07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vi lekte dressyrekipage i helgen. Lite spontant sådär, en LA:3 debut/ inomhus debut. :D
Well,.. jag var inte nöjd efter ritten.
Hon sneglade lite mot det bortre vänstra hörnet redan från början, och det går bra när jag kommer längst långsidan med lite fart, men när jag kommer rätt på i skritt (jävligt motig och trög skritt) på diagonalen och styr rätt mot hörnet och skall lägga till fattningen så tolkar hon det som om det är något i hörnet som jag "pushar" henne emot = hon gör motstånd och vill absolut inte gå in i hörnet.
Så ja, det blir pannkaka av hela hörnpasseringen, galoppfattningen och vår halvt igenom. :down: Efter det är hon spänd och galopperar på stället där jag ber om arbetstrav. Sååå nej, jag var inte nöjd. Tråkigt att hon skall vara så tittig ibland.

Men! Några rätt hann vi med där innan tydligen, med 12st sjuor och 5st åttor i protokollet räckte det till 65,7% och en fjärde placering. Men bl.a. "Synd på spökena på slutet" i kommentarsfältet. :rofl:

Slutsats: känslomässig berg- och dalbana. :banghead:

Grattis, det var väl en toppendebut!
 
@spinxx grattis till bra debut.

Min ko verkar ha blivit häst igen. 3 dagar av ridning och ingen protest. Funderar på om de varit extrem brunst som gjort henne till en annan häst. Fick lite dåligt samvete när jag läste om brunst i senaste numret av Equipage. :( Har ju bråkat med henne så de heter duga. Ska försöka hålla koll på brunsterna, men de är inte så lätt då hon oftast visar tecken på brunst hela tiden. På minussidan är att hon fick sadeltvång både i fredags och i dag. :banghead:
 
Tack allihopa! Synd bara att känslan inte var lika bra som procenten, dock.. Men alltid kul att få komma hem med pris :):heart
 
Knappast några stordåd från vår sida här, men Barb har fått gå en skrittpromenad ikväll iaf. Det är minimalt med hosta kvar, ungefär ett host på morgonen blandat med hostfria dagar. Ingen hosta på promenaden iaf och ponny var alldeles till sig för att få hå en liten promenad:p. Indra fick springa på linan igår ch hon var än mer exalterad, verkar inte heller ha blivit sämre idag (jag är så rädd för bakslag), så imorgon upprepar jag det. Hon var än mer exalterad än Barb och bockade så hon höll på att slå knut på sig själv:D.
 
@spinxx grattis till bra debut.

Min ko verkar ha blivit häst igen. 3 dagar av ridning och ingen protest. Funderar på om de varit extrem brunst som gjort henne till en annan häst. Fick lite dåligt samvete när jag läste om brunst i senaste numret av Equipage. :( Har ju bråkat med henne så de heter duga. Ska försöka hålla koll på brunsterna, men de är inte så lätt då hon oftast visar tecken på brunst hela tiden. På minussidan är att hon fick sadeltvång både i fredags och i dag. :banghead:
Prova att ge munkpeppar? Mitt lilla sto har ju också brunstat helt förtvivlat, märktes ju på hopptävlingen i söndags då hon inte alls tog tag så käckt som hon brukar. Det är ju alltid värst med vårbrunster, jag har t om fått ta ut 3-åringen ur hagen då han inte kunde låta bli henne.
 
Ingen träning onsdag. Snökaos och så lyckade jag med att dubbelboka mig själv (jag menar, säger man torsdag så menar man väl inte onsdag?! :banghead:). Lär dröja innan transporten tinar fram, men jag får se fram emot två dagars dressyrträning i kristi himmelsfärd iaf.

Det här känns som det kommer bli året då vi aldrig fick någonting gjort. :angel:
 
Grattis till placeringarna, @myfairlady91, @spinxx och @Jfrelin !:up:

Nu är det snart dags att Skrullan och jag ska få komma ut och tävla igen, med. :cool:
Hon är klar med sin magsårskur och fick beröm att hon var i bra skick från både kiropraktor och akkupunktör förra veckan - trots att hon ramlade i baklänges salto ut från transporten i onsdags....! :nailbiting: Lite tur i oturen kan man tydligen få ha ibland. :o

Vi har dock tvingats byta hopptränare ännu en gång, vilket blev lite krångligt, så vi har inte fått träna regelbundet på en dryg månad. Men nu ska vi hoppträna för min gamla fälttävlanstränare ett tag framöver, och jag tror det kommer bli jättebra.
Hon (tränaren) är mycket engagerad och noggran, vi rider bara två eller tre tillsammans och hon lägger upp övningarna efter vad vart enskilt ekipage behöver träna på. :) Så nu hoppast jag att vi kommer bli lite mera samspelta så jag vågar ta upp henne (Skrullan) i klasserna inom en rimlig tid...
 
Prova att ge munkpeppar? Mitt lilla sto har ju också brunstat helt förtvivlat, märktes ju på hopptävlingen i söndags då hon inte alls tog tag så käckt som hon brukar. Det är ju alltid värst med vårbrunster, jag har t om fått ta ut 3-åringen ur hagen då han inte kunde låta bli henne.
Jag ger de sen ca 2 veckor tillbaka. Tyvärr hade vi ett ordentligt bakslag i dag. :( Hon matade med sparkar mot skänkeln.
 
I Norge har det nu blivit tillåtet att tävla med livmodersimplantat, såkallade "glaskulor" som ska hindra brunst... Får man det i Sverige med?
 
Ja suck, dessa ston. Mitt verkar ha lugnat ned sig nu sen hennes "bästis" fick bo i egen hage, ska rida lite dressyr idag tänkte jag så får vi se hur hon känns.
Ja min är så brunstig nu så de är helt sjukt. Vi har ett annat sto som ska åka på inseminering i morgon. Vi lät Elle hälsa på henne i dag för att kolla om den andra va brunstig. Hon va inte brunstig men min skvätte väl ur sig 5 liter.

Pga att hon va så sur i går lät jag min stallägare rida i dag. Hon tjurade ut i början men fick sig en omgång och sen gick hon. Satt upp en stund efter och hon skötte sig med mig också. Annars hade jag planer på att ta med henne till hingststationen i morgon.
Liten dålig film på när jag satt upp...
 
@Charlotte1975 Det är ju tur för henne att hon är så alldeles alldeles underbar...!:love: Men det är ju så att dessa vårbrunster är värst så vi får hoppas att nästa blir mildare på henne.

@sorbifolia Jo det får man även i Sverige men de av mina kompisar som satt in kulor säger att de försvann lika fort o då blev brunsterna besvärliga igen. Men absolut värt att prova om man har stora problem att rida för stoet upplever naturligtvis lika stora problem MED vår ridning som vi med dom...:)
 
Hur Marvin beskriver det hela är ju iof långt ifrån en klocka? Däremot tror jag oxå rutan testar Marvin men jag tror oxå att Marvin får höja ribban hos sig själv och faktiskt kräva det som krävas bör av en 10 åring!
Fasen @Marvin lägg ner att hoppa på knähöjd, det gör man med 3 åringar. Du kan bättre än det!

Anledningen till att vi skuttat runt på småhinder är att jag har känt att jag behöver det för att känna mig trygg. Att hon kan hoppa vet jag. I motsats till vad folk verkar tro (inte minst på jobbet) så har jag ingen önskan om att slå ihjäl mig, och den sista omkullridningen har satt sina spår, vilket väl ändå får ses som nåt slags friskhetstecken. ;)
Att rida an på hinder med en häst som har vikt in näsan och inte ser sig för är dels svårt, det går inte att ha hästen mellan skänkel och hinder om den inte tittar på det, alt bara rusar, dels otäckt.

Nu har vi med tränarnas hjälp hoppat en hel del småhinder, både i terräng och på bana, och jag har börjat hitta ett system för att kommunicera med hästen så att hon vet att det är hoppning vi ska göra. Det är en oerhörd skillnad att rida henne på hinder när hon är vaken och letar efter dem, men ändå lydig så att hon inte drar iväg och hoppar egna hinder... Och när jag känner att det fungerar så kan vi börja höja, både höjden och svårigheterna.

På hoppträningen i ffredags låg serien med 3 hinder på ca 70 cm, och i kombinationen låg räcket in på ca 70 och oxern ut på 90, så lite över knähöjd är det ju.
Igår red jag terrängträning på banan hemma, och då gav vi oss på några av 90-hinderna, bl a kulverten som hon hoppade på fel håll för några veckor sedan, och trakhenergraven. Sen hoppade vi spets, vilket var nyttig övning, tog några försök innan vi kom överens om hur man skulle hoppa den (Rut hoppade första gången, men provade sen både varianten att rymma på sidan, och, efter korrigering, att hoppa över det höga riset i basen på spetsen, från trav. :eek: )


Alltså det är skitjobbigt när de håller på sådär i skogen, men är hon mycket uteriden så borde det bara vara dumheter. Grå hade en period som 5-åring när han vände runt o drog åt andra hållet stup i kvarten o jag stod på marken var o varannan dag. Slutade tvärt med det när jag satte en graman på honom, var inte lika kul när man inte kunde dra, så det är min rekommendation till dig @Marvin, dvs hitta nåt som hejdar henne och sluta lulla runt. Kräv arbete även i skogen tills hon fattar att hon ska uppföra sig.

Hon drar inte iväg, jag uppfattar det som att hon faktiskt tycker att det är otäckt och reagerar på det. När hon väl fått titta är det inga problem att gå förbi. Jag behöver helt enkelt vara lite mer "med". Och så hoppas jag att det blir bättre efterhand. Det är inga problem att galoppera på när vi är på vägar där vi ridit förut, eller om vi har sällskap med oss, men hon blir tittig på nya vägar i skogen när vi är själva. Men lullar gör vi inte så mycket. :) Bästa sättet att få henne att slappna av är att köra långa (några km) travpass. I form, och göra övergångar och tempoväxlingar och vi har börjat att flytta bakdelen.
Men visst, i skritt på lång tygel blir det väl lite lull. :angel: Och det behöver jag! Får skaffa ett handtag i sadeln att hålla mig i så jag sitter kvar om hon plötsligt slutar lulla.
 
Som sagt @Marvin jag tycker du verkar ha en liten klocka mestadels utifrån hur hon tar sig an sina arbetsuppgifter osv vad du visat. Hon är jättefin på filmerna :)

Jag tycker du är klok som tar det lugnt utifrån din egen komfortzon på en ny häst och dessutom med det som hänt ang att du skadat dig mycket på kort tid .

Tittigheter osv på saker hon ev inte sett /upplevt tidigare och reagerar på är ju som sagt något man får leva med att det kan ske . Hon verkar jäkligt sansad vad du visat i olika trådar på buke iallafall som jag kan se .:) tror det är precis som du själv säger - du får bara "vänja om dig" lite att trots snäll stadig häst i stort kan den vara snabb i reaktionerna emellanåt . Du kommer snart lära dig och känna dig bekväm även med det - hästen verkar superbussig allmänt tycker jag !
 
Senaste hästen jag satt på som var såhär tittig och hoppig var ett 23-årigt russ-sto som jag red som tonåring. :angel: Så det är inga unghäst-fasoner direkt. Men det tar väl lite tid för mig att vänja mig, med Chatsi befinner man sig aldrig i full galopp åt rakt motsatt håll. Sen hoppas jag att hon blir bättre med tiden, nuförtiden tittar hon inte på alla träden som hon gjorde när hon kom. Jakttorn och stenar däremot... :nailbiting:
Fast du skrev ju att hon drog iväg? Och nån annanstans skrev du att hon vände runt på en femöring...och då utgick jag från det när jag rekommenderade graman.

Ang hur högt eller vad du hoppar lägger jag inga aspekter i, allt handlar om hur säker man känner sig och det kan ingen annan veta eller känna. Men det som @fio nog menade var att man inte behöver behandla en 10-åring som en 3-åring och gå långsamt fram för den skull, det har nog uppfattats mer som om du går långsamt fram för hästens skull, inte för att du själv har betänkligheter ang hoppning efter din omkullridning.
Det bästa vore kanske om du ibland kunde hoppträna även Chatsi dels för mängdträning och dessutom för på henne känner du dig ju säker i hoppningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
851
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
481
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp