07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kom äntligen iväg till ridbana. :D

Lyckades få till ett pass där jag var i nuet och med en plan, så även när Ariel hade fokuset på fel ställe, fortsatte jag med mitt och hon kom tillbaka till mig. :heart

Är euforisk än, fast det var fem timmar sedan. :love: Vi red dressyr med lite inslag av bommar, utmärkt upplägg.
 
@Habina Du ser! Då behöver du inte moffa choklad ikväll! (Om man inte gör det för att fira... :angel:)

Rut och jag har hoppat lite vanliga hinder idag och det gick bra! Jag tänkte att om jag ska kunna åka och tävla så behöver vi kunna hoppa kombination (alla H90-klasser har en kombination i banhoppningen), och hon har varit skeptiskt till flera hinder efter varandra innan. Idag hoppade vi en serie med 3 hinder och 1 galoppsprång emellan, hon tittade till första gången, men sen gick det bra och vi kunde höja upp lite (över knänivå. :rofl:). Sen en kombination med räcke in, 2 korta galoppsprång och oxer ut och det var inga problem alls. :banana:

Tyvärr har Udden, som flyttade sin tävling från denna helgen pga smitta, till den 12 juni blivit tvungna att ställa in iaf, så det blir ingen debut där.
 
@Marvin :o blev visst åh-så-bra-vi-är-choklad

Duktig Rut som är så lättlärd, men trist med udden. :down: Har du planerat när debuten blir istället?
 
Fortfarande helt vansinnigt nöjd efter gårdagens pass. Funderar på om Ariel förtjänar de här i present. :angel:

610578-33-16108-upp-fra-01.jpg


Givetvis med ett sådant här...

400576-33-16100-upp-fra-01.jpg


Plus att vi ju måste köpa en ny dressyrsadel och då ska den baske mig vara brun! :p

Detta alltså till hästen som bara har benskydd i terrängen...
 
Fortfarande helt vansinnigt nöjd efter gårdagens pass. Funderar på om Ariel förtjänar de här i present. :angel:

610578-33-16108-upp-fra-01.jpg


Givetvis med ett sådant här...

400576-33-16100-upp-fra-01.jpg


Plus att vi ju måste köpa en ny dressyrsadel och då ska den baske mig vara brun! :p

Detta alltså till hästen som bara har benskydd i terrängen...
Scabraket var superfint!
 
@Marvin
Duktig Rut som är så lättlärd, men trist med udden. :down: Har du planerat när debuten blir istället?

Det får bli på hemmaplan den 3 juli, hur jag nu ska få ihop det med att vara funktionär.

Idag red vi ut, och jag funderar på om vi nånsin kommer att kunna komma runt en terrängbana utan att jag trillar av! Hon tittar på ALLT och reagerar på det. Jag var riktigt nära 2 gånger idag, en gång när hon plötsligt var 2 m längre till vänster än 0,1 millisekund tidigare, och sen när hon plötsligt studsnitade från galopp.
Första gången hängde jag på sidan, men hon stod snällt kvar tills jag hade kravlat mig upp.

Är inte riktigt van vid det där längre, har ridit stadig långsam häst för länge.
 
Igår kom vi iväg till ridbanan igen. Den här gången var det hoppning som gällde. :D

Efter uppvärmningen hoppade vi på volt. Först två hinder på typ 30 cm höjd, sedan höjde jag upp och vi hoppade 60 cm. Håhåjaja... Snacka om att ha tappat massor under min ofrivilliga "vila". :arghh: Jag gick fram före i vissa språng och kom helt efter i andra. Stackars häst... Ariel har det dessutom rätt tufft normalt på böjda spår, så att hoppa på volt var lite överkurs för henne. Då gäller det att jag verkligen stöttar till 100 %, men det lyckade jag inte med. :crazy:

Jag hade dock sinnesnärvaro nog att bara hoppa några varv i vardera galopp, sedan fick det räcka för dagen. :cool: Det här kommer att ta tid att få ordning på... Nöjd häst iaf och som hon bjuder mot hindren. :love: Nu hoppas jag verkligen att träningen blir av på onsdag, så vi får lite vägledning. :p
 
@Marvin vet du något om vad rut hade gjort innan hon kom till dig? Hon är ju 10 år så hon borde egentligen vara mer rutinerad än som en 4 åring?
 
Var i väg på morgonen och red en MSV C:1. Hon var fantastisk på träningen i fredags, igen, så var väldigt hoppfull men så bestämde hon sig att höger skänkeln var djävulen idag. Hann inte få igenom det hundra på framridningen så fick rida programmet utan den :p
Gick okej hela travprogrammet men blev svårt i galoppen. Förvända blev inte alls så bra som den brukar så bara 6,5 och 6 på det. Enkla byten gick åt skogen igen. Suck. På träning sitter de 100%. Sällan populärt hos domaren att tvärnita och rygga i ett av dem. Nåväl 61,8% och vi kom 3:a. Tvåan hade 2 poäng mer och vinnaren 17, 65,4%
Inga glädjepoäng idag direkt.
 
13006529_10153682803814426_3581948067970883784_n.jpg

Blev en liten tur med Dingla o vagnen idag igen, väldigt trevligt i fint väder, fåglarna kvittrade och det grönskar överallt.
På två ställen har de robotgräsklippare numera, Dingla gillar dem inte men det är nog bara att vänja sig, de dyker upp lite överallt. Hon gick förbi i alla fall. Red igenom ett dressyrprogram med lilla Fendi också, gick väl sådär. Hon blir alltid så taggad och spänd i dressyren, svårt att få till något riktigt bra. Men travökningar kan hon i alla fall, alltid något.
 
För GP:s del så är det väntan som gäller nu, får se vad nästa veterinär säger. Kollar lite hingstar så länge, hittar bara ingen som duger än. Ingen som man får den där wowkänslan av att man gärna vill ha en avkomma efter. Tittar både på rena dressyrhalvblodshingstar och hingstar som inte är godkända.
 
@Marvin vet du något om vad rut hade gjort innan hon kom till dig? Hon är ju 10 år så hon borde egentligen vara mer rutinerad än som en 4 åring?

Det är hon nog, hon känns inte som en 4-åring. Däremot kan det kanske vara ett tag sen, plus att hon reagerat på flytten från England. På försäljningsvideon därifrån hoppar hon ju okomplicerat, men inte hinder som står nära efter varandra.
Hon har gått jakt och tävlats på klubbtävlingsnivå i hoppning, men hon har nog mest ridits ut.

Sen tror jag att @Novali01 har rätt i att hon testar mig lite dessutom.
 
För GP:s del så är det väntan som gäller nu, får se vad nästa veterinär säger. Kollar lite hingstar så länge, hittar bara ingen som duger än. Ingen som man får den där wowkänslan av att man gärna vill ha en avkomma efter. Tittar både på rena dressyrhalvblodshingstar och hingstar som inte är godkända.

Vad hade hon för stam nu igen? Inte för att jag är superinsatt i halvblodsaveln, men något tips kanske jag kommer på när jag inte kan somna mitt i natten. ;)
 
Vad hade hon för stam nu igen? Inte för att jag är superinsatt i halvblodsaveln, men något tips kanske jag kommer på när jag inte kan somna mitt i natten. ;)
Hon har ingen "riktig" stam, det är det som gör det hela lite komplicerat. Hon är efter en frieserhingst och hennes mamma var ett oldenborgarsto (gammal tyngre ras) så hon är väl egentligen inget avelsmaterial. Därför vill jag ju inte heller lägga en för dyr hingst, eftersom avkomman ändå inte kommer bli särskilt värdefull. Samtidigt som jag gärna vill ha en hingst som tilltalar mig.
Hennes sämsta gångart är skritten, så den skulle jag gärna förbättra.
 
Hon har ingen "riktig" stam, det är det som gör det hela lite komplicerat. Hon är efter en frieserhingst och hennes mamma var ett oldenborgarsto (gammal tyngre ras) så hon är väl egentligen inget avelsmaterial. Därför vill jag ju inte heller lägga en för dyr hingst, eftersom avkomman ändå inte kommer bli särskilt värdefull. Samtidigt som jag gärna vill ha en hingst som tilltalar mig.
Hennes sämsta gångart är skritten, så den skulle jag gärna förbättra.

Aha. Men då har du iaf ett hum om vilka raser som ingår. Ska klura lite. Men helt spontant kom jag att tänka på A-premierade Warsteiner, som fortfarande är sjukt billig. 500 kr + moms i språngavgift och sedan 1500 kr + moms vid 45 dygn. :)
 
Aha. Men då har du iaf ett hum om vilka raser som ingår. Ska klura lite. Men helt spontant kom jag att tänka på A-premierade Warsteiner, som fortfarande är sjukt billig. 500 kr + moms i språngavgift och sedan 1500 kr + moms vid 45 dygn. :)
Jo, har kollat in honom. Också :angel: Tack för förslag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 320
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp