Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@myfairlady91 härligt, stort grattis!

Jag håller på att slita mitt hår gällande min häst. :crazy: Efter förra veckan panik med sadeltvång skulle min stallägare/beridare rida i lördags. Hon kom inte ens upp på hästen. :arghh:Känns så jävla misslyckat efter allt att jag nu verkligen inser att de är lika bra att lägga ner. Nu vet jag bara inte vad jag ska göra med hästen. Betäcka är absolut ett alternativ, men jag vill egentligen inte ha ett föl/unghäst och här i Sthlm kostar de ju nästan lika mkt att ha ett avelsto på ett vettigt ställe som att stå uppstallad. Tankarna snurrar....
Du kan inte låna ut henne till någon som vill avla då? Med tanke på hur fin avkomman är? Min kompis sto är inte lika fint som ditt och hon hade flera som ville låna henne, både till avel och embryotransfer,,,

*KL* jag ska lägga om planen för mig och C. Jag har varit noga med att variera arbetet varje dag så att det är bommar, dressyr, uteritt och töm blandat. Nu kommer jag lägga båda dressyrpassen hemma dagarna efter varandra så jag slipper börja om från noll varje gång. Kändes verkligen bättre igår än i förrgår. Nu får han en lugn dag idag och sen är det träning i morgon, tror jag.
 
Läser mer än jag skriver som vanligt!

Vi har hunnit med en 120 debut med bra känsla! Två pet och ett fruktansvärt onödigt stopp på första hindret p.g.a. ruskigt dålig galopp. Men, som sagt, bra känsla och bitvis riktig fin runda! :love:

Vi har också varit iväg på vår första terrängträning! Åby Gård i Knivsta.. Mitt i en gigantisk fårhage. :rofl:
Så synd att jag glömde hjälmkameran för det hade varit så kul att få visa hur det känns att galoppera in i och "valla" en gigantisk fårflock med sex hästar i bredd!
Cassie tyckte att fåren var peanuts, men att vara på ett fält med 1. Ingen publik eller staket. och 2. omålade hinder, det var liksom en skräckhistoria.
Så fullständigt ologiskt för en människa som mig.. Hur de små stockarna tycks bitas men nedhoppet är en baggis redan från början.
Sedan fick hon sjuk separationsångest när vi skulle hoppa bana på slutet och därmed lämna flocken. Sidor jag aldrig sett hos henne förut!
Jag är nöjd med vår prestation men jag fick verkligen helt nya saker att jobba med. Så samma kontenta som vanligt; träna träna träna.
13150888_576821259167002_1270598715_n.jpg

Noggrannt uträknad avsprångspunkt? Typ.
13183382_1330998603595343_1062520021_n.jpg

Nu menar jag verkligen inte att vara elak på nåt sätt men väldigt många hoppryttare har samma problem som du att förstå hur annorlunda terräng är. Många hästar som tävlat mycket inom hoppning ser terränghinder som krokodiler. Och VEM vill hoppa över nåt som kan bitas mitt i språnget??:eek:
Vi ser ibland på fälttävlan hur nån oerfaren hoppryttare anmält till 100-klass, dressyren går bra, hoppningen kanon o sen kommer dom inte över den första stocken i terrängen...:crazy: Och det är så det är, så alldeles annorlunda mot vad de är vana vid o kräver många olika träningsbanor innan man startar. Man ska lära sig att hoppa på ett annorlunda sätt och hästen ska hinna "fota" tillräckligt många olika typhinder för att ha i sitt "album" så h*n kan ta fram bilden när hindret närmar sig o tänka: AHA det är ett SÅNT hinder!:banana: Men när man en gång startat en fälttävlan måste jag varna dig....du kommer aldrig bli samma människa igen!:D Dvs en gång FT ALLTID FT!:love:
 
Ett alternativ, @Charlotte1975, är att betäcka och stalla upp neråt vårat. Här kan du ha henne fullinackorderad för antagligen mindre än hälften av vad du betalar nu. Men frågan är vad du vill och vad du känner dig ha råd med? Du vill ju rida så varför behålla henne alls då? Sälj dräktig som avelssto? Låter ju hårt men jag menar att det finns en häst för alla och en ägare för alla hästar där ute.
 
I söndags gick Bellona inte rent i hagen när jag såg henne trava. Löjliga förhoppningar om att det var en sten i skon men icke..Har nu bokat annan klinik för att få gjort ul samt en lite mer helhetsundersökning då jag misstänker något i bak också ffa hö..Massören i höstas påstod att hon hade som ischias men jag ville inte riktigt ta det från nyutx massör men är ändå fundersam. Andra stoet har tandkoll och fölisen ska vaccas. Tur man vet vad man ska lägga sina slantar på.. Riktigt ledsen att jag aldrig kommer igång med henne. Ja ja..Sveriges veterinärkår ska ju leva dom ock;)...
 
@Charlotte1975 Jag tror inte det är så svårt för dig att låna ut henne som avelssto. Hon är vacker som en dag, rör sig bra, har fin stam med bra mödernelinje, syskon som gått svårklass mm. Dessutom verkar First Wish göra sig bra i andraled. Om du väljer att fortsätta äga henne så skicka henne till något ställe med helinackordering för fölston, tex @athena här har den tjänsten och kanske även @Fenestra. INGEN kan klandra dig för att du ger upp med den hästen, du har gjort ALLA rätt med henne!
 
Jag har tydligen helt förträngt att även Barbie har lite halvkassa bakknän. Det är ingenting som alls märkts när hon varit i full gång. Men nu efter denna långa vilan är det bra sladdrigt i nerförsbackarna och hon tappar dom. Överlag har hon tappat rätt mycket styrka så det där att starta MsvB om en månad känns inte riktigt gångbart alls, och hade jag tänkt efter lite hade jag fattat det. Men hon känns väldigt fin att rida och mycket positiv. Kan hända att det är min lycka över att äntligen få rida igen som smittar av sig :D.

Tömkörde igår och sin vana trogen blev hon helt vild och jag tappade henne... Efter några varv i full sprättgalopp stannade hon till slut och drakblåste. Knasiga ponny, hon blir alltid sjövild på lina/töm!
 
@Charlotte1975 Låna ut henne alt. sälj henne. Hon kommer varken vara svår att låna ut eller att säljas som avelssto.

@polly p Bra att du åker till annat ställe. Speciellt om du misstänker något annat. Alltid bra att få sina misstankar bevisade men helst av allt motbevisade :p

Själv har jag hittat en 1-åring som jag vill ha. Fux med bläs och 4 vita efter Blue Hors First Choice (Jazz-Negro) u elitsto e.Martini
Men vet inte om jag ska ta mig råd eller inte. Vart ska man ställa en 1-åring i Stockholm som inte kostar en förmögenhet? Kan tänka mig att ställa henne någon annanstans i Sverige också men har inga kontakter. Hjälp mig buke :D

Divan känns okej, har börjat lite med bytena igen. Tränar på att rida på våra olika utebanor för vi ska tävla ute på söndag och i fredags fick hon vara läromästare på uteritt med kompis 4-åring, det hade man inte trott att JAG skulle klara av för 1 år sen.
Jag har verkligen blivit så himla modig med att rida ute. Äntligen vågar jag lita på Divan efter 6 år :p Divan är lika snäll som hon alltid varit ute hahaha
 
Nu menar jag verkligen inte att vara elak på nåt sätt men väldigt många hoppryttare har samma problem som du att förstå hur annorlunda terräng är. Många hästar som tävlat mycket inom hoppning ser terränghinder som krokodiler. Och VEM vill hoppa över nåt som kan bitas mitt i språnget??:eek:
Vi ser ibland på fälttävlan hur nån oerfaren hoppryttare anmält till 100-klass, dressyren går bra, hoppningen kanon o sen kommer dom inte över den första stocken i terrängen...:crazy: Och det är så det är, så alldeles annorlunda mot vad de är vana vid o kräver många olika träningsbanor innan man startar. Man ska lära sig att hoppa på ett annorlunda sätt och hästen ska hinna "fota" tillräckligt många olika typhinder för att ha i sitt "album" så h*n kan ta fram bilden när hindret närmar sig o tänka: AHA det är ett SÅNT hinder!:banana: Men när man en gång startat en fälttävlan måste jag varna dig....du kommer aldrig bli samma människa igen!:D Dvs en gång FT ALLTID FT!:love:

Inga problem, Red en del FT som tonåring.. men det är ju mer än ett decennium sedan nu. Men jag är fortfarande fast sedan dess. :rofl::heart
Har tränat mycket FT i mina år då min klubb är en ren FTklubb och våra hoppträningar är ibland är mer lika inomhusterräng. Så planen är absolut att starta någon H100 om inte allt för många år. :angel:- Det kommer bara att kräva lite mer träning med nuvarande häst en vad som krävdes med den förra, tydligen.. :D
 
@Jfrelin vad spännande att du överväger en påläggskalv :)
Finns ju hur mycket ställen som helst om du inte är bunden till Stockholm att "förvalta" en ettåring osv på som inte kostar särskilt mycket samtidigt som det erbjuder en lämplig hållning för en ungis.
 
@Charlotte1975 Låna ut henne alt. sälj henne. Hon kommer varken vara svår att låna ut eller att säljas som avelssto.

@polly p Bra att du åker till annat ställe. Speciellt om du misstänker något annat. Alltid bra att få sina misstankar bevisade men helst av allt motbevisade :p

Själv har jag hittat en 1-åring som jag vill ha. Fux med bläs och 4 vita efter Blue Hors First Choice (Jazz-Negro) u elitsto e.Martini
Men vet inte om jag ska ta mig råd eller inte. Vart ska man ställa en 1-åring i Stockholm som inte kostar en förmögenhet? Kan tänka mig att ställa henne någon annanstans i Sverige också men har inga kontakter. Hjälp mig buke :D

Divan känns okej, har börjat lite med bytena igen. Tränar på att rida på våra olika utebanor för vi ska tävla ute på söndag och i fredags fick hon vara läromästare på uteritt med kompis 4-åring, det hade man inte trott att JAG skulle klara av för 1 år sen.
Jag har verkligen blivit så himla modig med att rida ute. Äntligen vågar jag lita på Divan efter 6 år :p Divan är lika snäll som hon alltid varit ute hahaha
Tror jag såg den på annons i dag. Är de ett sto? Min stallägare letar sällskap till sin 1 års hingst.
 
Jag la ut en lite förfrågan på FB i dag om Elle, och har fått en del svar. Har en del att fundera på nu.....

Trist med din fina häst men ingen kan verkligen känna ngt annat än att du gjort det mesta i fråga om vad som tänkas kan och mer än många (typ alla?) dessutom osv. Jag förstår dig verkligen om du väljer att skita i henne som ridhäst till slut utifrån hur mycket jobb och resurser du lagt ner på henne .

Vissa om än fåtal hästar funkar inte hur fin stam de än har, hur fina de är i grunden osv . Om de har en annan attityd inför arbete de önskas användas till, vilket en del har oavsett fin stam osv så blir det arbetsvilligheten i slutet som ändå väger tyngst .

Tråkigt - men jag är säker på att det finns möjlighet att hitta ngn som vill avla osv .
 
@Fiorano min har ju tydlingen lite veka bakknän och jag fick tipset av equiterapeut att sätta på ringskor bak, vet inte om det var därför, men attans va fin han var att rida 2 dagar efter att de kommit på, en helt annan känsla, framför allt i galoppen
 
@Fiorano och @Lilla_Gubben min har ju också sladdriga knän och har fått ringskor. Något sämre övertramp i skritten men klart stabilare...
Spännande att fler än jag fått det rekommenderat. Innan hade jag inte hört talas om det alls, att det kunde hjälpa bakknäna. Vi kör även voltarengel på ena bakknät nu under uppbyggnaden. Än har jag inte märkt av något sämre övertramp i skritt, bara att hela hästen känns så mycket mer nöjd
 
Spännande att fler än jag fått det rekommenderat. Innan hade jag inte hört talas om det alls, att det kunde hjälpa bakknäna. Vi kör även voltarengel på ena bakknät nu under uppbyggnaden. Än har jag inte märkt av något sämre övertramp i skritt, bara att hela hästen känns så mycket mer nöjd
Jag har ju skrivit en del i den här tråden om behandlingen av C:s patellaluxuation och instabila ligament. Vi kombinerar ringskor med blistring, bommar på marken och mkt tömkörning. Idag skrittade vi för hand upp för backar också. Tids nog är tanken att han ska bli stark och stabil och troligen ska jag skicka C på vattenträning när jag har fått ett nytt jobbuppdrag.
 
@Amanda_F Hmm, jag som tycker jag följer tråden, men det har jag missat. Önskar jag kunde tömköra, men är fullständigt värdelös... Funderade på vattenträning jag också, men blev avrådd, det hade tydligen inte önskad effekt på knäledsinflammationer
 
@Amanda_F Hmm, jag som tycker jag följer tråden, men det har jag missat. Önskar jag kunde tömköra, men är fullständigt värdelös... Funderade på vattenträning jag också, men blev avrådd, det hade tydligen inte önskad effekt på knäledsinflammationer
Min får sekundärinflammationer för att han är svag, om jag inte lyssnar på hans signaler. Så vi försöker behandla innan de flammar upp ordentligt. Men eftersom han också kallas Prins Caspian på Ärten så är han ganska duktig på att säga ifrån, och jag har nu lärt mig hur han gör det.
 
Min får sekundärinflammationer för att han är svag, om jag inte lyssnar på hans signaler. Så vi försöker behandla innan de flammar upp ordentligt. Men eftersom han också kallas Prins Caspian på Ärten så är han ganska duktig på att säga ifrån, och jag har nu lärt mig hur han gör det.

Min går allmänt under namnet porslinskillen... Den här gången är dock första gången det verkar ridrelaterat, hans dressyrsadel har inte legat så bra som den borde ha gjort (med tanke på utprovning, reparationer och omstoppningar) så han verkar ha gått och spänt sig. Jag har knt att något varit konstigt, men alla i min omgivning hävdade att jag bara inbillade mig, för han rörde sig så bra... Yeah right:banghead:. Nej, efter att ha känt hur han rör sig nu, så kommer jag stå på mig om det återkommer. Nu kommer bara nästa projekt, att skiljas från min amerigo och hitta en dressyrsadel som passar oss båda
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 753
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 316
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 258
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp