Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morse körde jag Elle till Lövsta stuteri igen. Nu var hon redo och inseminerades med Sankt Erik i dag efter lunch och stannar över natten och får en dos till i morgon.

Veterinären som kollade henne i fredags tyckte de såg ut som hon just gått ur brunst och jag hävdade att de va omöjligt. Jag hade rätt.:up:
 
Idag har jag varit så trött att jag höll på att somna i hissen på jobbet, så jag skippade stallet idag och har sovit hela kvällen. Nu saknar jag hästen så det gör ont, för att jag inte träffat henne sen igår kväll. :banghead:
 
@Marvin du är ju för rolig :D


Jag skuttade av lycka igår när jag kom hem och sambon va i full färd med att byta bort sparkplåten i mitt släp. Eftersom Knatte är högre än normalt har han såklart nått över sparkplåten när han vevar:banghead:. Så nu sitter de plyfa där istället som är 120 så nu ska det vara lung:D
 
Vi "hoppade" igår. Caspian fyllde 9 och jag ville göra något annorlunda. Till hösten ska vi börja rida markarbete i en grupp varannan torsdag och då kan det bli bebishoppning ibland, så då ville jag se hur han reagerar på bommar som är upphöjda. Och först lyfte han knappt alls på benen, sen hoppade han med väldigt konstig teknik (troligen pga mesig fart och energi) men sen blev det lite bättre. Någon framtid inom hoppsporten tror jag dock inte på...

Fick också ett litet uppvaknande. Jag rider i en för mesig galopp, jäkla mesig dressyrtant som jag är. Får sluta vara så rädd för fart och energi. Och börja rida med mer tryck, som till anridning mot hinder. Det får bli målet nu ett tag.
 
Ägnade oss åt lite sadelutprovning igår, vore ju synd om jag och hästen gillade samma sadel... Han ville ha en pessoadressyrsadel (carl hester) och jag ville ha en prestige modena. en attans vicken fin häst jag har :love::love: och som han rörde sig i pessoan :eek: tror det bor en dressyrhäst i hoppehästen. Och inte kunde vi se/känna någon orenhet :). Men nu måste vi bara hitta en sadel som passar oss båda... blev tipsad m connector, så vi ska låna hem en sådan. Synd bara att dressyrsadlar är så attans dyra, som student är man ju inte direkt gjord av pengar. Någon som sitter på tips på sadlar som har stoor bogfrihet och passar en kort rak rygg. Vi har satt ett smygmål på att starta en dressyr till hösten LB:2 i grannstallet, men bäst att inte säga det högt, för då går väl porslinskillen sönder igen:nailbiting:
 
Ägnade oss åt lite sadelutprovning igår, vore ju synd om jag och hästen gillade samma sadel... Han ville ha en pessoadressyrsadel (carl hester) och jag ville ha en prestige modena. en attans vicken fin häst jag har :love::love: och som han rörde sig i pessoan :eek: tror det bor en dressyrhäst i hoppehästen. Och inte kunde vi se/känna någon orenhet :). Men nu måste vi bara hitta en sadel som passar oss båda... blev tipsad m connector, så vi ska låna hem en sådan. Synd bara att dressyrsadlar är så attans dyra, som student är man ju inte direkt gjord av pengar. Någon som sitter på tips på sadlar som har stoor bogfrihet och passar en kort rak rygg. Vi har satt ett smygmål på att starta en dressyr till hösten LB:2 i grannstallet, men bäst att inte säga det högt, för då går väl porslinskillen sönder igen:nailbiting:
I den här tråden är chansen stor att du får svaret: Välj en Amerigo när du frågar efter kort anläggningsyta och bra bogfrihet...

Personligen tycker jag att Connectorn är hemsk, den kändes som att den var byggd för en man, och inte till lilla mig...
 
@Lilla_Gubben Stallägaren provade en Harry dabbs från sadelmagasinet som va så galet fin! Kort och supermjuka raka bossar. Tyvärr blev den för liten för henne i sätet men hästen gick kanon i den. Bra pris med:D
 
Ägnade oss åt lite sadelutprovning igår, vore ju synd om jag och hästen gillade samma sadel... Han ville ha en pessoadressyrsadel (carl hester) och jag ville ha en prestige modena. en attans vicken fin häst jag har :love::love: och som han rörde sig i pessoan :eek: tror det bor en dressyrhäst i hoppehästen. Och inte kunde vi se/känna någon orenhet :). Men nu måste vi bara hitta en sadel som passar oss båda... blev tipsad m connector, så vi ska låna hem en sådan. Synd bara att dressyrsadlar är så attans dyra, som student är man ju inte direkt gjord av pengar. Någon som sitter på tips på sadlar som har stoor bogfrihet och passar en kort rak rygg. Vi har satt ett smygmål på att starta en dressyr till hösten LB:2 i grannstallet, men bäst att inte säga det högt, för då går väl porslinskillen sönder igen:nailbiting:

Trainer's Jessica tyckte både jag och stoet om, hon har rak och kort rygg. :)
 
Ägnade oss åt lite sadelutprovning igår, vore ju synd om jag och hästen gillade samma sadel... Han ville ha en pessoadressyrsadel (carl hester) och jag ville ha en prestige modena. en attans vicken fin häst jag har :love::love: och som han rörde sig i pessoan :eek: tror det bor en dressyrhäst i hoppehästen. Och inte kunde vi se/känna någon orenhet :). Men nu måste vi bara hitta en sadel som passar oss båda... blev tipsad m connector, så vi ska låna hem en sådan. Synd bara att dressyrsadlar är så attans dyra, som student är man ju inte direkt gjord av pengar. Någon som sitter på tips på sadlar som har stoor bogfrihet och passar en kort rak rygg. Vi har satt ett smygmål på att starta en dressyr till hösten LB:2 i grannstallet, men bäst att inte säga det högt, för då går väl porslinskillen sönder igen:nailbiting:

Connector tycker jag inte om alls. Det är bland det oskönaste jag suttit i.
Jag tycker inte det är en sadel värd pengarna.
Och med tanke på hur många som sålde dem efter de kom verkar jag inte vara ensam om min åsikt.
De är breda och otympliga, fula, halvtrist läder och man får ingen bra kontakt med hästen. Förstår inte alls vitsen med så gigantiska stöd heller.
Jag hade en elev vars häst jag red regelbundet. Den fick en connector. Då red jag hellre barbacka 3 ggr/v.
 
@Amanda_F , har precis lämnat in min amerigo till försäljning, hästen hatar den...
Intressant att så många är negativa till Connectorn, jag har bara provsuttit den på affären, och då kändes den ok, skulle dock inte köpa en ny, det räcker inte min plånbok till för. Jag får se vad jag hittar mer att prova hos sadelmagasinet :)
 
@Amanda_F , har precis lämnat in min amerigo till försäljning, hästen hatar den...
Intressant att så många är negativa till Connectorn, jag har bara provsuttit den på affären, och då kändes den ok, skulle dock inte köpa en ny, det räcker inte min plånbok till för. Jag får se vad jag hittar mer att prova hos sadelmagasinet :)

Det beror ju på vad du vill ha, om du gillar Connectorn eller inte. För mig fanns det INGET med den som jag gillade. :meh: Varken sätet, kåpor, bossor eller något annat. Dessutom satt den på en häst som inte gillade den.. :wtf:

Jag har ju köpt en Wow efter att min häst sa nej-tack till Amerigon. Såg att det fanns en begagnad i Sthlms-området på Hästnet nu.. Men de kostar ju en del även begagnade tyvärr.
 
Vi hade programträning igår. 57 % i MsvC:1 och han var väldigt spänd och hade bytescirkus i vanlig ordning men det gick ändå bra tyckte jag. Mellantraven börjar komma och vi fick sexa på ryggningen. Domaren tyckte inte riktigt vi kom upp i godkänd nivå just nu, men det gör ju inget för vi är ju redan kvalade :angel:

Fick i alla fall bra tips. Och vi ska prova att rida upp från andra hållet på söndag när vårsäsongens sista tävling är. Hur det går spelar inte så stor roll, tycker ju att han börjar bli rolig att rida igen fast det är så fruktansvärt svårt.
 
Jag har en Connector och är supernöjd med den. Stöden som sägs vara stora sitter bara ovanför knäet (på halva låret ungefär) så det går flytta skänkeln mycket mer i den för mig än i de flesta andra dressyrsadlar. Framförallt passar den hästen, som annars har problem få plats med sina stora bogblad, jättebra.
MEN jag vet att Connectorn verkar nästan omöjlig få att fungera till en lite mindre ryttare. Jag är 177 cm lång med långa ben (36" i jenasstorlek) och passar bra i den ;) så jag antar att många normalkorta ;) ryttare har svårt nå fram till stöden i den.
 
Jag har dressyrat. Eller nåt liknande. ;)

Jag skulle behöva lobotomi och börja tänka med positivt när jag rider... Berömmer förvisso hästen vid rätt tillfällen och peppar henne när det blir lite jobbigt, men jag är så missnöjd med min prestation i sadeln. :(

Vi ska bara starta en dressyrtävling i år och det är nog tur. :cry:
 
Vi tränade idag som genrep inför starten imorgon. Jag var sen (för att vi var på Hööksrean.. :o) och hann inte rida fram så länge som jag hade velat. Har hittat ett bra koncept med ett ganska långt skrittarbete där jag kommer till ridning. Så ville vara där 20 minuter innan tiden. Var där 10 minuter innan. Så vi körde som igång innan jag kände mig klar vilket såklart inte är så bra.

Jobbade rakhet i galoppen och att kunna driva jämt med båda benen och släppa i handen när vi är på rakt spår. Sen så red jag galoppvägen och bytena som faktiskt funkat rätt bra i veckan smög sig fullständigt. Jobbade igenom lite och på ett par försök var dom rena åt det dåliga hållet, men väldigt efter bak i det som brukar vara lätta hållet. Ja ja, skit i det liksom. Måste vara klar med trasslet innan väggen bara eftersom bågen i rättvänd galopp är en egen poängpunkt.

Sen skulle vi rida travdelen och jag glömmer helt bort halvhalter i längningarna så dom är skit. Men. Skolorna känns bra som fan. Särskilt diagonalslutorna! Fick bästa känslan nånsin där hon riktigt växte fram och fick gest! Så häftig känsla på min lilla ponny :heart.
 
Nu sitter jag och tittar på bilden av mig och Skrullan som jag har som skärmbakgrund, och blir så sjuuukt ridsugen....! :(

Har ju min 02-a som jag rider, men hon är en helt annorlunda typ av häst, särskilt nu som hon är under uppbygnad efter 2 års mammaledighet så finns det liksom ingen energi eller framåtbjudning - till skilnad mot Skrullan som alltid bubblar över av energi....

Tänkte tävla en LB dressyr med 02-an om en dryg vecka, bara för att komma i gång lite försiktigt, men tror ni inte tävlingen har blivit inställd?! :arghh: Bläh!

Förlåt för gnäll, behövde bara få skriva ut det... :p
 
@Fiorano Halvhalter i längningar?? :confused: Det har jag nog aldrig lyckats få till! Kan ju förklara en hel del iofs... :angel:

Skulle rida dressyr igår, men upptäckte att jag hade glömt sadeln hemma (vill inte ha den i den olåsta sadelkammaren i sommarstallet, så den hänger på en fåtölj hemma hos mig... :angel:). Red ut istället, halva rundan mest bus, och sen fick vi till bra jobb sista halvan, red henne lång, låg och rund i trav på grusväg, tränade galoppfattningar från skritt och tempoväxlingar i trav.
Min häst är så himla snäll. Skulle spola av henne när vi kom hem, tyvärr finns det bara kallvatten i detta stallet. Parkerar henne på gårdsplanen med hängande grimskaft, spolar hela hästen i iskallt vatten och gnuggar henne med en magic brush. Vänder henne 180 grader och gör samma på andra sidan. Hon rör sig inte en millimeter. :love:

Idag kom jag ihåg dressyrsadeln så då blev det ett pass i paddocken. Galoppen har verkligen blivit så mycket bättre plötsligt! Idag kunde vi rida flera varv på volt i vänster galopp i ett lugnt tempo, utan att bryta av och jag kunde lätta ordentligt på innertygeln och klappa på halsen utan att hon for iväg nånstans. Högergaloppen kämpigare, men hyfsad kontroll på vänsterbogen även idag.

Övergångarna neråt är svårast, hon vill så gärna trycka upp nacken och bli hög och spänd. Oavsett om jag går från galopp till trav, från trav till skritt eller från skritt till halt. Halt gör man med periskophals, bara så att ni vet! :cool:

I morgon är det terrängträning, sista innan banan stänger inför tävlingen den 3:e. Hoppas den blir av, det får inte regna för mycket, det håller inte underlaget för så här precis innan. Hade hemskt gärna velat prova de nya hinderna på den nya delen av banan.
Jag är anmäld till tävlingen med Chatsi, eftersom jag fortfarande inte har nåt pass till Rutan. Vi får väl se hur det går. I värsta fall får vi väl köra utom tävlan.

Sen åker vi på semester till Italien tidigt på lördag, så Rut får lite mer än en veckas vila. Är hon värd!
 
@Marvin Hahaha ja halvhalter är kanske inte rätt ord, men förhållningar så ponnyn inte bara rinner iväg och springer fort krävs för att vi ska få bra längningar :). Ett tips för övergångarna är att du flyttar henne för innerskänkeln ut till yttertygeln i övergången. Brukar få dom att söka sig framåt nedåt även i övergången.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
992
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 332
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 278
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp