07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske inte riktigt :angel:, jag tror ju att vi ska kunna komma vidare i dressyren någon gång också, men just nu känns det som att vi bara stampat på samma ställe ett tag så det är klart att det är roligare med terrängen där det går så mycket framåt för varje träning :p
Byt dressyrtränare ? :D:devil:

Nej men skämt åsido så har du ju en jättefin häst och självklart har du alla möjligheter att utveckla den vidare med rätt motivation och rätt tränare .:) sen har jag verkligen full förståelse för att man självklart utifrån eget intresse väljer vilken gren man satsar på att utvecklas vidare / så är det ju för alla !
 
Har inte tränat dressyr på ett halvår öht, är nog snarare det som är problemet :angel:
Möjligt ;)
Editerade mitt inlägg medans du skrev på sekunden ;)

Däremot fick du ju inte så värst mkt hjälp av dressyr tränaren du hade vilket du fått tankar runt av flera. Därav kommentaren/reflektionen i sammanhanget .
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag är ju inte ens en i tråden eg. Men kände mig manad att svara.
Fy vad äckligt folk som måste komma med såna små tjuvnyp!

Jag har absolut fått höra saker som inte varit kul om min kille med. Han har ju inte varit så kul alltid. Men jag har velat ha honom och då har vettigt folk köpt det. Man måste ju själv få välja häst. Andra har inget med ditt val att göra!

Min häst är dock idag inte sedd på som skit mer - tvärtom. Nu är det mer "oh" och "ah" av positiva skäl jämt.

Jag tycker du och din häst ser ut att kunna bli jättefina ihop och är på god väg! Heja er!
Tack! :heart Jag blir så glad av din pepp! (och er andras såklart).

Idag red jag som en kratta i traven men vi hittade lite galoppknappar i alla fall. Hade hästen inom ramen och jag fick lite bra känsla också i den förvända som den går i MsvC:1. Ryggningarna är ju ett klart förbättringsområde, men vi fick lite tips och trix att prova. Det gick ut på att en kortare halt ger mindre tid för trassel. Hur kan det vara så svårt?

Funderar fö på att prova min Amerigo CC igen nu när han ser lite annorlunda ut i kroppen mot för några månader sen...
 
Möjligt ;)
Editerade mitt inlägg medans du skrev på sekunden ;)

Däremot fick du ju inte så värst mkt hjälp av dressyr tränaren du hade vilket du fått tankar runt av flera. Därav kommentaren/reflektionen i sammanhanget .

Ja, jag uppfattade det ;). Jag ska försöka komma igång med träningarna för stallägaren i alla fall. Har funderat på att åka bort till min gamla chef och träna också, hon har ju ridit hästen mycket så hon vet iaf hur han är.
 
Gör inte som jag gjorde och gör halten föör kort bara @Amanda_F;). Det gör du säkert inte, men jag var väldigt snabb just av aneldningen att slippa trix..

Jag jobbar motsatt nu, att ur en riktig halt a´la kunna räkna några sek fram iallafall kunna rygga sen ur den. Vilket är mycket svårare för oss, då hinner hästen tänka till, lägga huvud åt sidan, fippla med bettet, ptja, lilla Nissan hinner pyssla med så mycket och sen vill hon inte rygga:D..

Måste försöka avdramatisera min ryggningsfobi inför söndagen..

Hmm..hur lägger ni upp träningen inför tex en dressyrtävling?
Jag rider ju mycket utomhus..
Idag ska jag drilla i padocken, imorgon blir det till tränaren.
Tänkte sedan uteridning torsdag och fredag kanske lite bommar + utetur och lördag genrep för då ska barnen träna lite hemma lite för en kompis.

Antar att ni andra också rider ut eller gör annat men ibland har jag svårt att komma på vad jag ska hitta på..
 
@sommarminne , jag har ju inte jätte lång tävlingserfarenhet/bakgrund. Tävlar la just nu och har ridit en misslyckad msv:c med min förra häst då jag helt tappade konceptet+att vi kanske inte var helt färdiga för det:crazy:. Vill nog kunna rida åtm. msv:c med Bellona..Kanske till våren? Men i huvudsak vill jag förbättra min egen ridning och att bli mer "ett med hästen";).
Åker i snitt tre ggr/månad till min tränare.

Jag kan inte ha för brått och bara satsa på min och hästens utveckling i nuläget, även om jag vill. Har tonåringar som också rider och får lägga allt på en nivå där det finns utrymme för oss alla.
Lite frustrerande ibland kan jag säga, men, vem vet..om sisådär tre/fyra år kanske jag inte behöver ta å mycket hänsyn till dem och håller vi oss hyffsat gymnastiserade så kanske min tid kommer då?
 
@sommarminne Vi tränar 1-2 gånger i veckan beroende på vad det finns tid för (eftersom jag jobbar så ojämnt). Vissa veckor blir det ingen träning alls, men det är sällan. Målet är ju MsvB:4 med godkänt resultat inom två år. Allt över det är bonus. I år har vi redan nått våra mål men jag drömmer om 65 % i en LA, eller över 58 % i någon av de MsvC jag tänker att vi ska testa. Det skulle vara så satans kul!

Och så försöker vi komma ut varannan dag, och skrittar ute (både fram och av) gör vi vid varje pass, och det oftast för hand.
 
@polly_p Inför tävling rider jag som vanligt. Två dagar innan vilar hon och dagen innan vill jag helst ha ridit ett dressyrpass där jag avslutar med att rida programmet. Men i helgen ska jag rida tvådagars och då vänder jag på de sista dagarna så jag dressyrar ena dagen (och rider genom det svåraste programmet) och så vilar hon alt. skrittar ut dagen innan.

Vad det gäller ryggning tränar jag det i princip inte alls hemma mer än för hand på stallplan. Ryggar enbart för röst även i programmen
 
@sommarminne Vet egentligen inte något exakt mål för oss, det är nog helt enkelt att ta oss så långt vi kan. Sen vet jag inte om det stoppar i MsvB eller MsvA eller om vi ens kommer dit. Tränar typ varje vecka, ibland mer ibland mindre beroende på hur vi fixar att pussla ihop passande tid.
 
@Charlotte1975 jag skulle skritta mycket på kort tygel och bara sitta still och vänta ut. Även på uteritt
Kort tygel, lång tygel, kort tygel, lång tygel. Försöka om det går börja trava på långtygel ett tag så hon inte förknippar kort tygel med trav/galopp hela tiden.
Problemet är nog att hon inte är framme för skänkeln i skritten och det är sjukt svårt att få dem till det. När Divan inte är framme går hon och krullar och tassar och håller på. Det enda som hjälper då är sjukt mycket innerskänkel
De du skriver är helt korrekt. Rider jag ute så är de inga problem, men på ridbanan så liksom blockerar hon sig. Hon släpper tygelkontakten och är absolut inte framme för skänken men blir så tokladdad, så går jag på henne med skänken bli de explosion. Jag vågar i de läget inte hålla emot för då går de uppåt. Energin/spänningen måste ut någonstans. Ska testa att att sätta igång från lite halvlång tygel.
I går blev hon vaccinerad så i dag har hon vilat. Passande inlagd då vädret är riktigt trist. 1 september och hösten kom med stormsteg.
I dag kom mina nya stövlar som jag beställde för 3 månader sen. Ett par svarta Brushed De Niro. :love:
 
Hur ofta tränar ni för tränare och vad har ni för mål med era hästar?

Jag tränar för min hemmatränare 1-2 gånger/vecka, sedan har jag två extra tränare som jag försöker träna ofta för. Det blir dock oregelbundet, den ena tex tränade jag för i lördags och innan dess en gång i juli. Nu blir det kanske en gång till i oktober. Den andra tränaren skall jag träna för på söndag, samt en gång i oktober, henne tränade jag sist för i april... ;)

Mitt mål med Ariel är att vinna Fjord-SM i dressyr och hoppning, men dit är det låååång väg kvar. :p Årets mål är att tävla för att få tävlingsrutin, träna för tränare regelbundet samt vara med på roliga läger och träningshelger. Vi har uppfyllt målen med råge kan man säga. :angel:
 
Sedan går min träningsverksamhet in i en mörk period i oktober-mars. Jag kör inte transport då, så jag får nöja mig med att träna för tränare de fåtal helger tränaren kan komma på dagtid + att underlaget på vändplanen eller lägdan måste vara ok. Så jag fasar lite inför årets period...
 
@sommarminne Alldeles för sällan tränar jag. En gång i tiden hade jag som mål att rida MSV men just nu känns det avlägset och tävlingssuget är inte så stort just nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 557
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 456
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
17 278
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 177
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp