Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F och @LillaGubben jo vi har diskuterat ringskor, men när hon varit igång har vi inte vågat ändra balansen så mycket under tävlingssäsongen. På vintern är det inte lönt med specialskor när de går fullbroddade med sulor. Hon ska skos nästa vecka och eventuellt kanske vi provar då. Tror iofs att det är lite överkurs för Barb, hon kommer troligen komma ikapp sig i kroppen allteftersom i igångsättningen nu. Vi klättrar runt på offroadstigarna i skogen och travar bommar :).
 
Tack för att alla ni är så peppande! Kan säga att långt ifrån alla runt om mig är de. De är mkt förlag på vad man ska göra och vem man ska skicka hästen till. Jag tror absolut att Eamon Hickey skulle lösa uppsittningsproblematiken för stunden, men hon är trots allt 9 och med alla bakslag vi haft genom åren sitter de ganska djupt både i henne och mig. Grubblar så jag har huvudvärk...
 
Tack för att alla ni är så peppande! Kan säga att långt ifrån alla runt om mig är de. De är mkt förlag på vad man ska göra och vem man ska skicka hästen till. Jag tror absolut att Eamon Hickey skulle lösa uppsittningsproblematiken för stunden, men hon är trots allt 9 och med alla bakslag vi haft genom åren sitter de ganska djupt både i henne och mig. Grubblar så jag har huvudvärk...

Man FÅR bestämma sig för att det räcker. Och det har ingen med att göra. Tips i all ära, men när man bestämt sig så behöver man inte massa mothugg.
 
Tack för att alla ni är så peppande! Kan säga att långt ifrån alla runt om mig är de. De är mkt förlag på vad man ska göra och vem man ska skicka hästen till. Jag tror absolut att Eamon Hickey skulle lösa uppsittningsproblematiken för stunden, men hon är trots allt 9 och med alla bakslag vi haft genom åren sitter de ganska djupt både i henne och mig. Grubblar så jag har huvudvärk...

Vill bara skicka en stor kram till dig. :heart Som du kämpat med Elle! Jag tycker du gör helt rätt i att tänka i avelsbanorna, hoppas du hittar ett toppenhem oavsett om du säljer, lånar ut eller bara stallar upp någon annanstans.
 
Min första dressyrsadel är på väg till mig. :banana: Dessutom gick den att få tag i i brunt. :love: Längtar så tills jag har den hemma och kan börja lära mig rida i den. :p

Den här veckan är jag hundvakt, så planen var att bara rida hemma. Men Ariel har varit totalt ointresserad av mig, knappt ens kommit runt till ligghallen utan spenderat dagarna i backen letandes gräs. Så hon har fått varit. Idag ska jag till sjukgymnasten för att göra något åt min snedhet. Är lite sned i bäckenet naturligt, men efter att ha skadat högerfoten och bara belastat vänster sida i några månader så har det blivit så mycket värre. :crazy: Så pass att tränaren reagerat på att jag sitter snett. :banghead: Hoppas det är en enkel quick-fix så jag kan börja göra mina övningar igen (som alla utgår ifrån att jag måste belasta höger fot).
 
@Charlotte1975 Du ska göra som DU vill. Elle är en sjukt fin häst men hur många gånger har du fått rida på de åren du ägt henne? Jag äger iallafall häst för att JAG vill rida, inte för att ha något att borsta på.
Fråga de som tycker du ska ha kvar henne om de hade stått ut så länge som du gjort?

Du har gjort ALLA rätt och verkligen gett henne tid och det funkar ändå inte.
 
Tack för att alla ni är så peppande! Kan säga att långt ifrån alla runt om mig är de. De är mkt förlag på vad man ska göra och vem man ska skicka hästen till. Jag tror absolut att Eamon Hickey skulle lösa uppsittningsproblematiken för stunden, men hon är trots allt 9 och med alla bakslag vi haft genom åren sitter de ganska djupt både i henne och mig. Grubblar så jag har huvudvärk...

Jag tror att du vet bäst själva vad som är rätt. Har ju haft min andel besvärliga ston, och ska man orka kämpa med sådana hästar så måste man verkligen vilja det till 100%. Men ibland räcker inte ens det, och då får man fundera på om det vore bättre för häst och ryttare att skiljas åt.
Som du säger så sitter detta djupt i er båda, ni har många negativa känslor och förväntningar på varandra som kan strula till det. Möjligtvis kan hon bli en helt annan häst med en ny ryttare, man vet aldrig... Har sett flera exempler på mer eller mindra oridbara hästar som blivit totalt omvandlade hos ny ägare.
Eller så kommer hon bli ett jättefint avelssto, och det behövs det med. :)
 
@Charlotte1975 Jag instämmer ju i kören, du har verkligen kämpat o provat ALLT! De flesta hade gett upp för länge länge sen. Min fråga kvarstår ju också, vill du verkligen ha ett föl eller vill du rida? Vill du ha kvar Elle som avelssto eller inte? När du kan svara alldeles för dig själv på de frågorna har du rett ut hur du vill ha det tror jag.:)
 
@sorbifolia Känner att jag vill försvara Charlotte angående att ryttarbyte skulle göra skillnad. Hästen har stått/står hos professionell ryttare som nu inte heller kommer upp och får hästen att fungera. En ryttare som tidigare fungerat utmärkt och som känner hästen väl. Jag själv tror inte att ryttarbyte/miljöbyte skulle funka med just Elle. Det är helt enkelt bara en häst som inte funkar i ridning.
 
På lördag ska en ponnyryttare prova Barb. Känner att jag vill ha hjälp en dag i veckan (ev mer) med uteritter (för jag tycker det är så himla tråkigt) och lite extra pyssel för ponnyn. Det är en supergullig tjej som rider väldigt mjukt och fint. Hade nog tänkt att hon ska få rida lite på banan också med lite hjälp, och kanse tävla så småningom. Börjar tycka det är så roligt att stå på marken och hjälpa barnen:D.
 
@sorbifolia Känner att jag vill försvara Charlotte angående att ryttarbyte skulle göra skillnad. Hästen har stått/står hos professionell ryttare som nu inte heller kommer upp och får hästen att fungera. En ryttare som tidigare fungerat utmärkt och som känner hästen väl. Jag själv tror inte att ryttarbyte/miljöbyte skulle funka med just Elle. Det är helt enkelt bara en häst som inte funkar i ridning.

Alltså, det var absolut inget illa menad om Charlotte, tänkte bara hålla möjligheten öppen att även sälja (alt. lämna ut på foder) som "projekthäst" om hon kan tänka sig det, i fall att ingen nappar på henne som avelssto, eller hon inte tar sig t.ex. :)
Möjligtvis skulle man även kunna få ut lite mera pengar på att sälja som potensiell ridhäst än som avelssto, i fall det spelar någon roll....
 
Alltså, det var absolut inget illa menad om Charlotte, tänkte bara hålla möjligheten öppen att även sälja (alt. lämna ut på foder) som "projekthäst" om hon kan tänka sig det, i fall att ingen nappar på henne som avelssto, eller hon inte tar sig t.ex. :)
Möjligtvis skulle man även kunna få ut lite mera pengar på att sälja som potensiell ridhäst än som avelssto, i fall det spelar någon roll....
Pengarna känns helt oviktiga. Jag skulle kunna ge henne till rätt person. Jag är inte villig att sälja henne som "projekthäst". Proffsen vill inte riskera att sitta upp på såna här hästar, och hon är dessutom alldeles för mkt efter i utbildningen för dem. De finns säkert någon amatör som skulle klara av de på samma sätt som jag gjort hittills, men risken att de går illa är allt för stor och då skulle hon säljas vidare. De tillåter mitt hjärta inte.
Har fått en del förfrågningar om att sälja som avelsto, men varför måste alla bo 5 timmar bort.
 
@Charlotte1975 Jag instämmer ju i kören, du har verkligen kämpat o provat ALLT! De flesta hade gett upp för länge länge sen. Min fråga kvarstår ju också, vill du verkligen ha ett föl eller vill du rida? Vill du ha kvar Elle som avelssto eller inte? När du kan svara alldeles för dig själv på de frågorna har du rett ut hur du vill ha det tror jag.:)
Jag kan ju inte svara på alla de där frågorna, de är de som är problemet.:banghead:
 
Jag kan ju inte svara på alla de där frågorna, de är de som är problemet.:banghead:

Du kan ju göra som jag gjort med min -utlånad på foder med avsikt att stanna länge/"för alltid", foder till att börja med för att man ska få känna på varandra och sedan om allt känns bra kan de få köpa/överta henne. Under tiden kan du ju fundera på om du vill ha ett föl själv och då göra en deal med den du lånat ut henne till.
 
@Charlotte1975 jag förstår verkligen att sälja som projekthäst inte känns relevant .väl motiverat av dig varför fast även utan den hade jag fattat ;)

Svårt läge du har . Hoppas du kan landa i något .... Det viktigaste är ju som sagt att skita i /bortse från vad alla runt dig tycker/anser/vet osv .

Om du ber om råd så gör du ju det med nära du har . Om du inte behöver folk som tycker och tänker och råder dig i din omkrets så blir det en belastning att utsättas för dem om du inte har möjlighet att helt sortera bort dem i beslutsprocessen hos dig .
 
Pengarna känns helt oviktiga. Jag skulle kunna ge henne till rätt person. Jag är inte villig att sälja henne som "projekthäst". Proffsen vill inte riskera att sitta upp på såna här hästar, och hon är dessutom alldeles för mkt efter i utbildningen för dem. De finns säkert någon amatör som skulle klara av de på samma sätt som jag gjort hittills, men risken att de går illa är allt för stor och då skulle hon säljas vidare. De tillåter mitt hjärta inte.
Har fått en del förfrågningar om att sälja som avelsto, men varför måste alla bo 5 timmar bort.
För att vi som bor 5 timmar bort har eget stall o kan ha ett avelssto till billig kostnad!:D
 
@Novali01 C är en energisk häst och när han kommer upp i varv hade jag svårt att få stopp på hans "tankar". Han hade bland annat svårt att vara inne själv och lyssnade inte på mig för att han varvade upp i stället. Allt som var annorlunda mot det normala gjorde att han varvade upp sig själv och var då svår att få kontakt med. Det ledde till att jag tappade honom vid två tillfällen och stallet ligger bredvid en 70-sträcka med skymd sikt så det blev farligt och jag tröttnade på att laga stallägarens gräsmatta.

Grejen med C är ju också att han har världens längsta hals och när han spänner till blir han lik en giraff och då blir det svårt att få tag i honom mentalt också, inte bara fysiskt.

...så då åkte vi till Wills kurs som han höll en timme från vårt stall. Första dagen lärde W min häst vad en önskvärd reaktion var och testade honom på olika sätt. Dag två var det min tur. Sen dess har vi övat själva. Det går jättebra i alla vanliga situationer som vi hunnit öva hemma, och funkar även bättre när vi är borta även om vi inte kan ha repgrimman då. När C har den är han lugnare.

Will var superlugn och gillade min häst mkt. Det var inget av det där som andra problemlösare håller på med vad jag hört (att bryta ner hästarna). Han visade honom endast med kvickhet, teknik och eftergift hur C skulle för att få beröm (eftergift). Det svåra för mig är att vara konsekvent för det tar en satans tid att stanna, backa (om han går över mig, in i min sfär eller bara före mig) och ta ner huvudet (minskar stressen). Men det är det ju värt. Vi har bara hållit på en månad och det är en helt annan häst. Han är ju fortfarande stressad ibland och har en halv rävflock bakom varje öra och en släng av ADHD troligen också (från pappa Don Primero) men han börjar lära sig vad jag vill att han ska göra.
 
@Novali01 C är en energisk häst och när han kommer upp i varv hade jag svårt att få stopp på hans "tankar". Han hade bland annat svårt att vara inne själv och lyssnade inte på mig för att han varvade upp i stället. Allt som var annorlunda mot det normala gjorde att han varvade upp sig själv och var då svår att få kontakt med. Det ledde till att jag tappade honom vid två tillfällen och stallet ligger bredvid en 70-sträcka med skymd sikt så det blev farligt och jag tröttnade på att laga stallägarens gräsmatta.

Grejen med C är ju också att han har världens längsta hals och när han spänner till blir han lik en giraff och då blir det svårt att få tag i honom mentalt också, inte bara fysiskt.

...så då åkte vi till Wills kurs som han höll en timme från vårt stall. Första dagen lärde W min häst vad en önskvärd reaktion var och testade honom på olika sätt. Dag två var det min tur. Sen dess har vi övat själva. Det går jättebra i alla vanliga situationer som vi hunnit öva hemma, och funkar även bättre när vi är borta även om vi inte kan ha repgrimman då. När C har den är han lugnare.

Will var superlugn och gillade min häst mkt. Det var inget av det där som andra problemlösare håller på med vad jag hört (att bryta ner hästarna). Han visade honom endast med kvickhet, teknik och eftergift hur C skulle för att få beröm (eftergift). Det svåra för mig är att vara konsekvent för det tar en satans tid att stanna, backa (om han går över mig, in i min sfär eller bara före mig) och ta ner huvudet (minskar stressen). Men det är det ju värt. Vi har bara hållit på en månad och det är en helt annan häst. Han är ju fortfarande stressad ibland och har en halv rävflock bakom varje öra och en släng av ADHD troligen också (från pappa Don Primero) men han börjar lära sig vad jag vill att han ska göra.
Ja ok av det jag läste så är han rätt lik Eamon Hickey som är den vi ser mest här nere. Framförallt det du beskriver av hur du ska tackla problemen som uppstår. Jag har kört lite såna övningar på bägge mina irländare och jag upplever att de tycker sånt är jättekul och har lätt för att fokusera på mig medan min alldeles egna svenskfödda 3-åring är mycket svårare att få att koncentrera sig på bara mig....:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
986
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 729
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 312
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 246
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Testamente

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp