07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vågar väl inte lägga ut en bild bara sådär utan att du okejar det ;)
Tyvärr är den precis i omtrampet innan trakhenern....

Äsch :p Jag som hoppades att något av de bättre sprången fastnade, en sån har jag redan, väldigt vackert :rofl:

Får hoppas på bättre lycka med equipe-fotografen ;). Såg även på filmen att någon fotade lite på banhoppningen men har inte lyckats lista ut vem...
 
Jag är precis hemkommen från stallet och har ridit en träning. Är löjligt glad över att jag har lyckats sitta ner i traven utan att skumpa runt som en tok med flaxande ben. Nu hittade jag takten och kunde rida med i rörelsen. Han rör ju sig väldigt mycket över ryggen och jag har haft svårt att hitta känslan och verktygen för att göra det bra. Nu får jag kämpa på så att det blir ännu bättre tills nästa träning.
Igår hoppade vi lite, hjälp vad ringrostig jag är. Tycker lite synd om min häst när jag överger honom innan hindret. Men han är snäll och hoppar ändå. Jag är mäkta imponerad av er som är iväg och rider fälttävlan!
 
Red ett ganska mellanmjölkigt pass idag. Försökte träna på det vi gjorde på förra veckans träning. Kändes bra till en början att få henne mjuk i sidorna och att gå undan för skänkeln i skritt. Sedan kapsejsar det mesta när vi går vidare i trav... Tycker att jag får driva i vartenda steg, smacka som fasen och dutta med pisken. Red svaga skolor och det var då ingen mjuk och fin ridning precis, tycker jag. Hon blev bättre på slutet men inte alls bra tycker jag.
Samma sak i galoppen som kändes kantig och inte genom kroppen, men där hakar jag inte upp mig på det lika mkt eftersom det inte heller kändes mkt bättre på träningen utan vi bara konstaterade då att det är förhållandevis kort tid hon faktiskt varit helt igång. Hon har helt enkelt inte hunnit bygga upp sig tillräckligt för att ha en luftig galopp. Det är bara att träna vidare där.

Men det stör mig oerhört att jag inte får samma energi i henne som jag upplevde att jag hade för bara en månad sedan. Jag tycker att det blivit svårt att hålla en bra takt, sitta ner utan att störa och ha en stadig hand. Antagligen handlar det om att det dels är jobbigt med skolorna, som förtar en del av bjudningen, och sedan att jag (som vanligt) gör för mkt. Provar igen imorgon, ibland blir det ju bättre när man ridit ett tråkpass dagen innan...
 
Hästarna har flyttat till vinterhagen (kvällen innan det blev minusgrader, perfekt timing!) och jag har räknat foderstater. Blir tokig på att försöka få ihop någonting vettigt. De äter hö nu, med de fina värdena 7,9 MJ och 29 g smb. rp. När det är slut om cirka en månad, så börjar jag fodra med hösilaget som har de ännu mer härliga värdena på 6,4 MJ och 19 g smb. rp. :banghead:

Med detta foder skall jag dessutom försöka banta Ariel. Samtidigt som jag rider sporadiskt. :arghh: Jag hoppas verkligen att årets hösilage har bättre värden, men det känns tveksamt. Börjar fundera på om det inte är värt att beställa hösilage söderifrån med värdena klara redan innan inköp. Det skulle bli dyrare rent ekonomiskt, men lugnare för mig. :grin:

Nåja, jag får väl hoppas på en bister vinter så de gör av med mycket energi för att hålla värmen. :rofl:
 
Nu har jag lite bilder, vi fick inte till så bra hoppning så hoppbilderna är inte så smickrande, men blev en del fina från framridningen"

DSC08965r_zps6xqd8f2e.jpg

DSC08975r_zpsrtleqlsm.jpg

DSC08982r_zpseaqeqdfc.jpg

DSC08989r_zpstfrqvvnm.jpg

DSC08993r_zpsruoc4sua.jpg

DSC09004r_zpsdo8oysl0.jpg

DSC09013r_zpszzaervpj.jpg

DSC09028r_zpszf8adxsn.jpg

DSC09037r_zpspsimjbv2.jpg
 
@sommarminne Ja, det är verkligen något speciellt! Men väldigt svårt. Fast jag har insett att det är fasiken inte enkelt att rida lätt heller :banghead::arghh: eller rida överhuvudtaget :idea::D
 
Jag har ju ganska svårt att komma ner i traven på min häst. Beror mycket på mina mentala störiga spärrar med för känner själv att när jag har sämre fokus och är spänd blir det än värre. Fick lite bra tanke övningar av sista tränaren dock. Påminde mycket om bubbletänket som det stod om i sista numret av Hippson.
Sen har jag beställt en sån här:o..
2997-4-081-13008801.jpg

På lördag är det tävling igen och det känns lite halvfabrikat då vi inte alls är redo. Är la:4 och visst kan långbana vara bra på lite större hästar mm men samtidigt blir det ju ännu mer att orka rida ihop och passa sas..Sen kan vi inte bakdelsvändningar.
Så fick jag frågan om en lagkamrat kunde åka med mig med häst. Hon är ridskole elev och tävlar en av skolans hästar. Det är väl inget problem förutom att hon startar klockan tio och jag halv tre. Dessutom har vi restid på 1,5 h..
Ja, ja..får väl ägna mig åt rykt och puts.
Hon kollade med tävlingsledningen om dom kunde lägga våra start tider lite närmre varandra men det gick tydligen inte:mad:..

Tycker det blir skönt sedan att lägga fokus på träning och lite annat, massage/behandling, tandvård står på schemat och sadelprovning framöver:cool:.
Hatar sadeljakt. Varit hos välkända sadelprovare som jag själv tycker haft tokfel och även utav min okunskap eller tillit till deras "kunskap" köpt ny sadel som inte alls passade hästen..
Sålde min Amerigo Alto och har nu ett litet maxbelopp där jag hoppas hitta något lämpligt till mig å Bellona..

Ingen som vet bra sadelutprovare i VG?
 
@polly p Gud så drygt med starttiderna. Det bekymret har vi aldrig här. Den största LBn jag red i år hade 22 startande...

Ang sadelprovning så ja, det är öken. Här uppe verkar dessutom inte sadelmakare/utprovare vara så intresserade av att jobba. Nog fattar jag ju att det är ett bristyrke och att de säkert är jagade, men känns jävla frustrerande.... Det finns ett fåtal man vill anlita för själva utprovningen, för nuvarande är det en som jag tänkte prova. Jag anmälde mig på hemsidan i slutet av sommaren och har inte hört ett ljud, fick höra i veckan att vederbörande dessutom varit i mitt stall förra veckan helt utan att säga ett ljud till mig trots att jag uttryckligen skrev att det hade varit praktiskt med samkörning ihop med andra då det är typ resa på 25 mil enkel väg för denne. Nåväl, kan ju ha varit fullbokat...
Hörde av mig nu igen och fick veta att jag var på väntelista men var tvungen att samla ihop minst 4 pers för att hen skulle komma ända hit till oss. Jaha tack då, det var ju bara en hel ridskola förra veckan...
Förra vintern när min sadel var trasig fick jag ju jaga sadelmakare i en månads tid innan det gick att få nån att komma förbi och sy ihop en bossa. Och andra jag sett som provat ut sadlar till hästar här uppe skulle jag ärligt säga att jag kunde göra ett bättre jobb själv. Enda skillnaden är att jag inte äger 25 sadlar att prova ut så det är ju praktiskt att få hit nån med ett lager...

Nu ligger förvisso inte nån av mina sadlar helt åt helsike så det är ingen direkt panik, isf hade jag satt hästen i släpet och kört dessa 25 mil gärna för en månad sedan eftersom det nu är halkrisk längs vägarna. Men jag vill göra en check av dem, samt stoppning och behöver laga nån söm och ett resår till stropparna innan det gått sönder så jag inte kan använda alls.
 
Vad kul, och läskigt, det ser ut ni som tävlat fälttävlan!

Igår kom det en ny tjej och provred Billy. Jag tror jag hittat rätt människa för honom! Hon kommer ikväll igen.
En 19 årig tjej, bor här i samma stad. Ställde massor av bra och vettiga frågor.
Kändes super!
Blir i så fall långtids/livstidsfoder.
 
Usch..nu känner jag mig nervös. Vi fick byta start tider inom laget så jag startar FÖRST istället. Har dessutom hästnummer 13:eek:..Bådar inte gott..

Eller så får jag försöka visualisera känslan att rida in på nykrattad bana och göra ett hejdundrande program.
Ha, ha..
 
@Polly Är ju skönt att starta först. Man slipper känna pressen efter att ha sett övriga, och dessutom hinner man ställa in hästen innan prisutdelningen och få på benlindor osv ;)

@Magica Spännande! Jag håller tummarna för er :)

*kl

Red i ridhuset idag trots fint väder ute. Jag ville ha speglarna när vi ska jobba med skolor. Är nog svårt som det är och fanimig omöjligt utan att se nåt. Tycker faktiskt att detta gick mkt bättre än igår, gjorde dem förvisso enbart i skritt, lite sämre fart såklart men just nu behöver jag få ordning på min kropp och inte skapa en massa spänningar vilket det lätt blir i trav när jag fladdrar överallt. Allt gick bra tills jag fick nåt jävla sendrag i låret på vänster sida, och därmed inte kunde hålla bakdelen på plats med den skänkeln, hahaha :o Men bortsett från det så nöjde jag mig när jag enkelt kunde flytta fram och bakdel utan större bekymmer i skritten. Dessutom skulle huvudfokus idag vara på arbetet med galoppfattningar ur trav, och jag ville inte köra slut på henne i framridningen. Hon tappar lätt motor efter man ridit denna övning, då det suger rätt mkt energi av henne.

Var lite tungt i galoppen men mkt bättre än igår, lyckades hitta stabiliteten i sitsen och då gick även övningen bättre. fick helt okej bjudning i henne och traven mellan fattningarna kunde jag knappt sitta i, än mindre styra och inverka. Men det är väl ett gott tecken i sammanhanget :o
 
Vad kul, och läskigt, det ser ut ni som tävlat fälttävlan!

Igår kom det en ny tjej och provred Billy. Jag tror jag hittat rätt människa för honom! Hon kommer ikväll igen.
En 19 årig tjej, bor här i samma stad. Ställde massor av bra och vettiga frågor.
Kändes super!
Blir i så fall långtids/livstidsfoder.

Hon och hennes syster kom idag igen och provade honom.
Känns super så imorgon blir det besiktning och går han igenom flyttar han ev på torsdag. Blir bara en bit bort från var jag bor
 
Vad skönt @Magica! Håller tummar att besiktningen går bra!

@stjarnfrugt.. jo iof men behöva vänta nästan 5h i så fall... På prisutdelning alltså:angel:..
Tror inte jag behöver bekymra mig dock, hi, hi. Åker dit och gör mitt bästa men är så många duktiga och vi är inte i den divisionen alls.
 
Usch är nervös. Någon gång mellan 12 och 16 ska Billy besiktigas. Inte för att jag inte tror att han går igenom, är nervöst iaf.

Har ägnat halva fm åt att packa ner schabrak, några slitna täcken, benskydd, bett mm som ska med honom.

De finare täckena, skydden, grimmorna, hjälptyglar mm ska jag spara. Ifall jag skaffar häst igen
 
Usch är nervös. Någon gång mellan 12 och 16 ska Billy besiktigas. Inte för att jag inte tror att han går igenom, är nervöst iaf.

Har ägnat halva fm åt att packa ner schabrak, några slitna täcken, benskydd, bett mm som ska med honom.

De finare täckena, skydden, grimmorna, hjälptyglar mm ska jag spara. Ifall jag skaffar häst igen
Håller tummarna för att det går bra! Det gör det säkert!

Det är inte så att de ska köpa honom av dig om de ändå tänkt att de ska ha honom på livstid och du ev vill ha en annan häst tids nog?
 
Håller tummarna för att det går bra! Det gör det säkert!

Det är inte så att de ska köpa honom av dig om de ändå tänkt att de ska ha honom på livstid och du ev vill ha en annan häst tids nog?

Blir det ny häst för mig blir det nog på foder.
Vi har skrivit in ett pris i kontraktet ifall de vill köpa. De är endast 18 och 19 år gamla så dröjer kanske några år. Men inget tvång från min sida
 
Nu är det hög tid för en ny tråd.
Jag låser denna så får ni själva starta en ny...
/moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 770
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 946
Senast: Nox
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp