Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 Nej tyvärr, var tvungen att köra ensam för min man var sjuk och mina vänner har tydligen egna liv (:mad::eek::D). Filmen från helgen innan är alldeles grynig och inget går att se typ och från första MsvB-starten är det så skakigt att jag knappt klarat av att se den själv. Jag gillar verkligen MsvB2 och rider hellre det programmet än MsvC-programmen. Din favvotravare vann förresten MsvCn igår!
 
@spinxx så sjukt tråkigt med din häst...
Jag hade också valt alt 3 utan tvekan.
Du har ju F.ö helt rätt ang MR att "den enda skillnaden" vid ligamentskada/skada allmänt, är ju att man kan få lite mer svart på vitt exakt vilken skada/ligament och möjligen nivå på den skadan...

Men som du redan konstaterat är ju behandlingen densamma dvs (oftast lång tyvärr) vila ... så är man som ägare helt med på att det kan ta massa tid osv oavsett och villig att s.a.s ge det tid så kan man ju helt klart vänta med MR eftersom det är väldigt dyrt och inte brukar täckas av FB generellt .

Supertråkigt med din fina häst som sagt :(
 
Senast ändrad:
@Novali01 Nej tyvärr, var tvungen att köra ensam för min man var sjuk och mina vänner har tydligen egna liv (:mad::eek::D). Filmen från helgen innan är alldeles grynig och inget går att se typ och från första MsvB-starten är det så skakigt att jag knappt klarat av att se den själv. Jag gillar verkligen MsvB2 och rider hellre det programmet än MsvC-programmen. Din favvotravare vann förresten MsvCn igår!
Kul att höra om fina lilla travaren!:heart
 
Jag är så trött att jag inte ens orkar äta. Men jag vill ändå skriva: Det går faktiskt framåt! Hurra för det. Så länge han orkar mentalt så tar han skänkeln, sen börjar han gnissla och stänger av. Men då förstår jag i alla fall.

Om jag ska skriva något tråkigt så ska min gamla kompis Z säljas. Det gör lite ont i hjärtat. Hans ägare hinner verkligen inte med honom så det blir bättre att han kommer till någon som pysslar med honom lika mkt som han förtjänar. Hästen som ger allt, alltid.
 
Idag var vi på terrängträning igen. Stressa hysteriskt från jobbet för att hinna rida en liten stund innan det blev mörkt. Provade på lite svårare saker idag, nu börjar vi träna för att gå upp i H100. Hoppade trakhenergrav och en böjd linje till en stor läskig (tyckte jag, inte hästen) låda, där jag inte kunde låta bli att trixa och vi kom nära hela tiden. :banghead:
Sen stock på en kulle och skarp böj till triple brush, det gick bra.
Vi invigde även den nya spetsen, och hoppade sedan den på linje från banken, fick liten filmsnutt på det!
Det ser ut som att jag håller mer i vänster tygel än i höger? Eller så tycker Rut att vi ska till vänster efter banken, det tar en stund innan hon "ser" spetsen, vilket kanske är lite konstigt då vi precis ridit samma sak. Men hon var lite "överallt" idag, hon brukar bli det när vi kommer ner dit. Blir bättre efter en stunds ridning, men nu red vi bara 45 minuter.
På söndag ska vi åka till dagstorp för att träna. Om jag orkar köra. Är inte så jättepepp på att köra 3 h, rida 1,5 h och sen köra 3 h hem igen, själv i bilen, trååååååååk!
 
Barb och hennes barn har således hoppat idag och som ponnyn hoppade! Så otroligt fina språng och galoppen var kalas! Busig var hon och hon brallade till ordentligt till barnets förtjusning :D.
14317350_10209109423244620_7322895933135572429_n.jpg


14264236_10209109424004639_3559407878571850736_n.jpg


14344848_10209109421084566_1897858282302233703_n.jpg


14344876_10209109420724557_412522892836474697_n.jpg


14238093_10209109426244695_2337253030898972070_n.jpg
 
@Marvin Ser ut som du håller mer i vänster redan i upphoppet på banken men kan också vara att Rut trycker mot din vänstra skänkel? Annars ser det ju jättebra ut! Debut i 100 i år? Åk till Dagstorp, är ju superfin bana att träna på! Värt varenda timme...

@Fiorano Ponnyn ser jätteglad ut över att få hoppa lite med barnet på ryggen! Är väl en perfekt kombo om du rider dressyr och ungen hoppar? Fin bild av er på dressyrbanan också.:)
 
@Novali01 Jag kom på att jag nog försöker hålla ut henne till vänster för att få en bättre linje till spetsen. På första försöket hoppade vi upp mer mitt på banken och då blev det konstig väg sen. Så hon trycker nog mot min högra skänkel och vill inte ut till vänster. Så då håller jag där och hon tror att vi ska åt det hållet, hon byter ju till vänster galopp i nerhoppet och är helt redo att gå ditåt.

Planen är att rida 90 i Vinslöv och Tågarp och sedan debutera 100 i Udden. Hade varit skönt att ha en start i 100 innan säsongen är slut!
 
Hallelujah, jag tror jag har börjat lära mig att sitta ner i trav!
Första gången jag kände känslan av att sitta som en sugpropp "i" sadeln och inte bara klamrade mig fast på ovansidan, var på framridningen i Gärds. Då tänkte jag att det var pga regnet, både sadeln och ridbyxorna var genomblöta.
Andra gången jag kände känslan var i collecting ring i Udden, det är en känsla av att SLURP så sitter jag i sadeln och följer med den när den rör sig. Då tänkte jag att det nog var ridbyxorna! :angel:

Sen häromdagen hemma så kändes det så nästan hela tiden. Jag tror min kropp har kommit på hur jag ska släppa knäna! :banana:

Klippte ihop en liten filmsnutt från senaste dressyrträningen. Här hade jag inte den känslan av att sitta med hästen på det viset, men sitsen är ju klart bättre. Hon var lite matt och tråkig den dagen, och jag har lite dålig koll på yttersidan, men tränarens kommentarer är fantastiska. :rofl:
Man ser rymdgiraffen Chatsi i sitt täcke i hagen bakom också.
I de två sista snuttarna försöker vi få till halvhalter i galoppen, nästan bryta av och sedan be om galopp igen. Svårt!


 
Hallelujah, jag tror jag har börjat lära mig att sitta ner i trav!
Första gången jag kände känslan av att sitta som en sugpropp "i" sadeln och inte bara klamrade mig fast på ovansidan, var på framridningen i Gärds. Då tänkte jag att det var pga regnet, både sadeln och ridbyxorna var genomblöta.
Andra gången jag kände känslan var i collecting ring i Udden, det är en känsla av att SLURP så sitter jag i sadeln och följer med den när den rör sig. Då tänkte jag att det nog var ridbyxorna! :angel:

Sen häromdagen hemma så kändes det så nästan hela tiden. Jag tror min kropp har kommit på hur jag ska släppa knäna! :banana:

Klippte ihop en liten filmsnutt från senaste dressyrträningen. Här hade jag inte den känslan av att sitta med hästen på det viset, men sitsen är ju klart bättre. Hon var lite matt och tråkig den dagen, och jag har lite dålig koll på yttersidan, men tränarens kommentarer är fantastiska. :rofl:
Man ser rymdgiraffen Chatsi i sitt täcke i hagen bakom också.
I de två sista snuttarna försöker vi få till halvhalter i galoppen, nästan bryta av och sedan be om galopp igen. Svårt!




Rut och du är riktiga snyggingar tillsammans! :love:

Och fina fina Chatsi! Har alltid gillat henne, vad hände där egentligen? Förlåt om du inte vill upprepa men missade nog... :o:down:
 
@Vogue Tack! :D
Jag gav upp på Chatsi. Vi tror att det är nåt fel som gör att hon blir så stel och tråkig och svår, men vi hittar det inte. Hon är ju utredd ett antal gånger utan att jag känner att vi har hittat det. Ingen annan heller som har fått ordning på henne i ridningen, så det är inte bara jag som är kass. Hon trivs super med att lalla i skogen och jobba litegrann med låga krav efter hennes förutsättningar, men jag vill ju mer.
Hon är ju dräktig nu, och vi hoppas att det där vaddetnuär inte är ärftligt. Jag tror verkligen inte att det sitter i huvudet på henne, utan nånting i kroppen som tar emot. :(
 
@Vogue Tack! :D
Jag gav upp på Chatsi. Vi tror att det är nåt fel som gör att hon blir så stel och tråkig och svår, men vi hittar det inte. Hon är ju utredd ett antal gånger utan att jag känner att vi har hittat det. Ingen annan heller som har fått ordning på henne i ridningen, så det är inte bara jag som är kass. Hon trivs super med att lalla i skogen och jobba litegrann med låga krav efter hennes förutsättningar, men jag vill ju mer.
Hon är ju dräktig nu, och vi hoppas att det där vaddetnuär inte är ärftligt. Jag tror verkligen inte att det sitter i huvudet på henne, utan nånting i kroppen som tar emot. :(

Ah i see! Bra val, det är kärlek till sin häst det! :heart Självklart är du inte kass oavsett och en bäbis efter henne är ju inte fel oavsett :love:, vilken hingst? :d

Håller tummarna för en perfekt bäbis och att Chatsi får må fortsatt bra som nu! :heart
 
Ah i see! Bra val, det är kärlek till sin häst det! :heart Självklart är du inte kass oavsett och en bäbis efter henne är ju inte fel oavsett :love:, vilken hingst? :d

Håller tummarna för en perfekt bäbis och att Chatsi får må fortsatt bra som nu! :heart

Mr Vain är pappan! :d:d
Hon är ju på foder hos min tränare nu, går som tanthäst till hennes mamma, och nybörjarhäst till hennes sambo (han bara klättrade upp en dag, och sen red de ut i flera timmar, Chatsi tar väl hand om honom). Tanken är väl att de ska ta över henne sen, tror att de är lite sugna på en Sibelius-bäbis undan henne sen. :love:
 
Mr Vain är pappan! :d:d
Hon är ju på foder hos min tränare nu, går som tanthäst till hennes mamma, och nybörjarhäst till hennes sambo (han bara klättrade upp en dag, och sen red de ut i flera timmar, Chatsi tar väl hand om honom). Tanken är väl att de ska ta över henne sen, tror att de är lite sugna på en Sibelius-bäbis undan henne sen. :love:

Whoop whoop & winwin alltså! :love::d

:rofl:
 
@Marvin Tycker det är enorm skillnad på din ridning! Nu kommer du verkligen till riktig ridning :). Det är så himla kul att se vilken skillnad en annan häst kan göra för en, en häst som samarbetar är alltid guld värt :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
988
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 738
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 314
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 254
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp