07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Magica
Det är ju flera i tråden sen evigheter som inte äger sina 07:r . Finns ju flera som inte ens har 07 öht och inte öht skriver ngt om dem ens Ngnsin även om de har en , så självklart behöver du inte lämna utifrån att din häst nu lämnat dig .
Förstår att det känns tråkigt att ha lämnat bort din häst men det känns som du ändå valt det som känns bra för dig utifrån läget . Om han fått ett hem som känns bra och står nära så kan du ju hälsa på framöver om det känns som ngt du vill osv .
 
Senast ändrad:
Vad bra att det känns bra @Magica och jag tycker du ska hänga kvar om du vill och rapportera om Billy eller ditt liv i övrigt :)

Nu har vi börjat trava, jag och C. Igår var det svårt och vingligt men idag kändes han som vanligt igen. Han har landat i nya stallet och på lördag ska han få gå ut med boxgrannen i hagen på EM ett tag. Tror han kommer bli nöjd!
 
Jag rider nästan alltid på luva, dock inte den vadderade. Den som är vadderad får man väl inte tävla med men en "vanlig" är godkänd. Tycker den gjort skillnad.

Har ställt frågan på hoppforumet men inte fått svar. Jag tolkar ju också TR som att man bara får ha vanlig flughuva i ngn disciplin. Inte vadderad, inte bollar i öronen mm MEN, jättemånga hoppryttare HAR ju detta??? Tolkar jag TR fel? Hur hittar jag att man FÅR ha bollar/vadderad luva? Eller bryter de bara helt kallt mot TR?
 
Har ställt frågan på hoppforumet men inte fått svar. Jag tolkar ju också TR som att man bara får ha vanlig flughuva i ngn disciplin. Inte vadderad, inte bollar i öronen mm MEN, jättemånga hoppryttare HAR ju detta??? Tolkar jag TR fel? Hur hittar jag att man FÅR ha bollar/vadderad luva? Eller bryter de bara helt kallt mot TR?
Mina "hoppvänner" tävlar med vadderad luva, senast på Breeders. Enligt dem är de ok, och jag har aldrig funderat för jag kommer aldrig tävla i hoppning. :p

Nu har jag suttit upp på min häst själv 2 dagar i rad. :banana: Har först hängt lite och skrittat ett halvt varv, och sen suttit upp. Hon har varit stencool. Är så skönt om jag kan göra detta själv då och då, så jag slipper tajma in ridning när jag kan få hjälp. Förutsättningar har varit perfekta. Lugnt och stila och en annan snäll häst på banan samtidigt. Skulle inte göra de om jag va helt själv, i fall jag skulle åka av. I dag hade jag dessutom nya stövlar och va hyfsat osmidig. Att hästen sen va superfin att rida va extra kul. :up:
 
Idag har vi fått höanalysen och wow! Månne lite för bra egentligen för mina ponnier med 59smbrp/kg ts och 9MJ/kg ts. 86% ts och en kvot på 6,55! De kommer mao inte behöva nånting annat-inte ens mineraler på detta höet! Barb kommer ändå få sin havre för att hålla elektriciteten igång och Indra kommer jag fodra upp den Groov 150 hon får i dagsläget (typ 300gr/dag). Tror att Indra mår rätt bra av den extra boosten med tanke på hur klen hon varit i kroppen, nu börjar hon fylla ut och bli fin.
 
Nyss hemkommen från stallet och jobbet. Trots 12 tim på jobbet så återkom det lite energi när jag väl kom ut i ridhuset. Garanterat folkfritt den tiden som jag har tid att rida när jag jobbar såhär på helger :angel:

Flyttade först fram- och bakdelen i skritt på halvlång tygel. Gick superbra när jag inte kan fastna i tyglarna utan måste använda kroppen. Red utan stigbyglar för att verkligen känna vart jag hade sittbenen. Försökte sedan återskapa det på kortare tygel i trav, vilket faktiskt gick super. Poletten börjar trilla ner för min häst också och hon går inte emot lika mkt. Jag måste bara se till att jag sitter stadigt och inte flaxar runt själv. No shit Sherlock.
Kändes riktigt bra idag :)
 
Värst vad det påverkar mig när hästen inte är på topp. Han var sur på riktigt idag och det har inte hänt när han varit frisk så jag har tempat tre gånger (så klart ingen feber, inte det minsta) och försökt massera honom glad. Det enda som funkade lite var att han fick galoppera ett varv på volten åt vardera hållet. Sen blev han surare igen. Men jag antar att han vill gå i stor hage med kompis och det ska jag ju ordna i morgon. Han är nog inte så nöjd i sin lilla hage då vädret dessutom blivit kallt. Är det inte kylan och stelheten som spökar så bryter jag ihop, jag har ingen energi att lägga på oro just nu...
 
Efter att ha legat sjuk i några dagar pallrade jag mig iväg till stallet idag. Red ut en lugn sväng och jisses vad härligt det är såna här höstdagar. Vindstilla och sol, kan inte bli bättre!

26EA7AE4-2CB2-4F1C-846D-9647020445C6_zpscezo9ln9.jpg
 
Tävlat idag och det gick inte så bra..60% i la:4.
Hon kändes helt ok på framridningen och träningen igår gick fin fint.

Var hemma lite för sent igår och sov dåligt dessutom..

Jag startade ju först och min medhjälpare frågade någon funktionär flera gånger om jag fick komma in..
Sen när jag väl kom in trodde dom jag var ryttare nummer två och att jag inte skulle ha kommit. Dom gav mig en minut..I ett mörkt ridhus med en läskig läktare på kortsidan. Jag fick inte alls med mig hästen och det blev femtielva löjliga onödiga missar som galoppanslag i travökningarna mm.

Ja, ja..hon var underbart snäll iallafall:love:.
Men jobbigt med den lite opåverkbara känslan.
Så är det ibland och det har ju gått riktigt kanonbra dom senaste två tävlingarna med placering i båda klasserna och fina procent då så det är väl bara att ta nya tag..
 
Idag stod planeterna rätt för oss på tävlingen! Fick till en ganska bra ritt även om det är lite frustrerande att vi såklart sänker oss en nivå inne på banan i jämförelse med hur det är annars. Men men, det är ju samma för alla. Tre domare som hade oss på 63,19/61,7/61,38=62,09% och det räckte minsann till en grön rosett! Vår första placering i Msv, yey:D!!
12106991_10206651619321058_6675285736345833140_n.jpg
 
Hur går med hans mage nu?
Den mår bra vad det verkar. Ingen feber som sagt och bajset ser ut som hästbajs ser ut mest.

Tyvärr var dagens hopsläpp ingen succé. Först släppte vi honom med den ranghögsta av de två han skulle gå med men sen släppte vi i stora hagen med den lilla som först lämnats utanför. Alla andra hästar i de andra hagarna blev exalterade som satan så det sprangs mer än önskvärt. Så i morgon blir det liten hage igen! Men om någon tränar eller tävlar får han kanske låna deras hage ett tag. Vilket betyder att helgerna nog blir roligare än veckorna.
 
@polly p 60% med en sån misslyckad känsla tyder ändå på en hyfsad lägstanivå ;)

@Amanda_F Får han inte springa eller vad var problemet? Jag har nog missat nåt. Det brukar ju kunna vara livat vid ihopsläpp, det brukar ju gå över om man ger dom lite tid.
 
@stjarnfrugt Jo, det kan så vara. Kände mig irriterad på situationen. Är det ett 60 ridhus och man inte kan rida runt eller liknande så ska man väl ha möjlighet att rida på banan. Nu var det väl någon funktionärsmiss å så är det ibland.

Jag tycker att vi skulle/borde kunnat bättre men nu blev det som det blev men jag ljuger om jag inte säger att jag är liite besviken på mig själv att jag inte rattade det bättre..
 
Han hade den andra sortens kolik och tål inte betfor eller jäst. Så nu äter han bara grovfoder. Sen ska han få varmluftstorkad havre..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp