Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F , Novas hälta är bättre!:up:
Pratade både med hovslagaren och veterinären i helgen och båda tyckte att jag skulle avvakta några dagar. Är lite sulöm efter verkningen men nu ser man det bara när hon går på stenigt underlag.
Vill ju helst vänta med att sko henne tills fölungen är lite äldre. Kommer ju ändå dröja innan jag rider igång henne igen!

@Marvin å vad fin hon är din häst!!!!:love:
 
@Marvin Joho du, den bildserien förklarar visst hur du tappade den....:D
Kolla bild nr 2, redan där har du foten rätt långt ut, när du sen galopperar i vattnet blir stigbygeln hal av vattnet o du glider ur.

Ps, såg dig i Falsterbo igår men hade hela munnen full med hamburgare så jag kunde inte hojta på dig!:o
 
@Marvin Joho du, den bildserien förklarar visst hur du tappade den....:D
Kolla bild nr 2, redan där har du foten rätt långt ut, när du sen galopperar i vattnet blir stigbygeln hal av vattnet o du glider ur.

Ps, såg dig i Falsterbo igår men hade hela munnen full med hamburgare så jag kunde inte hojta på dig!:o

Hur skulle vi kunna bli blötare än vi redan var? Men det är därför jag brukar ha stigbygeln i hålfoten då. :angel:

Tur att du inte ropade på mig i Falsterbo igår, för jag var i Kalmar och fixade dressyrsadeln till Rutan. :D

Nu är jag på kliniken med Chatsi, hon vill inte stödja på höger bak och nån hovböld hittades inte. Röntgas nu vilket känns sådär med tanke på att hon förhoppningsvis är nydräktig, men vad fan ska man göra? :cry:
 
Hur skulle vi kunna bli blötare än vi redan var? Men det är därför jag brukar ha stigbygeln i hålfoten då. :angel:

Tur att du inte ropade på mig i Falsterbo igår, för jag var i Kalmar och fixade dressyrsadeln till Rutan. :D

Nu är jag på kliniken med Chatsi, hon vill inte stödja på höger bak och nån hovböld hittades inte. Röntgas nu vilket känns sådär med tanke på att hon förhoppningsvis är nydräktig, men vad fan ska man göra? :cry:
Hoppsan! Då var det din lookalike där i regnet då! hahahahhahaha

Hoppas det går bra med Chatsi, tror inte du behöver oroa dig för fostret ang röntgen iaf.
 
Veterinären kunde inte heller hitta varifrån hon har ont. Hon reagerar inte på någon undersökning, inga svullnader eller liknande. Men vill inte sätta ner hoven. Hoppade ur transporten på 3 ben. :crazy:
Bedövade först hoven och sedan kotan, men hon var lika halt för det. Enda gången hon var mindre halt var när hon var som mest sederad vid röntgen. Röntgad från hoven och upp till bakknät utan fynd. :confused:

Skulle kunna vara en fissur som inte syns på röntgen ännu?
Både jag och vet lika frustrerade över att inte kunna lista ut var det sitter.

Nu är hon hemma med smärtstillande så får vi se vad som händer. Dräktighetskoll planerad på måndag. :nailbiting:
 
@Marvin Nu har jag kollat på din dressyrfilm. Heja er! Ser ju jättebra ut att bygga vidare på.
Här kommer lite tips från mig, fast jag fattar ju att det är skitsvårt första tävlingen och allt men iallafall:
* Hon bör gå mer framåt, när du gör mellantraven så går hon typ i den arbetstraven hon bör ha.
* Sluta leda ut framdelen till spåret. Jag vet det är reptilhjärnan typ men du ska ställa henne inåt och rida lite mot öppna. Alltså rätta framdelen efter bakdelen. Bakdelen går ju in, alltså flyttar du in framdelen.
* Hon är alldeles för lite undan för din innerskänkel, syns på rakt spår men framförallt i volterna där hon faller inåt.
* Den där ytterbogen du har problem med syntes ju inte så mycket av just nu. Men kolla din ytterskänkel så är den typ inte intill speciellt mycket, tror fan att hon sneakar i väg med bogen då :p Plats i korgen :D

Tycker bedömningen var fin och med lite mer träning är ni snart uppe i höga 60% och till och med över 70%.

Håller tummarna för Chatsi. Keep us posted.
 
:banghead: Red ett riktigt skitpass idag. Var på stubbåkern och använde hösilagebalar som mittpunkt i volterna. Försökte hela tiden fokusera på att hon ska böja sig för innerskänkeln, men det kändes som det mest blev dra och sparka. :arghh:

När jag joggade av henne var hon plötsligt superfin och tog skänkeln riktigt bra, begriper inte vad som hände, men just nu har jag god lust att sluta rida och bara pyssla med modellhästar. :meh:
 
@Habina Det betyder ju att du fick igenom något! Försök att inte dra i innertygen utan verkligen rida med innerskänkel till yttersidan utan att påverka handen. Ytterskänkel får vara stoppande. Skit i formen, var konsekvent så ska du se att du kommer få igenom det ännu bättre.
 
@Habina Det betyder ju att du fick igenom något! Försök att inte dra i innertygen utan verkligen rida med innerskänkel till yttersidan utan att påverka handen. Ytterskänkel får vara stoppande. Skit i formen, var konsekvent så ska du se att du kommer få igenom det ännu bättre.

Nä, det betyder att jag slutade bråka och faktiskt red istället. :(
 
Har börjat trava igång Skrullan, och hon är sååå taggad! Tror nog jag får betsla upp lite innan första galoppen... :p

Tänker ta med henne på dressyrträning på tisdag så hon får göra lite lösgörande övningar - försöker böja och stretcha medans vi rider i skogen men det är inte lika lätt att få henne avspänd där. Och nu gills det att undvika att hon belastar sig fel och får ont i benen igen....
Tränar även akademiskt markarbete emellanåt på inrådan från kiropraktorn. Och som en semester-present åt mig själv planerar jag att köpa 5-6 bommar så att vi kan börja rida bomarbete på hemmaplan. :) Hittade några roliga bomövningar i dag, så nu kan jag nästan inte vänta! :D
 
Har börjat trava igång Skrullan, och hon är sååå taggad! Tror nog jag får betsla upp lite innan första galoppen... :p

Tänker ta med henne på dressyrträning på tisdag så hon får göra lite lösgörande övningar - försöker böja och stretcha medans vi rider i skogen men det är inte lika lätt att få henne avspänd där. Och nu gills det att undvika att hon belastar sig fel och får ont i benen igen....
Tränar även akademiskt markarbete emellanåt på inrådan från kiropraktorn. Och som en semester-present åt mig själv planerar jag att köpa 5-6 bommar så att vi kan börja rida bomarbete på hemmaplan. :) Hittade några roliga bomövningar i dag, så nu kan jag nästan inte vänta! :D
Vi har mjuka nya bommar, de kan jag bära fyra st av, toppen! (Om det inte vore för att C kliver på dem och inte bryr sig om att lyfta på benen)
 
Var och tränade idag. Lastade Divan och åkte till tränaren.
Oj oj vad jag slarvat. Ingen överraskning direkt men jag fattar inte varför man är så puckad? Jag vet ju hur jag ska göra men ändå gör jag det liksom inte när jag rider själv. Hur svårt kan det vara?
Är en sådan där jobbig patient som ställer egen diagnos, tyvärr ofta rätt :p
När yttersidan hämtats in från Baku eller vart den nu var någonstans så flöt allt på fint.
Enl tränare är problemet med byten inte att hon inte fattar hjälpen, det gör hon, men det brister i lösgjordhet (surprise) och galoppen måste vara bättre.
Nästa helg ska jag åka dit och rida både lördag och söndag. Ska bli kul.

Åkte helt själv idag för första gången med nya transporten. Gick utmärkt. Så glad över hur lätt hon är att hantera. Klapp på axeln på mig själv.

Har köpt 1-åringen också. Det är roligt!
 
Var och tränade idag. Lastade Divan och åkte till tränaren.
Oj oj vad jag slarvat. Ingen överraskning direkt men jag fattar inte varför man är så puckad? Jag vet ju hur jag ska göra men ändå gör jag det liksom inte när jag rider själv. Hur svårt kan det vara?
Är en sådan där jobbig patient som ställer egen diagnos, tyvärr ofta rätt :p
När yttersidan hämtats in från Baku eller vart den nu var någonstans så flöt allt på fint.
Enl tränare är problemet med byten inte att hon inte fattar hjälpen, det gör hon, men det brister i lösgjordhet (surprise) och galoppen måste vara bättre.
Nästa helg ska jag åka dit och rida både lördag och söndag. Ska bli kul.

Åkte helt själv idag för första gången med nya transporten. Gick utmärkt. Så glad över hur lätt hon är att hantera. Klapp på axeln på mig själv.

Har köpt 1-åringen också. Det är roligt!
Ja lustigt hur rostigt det kan bli lite snabbt men lika positivt ofta att finna att trots allt finns både knappar och förmågan där :)
Går hon på bete dygnet runt i år sommarmånaderna eller hur har du valt för henne ? :)

@Marvin vad tråkigt och knepigt med Chatsis skada :(
Rut ser fin ut :)
 
@mackan Ja väldigt lustigt alltså. Det är så lätt när tränaren är bredvid men när rider själv är det som om 70% av det man kan är borta. Lite överdrivet kanske men you get the point.

Vågar inte ha beteshäst igen. Men hon går på gräs hela dagarna med en kompis. Jobbigt att behöva hålla på med fordringar osv nu på sommarn men jag vågar faktiskt inte ha henne ute dygnet runt i flock :(
 
Hemma från Skåne igen och Barb har fått vila sen tävlingen i lördags. Skrittade ut en sväng ikväll och hon kändes betydligt piggare och fräschare så vilan har nog gjort henne gott :). Imorgon ska jag dressyra lite lätt och känna lite mer på henne.
 
@Marvin Nu har jag kollat på din dressyrfilm. Heja er! Ser ju jättebra ut att bygga vidare på.
Här kommer lite tips från mig, fast jag fattar ju att det är skitsvårt första tävlingen och allt men iallafall:
* Hon bör gå mer framåt, när du gör mellantraven så går hon typ i den arbetstraven hon bör ha.
* Sluta leda ut framdelen till spåret. Jag vet det är reptilhjärnan typ men du ska ställa henne inåt och rida lite mot öppna. Alltså rätta framdelen efter bakdelen. Bakdelen går ju in, alltså flyttar du in framdelen.
* Hon är alldeles för lite undan för din innerskänkel, syns på rakt spår men framförallt i volterna där hon faller inåt.
* Den där ytterbogen du har problem med syntes ju inte så mycket av just nu. Men kolla din ytterskänkel så är den typ inte intill speciellt mycket, tror fan att hon sneakar i väg med bogen då :p Plats i korgen :D

Tycker bedömningen var fin och med lite mer träning är ni snart uppe i höga 60% och till och med över 70%.

Håller tummarna för Chatsi. Keep us posted.

Tack för tipsen! :love::bow:

Inget som direkt är jättenytt. :angel:
Men om jag ska rida mellantrav i arbetstraven, vad ska jag då göra när vi kommer till mellantraven? :confused::eek::rofl:
Upptäckte ju inne på banan att hon inte alls var undan för vänsterskänkeln när hon började tränga mot den på första långsidan. Jag har lärt mig att när hon hamnar i det läget så går hon fullständigt i baklås om jag rör henne med skänkeln bara, så jag vågade inte andas typ. Behöver ett voltspår för att kunna flytta undan henne, men även då så kommer hon förmodligen att gå emot skänkeln rejält. Det var vänster som var svår att lära henne att flytta undan, och uppenbarligen är vi inte klara med det. Kämpar vidare med det. Men ska jag vara intill/trycka med både innerskänkel och ytterskänkel? Och samtidigt slappna av i höfterna? :rofl:

Chatsi är ju ett kapitel för sig. :banghead:
Hon fick en laddningsdos smärtstillande igår kväll efter att hon hasat in i boxen på tre ben. Vi byggde en fin sjukhage åt henne så att hon skulle kunna vara ute trots ont i foten.
I morse fick en dos smärtstillande till och sen fick hon komma ut i sin sjukhage. Fan heller sa Chatsi, seglade över staketet från stillastående med sitt höga bandage och började rejsa fram och tillbaka på ridbanan. :banghead::eek::mad::rofl:
Betydligt bättre idag alltså.
Fodervärdens mamma ringde mig och berättade och frågade vad hon skulle göra?? Så Chatsi fick gå ut på betet igen. Knäppa jäkla häst!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
921
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 507
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 106
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp