Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas de har gått bra i dag!
Tack! Vi är precis klara och står på parkeringen och solar. C ska bara vakna lite så vågar vi åka hem.

Han ser bättre ut på alla sätt men vi har stödblistrat lite och hjälpt ryggen med lite tuppkam. Han blir ju spänd när han måste balansera upp bakdelen.

Nu måste jag börja träna ordentligt, ju mer jag tränar desto bättre kommer han bli! Men jag får vänta till måndag att lägga på sadel så någon PF-träning i helgen blir det tyvärr inte...
 
Vi har äntligen varit på hopptävling igen, med minst sagt blandat resultat...!

Skrullan var jättepigg i första klassen, dock någorlunda kontrollerbar. I alla fall tills vi red förbi porten på banan där hennes kompis stod och väntade på att komma in - då ville hon ut till honom, och det blev lite stegringar innan jag lyckades vända om och få igång henne igen. Fyra fel för olydnad och skitdåliga stilpoäng.... :p

Nästa klass var hon däremot superfin, fortfarande pigg, men uppmerksam och styrbar. Så där blev det en felfri runda med placering. :up:

Dag två skulle vi endast rida en klass, då var hon lugn och fin ända tills hon fick syn på tävlingsbanorna, då började hon genast stressa upp sig och blev värre och värre ju mer jag hoppade på framhoppningen (gav upp efter 7-8 språng). Hon försöker dra iväg i galoppen, och när det inte går så typ "slänger" hon ut bogarna och rumpan åt alla håll.... Antagligen behövs det mer styrka samt mer dressyr/lydnad/markarbete.
Så jag lyckades tyvärr inte styra runt henne genom hela banan, utan fick utgå på sista hindret i grundomgången efter att ha ridit et par volter samt stått lite på bakbenen igen... :o
Själva hindren är ju absolut inga problem, så det känns lite tråkigt att det inte går att rida mellan hinderna på ett vettigt sätt. Men nu blir det hårdträning på detta fram tills nästa tävling, och så ska jag testa ut några nya typer lugnande tillskott - jag gissar på att lite av anledningen att hon blev så extremt stressad på söndagen var för att hennes magnesiumtilskott var slut.
Kommer även testa några nya bett igen, men iom att det främst är bogarna jag inte kan styra så känns det inte som att betslingen är huvudproblemet.

Fin är hon oavsett, min lilla Skrull! (lite dålig bildkvalitè, men...) :love:
13103388_611800788971676_2166744677459900361_n.jpg


Och ja, jag föredrar fortfarande ston över valacker alla dar i veckan... ;) (otroligt nog)
 
Tack! Vi är precis klara och står på parkeringen och solar. C ska bara vakna lite så vågar vi åka hem.

Han ser bättre ut på alla sätt men vi har stödblistrat lite och hjälpt ryggen med lite tuppkam. Han blir ju spänd när han måste balansera upp bakdelen.

Nu måste jag börja träna ordentligt, ju mer jag tränar desto bättre kommer han bli! Men jag får vänta till måndag att lägga på sadel så någon PF-träning i helgen blir det tyvärr inte...

Tråkigt med träningen, men ändå jättebra att han är bättre och att du bara kan träna så mycket du "orkar"! :)

Även skönt att @sassiball 's GP har fått lite bättre prognos nu från nya veterinären! Håller tummorna att hon svarar bra på behandlingen som gjorts nu! :up:
 
Jag älskar vår! Ljust på kvällarna, inga insekter ännu och man kan rida utan att hästen eller jag dör av värmeslag :p och inga vidriga insekter.
Har ridit på vår härliga utebana de senaste gångerna jag ridit och det är så härligt. Idag kunde jag till och med rida tillbaks till stallet också, hade iofs sällskap, och det har jag inte gjort på 1,5 år eftersom Divan tycker passage är en bra gångart att gå hem i :D
Det roligaste är att hon är ju lätt den som är mest tittig i ridhuset och hittar på bus men på vår utebana vid vattnet som andra är tittiga på är hon en av de bästa på anläggningen. Ston alltså :p
 
Senast ändrad:
I förrgår skulle jag rida ett uppmjukande pass med bommar. Men lagom till att jag satt upp hade två skator och två kråkor slagsmål om ett bo. :rage: Det var ett fruktansvärt liv och Ariel blev förstås superspänd.

Tog nästan hela passet att få henne lugn, men till sist kunde vi tom galoppera på volt över en bom.

Idag har vi hopptränat! :banana: Skulle egentligen ridit dressyrträning tors-fre för extratränaren, men då det blev inställt så kunde vanliga tränaren med kort varsel. :)

Jobbade på böjda spår och S-bågar. Ariel tuffade på som vanligt men jag har tappat massor. :banghead: Hoppas jag orkar komma igång nu.
 
Alltså vad är det för fel på folk? Försöker sälja mitt gamla släp. I rubriken står det enhästarssläp ändå har 2 personer frågat om mellanvägg? Really???

:rofl: Påminner om när jag skulle sälja Ariels hingstföl och folk ringde för att höra om jag hade något sto till salu. :banghead:
 
Min fina fröken grå fick åter visa prov på sitt fantastiska temperament igår. Liten hade rejäl förstoppning och veterinären var här i flera timmar. Vi var tre personer i boxen runt liten och hon stod helt lugn i andra änden, gav oss plats och lät oss jobba. Enda gången hon blev upprörd var när vi lade på en filt över honom och han låg så stilla att han visst försvann ur hennes synfält. För helt plötsligt blev hon halvt tokig och sprang runt och skrek som en idiot. Tog bort filten och lyfte upp huvudet på liten och plötsligt blev hon nöjd igen. Inte leka kurragömma med hennes bebis inte!

Som jag älskar min fina tjej! :love:
 
Red Barb några varv på banan igår. Det har torkat upp fort och blivit dammigt vilket hon alltid har reagerat på. Det gjorde hon förstås igår också och hostade till en gång varpå jag inte vågade fortsätta rida. Är så himla rädd för att det ska bli bakslag även om jag till 90% är säker att hon hostade till för dammet. Är egentligen än mer rädd för att hon med denna jätteinfektionen har blivit så förstörd i sina luftvägar att hon aldrig kommer att fungera i träning fullt ut igen :/. Men men, det är väl bara att vänta och se antar jag.

Ridmässigt känns hon precis som vanligt, lättsam, enkel och lite bekväm. Men hon sjuter ut mig nåt helt vansinnigt på högersidan! Har trott att det är sadeln som är boven, att stoppningen satt sig på högersidan eftersom det är en svag punkt för oss (den ska lämnas in och fixas oavsett), men det är intet svårt att sitta rakt på Indra inte. Nu när hon är frisk blir det ny behandling av vår nya massör och jag tror det kommer göra en hel del för oliksidigheten.

13165822_10208084330897952_4929589413644083418_n.jpg


...och Indra måste få vara med också, är såååå himla kär i denna bilden:heart!
13179038_10208084213615020_700737266247443884_n.jpg


...Tyra måste förstås få vara med hon också:D
13087015_10208084305657321_4318770508172896587_o.jpg
 
Red Barb några varv på banan igår. Det har torkat upp fort och blivit dammigt vilket hon alltid har reagerat på. Det gjorde hon förstås igår också och hostade till en gång varpå jag inte vågade fortsätta rida. Är så himla rädd för att det ska bli bakslag även om jag till 90% är säker att hon hostade till för dammet. Är egentligen än mer rädd för att hon med denna jätteinfektionen har blivit så förstörd i sina luftvägar att hon aldrig kommer att fungera i träning fullt ut igen :/. Men men, det är väl bara att vänta och se antar jag.

Ridmässigt känns hon precis som vanligt, lättsam, enkel och lite bekväm. Men hon sjuter ut mig nåt helt vansinnigt på högersidan! Har trott att det är sadeln som är boven, att stoppningen satt sig på högersidan eftersom det är en svag punkt för oss (den ska lämnas in och fixas oavsett), men det är intet svårt att sitta rakt på Indra inte. Nu när hon är frisk blir det ny behandling av vår nya massör och jag tror det kommer göra en hel del för oliksidigheten.

13165822_10208084330897952_4929589413644083418_n.jpg


...och Indra måste få vara med också, är såååå himla kär i denna bilden:heart!
13179038_10208084213615020_700737266247443884_n.jpg


...Tyra måste förstås få vara med hon också:D
13087015_10208084305657321_4318770508172896587_o.jpg
Har du inte ett på maken också när du ändå är igång :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
983
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 720
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 312
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 242
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp