag hade ju morgonen idag! Då kommer tårarna (jag är mkt ostabil psykiskt nu). Stallägaren hade varit iväg och tränat och upptäckt att hästarna var kvar inne när hon kom tillbaka. Men hon hade fodrat dem och släppt ut dem. Och jag fick en lång kram och ett; det finns värre saker! Underbara stallägaren!
Billy var fortfarande inne då han brukar tas ut bland de sista.
Valde dock att longera då jag kände mig utmattad.

Gjorde sen klart resterande morgon sysslor, boxen och hans mat.
Sen har jag sovit bort resten av dagen. Hoppas på en bättre dag imorgon!
 
Hon är verkligen en sådan man inte riktigt skall ta för givet...

Snacka om att attityden kom som en käftsmäll när jag haft henne i fyra dagar!
Jag jobbar henne mycket ledarskapsbaserat från marken. Och jag är där varje dag och påminner henne om vem jag är, och hur vi skall samarbeta.
Det kan vara allt ifrån en extra halt innan hon får gå in i boxen, till att hon skall hålla sig på sin sida och på mitt avstånd när jag leder hem henne från ridhuset. Jag gillar ju sånt här, vilket är tur, jag är så löjligt konsekvent och noggrann. Och jag skulle aldrig "glömma bort" eller förbise ett oönskat beteende. Hon var ju en mardröm att rida ut på själv i början, men trägen vinner!

Hon är ju underbar att hantera och och rida för vem som helst som inte kräver något av henne.
Jag slänger ju med lätthet upp både sambo och mamma och väninnor på en skrittur i skogen.

Men hon behöver påminnas, annars påminner hon minsann först! Och attityden är verkligen "Don't you know who I am?"
 
Haft en skit dag rent ut sagt! Tyckte jag planerat dagen jättebra igår.
Dagen började ok. Frukost och sen prom med hunden. Åkte sedan till sjukhuset för att träffa en ny läkare. Men vilken skitläkare! Hade knappt ögonkontakt med mig, svarade knappt på mina frågor osv. Var där på min en gång i månaden kontroll.
Aja åkte till stallet när jag ser att jag hade missat samtal från stallägaren. Och ett sms: Hej! Var är du?
Jag fattar inget men får smått panik. Vad har jag nu missat vi har planerat? Kommer inte på en endaste sak. Har 5 min till stallet från sjukhuset. Upptaget när jag ringde stallägaren. När jag kör in på gårdsplanen slår det mig. Jag hade ju morgonen idag! Då kommer tårarna (jag är mkt ostabil psykiskt nu). Stallägaren hade varit iväg och tränat och upptäckt att hästarna var kvar inne när hon kom tillbaka. Men hon hade fodrat dem och släppt ut dem. Och jag fick en lång kram och ett; det finns värre saker! Underbara stallägaren!
Billy var fortfarande inne då han brukar tas ut bland de sista.
Valde dock att longera då jag kände mig utmattad.

Gjorde sen klart resterande morgon sysslor, boxen och hans mat.
Sen har jag sovit bort resten av dagen. Hoppas på en bättre dag imorgon!

Det är ju så sant. Det finns verkligen värre saker!
Nu vet jag inte hur vädret varit hos dig idag? Men hos oss hade min dam gärna fått stå inne några extra timmar idag :angel:

Hoppas morgondagen blir bättre!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 405
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 648
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
22 522
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 258
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Hur få stilla händer?
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp