07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin jag tycker hon ser jättefin ut verkligen!
ang. hårt arbete osv, jag tror inte du alls behöver vara så orolig. Du rider ju väldigt varierat och det är även en av de stora fördelarna jag ser gällande fälttävlan, att hästarna tränas så allsidigt. Upplever att det är mycket mindre "vardagsskit" med skador som förslitning, ledinflammationer osv på Fälttävlanshästarna än på många hästar som "specialats" till en viss gren och där ryttarna sitter och nöter nöter nöter samma typ av arbete hela tiden. Jag tror hästarna gynnas otroligt mycket av just allsidigheten FT innebär.

Det enda skulle väl vara om hon stått och inte gjort något alla de veckor (månader?) hon var fast på Irland efter köp, om hon isåfall behöver komma igång lite lugnt, men tycker du verkar ha det upplägget ändå som jag tolkar det?
 
Ser fint ut @Marvin ! Var väl inga läskiga språng, visst något omtramp och någon gång hoppar hon "ur galoppen" men det är ju låga hinder och hon fixar det bra.

Börjar komma igång så smått med nya lånehästen, har dock tagit längre tid än jag trodde. Han har mest känts stor och seg och stel men de senaste 2 passen har jag iaf fått igenom det jag ville. Men det tar tiiid :cautious:. Vet inte om det är jag som har dåligt teknik/taktik, eller om han är stel efter att inte ha varit igång, eller om han "alltid" är sån. Nu är jag ju van vid Bruce som är nästan för mjuk i halsen och väldigt känslig, och ungponnyerna som dels är unga såklart och dels lite lättare att rama in :p. Men provred ju även lite andra storhästar när vi letade häst till min syster och kan inte komma ihåg att jag hade så svårt att komma till ridning på någon av dem...
Ägaren ska iaf komma och rida honom själv någon gång i påsk när jag är på GHS, så jag får väl jobba på fram tills dess så får hon känna om han känns som vanligt eller blivit bättre eller sämre.
 
Jag har svårt att välja, så det blir fälttävlan!
Antar att man märker hur mycket som var för hårt efteråt?
För debutantfälttävlan räcker det med en normalt allsidigt tränad häst, så rid på och don't worry :) du lär dig så småningom vad som är lagom "hårt" för just henne.
Hon ser väldigt trevlig ut! :)
 
tack @sorbifolia enligt planen får och ska jag rida som vanligt från fredag till nästa veterinärbesök som är i slutet av mars. Sen kommer det nog inte bli helt som vanligt eftersom jag inte har någon bra sadel just nu. Kommer nog få rida PF-träningen i en liten liten flatback-hoppsadel t.ex...

Sen efter vi har varit på återbesök vet vi om han svarade på behandling och då kommer vi sätta igång med rehab på riktigt, med vatten träning och sånt. Hoppas bara han gillar det, för jag har behov av att lämna bort honom lite och få vara ledig och det vore ett bra tillfälle att slå två flugor i en smäll.
 
Det låter ju som en bra plan, @Amanda_F - hoppast att han tycker om rehab-träningen då.

KL:
Jag har varit på träning med antagligen Norges bästa hopptränare i helgen...! :love: :bump: :love:
Det var helt magiskt - jag kände direkt att NU får jag äntligen den hjälp jag behöver! :bow:

Redan innan vi börjat lektionen, medans vi värmde upp, kom han med tips om hur jag skulle få Skrullan mera avslappnad och på plats mellan mina hjälpare. Första dagen var vi dessutom bara 3 ryttare i gruppen, så då fick var enskild ekstra mycket instruktioner. :D
Vi hoppade inga stora grejer, men red mycket volter och fokuserade på att ha kontroll över hästens bogar samt att hitta en bra galopp innan hinder. Jag fick order om att inte tänka på att bromsa henne när hon rusar iväg, utan hellre tänka på att få henne avslappnad, vilket gjorde en enorm skillnad. Denna tränare var faktiskt den första av alla hopptränare jag testat som kom upp med ett system som faktiskt funkar på Skrullan. :love:
Han påpekade att hon är jättekänslig i munnen, och jag får nog möjligtvis försöka betsla ner för att hon ska få mer förtroende för bettet, som det är nu har jag noll i handen in mot hinder... Red på ett tredelat NS verbindende som jag brukar använda på tävlingar.

Så nu känns det lite sådär att gå tillbaks till min nya vardagstränare, som jag inte fick någon bra känsla med på sista träningen. Men håller alla tummar och tår för att det ska gå att få flera lektioner med super-tränaren relativt snabbt!
 
Följer er under tystnad. :) @Marvin vilken himla käck häst du köpt! Me like! :love:


Här rullar det på. Queenie har drygt en månad kvar till fölning och är stor och drömmande trött. Fäller päls som satan. I helgen fixade vi en fölningsbox (ca 5x3 istället för 3x3) och idag fick hon fötterna fixade. Åtta veckor utan skor och hon har vuxit jättebra! Mycket bättre än det nånsin vuxit med skor, nästan så alla sömhål är borta redan! :o :) Brukar knappt finnas nåt att klippa i men nu jäklar! Så skönt! Hoppas nu bara att det slipper bli extrem blankis så att hon klarar våren barfota. Idag är det 10 plusgrader och man riktigt ser hur snön sjunker...

Bonusbild på damen i sin stora box! :)
DSC_0150_zpsgf8hhjl6.jpg
 
@Maja_Kandi Vilket datum är hon beräknad? Ska bli kul med föl här i tråden, så glöm inte bort att uppdatera här:D!

Jag hade tänkt att skritta en tur idag. Men jag vågar inte. Inte för att hon är vild, men jag vet att hon kommer att hosta och är rädd att det är för jobbigt för luftrören om de ska retas för mycket. Så tror jag försöker göra något varannan dag med henne denna veckan. Hon är så got som helt snorfri idag, men hon hostade en gång när jag var och lunchade. Imorgon kommer hovis till Indra också och jag hoppas vi kan få på en sko. Är varmt och töväder här också så nu går det iag att skippa snösulorna.
 
@Maja_Kandi Vilket datum är hon beräknad? Ska bli kul med föl här i tråden, så glöm inte bort att uppdatera här:D!

Jag hade tänkt att skritta en tur idag. Men jag vågar inte. Inte för att hon är vild, men jag vet att hon kommer att hosta och är rädd att det är för jobbigt för luftrören om de ska retas för mycket. Så tror jag försöker göra något varannan dag med henne denna veckan. Hon är så got som helt snorfri idag, men hon hostade en gång när jag var och lunchade. Imorgon kommer hovis till Indra också och jag hoppas vi kan få på en sko. Är varmt och töväder här också så nu går det iag att skippa snösulorna.

Haha, ska försöka med det. ;) Hon har gått 335 dygn den 20 april, men fick veta att hennes mamma brukade föla en vecka tidigt så det är snart dags att börja ha koll! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp