Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir det någon start för dig @Marvin? Utom tävlan menar jag.. Hur går det med passet? Kan du inte bara regga i SH?

Det blir start! :banana:
Passet är på gång.
Mailade SH, och de ville inte regga henne. :mad: Hann inte bråka om det utan skickade till IHR istället så vi kunde komma igång nån gång.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Nova har blivit halt på höger fram!:(
Hon verkades i torsdags och märkte igår att hon ömmade när jag tog ut dem. När jag tog in dem var hon riktigt halt! Kollade hoven och det ser ut som att hon trampat på något för det är en inbuktning i hoven.
Ingen värme, ingen puls och reagerar inte nämnvärt när jag försöker trycka på hoven, har tyvärr ingen visitertång.
Kollat igenom hela hästen, ingen svullnad på något ben, ingen feber, reagerar inte när jag trycker.
Försökt få tag på min hovslagare, men har inte lyckats få tag på honom.
Ringt veterinär som tyckte att jag skulle avvakta lite för att se vad som händer och ha henne på mjukt underlag.
Så får gå ut med henne för att fölis ska få röra på sig och resten får de stå inne.
Hoppas inte det är något allvarligt!:(
 
Nova har blivit halt på höger fram!:(
Hon verkades i torsdags och märkte igår att hon ömmade när jag tog ut dem. När jag tog in dem var hon riktigt halt! Kollade hoven och det ser ut som att hon trampat på något för det är en inbuktning i hoven.
Ingen värme, ingen puls och reagerar inte nämnvärt när jag försöker trycka på hoven, har tyvärr ingen visitertång.
Kollat igenom hela hästen, ingen svullnad på något ben, ingen feber, reagerar inte när jag trycker.
Försökt få tag på min hovslagare, men har inte lyckats få tag på honom.
Ringt veterinär som tyckte att jag skulle avvakta lite för att se vad som händer och ha henne på mjukt underlag.
Så får gå ut med henne för att fölis ska få röra på sig och resten får de stå inne.
Hoppas inte det är något allvarligt!:(

Är hon färdig med fölbrunsten? Ariel fick ju fång av den. :crazy: Precis tre år sedan nu, som jag slet den sommaren med sjuk och skadad häst. :(

Hoppas det bara är lite ömt pga att hon klivit på något. Typ blåmärke. :up:
 
@Habina man ser oftast inte när Nova brunstar. Fick ju kolla henne med UL när jag lämnade henne hos hingsten för att veta.
Hon står inte i fångställning heller och har varken värme eller puls i hovarna.
Får hoppas att det inte är fång på gång, är ju så himla tråkigt om de får det!
 
Vi har tävlat idag med ett nytt poängmässigt bottennapp, 58,6% i MsvC1. Så dåliga poäng som de senaste två MsvC-starterna har vi aldrig ridit på ens när vi var nya i klassen. Nu när vi borde vara bättre har vi sänkt oss alldeles förskräckligt. För dagen var hon iofs trött och inte så eftergiven som hon borde vara-och jag tycker inte vi var värda några enorma jättepoäng, men åtminstone trodde jag att vi skulle rida på 60-strecket trots min dåliga ridning i första förvända.

Nu kommer on att få vila denna veckan medan jag är i Skåne. Känns som om hon behöver det. Ny täving, samma klass, om två veckor. Just nu känns det dock riktigt skräpigt och jag vet inte om jag pallar en till ritt med usla poäng. Borde kanske rida LA istället, eller kanske inte tävla alls. Suck.

 
Tränat för en tränare jag inte ridit för på tio månader. Skoj att hon såg enorma förbättringar i galoppen. :banana:

Fast då fick vi jobba ännu mer i galopp bara därför. :p Fortsatt jobb med att hon ska runda innerskänkeln, som jag har alldeles för långt bak. :confused: Jag som kämpat så i så många år med att få BAK skänklarna och så är det fel. :arghh: Jag blir tokig när jag får lära mig nåt och så är det fel. :rage:

Blev enorm skillnad även i trav när jag fick skänklarna rätt. Men det är helt sjukt hur snett jag tycker att jag sitter och då sitter jag rakt. O_o

Får trösta mig med att jag iaf begåvats med bra kroppsmedvetenhet och kroppskontroll, bara jag VET hur jag ska göra...

Blev lite smådramatiskt efteråt, då det var punktering på transporten och reservdäcket var hemma. :meh: Givetvis har jag precis valt att INTE förnya assistansförsäkringen, så det var bara att ringa stackars pappa som fick åka 13 mil tor för att byta däck... Jag ska skaffa försäkring igen. Men först en träning imorgon med. :cool:
 
Vi har tävlat idag med ett nytt poängmässigt bottennapp, 58,6% i MsvC1. Så dåliga poäng som de senaste två MsvC-starterna har vi aldrig ridit på ens när vi var nya i klassen. Nu när vi borde vara bättre har vi sänkt oss alldeles förskräckligt. För dagen var hon iofs trött och inte så eftergiven som hon borde vara-och jag tycker inte vi var värda några enorma jättepoäng, men åtminstone trodde jag att vi skulle rida på 60-strecket trots min dåliga ridning i första förvända.

Nu kommer on att få vila denna veckan medan jag är i Skåne. Känns som om hon behöver det. Ny täving, samma klass, om två veckor. Just nu känns det dock riktigt skräpigt och jag vet inte om jag pallar en till ritt med usla poäng. Borde kanske rida LA istället, eller kanske inte tävla alls. Suck.


Jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv. Det har väl gått bra för er i den här klassen tidigare?
Nu har du ju knappt kunnat rida iom att hästen varit sjuk så länge. Då tycker inte jag man ska ha samma förväntningar på sig som annars.
Hon ser lite matt och platt ut sas. Men det blir man ju lättare ju mindre i form man är. Och nu är det sommar, hon har inte gått fullt så länge etc..
Det ser ju inte katastrofalt ut på något vis. Men du kanske inte behöver ha så bråttom i att komma tillbaks på topp sas.
Jag tycker absolut ni kan fortsätta i msv c. Peppa dig själv lite och träna vidare! Det grejar ni ju!
 
@Fiorano tycker hon ser lite flackare ut och inte lika rund och lösgjord ut som hon brukar. Typ mindre bogfri och inte uppe med manken. Är hon rundare så att sadeln blir trängre? Jsg får lite den känslan också i och med att skolorna också ser rakare ut än vad jag uppfattat dem vara förr. Men det kan ju vara mitt minne som spökar?

58,6 är ingen katastrof, det vet du också. Även om det inte känns så kul.. Med vänlig hälsning, 57,5 % i torsdags :angel:
 
@Fiorano Jag tycker domarens slutkommentar var spot on.
I MSV C tycker jag inte man ska hänga upp sig för mycket på att poängen blir låga när det inte är tipp topp. Det är väl 9st koeff 2 och 1% är 4,5 poäng så bara på galoppbågen tappar du 1,5% typ, plus att du tappar längst ner också. Och ja vilken crappy väg du red :p

Ta en vecka semester och kom tillbaks med ny energi och försök tänka på hur glad du var över din MSV B för någon vecka sen och så släpper du denna ritt.
 
Vi har tävlat idag med ett nytt poängmässigt bottennapp, 58,6% i MsvC1. Så dåliga poäng som de senaste två MsvC-starterna har vi aldrig ridit på ens när vi var nya i klassen. Nu när vi borde vara bättre har vi sänkt oss alldeles förskräckligt. För dagen var hon iofs trött och inte så eftergiven som hon borde vara-och jag tycker inte vi var värda några enorma jättepoäng, men åtminstone trodde jag att vi skulle rida på 60-strecket trots min dåliga ridning i första förvända.

Nu kommer on att få vila denna veckan medan jag är i Skåne. Känns som om hon behöver det. Ny täving, samma klass, om två veckor. Just nu känns det dock riktigt skräpigt och jag vet inte om jag pallar en till ritt med usla poäng. Borde kanske rida LA istället, eller kanske inte tävla alls. Suck.


Det ser lite "pinnigare" ut än vad det brukar göra när du tävlar. När Barbie har slimmat till sig igen kommer det nog bli minst lika bra som förr :)
 
@tuaphua Ja vi avslutade förra säsongen med ett par starter på 64% i MsvC1/2 och under hela säsongen var vi aldrig under 60. Så det känns inte så bra att vi nu är så mycket sämre.

@Amanda_F Kan ju tyvärr inte skylla på att Barb blev vild inne på banan :p. Hon gör ju det mesta väldigt lydigt även om eftergiften inte är på topp. Sadeln är anpassad efter henne i tjockisläge. Var precis på väg att lämna i den för uttfyllnad innan hon blev sjuk i vintras, då hade den blivit för vid iom att manken kommit upp. Nu ligger den i ett späcklager igen... Dessvärre har skolorna alltid varit raka:o.

@Jfrelin Håller helt med om slutkommentaren från domaren! Jag tycker inte vi är värda några superpoäng för ritten, men 60 tycker jag att vi var värda :p. Vilken väg tycker du var så dålig? Har ju ridit programmet så många gånger nu och jag tycker jag rider lika som alltid, och brukar få 7-7.5 på korrekthet.

@lil-sis Ja hon är varken lika mjuk eller lika eftergiven som hon brukar. Kände när jag hoppade av efter ritten att underlaget var sämre än jag trodde. Det var 4-5 cm löst och blött och sen benhårt där under.
 
@Fiorano Galoppvägen när du fick byte. Nu när du börjat byta måste du vara ännu noggrannare. Tycker den såg lite för "brant" ut på filmen men det kan ju vara positionen som filmaren stod i som gjorde att det såg ut så. Hade du ridit vägen smartare tror jag inte du fått bytet.
Underlagt gjorde nog sitt till att hon såg lite trippig ut.
Utan galoppmissen hade ni fått strax över 60%
 
@Jfrelin Ja, jag red riktigt dåligt där hon slog om. Kan rida tiometersvolter i förvänd-men jag måste ju rida och kan inte bara svänga och tro att hon ska bibehålla galoppen:banghead:. Tror att avsaknaden av mjukheten var en kombo av både underlaget och att hon är trött i kroppen. Jag har nog velat lite för mycket senaste veckorna och ökat pressn för fort. Så en veckas vila kommer nog göra henne gott :).

(Är iofs lite halvsugen på att ta med henne på täving redan nästa helg. Indra är anmäld till både LC och LB, men jag vill bara rida en klass på henne. Så hade kanske varit skänt för Barb att komma in på banan och göra något riktigt enkelt. Hon ska ändå ridas liksom. Men men, känner på henne på lördagen först och främst.)
 
Träningsdag två och nu hade poletten trillat ned ordentligt för oss bägge. Ariel var upprörd, för plötsligt krävde matte alldeles för mycket av henne. ;)

Jag satt bättre idag och kunde använda skänklarna mer, vilket gav så bra resultat på Ariel. Vi jobbade med övergångar i skritt och trav med bibehållen böjning samt serpentinbågar i trav där jag fick verkligen tänka på hur jag satt. :) Så roligt!
 
Vi har varit och tävlat idag på @Novali01 ställe och herregud vilken tävlingsplatsen! Dom hade dessutom svinsnygga hästskor till salu:angel:.
Hade som mål idag att få honom lite mer på bakbenen och inte stor som ett skepp. Han spände till lite på banan men va definitivt mer ridbar idag än tidigare och trotts en 2a och -2 för en volt så lyckades vi få ihop 66%.
Väldigt nöjd och har bestämt mig för att klappa mig själv lite på axeln över den här ritten. Väldigt rolig dag:bump:

 
Vi har varit och tävlat idag på @Novali01 ställe och herregud vilken tävlingsplatsen! Dom hade dessutom svinsnygga hästskor till salu:angel:.
Hade som mål idag att få honom lite mer på bakbenen och inte stor som ett skepp. Han spände till lite på banan men va definitivt mer ridbar idag än tidigare och trotts en 2a och -2 för en volt så lyckades vi få ihop 66%.
Väldigt nöjd och har bestämt mig för att klappa mig själv lite på axeln över den här ritten. Väldigt rolig dag:bump:

Var jättekul att se er live igen! Oerhört stor skillnad sen jag såg er sist och ni var ju faktiskt väldigt nära att ta en placering! Tack för berömmet, det är ju fantastiskt vackert där och svårt att slå den utsikten över hela Vättern!:love:
 
@Novalisa hur har det gått med hältan?

Vi åker till Brunmåla på ons för att följa upp, så att hans tokerier på tävlingen inte var protester. Han har aldrig gjort sånt borta + att han inte alls var kul att rida förra onsdagen så för att jag ska slippa grubbla så kör vi en extra koll. Lite skönt att kunna göra det nu också, innan det är i vägen för någon tävling (eller ens träning)...
 
I helgen hade vår klubb sin första fälttävlan, JISSES så mycket jobb med det! Jag har ju hästen hos tävlingsledaren, så jag har hjälpt till ganska mycket nu sista veckan (har inget officiellt uppdrag i klubben då jag inte känner att jag har tid till det, men nu är det ju semester).

Igår var det så äntligen dax! Hästen schamponerad 3 gånger dagen innan, hittade henne i hagen med svart lera långt upp över hasor/framknän och lera i svansen... Blev inga flätor, började på det, men blev gråtfärdig när jag såg dem, så vi körde utan. :eek::angel:

Dressyren på gräs, Rutan var PIGG som en spigg och höll på att krypa ur skinnet när jag ville trava långsamt (tyckte hon) på framridningen. Kändes väldigt trevlig i collecting ring, vi fick till några avsaktningar från galopp som är de bästa vi har gjort! Dressyrstaket var inga problem, men hon funderade på att hoppa det (sista delen av första galoppvolten ser man det.) Så nöjd med hur hon fattade och höll galoppen, för en månad sedan kunde vi inte galoppera på volt. Halten däremot tyckte Rut var helt onödig. :meh:
Domaren gav oss 63,8%, med en trea på halten, så det finns plats för förbättringar!
Filmen för de som orkar:


Det här blir en hel roman, så jag fortsätter i nästa inlägg. :)
 
Banhoppning hade vi inte gjort på en månad, förutom några skutt kvällen innan. På framhoppningen var hon stark som attans, tog inga förhållningar men drog iväg och taxerade själv på ett sätt som inte gjort förut:

Sen kom vi in i ridhuset hann i princip bara komma in och fick sen startsignal. Hon blev nog lite förvånad efter första hindret att nästa kom så snabbt, stod emot lite för publiken och sen tog hon plötsligt halvhalterna vilket gjorde mig förvånad och det blev väldigt konstigt. Blev till och med lite travhoppning, men hon är så himla käck och hoppar glatt ändå! :love: Rev de två sista och fick några tidsfel dessutom, men vi var glada ändå.

Sen sprang jag runt och var lite hjälpreda åt tävlingsledaren, försökte äta och sen var det dax för terrängen. Uppsutten banvisning, man får passa Rutan för hon kan nog få för sig att hoppa, hon laddade rejält på några hinder. Visade henne alla hinder utom det sista, som hon hoppat flera gånger (men som nu stod på ett nytt ställe, tänkte inte på det.) Under tiden blev himlen svart bortöver och 7 minuter innan start, när vi skrittade bakom startfållan så öppnade sig himlen fullständigt. :eek: Kan erkänna att när regnet rann i floder ner i trosorna så ångrade jag lite att jag ägnar mig åt utomhussport. :grin:
Rutan ville helst stå med rumpan mot regnet, men sen närmade det sig start, vi travade lite och hon ålade sig. Sen var det start och när jag bad henne gå så gick hon! :love: Inte en tvekan. Det regnade så att vi knappt såg hinderna, höll på att missa trean, men jag är så NÖJD med min ridning, jag red aktivt och jag verkligen RED på varje hinder och fick inte ett enda dåligt språng. Och Rutan var med och vaken hela tiden, inte någon tendens till att stänga av. Uppe i skogen hade det redan blivit lervälling i backarna, men Rutan galopperade fint ner för backen med bakbenen med sig och utan att rusa.
Tappade stigbygeln i vattenhindret, jag kommer inte ihåg hur det gick till, men red på hindret direkt efter vattnet och hoppade utan vänster stigbygel, det gick bra det med.
På slutet blev hon nog lite trött och sen när jag kortade upp henne inför sista hindret kom hon på att DET BRUKAR INTE STÅ DÄR!! :mad: Det var nåt lurt sa hon, så hon drog vid sidan om, himla onödigt tyckte jag. La en volt och red på igen och då hoppade hon fint.

När vi red in i mål slutade regnet. :p
Slutsummerat så blev det en hel del tidsstraff i terrängen och dessutom 20 straff för stoppet, och inte i närheten av att vara placerade, men jag är jättenöjd ändå med oss bägge två ändå!


Blev tyvärr ingen film från terrängen, kameran vägrade att starta i regnet, men fick några mobilbilder från sambons kusin. :D

Graven:




Vattenhindret:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 773
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 260
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp