Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dubbeltsidig kotledsinflammation, blev diagnosen.... :( :down: Har tydligen kommit smygande över tid, hon var även mycket stel i ryggen och bakkärran, så det känns lite som hönan/ägget, vi vet inte vart det började.. Jag har ju gått och kännt ett tag på att något inte har varit helt 100%, utan att kunna sätta fingret på vad.

Nu är hon iaf sprutad med tuppkam och kortison, och ska behandlast med kiropraktik och craniosacralterapi, samt skos lite annorlunda. Blir nog inget landsmästarskap i hoppning i juli ändå. :cry: Men hoppast att vi kan vara med nästa år istället....

Återbesök om 14 dagar med evt. röntgen om hon inte svarat på behandlingen.
 
Skulle tränat idag men hittade dessa när jag började borsta.
13413037_10154259160104784_1088709525139235202_n.jpg


De är dock bara ytliga och med tanke på att jag inte märkte ngt på henne efter att ha traskat genom hela hagen upp och ned in till stallet så är hon tämligen obekymrad. Lite besvärad i traven men inte direkt halt. Mest tröttsamt alltså. Svullnaden som kommer att komma gör ju henne lite stel några dagar och så sårvård i värmen och med flugor. :wtf: Skulle ut och seglat imorgon på hästledig dag men det blir nog inställt nu.
 
@sorbifolia Men vad tråkigt :(. Hoppas hon svarar snabbt på behandling iaf!

@Kirre Sår precis där din har hade en väns häst i höstas. Det jävlades nåt otroligt och ville inte läka. Blev till slut op med sköljning och drän. De sitter ju riktigt läskigt till nära både led och bursan i hasen.
 
Barb och jag har tränat idag och skolorna kändes rätt ok, ffa att jag kan slappna av och rida dom utan att vara spänd och stel. Bytena funkar rätt bra ur höger, sämre ur vänster. Jag krånglar till det otroligt för oss och till slut visste jag varken vad som var höger, vänster, inner, ytter, upp eller ner. Och ännu mindre vilken galopp jag red i och vad jag skulle byta till. Men Barb hon kämpade på! Galet kul att träna igen iaf!
 
Barb och jag har tränat idag och skolorna kändes rätt ok, ffa att jag kan slappna av och rida dom utan att vara spänd och stel. Bytena funkar rätt bra ur höger, sämre ur vänster. Jag krånglar till det otroligt för oss och till slut visste jag varken vad som var höger, vänster, inner, ytter, upp eller ner. Och ännu mindre vilken galopp jag red i och vad jag skulle byta till. Men Barb hon kämpade på! Galet kul att träna igen iaf!

Jag brukar inte kunna hålla isär de där begreppen utan att rida några byten. ;) Hatten av för dig (och Barb!). :)
 
@Fiorano Japp, så det blir koll imorgon bitti igen och veterinär direkt om något pekar åt fel håll. Det ser värre ut än vad jag bedömt det vara men man kan ju aldrig vara säker.
 
Stackars er @sorbifolia. det är svårt det där med inflammationer, vad som är orsak och sekundärt :down:

@Kirre det ser riktigt läskigt ut på bild i alla fall, men jag skulle nog kunna vara trådens harigaste hästägare.. :angel:

C är trött i ryggen och baken efter några veckor med ökade krav så vi har gjort alternativt jobb i några dagar. Igår var vi ute en sväng själva och jag övade på att inte tänka negativa tankar. :angel: Han var snäll men sparkade såklart lite bakut efter en galopp, var dock väldigt noga med att inte tappa mig. Och idag har vi gjort stora framsteg. Han har stått snällt själv i stallet när hovslagaren fixade hans framhovar. Tidigare har han inte gillat den där ensamheten men nu har vi övat tillräckligt för att han skulle klara av det. Hurra! Sen tömkörde jag och han fick trava en liten bana med bommar och skänkelvikning mellan koner, sen galopp på en volt. Riktigt bra gick det faktiskt, trots att jag inte tömkört så mkt i skänkelvikning förr. Och i morgon funderar jag på att hoppa lite, bara några språng. Får se om det blir så...
 
Känns iaf lite uppmuntrande att läsa om er andra som är igång med era hästar igen efter div skador och sjukdommar! :)

Skrullan har haft några liknande sår som din häst, @Kirre, och det läkte fint utan veterinärvård. Så jag håller tummarna att det inte blir några komplikationer med din häst.
 
Hoppat ett pass. Var så sjukt taggad då jag förberett en serie där man skulle få bra rytm och kunna höja upp sista hindret. Har bestämt mig för att prova att kvala till fjord-SM nästa år och ville känna på höjden lite.

Ariel var så sjukt fin idag! Värmde upp med skänkelvikning i både skritt och trav och hon bara flyter åt sidan. :heart Sedan travade vi över bommar följt av ett kryss, men där stämde inte avstånden så bra (provade 1 m mellan bommarna, men det var för kort). Så istället hoppade vi tre låga plank på studsavstånd, roligt!

Därefter gav vi oss i kast med serien, men avstånden var knepiga där också. :mad: Skulle vara ett galoppsprång emellan varje, men Ariel är så kortgalopperad att hon ibland försökte få in två. Justerade avståndet och fick till en hyfsad rytm, men det kändes inte klockrent, så jag lät bli att höja upp.

Ariel var iaf väldigt glad, med enorm framåtbjudning och en reglerbarhet jag inte visste att vi hade tränat upp. :D Det känns verkligen som att vi är på gång och vi har ju en månad till första "tävlingen" (CR på klubben) och mer än två månader till första kvaltillfället. :)
 
I dag har jag varit och lämnat Elle hos fodervärden.:cry: Först åkte vi till Lövsta seminstation men hon har inte riktigt kommit i brunst ännu så sen körde jag henne vidare till där hon ska bo. Hon travade runt lite i sin nya hage och ställde sig sen och åt gräs, vilket känns väldigt skönt. De känns verkligen konstigt just nu men jag tror de blir bra. Jag lämnade kvar min transport där och kör henne till station på måndag igen. Så de kändes inte lika definitivt eftersom vi då får ses igen snart.

Tog lite bilder i veckan på vår sista tur tillsammans.:heart






[URL=http://s1161.photobucket.com/user/Charlotte1975-1/media/IMG_7654.jpg.html]
IMG_7704.jpg
[/URL]

 
Har ridit ett rätt kul pass på Barb idag :). Skrittade ut en sväng och red sen på stora banan där jag satte upp ett litet hinder. Hoppade några språng och red sen igenom galoppdelen ur MsvB2. Åttametersvolter är SMÅ! HUR gör folk med jättehästar?? Jag har det ju väldigt bekvämt med pluttponnyn liksom. Bytena fungerar bättre och bättre, men jag gör uppenbarligen något fel. För de första jag göra på passet sitter oftast klockrent. Men sen är det som om det bara blir svårare. Antar att jag gör det för komplicerat.

Hursomhelst kunde jag rida galoppvägen med byten. Tjosan hejsan. Lagom att fixa det en vecka innan tävlingen :D. Avslutade med att hoppa några språng igen och ponny var så glad och nöjd! Red förresten på hacket mest för att variera och hon blev alldeles skummig i munnen ändå.
 
@Charlotte1975 Klart det känns i hjärtat!:cry: Du har ju lagt ned massor med tid, kärlek och pengar på denna häst så du vore ju inte människa om du inte kände så! Men det var helt rätt beslut, du har ju inte sålt henne så i sista änden bestämmer du ändå över henne. Hoppas du snabbt hittar en fantastisk häst, det har du gjort dig förtjänt av!
 
Idag blev det en körtur. Efter uppvärmning körde vi 2x5 min trav i rask takt. Typ. ;) Visade sig sedan bara vara 10 km/h. Men vi bygger upp successivt.

Totalt var vi ute 45 min och Ariel blev bara piggare och piggare. :)
 
Porslinskillen var helt ohalt idag enligt kontrollbesök, så nu får vi börja kalla rehabträningen för uppbyggnadsträning istället. Ny sadel skall också införskaffas, då han inte vill ha sin dressyrsadel, det visar han med all tydlighet. Själv gråter jag lite inombords över det, det är den skönaste sadel jag suttit i...
 
@Charlotte1975 så jobbigt att beslutet är taget men låter ändå som hon får det jättebra på alla sätt .
Otroligt fin vacker häst , men du har ju som sagt verkligen lagt ner din själ och mertill att få henne ridbar och fungerande som tränings och tävlingskompis .
Hoppas på att du kommer känna att beslutet är rätt nu när du väl genomfört det ! Inte sällan är just beslutet det jobbiga och sen blir det så mycket lättare och rentav bra !
 
Tack alla för pepp. I går gick dagen fort då jag va funktionär, men i dag kändes de märkligt att ha hela dagen ledig. :( Hon hade i dag visat tydlig brunst så i morgon blir de resa till seminstation.

Jag har ju aldrig tidigare köpt häst på annons. Villa sidor ska man kolla på förutom hästnet? Kollade på hästlyckan, men de kändes som de var en del bluffannonser där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 517
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 205
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 120
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp