07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p 60% med en sån misslyckad känsla tyder ändå på en hyfsad lägstanivå ;)

@Amanda_F Får han inte springa eller vad var problemet? Jag har nog missat nåt. Det brukar ju kunna vara livat vid ihopsläpp, det brukar ju gå över om man ger dom lite tid.
Han får springa men de andra hästarna blev också helt glada och deras ägare var nog inte lika förtjusta...
 
Jag är inne i sadeldjungeln och grunnar ihjäl mig lite men provred en Crown Impala idag som kändes oväntat bra måste jag säga.
Ska ta med bästisen ut i morgon som sett mig rida i alla år och se vad hon tycker när hon kollar från backen.
Följde med stallägaren på provridning idag och gud va mycket gamla minnen som kom upp från att jag köpte min 07a:love:.
Hästen va toppen så nu håller vi tummarna för att hon får köpa.;)
 
Så sjukt tråkigt med alla motgångar @Amanda_F !
Men det kan ju bli väldigt mycket att släppa ut en häst med ny flock som stått i Box/sjukhage innan .kan han inte få slussas ut och gå med ngn ny kompis i större hage över några dagar så att det inte blir så stort att han kommer ut i stor hage och samtidigt ska ihop med flera hästar ? Det lär ju bli spring då . Kan förstå att andra angränsande hästar i hagarna går igång men då kan väl stallpersonalen se till det och släppa ut era hästar som ska släppas ihop/ny hage osv först så de kan rasa av sig utan att andra hästar i hagarna bredvid behöver utsättas för det och i övrigt bidra till era hopsläppta hästar att jaga upp dem om alla springer ? Så brukar man ta hänsyn till situationer du befinner dig i om man driver stall oftast . För att slippa att andras hästar dras med av att några nya släpps ihop i en angränsande hage .
 
Senast ändrad:
Här är det depp. Vill inte rida, har noll motivation. Men tog mig ändå iväg till träning idag. Red fram på en häst som kändes lite lagom oriden, vilket inte är så konstigt. Men hann sedan bara rida ett par varv i trav innan tränaren förklarade att Ariel var oren. :( Hon stötte i med vänster fram mer än vanligt och vi hittade en galla + ömhet i knäleden vänster bak. Suck!

Så Ariel får hagvila och så får jag kolla upp henne den dagen jag är ridsugen igen... Synd att vi inte kunde få lite pepp från träningen, men skönt att tränaren har stenkoll på rörelsestörningar.
 
Så sjukt tråkigt med alla motgångar @Amanda_F !
Men det kan ju bli väldigt mycket att släppa ut en häst med ny flock som stått i Box/sjukhage innan .kan han inte få slussas ut och gå med ngn ny kompis i större hage över några dagar så att det inte blir så stort att han kommer ut i stor hage och samtidigt ska ihop med flera hästar ? Det lär ju bli spring då . Kan förstå att andra angränsande hästar i hagarna går igång men då kan väl stallpersonalen se till det och släppa ut era hästar som ska släppas ihop/ny hage osv först så de kan rasa av sig utan att andra hästar i hagarna bredvid behöver utsättas för det och i övrigt bidra till era hopsläppta hästar att jaga upp dem om alla springer ? Så brukar man ta hänsyn till situationer du befinner dig i om man driver stall oftast . För att slippa att andras hästar dras med av att några nya släpps ihop i en angränsande hage .
Det finns tyvärr inte någon extra hage att tillgå. Vi släppte honom med en av de andra ett tag innan vi släppte ihop dem i stora hagen och det gick toppen. Då betade han mest och var superlugn. Han är ingen springig häst men han får energi när de andra är uppjagade och då hakar han på. Flera gånger stannade han och försökte beta men då kom de andra och jagade på honom. Sen tog vi in de som var i hans hage och då betade han bara.

En tanke är att vi släpper honom igen i hagen med den vi först provade med och sen lite enskilt med treåringen så får de bekanta sig lugnt. Men då ska de andra helst inte vara ute och jaga på dem, och det är svårt att ordna, så vi får se... Om två veckor finns en lagom stor ensamhage ledig och det är ju klart bättre än den han har idag så det blir nog det alternativet. Bäst vore om det kunde flytta in någon mer grabb som kan göra honom sällskap...
 
@Amanda_F Jag förstår att det är jobbigt. Detta är just problemet med att försöka kooperera med andra hästägare. Vissa är livrädda att deras hästar ska ta ett extra steg, vissa är det med rätta och ändra är i mina ögon urlöjliga. Det finns alla kategorier. Lite spring tycker jag allt att man får räkna med vid ihopsläpp. Men givetvis måste man ju försöka se till att det går till så säkert det kan, jag tycker att du verkar ha en bra inställning. Jag hoppas att det löser sig.

@polly p Jag är ju typ världsmästare i att bli störd av yttre omständigheter. Men jag tycker att jag blivit bättre bara på den här säsongen. Jag försöker se det som att den som lär sig att rida oavsett yttre omständigheter, kommer att gå segrande i slutändan. Tävlingar är sällan tillrättalagda.
Givetvis dumt detta med missen från funktionärens sida. Man ska få rida inne på banan ett tag om det ej går att rida runt den. Svårt dock att göra nåt åt i efterhand. Jag tycker ändå att du ska vara nöjd med 60%. I övrigt är det väl "bara" att träna sig på att inte glömma bort att rida även när det inte blir som man tänkt. Lättare sagt än gjort.

@Habina Så tråkigt med orenheten :( Hoppas att det bara är nåt litet snedsteg hon gjort i hagen. Det är ju ändå tur i oturen att detta hände nu när du inte har nån större motivation, utan med gott samvete kan låta henne vila.

Har du funderat mer kring exakt Vad det är som gör dig omotiverad? Jag tycker att det är lättare att komma runt sådant när man identifierar problemet så att säga.
 
@stjarnfrugt Jag har jobbat mycket med mig själv det här året, ffa med att inte ställa för höga (och orimliga) krav på mig själv i arbetet. Det tror jag gjort att jag istället flyttat över de kraven till hästeriet istället för att helt skrota dumma krav som är onödiga. Så jag har helt enkelt slutat tycka att det är roligt, eftersom jag aldrig är nöjd med det jag gör. :(

Tex är jag övertygad om att jag har en fruktansvärt dålig sits, fast tränare endast gjort små justeringar och jag får 6:or på sitsen på tävling. Likaså går (gick?) jag med ständigt dåligt samvete över att jag inte gjorde mer med hästarna, skötte om dem noggrannare, lade upp träningen mer exakt etc. Droppen blev när jag red en helt ok hoppträning, ändå inte var nöjd utan storgrinade i bilen hem...
 
Det finns tyvärr inte någon extra hage att tillgå. Vi släppte honom med en av de andra ett tag innan vi släppte ihop dem i stora hagen och det gick toppen. Då betade han mest och var superlugn. Han är ingen springig häst men han får energi när de andra är uppjagade och då hakar han på. Flera gånger stannade han och försökte beta men då kom de andra och jagade på honom. Sen tog vi in de som var i hans hage och då betade han bara.

En tanke är att vi släpper honom igen i hagen med den vi först provade med och sen lite enskilt med treåringen så får de bekanta sig lugnt. Men då ska de andra helst inte vara ute och jaga på dem, och det är svårt att ordna, så vi får se... Om två veckor finns en lagom stor ensamhage ledig och det är ju klart bättre än den han har idag så det blir nog det alternativet. Bäst vore om det kunde flytta in någon mer grabb som kan göra honom sällskap...
Ja precis som jag avsåg med kommentaren så handlar det ju inte om att en enda häst ställer till det /är springig . Men utifrån det bör ju möjligheter i fråga om hopsläpp vara sådana att angränsande hagar och hästar slipper bidra till ytterligare påverkan om hopsläpp sker. Jag förstår absolut de hästägare i övriga hagar angränsande till ert hopsläpp om de reagerar på att det är rörigt / fått hästar som är oroliga pga ngt hopsläpp som funkar dåligt .
 
Senast ändrad:
Detta är fö en sån här dag då man förstår varför man har häst...

Efter 12,5 timme på jobbet insåg jag i omklädningsrummet att jag glömt sport-bh hemma. Fick ta en skrutt-bh från jobbet som är helt slut i alla resår som finns. Jättekul verkligen eftersom det stod galopparbete på schemat idag.
När jag kom till stallet insåg jag efter 10 min att min mobiltelefon var borta. Sista minnet jag hade av den var från jobbet. Insåg att jag skulle vara tvungen att åka tillbaka och hämta, då det är min enda väckarklocka och jag ska upp kl 6 och jobba 12 tim även imorgon.
Tog in alla hästar i hagen och kände humöret nedanför fotknölarna. Hade INGEN lust att rida, trött och less och soffan lockade mest. När jag gjorde klart fodret till min häst insåg jag att jag helt glömt att det är helg och då har man även en ridskolehäst att mocka och göra foder åt. Ännu mindre lust att rida. Gjorde klart ridskolehästens mockning + foder och tänkte sedan att jag skippar verkligen det här ridpasset. Blir en putsardag istället innan jag var tvungen åka tillbaka till jobbet och leta telefonen...
Så hittade jag telefonen i rykthinken (fråga mig inte hur den hamnade där) och jag tänkte att wow - nu hinner jag ju rida. Humöret kom dessutom tillbaka. Så jag sadlade min häst och gick ut i ridhuset, underlaget var minst sagt betongstumt och hemskt men i andra ridhuset var det fullt av barn som hade nån aktivitet.
Jag tänkte att jag rider samma sak som igår men ett pass baserat på skritt. Inget galopparbete på detta underlag eller i avsaknad av bh. Så jag repeterade bara gårdagen och min häst var helt med på noterna. Mjuk, smidig och positiv trots att hon eg har svårt för skolor speciellt öppna åt höger :love: Så jag red bara en halvtimme och joggade något varv emellanåt för att kolla av bjudningen. Eftersom allting funkade så fint så kände jag inget behov av att göra nåt annat så vi gick in.

Sedan var jag på bra humör igen och nu känns allting mkt bättre. Och nej, det är ingen hemlighet att mitt humör svänger snabbt :o
 
@Habina tjatigt med halt häst, hoppas det bara går över av sig själv.

@Amanda_F låter lite besvärligt med hagsituationen men skönt att magen verkar vara ok.

Fick rapport häromdagen att GP har det toppen så det känns bra.

Själv har jag ridit idag och kört ponnyn. De går på bete forfarande och igår släpptes lille welshkillen, nykastrerad in till stona, gick jättebra. Eller kastrerad för två veckor sedan blir det.

12141582_10153271360179426_4511173985775008268_n.jpg

Lite nostalgiskt, tog många kort förra året och då var flocken fem stycken.... vet att jag tog höstkort i september/oktober liknande det här ovan. Skönt att det är två mindre men det känns ändå i hjärtat på något vis.
 
@Habina Där är vi väldigt lika varandra. Jag har oerhörda krav på mig generellt, men eftersom ridningen är det enda jag verkligen satsar på så är det där det märks. På jobbet kan jag tex leva med att jag inte är oumbärlig, jag är fullständigt nöjd med att vara en som bidrar till verksamheten men behöver inte bli bäst av alla. Det är ändå omöjligt eftersom hierarkin och kvinnosynen på mitt jobb är att som kvinna är man alltid lite sämre än alla andra. Säga vad man vill om det men det enda jag kan göra är att skita i det och se till att jag själv är nöjd med hur jag förhåller mig till saker. Den största energin lägger jag istället på mitt hästeri, det är där jag kommer att se till att jag blir precis så bra som jag vill. Jobbet är inte värt att stånga sig blodig för, their loss. Jag kände innan att jag var tvungen att vara begåvad både i jobbet och privat, men jag struntar i att bli bäst på jobbet. det ger mig mer ork till att bli bäst på att rida ;)

Du måste identifiera dina mål mer tror jag. Exakt vad är det du vill uppnå? Hur ska det vara när du uppnår det? Ska det tex vara att rida LB på godkända procent, är det att hoppa en 90-bana, göra en debutklass i fälttävlan, avla fram bra föl, eller att "bara" ha hästarna som ett andningshål i vardagen? Man måste lära sig att identifiera den känslan man vill känna när man nått dit, annars stannar man aldrig upp utan tenderar bara att flytta fram fokuset vartefter man når fram dit man ville innan. Då blir man aldrig nöjd.
Sen när man bestämt sig för målet måste man lägga ribban på en rimlig nivå utifrån sina förutsättningar. Om jag tex inte kan träna mer än 1 dag i veckan på bana, så måste jag flytta fram målet att tex rida det där programmet på fina procent. Man måste vara ärligt mot sig själv. Det kanske tar två år att nå till de procenten man vill, och inte ett, om man inte kan träna mer. Och så måste man även komma ihåg att vara nöjd och Låta sig vara nöjd när man når den milstolpen. Det bästa sättet att döda motivation är att aldrig låta sig vara nöjd.

Jag har ju tex nu bestämt mig för att bli riktigt duktig på att rida dressyr. Då måste jag fundera på vad som krävs för det. I mitt fall känner jag att det är fullt fokus på hästeriet som krävs. Jag måste "leva häst", jag kan inte låta så mkt annat störa mitt fokus på detta. Jag kan inte ha annat som tar för mkt tid och energi - tex jag skitnöjd med att jag lever ensam, ett boende som inte behöver så mkt insats eller ett jobb som kräver pendling osv. Just nu går allting för mig ut på att förädla mitt hästliv.
Om jag ägnar 90% av min fritid till hästeriet, då vet jag att detta är möjligt. I detta nu är det inte omöjligt för mig att se till att jag kan ha två hästar, både tidsmässigt och ekonomiskt. Men jag kan isf inte försöka dela det med annat. Som att göra karriär, bygga hus, bilda familj etc etc.

Jag tror att det största "felet" folk gör är att de har orimliga krav och förväntningar på vad de ska prestera utifrån rådande omständigheter. Man måste välja. Ingen kan göra allting. Och man måste vara rättvis mot sig själv när man väljer.
Blev nog antagligen mkt flummigt inlägg detta, men det har hjälpt mig mkt att tänka såhär och faktiskt identifiera saker och ting. Jag känner mig mkt mer tillfreds och mindre stressad med mig själv nu än bara för ett halvår sedan.
 
@Marvin hur mår du med brutna benet osv och hur går det ? !

Tackar som frågar!
Nyckelbenet känns rättså bra, undviker jag vissa rörelser så gör det inte ont alls. Däremot har jag jätteont i muskulaturen runt skulderbladet på den sidan, pga spänningar för att jag inte rör axeln så mycket. Har fått nya övningar av sjukgymnasten.
Ätit upp all choklad hemma, och när jag började snegla på spritskåpet kl 11 en förmiddag :o fick jag nog och åkte ut till Penntrollet och red en sväng. :banana: Rida går bra, det knepiga är att sätta upp mitt hår, sadla och kravla sig ner från hästen. (Och hämta in ved, laga mat, dammsuga osv)
Sjukskriven 3 veckor till, men tänkte börja jobba igen på måndag, jag är inte gjord för att sitta hemma och glo. :angel:
 
@Habina Jag tycker att Frugtis skriver mycket bra om att identifiera problemet och sen sätta tydliga mål. Men även om det finns tydliga mål måste en kunna rycka på axlarna och känna att himlen inte tillar ner om målen inte nås. Idag var tex första tävlingen på länge som jag satte ett tydligt mål (7or på öppnorna, lyckades för nån domare:p). Tdigare tävlingar har jag inte kunnat sätta så specifika mål eftersom prestationsångesten gör att jag knyter mig helt och inte kan rida.

Så rimliga mål och hitta lite glädje i att bara vara ute och skritta i skogen eller vadsomhelst:). Jag hade dock kollat upp Ariel nu, rätt surt om det blivit nåt riktigt skräp när du väl hittar inspo.
 
@Fiorano Precis. Om man inte har tydliga mål så blir det lätt att man går runt i en känsla av nån luddigt missnöje. När man har saker konkret uppställda är det lättare att beta av bit för bit, av det man vill förbättra.
Samtidigt måste man påminna sig om att detta är för nöjes skull. Det ska vara roligt. Slutar det vara roligt får man sänka ribban lite, alt förlänga deadline så att nöjet inte bara dör i prestationsstressen. Lättare sagt än gjort men jag tror på det.
 
@Habina jag tycker @stjarnfrugt :s sista inlägg var väldigt tydligt! Jag brukar också tänka som så ibland att det faktiskt inte är någon som tvingar mig att hålla på. Om jag då tänker bort hästar ur mitt liv..Gahh, nää, hjälp, vad halv jag blir;)..Men jag får verkligen stanna upp ibland och tänka på att lägga ambitionsnivån på ett plan som är i balans med mina möjligheter. Får väldigt lätt prestationsångest men jag jobbar ständigt med att inte hamna i för mycket negativt tänk.

Just nu ett par veckor har jag tex bestämt att Bellona ska ridas lite off. Ska fixa tänder mm. så det blir också bettlöst ett tag vilket jag tycker är svårt. Samtidigt oroar jag mig hur mycket jag tappar i min egna ridning och vad/hur jag ska göra för övningar hemma så hon håller sig mjuk om vi inte träffar tränare på en månad eller så..

Men var glad åt en tränare som faktiskt säger något om hästen verkar oren..det är det många som inte gör:crazy:..

Satt i fredags å tittade på ekipaget efter mig hos min tränare och jag tycker det är något lurt..lite hur den rör sig i bak och över ryggen. Dessutom med stora problem i galopp/fattningar mm..
Vi red samma lag och hon blev utblåst då den inte rörde sig rent. Vilket jag iof tycker är bra av domaren även om det inte är roligt!

Ibland undrar man om vissa tränare är rädda att gå i konflikt eller vad det handlar om för dom borde ju se?
 
Fast den domaren, @polly p, måste varit väääääldigt säker på sin sak, dvs hästen måste varit skithalt för annars får dom inte blåsas ut. Konstigt då att ryttaren inte känt detta.
 
@polly p Fast det kan ju även vara så att hästen har en känd svårighet som jobbas med? Min häst såg väldigt tråkig ut bak i vintras när hon inte byggt upp sig pga all vila och skadeproblematik. Hon behandlades kiropraktiskt i SI-leden men var ju ändå ojämn rörelsemässigt. Så klart, eftersom hon inte var stabil av muskler. Vet tyckte ju att hon skulle vilas och jada jada men i samråd med min tränare (som såg henne i maj) så sket jag i det efter ett tag och då red jag på. Min häst har aldrig gynnas av att vila, snarare är hon en sån sån blir sämre av det efter skadan hon ådrog sig förra året. Faktiskt gick det snabbt att få henne jämn bara jag fick börja rida ordentligt. Nu när tränaren såg henne igen i september så sa hen faktiskt direkt att hästen såg helt jämn och fräsch ut. Och när vet såg henne i augusti sa hon detsamma, vilket stärker min teori om att träningen var bättre än vila :o
 
Fast för domaren som bara ska bedöma det den ser just då inne på banan är det supersvårt att veta om det är en stelhet eller en hälta som hästen visar upp. Det händer inte allt för ofta att folk blir utblåsta, det är oftare domaren friar än fäller är min erfarenhet!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp