07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin när man är på banan får man ju oftast bara gilla läget. Om de inte är överjävliga för då ska de skolas så de inte lär sig komma undan med mord innanför staketen.

Gissar att Rutan är som många andra ston, de gillar inte att bli klämda på så du måste vara kvick i skänkeln. Tryck, släpp, tryck släpp och ja du kan ha både inner och ytterskänkel samtidigt. Din innerskänkel gör så att hon är mjuk i sidan och uppe på yttertygeln, din ytterskänkel visar henne vart ramen är.
Åh önskar så att någon hade filmat idag för det var EXAKT detta jag hade problem med idag.
Något som de flesta gör är att vi blir hängande i innertygeln och har den som en snuttefilt. Den ska böja hästen, styra hästen och vara trygg att hålla balansen i :p men så vågar man släppa den och vips så kan man ju tydligen styra hästen med skänklar, säte och yttertygel :D
Tycker man får bäst känsla på detta om man testar på öppna delen av volten. Våga släppa innertygel, ja hästen kommer räta ut halsen, ha ett fint mjukt stöd i ytter, våga mata på med innerskänkel långt fram och se vad som händer. Form här är oväsentligt för den kommer bli bättre och bättre för varje varv man måste våga testa släppa inner.

Tok Chatsi :heart kan hon springa är hon inte döende iallafall!
 
Jag har bokat vattenträning för min häst. 14 dagar i början av aug. Jag kommer nog att längta ihjäl mig misstänker jag. Men det tar bara 1,5 timme att åka dit så jag kommer nog terrorisera honom, om än inte varje dag. Helt enkelt så är det dags för honom att få lite hjälp. Och jag behöver enligt min mamma få lite ledigt och kunna slappna av utan att oroa mig för allt. Så hon vill vara med och sponsra. Om man drar bort kostnaden för att träna och tävla de datumen som jag hade tänkt från början så blir det inte så mkt dyrare, inte i och med att jag bara betalar kallhyra de dagarna han är bortrest. Men hu, jag känner redan att jag saknar honom. (och med det sagt brukar jag alltid skämta om att han är till salu, det är han verkligen INTE).
 
Jag har bokat vattenträning för min häst. 14 dagar i början av aug. Jag kommer nog att längta ihjäl mig misstänker jag. Men det tar bara 1,5 timme att åka dit så jag kommer nog terrorisera honom, om än inte varje dag. Helt enkelt så är det dags för honom att få lite hjälp. Och jag behöver enligt min mamma få lite ledigt och kunna slappna av utan att oroa mig för allt. Så hon vill vara med och sponsra. Om man drar bort kostnaden för att träna och tävla de datumen som jag hade tänkt från början så blir det inte så mkt dyrare, inte i och med att jag bara betalar kallhyra de dagarna han är bortrest. Men hu, jag känner redan att jag saknar honom. (och med det sagt brukar jag alltid skämta om att han är till salu, det är han verkligen INTE).

Har säkert missat något då jag inte är på forumet så mycket. Men vad är felet på din häst som skulle motivera något som vattenträning ?
 
Har säkert missat något då jag inte är på forumet så mycket. Men vad är felet på din häst som skulle motivera vattenträning ?

Jag skulle tro att de flesta hästar skulle ha nytta av vattenträning. Verkar göra underverk med hundar! Hade vi haft möjlighet i närheten hade mina fått göra det lite då och då.
 
Jag skulle tro att de flesta hästar skulle ha nytta av vattenträning. Verkar göra underverk med hundar! Hade vi haft möjlighet i närheten hade mina fått göra det lite då och då.

Friska hästar och hundar ? Våran friska hund simmar och tränar i vatten jättemycket .. Det är jättebra träning .
 
Friska hästar och hundar ? Våran friska hund simmar och tränar i vatten jättemycket .. Det är jättebra träning .

Ja, även friska hundar. Blir ju som att träna på gymmet! Min dressyrtränare jobbar med hundrehab och träning, hon har bland annat kunder vars hundar tävlar som draghundar på hög nivå, de har haft mycket nytta av vattenbandet.
 
@mackan det är jättebra komplement till vanlig träning. Skonsamt och stärkande. I vårt fall har vi fått det rekommenderat av vet pga patellaluxuation och svaga ligament i båda bakknäna. Han behöver stärkas i muskulaturen kring bakknäna för att undvika överbelastningsskador och inflammationer. Just nu funkar det bra, men det tar tid att bygga upp den styrkan och stabilitet som han skulle haft om han inte bara gått på lösdrift mellan han var tre och sex...

Hemma tömkör jag mycket över bommar men det är bra med kontrollerad uppbyggnad som är varierad, därav detta...
 
Haft lillsemester i Stockholm och bla hälsat på vår fd ponny. Bodde mitt i smeten, det var ett spännande äventyr för oss lantisar;)..Speciellt att hitta parkering..
Två nätter var fullt tillräckligt men vår hufvudstad är onekligen vacker.
Igår red jag ut på en trevlig och glad häst. Fick väl först ha mannen att slå på framskon som klumpfia trampade av sig när medryttaren tog in dagen före..
Försöker jobba en hel del sidvärtes även ute. Glömmer lätt dom där sidorna och det är superviktigt på mitt lilla skepp.
Idag har vi varit fram och tillbaka till Falsterbo med goda vänner. Kul att se alla fina hästar och klämma på grejer. Var dock inte läge att shoppa. Kunde smygglutta på båda dressyrklasserna samt lite av Patriks clinik men det gick inte att höra så bra.
Nu är jag trött..
Hästen fick motionspass av en liten trettonårig tös som var med min hem för att rida..Hon hade varit glad och lycklig iallafall. Skönt med supersnäll pålla iallafall:D..

Hage bilder från igår på mina röda tanter och min lilla "Rut"..
20160708_184909_zpslmhfnjrz.jpg

20160708_184741_zps6mmtxaox.jpg

20160708_184504_zpsm8gisrex.jpg
 
Chatsi är dräktig!! :banana::banana::banana:

Nu blir det till att hålla tummarna att hon behåller det och att det inte hänt nåt med lilla embryot efter strålning och behandling med NSAID-preparat.

Idag var hon helt ohalt i skritt, och endast svag markering i trav, blandat med några halta steg här och där. En dag till med smärtstillande, så får vi se vad som händer sen.

Rut och jag red lite dressyr idag, galoppintervaller igår.
 
Grattis, @Marvin!! :D Håller tummar och tår att du får ett friskt och fint föl nästa år! Och att hältan bara varit nån stukning eller liknande.

Skrullan har varit riktigt fin att rida de senaste dagarna. Pigg och framåt, men går att ta tillbaks och då "sätter" hon sig mkt bättre än innan och känns mer balancerad. Vi håller oss fortfarande endast i skritt och trav, men kommer testa galoppen i slutet av denna vecka är planen. :)
 
Elle är också kollad och dräktig i dag på dygn 28. :bow::banana: Varit lite orolig då de tyckt att fosterblåsan varit luddig och ojämn, men enligt seminvet är allt normalt. Fodervärden verkar supernöjd och säger att hon uppför sig perfekt. Hon går nu med 3 andra ston och har visat dem vem som bestämmer. :p

Har varit 5 dagar i Falsterbo och är sjukt ridsugen nu, och med Elle konstaterad dräktig nu känns de som jag kan börja leta häst på riktigt. Blev en ny ridgarderob med 2 nya Pikeur byxor, ayr8 Charles owen hjäl, hw polo tröja, Roekl vantar, amazona sueca jodhpurs. Allt med riktigt bra rabatt, sjukt nöjd.:)
 
@Charlotte1975 Grattis till därktigheten! Inte helt oväntat att hon är väldans fertil sedan hennes tidigare bravad:p. Sankt Erik överraskade faktiskt mig positivt även om han nog grejade en del med munnen och var ganska ordentligt igensnörad. Tror det blir en ytterligt vacker unge!
13645355_10208549935657780_6248126191941064831_n.jpg
 
Min påläggskalv är också kollad idag, det 31?dagar gamla fostret vars mamma är född 1998 hade ett starkt litet hjärta redan nu, vad det verkade?

Stod bredvid Elles syster på station, lika vacker var hon men stoooor! 186 cm, där ligger väl till och med @sommarminnes Knatte i lä?

07:an och jag var på promenad i duggregnet i kväll, mycket skönt att slippa de värsta insekterna. Vi har brutalt med broms i år... Sen tömkörde jag 45 min. Han knixar och är fixar ganska mkt nu, så det blir till att jobba varje dag igen för att inte tappa mer stabilitet. Han har blivit fet också, 16 kilo upp sen i maj, 636 hela pannor väger han nu...
 
Ja, även friska hundar. Blir ju som att träna på gymmet! Min dressyrtränare jobbar med hundrehab och träning, hon har bland annat kunder vars hundar tävlar som draghundar på hög nivå, de har haft mycket nytta av vattenbandet.

Missförstod nog varandra . Jag vet att vattenträning är jättenyttig men oftast så ordineras ju vattenträning som
rehab/terapi och då är det ju redan ngt fel på djuret s.a.s. Därav undringen om just vattenterapi.

Vi simmar vår friska hund väldigt mycket som vanlig träning ute i naturen och har alltid gjort med våra hundar :)

Grattis fö att din häst nu är dräktig :) trist dock med oförklarlig hälta men verkar ju hoppfullt ändå med förbättringen .
 
@Charlotte1975 Grattis till därktigheten! Inte helt oväntat att hon är väldans fertil sedan hennes tidigare bravad:p. Sankt Erik överraskade faktiskt mig positivt även om han nog grejade en del med munnen och var ganska ordentligt igensnörad. Tror det blir en ytterligt vacker unge!
13645355_10208549935657780_6248126191941064831_n.jpg
Tänkte också på hans mun. Men googlar man honom och ser på bilderna så ser man att han även på bilder utan ryttare har "en lång hård överläpp". Men de va nog ordentligt åtdraget. Avkomman kommer nog få ett mkt vackert huvud.
 
Jag hann med lite dressyrträning före mitt kvällspass på jobbet idag och idag min lillskit fantastisk! :love:
Har varit lite tveksam om det var något på gång igen med henne, särskilt efter förra träningen då hon verkligen surade och gick lite med handbroms i. Idag däremot så kändes hon sååå fin och helt med på noterna större delen av passet. Vi jobbar mkt på att få henne kvick och responsiv då hon ju är en lite bekväm häst och i kombo med mig som också är lite bekväm blir det ju sådär. :angel: Så lika mycket träning på att få mig kvick. :p Stundvis i traven var känslan fantastisk. Kanske ingen Divan eller Barb men för att vara oss. :D Kändes och såg tydligen även ut enligt tränaren som att hela hon blev en storlek större. Tränaren uttryckte också hur förtjust hon är i min lilla häst. :love:

I lördags lastade jag och åkte ut i skogen och red i 1.5h. Tror ärligt att det gjorde lite för det trevliga passet idag. Jag har ju sen hon var 4 flängt hit och dit med henne, hoppat, terrängat, galoppbana mm och senaste två åren har det ju varit ytterst begränsat med sådant så utan att förmänskliga så tror jag ta mig tusan att hon saknar det. Så jag ska verkligen försöka ta mig iväg lite oftare och göra annat med henne. :)
 
@mackan Ja väldigt lustigt alltså. Det är så lätt när tränaren är bredvid men när rider själv är det som om 70% av det man kan är borta. Lite överdrivet kanske men you get the point.

Vågar inte ha beteshäst igen. Men hon går på gräs hela dagarna med en kompis. Jobbigt att behöva hålla på med fordringar osv nu på sommarn men jag vågar faktiskt inte ha henne ute dygnet runt i flock :(

Tycker inte det är konstigt alls att nån inte väljer att flytta sin vuxna häst sommarmånaderna för att släppa ihop den med nya hästar på ny plats och gå ute dygnet runt osv .
Tycker de man känner som ändå gör så har skador deluxe inte sällan just sommartid pga det .
Jag och de flesta typ alla jag känner som tränar och tävlar kör sommarhage på gräs med samma kompisar de går med övriga året och hemma i samma miljö och har inte skador alls gentemot stallen i grannskapet som i princip pga motsatt upplägg har sommarmånaderna fulla av boxvila, sjukhagar och veterinär besök osv .

Så kort och gott förstår jag verkligen ditt beslut !
Trist dock med ditt stall att det innebär en massa merjobb . Inte vad man önskar sig sommartid kan jag känna , men förstår ändå att du väljer det !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
921
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 503
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 104
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp