07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ridit ikväll på Barb aka Miss Fatty. Två varv i skritt och 1.5 varv i trav och min lycka är gjord :D. Och det är så himla kul att rida sin egen häst där ens egen ridning sitter och allt bara känns bra! Älskar min lilla ponnyplutt så tramsigt mycket:heart.
13133347_10208058791139474_460356292337206145_n.jpg
 
Han är helt stum i kontakten och gör över tygeln konstant fram tills det släpper något efter typ 40 min.
Idag skulle jag rida ut på vår sandslinga med först min treåring (första gången hon rids utanför ridhus eller ridbana) och sedan lånehästen. Treåringen gick fram superfint överallt med fin eftergift, lånehästen stod på bakbenen, backade och snurrade på stället sammanlagt längre tid än han rörde sig framåt :banghead:.
Ok så dåligt alltså...inte kul o ganska otäckt att lägga ned så mycket jobb på en så felriden häst. Var försiktig o ta inga risker.
 
hahahaha "7 LITE på rätt väg????" herregud vilken konstig kommentar... @Jfrelin Det blir kanonbra när du får henne ännu lite mer med dig, älskar hennes galopp!:love: Tror hon kommer göra kanonfina byten sen!
 
@Novali01 hahaha ja den kommentaren är lite märklig. Även slutkommentaren: flott häst med vissa förutsättningar

Vilka är det liksom? Förra veckan var traven jättebra så jag tränade mycket galopp i veckan och det hav resultat eftersom vi var tillbaks på 7or i galopprogrammet igen.
 
Det kan ju vara skrivarens formulering också om denne inte riktigt hunnit med. T.ex. om det skulle varit "lite för lite, på rätt väg" eller liknande.

Men ibland formulerar sig domarna konstigt också... jag klarar inte av det som skrivare utan friserar det ibland så det blir förståeligt. T.ex. "5 - mer böjning", till såna kommentarer lägger jag alltid till ÖNSKAS. Jag tycker det låter som man lyckats få till mer böjning än i andra varvet annars och då blir betyget märkligt :p

//Skriver hellre ihjäl mig än att protokollet blir fult :angel:
 
@Novali01 hahaha ja den kommentaren är lite märklig. Även slutkommentaren: flott häst med vissa förutsättningar

Vilka är det liksom? Förra veckan var traven jättebra så jag tränade mycket galopp i veckan och det hav resultat eftersom vi var tillbaks på 7or i galopprogrammet igen.
Endast förutsättning för utvecklingsbarhet denna veckan. Nästa vecka är det kört.:laugh::laugh:
 
I dag har jag varit och hälsat på Elle's lillebror Ior som föddes i torsdags morse. Tyvärr gick stoet bort dagen efter. :cry: Hon blev 18 år i år och detta va hennes 9:e föl. Kommer i håg när hon va 3 år och reds in. Fölet verkar dock må bra men vilket jobb att flaskmata honom ca varannan timme. Hoppas hoppas verkligen att han klarar sig.:heart
 
Jag har varit superdeppig i flera dagar. Inte orkar rida, inte orkat någonting. Men ikväll blev jag ridsugen, så jag tänkte inte så mycket utan agerade på känslan. Blev en sväng i skritt barbacka (tror jag hade lite samma känsla som @Fiorano , som att komma hem!) och nu är jag redan mycket gladare.

Varför lär jag mig aldrig att jag blir deppig av att inte rida? :banghead:

Ariel var fö pigg och glad, hon tyckte det var kul att matte ÄNTLIGEN gjorde någonting. Nu ska jag försöka orka till ridbana imorgon, sedan blir det dressyrträning torsdag och fredag, samt förmodligen hoppträning söndag. :p
 
Hemma från veterinären som inte tyckte att Grand Prix hade vidare problem med höger has, däremot med höger kota, hon reagerade starkt vid böjprov på just kotan, och bedövningen släckte det. Så det blev behandling båda framkotor (hon hade mindre reaktioner där med) och så höger bakkota. Vi ska nog kunna laga henne trodde veterinären så det var ju rätt positivt ändå.
Men så trött jag är, det tog timmar på kliniken...
Så nu är gänget inne från betet, boxvila alla tre.

Grand Prix blev kallad både hingst av en person och "Stor Dräng" (av en dansk) haha. Dessutom bet hon veterinären i ryggen, haha lite pinsamt. Tyckte ju böjprovet gjorde ont såklart.
 
@sassiball Vad bra med lite mer utredning av GP :). Är den bakkotan röntgad? Är ganska ovanligt med hältor på bakkotor och den kan kanske bero på en liten lös benbit där? Min första häst hade reaktioner precis som du beskriver och det var ett Birkelandfragment som låg illa och skavde. En rätt bra diagnos med enkel op och bra prognos:).
 
Skönt @sassiball att det verkar leda framåt i alla fall.

Vi ska också in igen i morgon. För det sladdras i bakkärran när han är trött. Och jag oroar mig. Som vanligt känns det som om han är döende. Kan inte glädja mig en minut åt att den nya sadeln. Det är mest "skönt". Nu är det Nästa projekt att oroa sig för som gäller. Min förhoppning är tom att kunna träna lördag kväll för normala karenstiden är 96 timmar och det är 100 timmar mellan min tid hos veterinären och träningstiden. Dock inser jag att det nog är att hoppas på för mkt. :( Får nog sälja den tiden om jag lyckas få någon att ta den... Vi behöver verkligen komma igång och träna. Jag tycker hästeriet är skit skit skit (det är allt annat också visserligen):turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd: . Även om C är gulligare än någonsin:heart.
 
I dag har jag varit och hälsat på Elle's lillebror Ior som föddes i torsdags morse. Tyvärr gick stoet bort dagen efter. :cry: Hon blev 18 år i år och detta va hennes 9:e föl. Kommer i håg när hon va 3 år och reds in. Fölet verkar dock må bra men vilket jobb att flaskmata honom ca varannan timme. Hoppas hoppas verkligen att han klarar sig.:heart

Det är ett fruktansvärt arbete...jag vet då min nuvarande 3-årings mamma inte ville ha honom. Men jag letade tills jag hittade en amma, är såååå värt det för flaskbarn blir ju aldrig så roliga att ha o göra med och för fölis skull hade det varit bättre med en amma. Har ju sett flera ston utan föl uppåt era trakter på fejan, synd att de inte försökte med nån av dom?
 
Det är ett fruktansvärt arbete...jag vet då min nuvarande 3-årings mamma inte ville ha honom. Men jag letade tills jag hittade en amma, är såååå värt det för flaskbarn blir ju aldrig så roliga att ha o göra med och för fölis skull hade det varit bättre med en amma. Har ju sett flera ston utan föl uppåt era trakter på fejan, synd att de inte försökte med nån av dom?
Förhoppningen är självklart att han ska få en amma.

I dag red jag på banan i strålande sol. Känns märkligt att de snöa förra veckan och nu är de nästan 20 grader och känns som sommar. Elle skötte sig helt ok. Lite sparkprotest i början men sen gick hon och jobbade på bra. Känns skönt att avsluta med ett bra pass då jag i morgon åker till Skåne över helgen. Avmaskade i dag. Gjorde Maskprov för 2 veckor sen och hon hade 450.
 
Skönt @sassiball att det verkar leda framåt i alla fall.

Vi ska också in igen i morgon. För det sladdras i bakkärran när han är trött. Och jag oroar mig. Som vanligt känns det som om han är döende. Kan inte glädja mig en minut åt att den nya sadeln. Det är mest "skönt". Nu är det Nästa projekt att oroa sig för som gäller. Min förhoppning är tom att kunna träna lördag kväll för normala karenstiden är 96 timmar och det är 100 timmar mellan min tid hos veterinären och träningstiden. Dock inser jag att det nog är att hoppas på för mkt. :( Får nog sälja den tiden om jag lyckas få någon att ta den... Vi behöver verkligen komma igång och träna. Jag tycker hästeriet är skit skit skit (det är allt annat också visserligen):turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd: . Även om C är gulligare än någonsin:heart.
Hoppas de har gått bra i dag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
891
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 454
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 163
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 986
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp