Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin sjukast är nog att den ritten då jag inte utgick utan red vidare är nog den enda ritten jag är nöjd med helt och hållet. Jag gjorde vad jag kunde. Jag är ofta lite halvnöjd med lite olika ryttarmissar men då kämpade jag hela vägen. Sen är det typ vårt sämsta resultat. Men det säger inte ett skit om känslan i ritten eller hur jag red. Det står dock inget om det i tdb...:cautious:
 
@Amanda_F Jag har utgått en gång på Divan. Det var när banan var en pool i Hufvudsta och det regnade och åskade när jag red. I galopprogrammet vill inte Divan fatta galopp och inte jag heller så du utgick jag :p
I Håbo utgick jag inte och fick 48% :angel:
ja vad gör man inte för att de inte ska tro att de kommer undan så lätt. Känns ju faktiskt kontraproduktivt att släppa pressen och skritta ut från banan på en häst som varit dum/ofokuserad. Kan jag tycka...
 
Om folk tycker jag är rosettplockare för att jag går ner nån klass får de tycka så :p. För mig är en av de svåraste bitarna med tävling mitt självförtroende och då är det otroligit skönt att komma in i LA och bara känna att allt är enkelt. Även om vi kan allt i MsvC, har jag hittills inte kommit till punkten att de programmen känns enkla. Men vi var nära i LAP1an i somras, det är nog en av de bästa ritter vi gjort och allt kändes bra :).

Så här ser det ut i mitt nya lilla stall :D. Det är pyttelitet och jag kan inte för mitt liv begripa att det tidigare stått två storhästar (med två ägare!) och en shettis därinne. HUR fick de plats, jag får knappt plats med alla mina grejer och boxarna är inte direkt enorma till mina ponnisar. Till sommaren ska vi måla och fixa lite så det blir lite fräschare :). Har inte hunnit packa upp allt eller ordna upp ordentligt, så det ser lite slarvigare ut än vad som blir!
14610861_10209326257305336_5101484430767985466_n.jpg

14519719_10209326257145332_3845287915449349674_n.jpg

14650339_10209326257265335_7174414187645548474_n.jpg
 
Om folk tycker jag är rosettplockare för att jag går ner nån klass får de tycka så :p. För mig är en av de svåraste bitarna med tävling mitt självförtroende och då är det otroligit skönt att komma in i LA och bara känna att allt är enkelt. Även om vi kan allt i MsvC, har jag hittills inte kommit till punkten att de programmen känns enkla. Men vi var nära i LAP1an i somras, det är nog en av de bästa ritter vi gjort och allt kändes bra :).

Så här ser det ut i mitt nya lilla stall :D. Det är pyttelitet och jag kan inte för mitt liv begripa att det tidigare stått två storhästar (med två ägare!) och en shettis därinne. HUR fick de plats, jag får knappt plats med alla mina grejer och boxarna är inte direkt enorma till mina ponnisar. Till sommaren ska vi måla och fixa lite så det blir lite fräschare :). Har inte hunnit packa upp allt eller ordna upp ordentligt, så det ser lite slarvigare ut än vad som blir!
14610861_10209326257305336_5101484430767985466_n.jpg

14519719_10209326257145332_3845287915449349674_n.jpg

14650339_10209326257265335_7174414187645548474_n.jpg


Gud så skönt för dig! Ser ju jättemysigt ut! Men ska du sköta allt helt själv nu eller har du nån mer där? :)
 
Men varför då? Efter LA3 kommer ju typ MsvC. Finns ju mängder med folk som rider LA3 och MsvC fastän dom har placeringar i MsvC.

Är nog endel som hänt "mentalt" hos många sen fd LA:5 och 6 ändrades till namnet att istället heta MSV tänker jag i sammanhanget /diskussionen . Det känns så iallafall . Säkerligen i kombo med andra variabler i sammanhanget också givetvis.
 
Liten rapport från rehab. Han får gå i liten sjukhage redan från början. Bara så stor att han inte kan galoppera. Den får inte heller vara lerig så det kan bli lera i såret. Varje dag ska han promeneras 2 x 5-10 min och så här kommer hans dagar se ut i 4 veckor. Han har två boxar som han varierar mellan när ingen kan titta till honom ute. Men planen är att han ska vara ute allt mer för han blir lugnare där.
Fick en halvtimmes telefon-rapport idag om allt de gjort (massage/promenad/umgåtts med ponnyer osv. Och tre bilder https://www.instagram.com/p/BLbKfQSAWRr/?taken-by=amandafog ) Omdömet är att han är en snäll men tuff häst, med starka åsikter.

På torsdag ska han få skor igen och då blir promenaderna lite längre än vad de varit idag t.ex. Nästa torsdag kommer stygnen att tas och fram till dess får han både metacam och antibiotika och gastrogard.

Om fyra veckor ska han börja sättas igång lite mer och om åtta veckor ska han tillbaka till Uppsala för återbesök för att se att allt läkt som det ska.
 
Liten rapport från rehab. Han får gå i liten sjukhage redan från början. Bara så stor att han inte kan galoppera. Den får inte heller vara lerig så det kan bli lera i såret. Varje dag ska han promeneras 2 x 5-10 min och så här kommer hans dagar se ut i 4 veckor. Han har två boxar som han varierar mellan när ingen kan titta till honom ute. Men planen är att han ska vara ute allt mer för han blir lugnare där.
Fick en halvtimmes telefon-rapport idag om allt de gjort (massage/promenad/umgåtts med ponnyer osv. Och tre bilder https://www.instagram.com/p/BLbKfQSAWRr/?taken-by=amandafog ) Omdömet är att han är en snäll men tuff häst, med starka åsikter.

På torsdag ska han få skor igen och då blir promenaderna lite längre än vad de varit idag t.ex. Nästa torsdag kommer stygnen att tas och fram till dess får han både metacam och antibiotika och gastrogard.

Om fyra veckor ska han börja sättas igång lite mer och om åtta veckor ska han tillbaka till Uppsala för återbesök för att se att allt läkt som det ska.

Det lät ju betydligt bättre än 2 månaders boxvila!
Tiden kommer att gå fort, så skönt att op gick bra.
 
Det lät ju betydligt bättre än 2 månaders boxvila!
Tiden kommer att gå fort, så skönt att op gick bra.
ja verkligen. Så skönt att han står hos en rutinerad djurskötare som visste vilka frågor hon skulle ställa för att ge honom bästa förutsättningarna. Boxvila kan tydligen betyda "utgång i hage stor som en box" och sjukhage betyder: "hage som han kan ta max ett galoppsprång" i osv. Hur ska man som hästägare veta allt sånt?

Han försöker gnägga lite till ponnyerna som han genast blivit väldigt förtjust i, men det slutar ofta med att han hostar :( Det är inte lätt att vara en kärlekfull giraff. :heart
 
Liten rapport från rehab. Han får gå i liten sjukhage redan från början. Bara så stor att han inte kan galoppera. Den får inte heller vara lerig så det kan bli lera i såret. Varje dag ska han promeneras 2 x 5-10 min och så här kommer hans dagar se ut i 4 veckor. Han har två boxar som han varierar mellan när ingen kan titta till honom ute. Men planen är att han ska vara ute allt mer för han blir lugnare där.
Fick en halvtimmes telefon-rapport idag om allt de gjort (massage/promenad/umgåtts med ponnyer osv. Och tre bilder https://www.instagram.com/p/BLbKfQSAWRr/?taken-by=amandafog ) Omdömet är att han är en snäll men tuff häst, med starka åsikter.

På torsdag ska han få skor igen och då blir promenaderna lite längre än vad de varit idag t.ex. Nästa torsdag kommer stygnen att tas och fram till dess får han både metacam och antibiotika och gastrogard.

Om fyra veckor ska han börja sättas igång lite mer och om åtta veckor ska han tillbaka till Uppsala för återbesök för att se att allt läkt som det ska.
Hon gillar att prata. :angel: Vi får bestämma träff där någon dag.....

Jag har varit en vecka på Breeders och sett underbara hästar. :love: Höjdpunkten va när Charlotte provred 4 åringarna och 3 åringen Swedish Diamond, herregud vilken fin häst.

Laddad kom man till stallet i går för att rida men icke. Han hade slitit ut bakskorna så vi fick ta av den ena som åkt bak och vi kunde börja av den. 4 veckor och bakskorna är helt slit.:banghead: Hade tur så hovis kom ut och skodde om hela så i dag kunde jag rida. Han har varit lite bråkig när jag varit borta, men hade ett ok pass i dag om man bortser från vänster galopp.
 
@Amanda_F alltså det där kommer ju gå jättebra utifrån vad jag kan läsa ? Bara guld ju att du har möjlighet att ställa honom på ett rehabställe som kan tillgodose det dagliga några veckor ! Inte alla förunt med såna möjligheter ju och fy för att försöka lösa det då ... :crazy:

Tycker det låter super! Kommer gå toppen :)
 
@Amanda_F alltså det där kommer ju gå jättebra utifrån vad jag kan läsa ? Bara guld ju att du har möjlighet att ställa honom på ett rehabställe som kan tillgodose det dagliga några veckor ! Inte alla förunt med såna möjligheter ju och fy för att försöka lösa det då ... :crazy:

Tycker det låter super! Kommer gå toppen :)
Tack. Jag är glad att jag har möjlighet att göra detta, samtidigt som jag är medveten om att det faktiskt inte hade funkat hemma. Läkningen hade inte gått lika bra som nu, och då hade chansen funnits att han inte hade funkat som ridhäst efter och det fanns lixom inte som alternativ. Så det enda som fanns var att göra detta. Han är än lugnare idag har jag fått rapport om. Har accepterat sin nya ledare och dricker och äter som han ska. Det är långa veckor för mig, men jag försöker jobba på för att det inte ska bli allt för stor ekonomisk skada.
 
Nu gör jag comeback då jag i går köpt mig en 07 till. :)
Han heter Bellafonte och kallas för Harry. Stammen är väldigt lik Elles.:angel: Han är e. First Wish ue. Akribori-Herkules och Ellle är e. First Wish ue. Ampere - Herrkules. Men han är större tror runt 173 cm och mörkbrun med 4 vita ben och ganska mkt vitt i huvudet. Köpt direkt från uppfödaren som tävlat honom litegrann upp till MSV B:4 med godkända resultat och så har han gått lite 1 meter hoppning. Såldes för hon hon problem med rygg och har inte ridit honom själv sista året. Proved 3 gånger varav en gång ute i skogen efter en häst med vagn, och han verkar cool. Veterinärbesiktades i går på Skara Hästklinik och fick sen följa med hem, en resa på ca 40 mil. Åkte bra och i natt när han kom till nya stallet klev han in lugnt och verkar ha sovit bra natt. I dag på FM fick han springa ute på lina och en promenad ute i omgivningen, för att sen gå ut i sin nya hage. Så än så länge känns att superbra! Ska försöka ladda upp lite bilder senare.

Förstår att du gillar FWhästarna, de är såå snygga! Grattis till ditt nya köp :)
Vad gör Elle nu för tiden?
 
Förstår att du gillar FWhästarna, de är såå snygga! Grattis till ditt nya köp :)
Vad gör Elle nu för tiden?
Hon hänger i hagen och är dräktig med Sankt Erik. Utlånad men bor hyfsat nära. Får bli avelssto på heltid och förhoppningvis få massa fina bebisar.
Att de blev en FW till va bara en slump, men snygga är de båda två och visa andra likheter finns.
 
Träning idag och vi fick jobba. Tränaren hade varit på Strömsholm i helgen på Carl Hester.... :cool:

Efter lite småtjorv fick jag dock en superkänsla. Min brunstar ju som en tok och jag tror jag ser ett mönster att hon alltid är trevligast att rida under brunst. Typ att hon då är villig på inte bara pojkar utan även jobb. :o:p

Vänstergaloppen har trasslat en del det senaste med mycket avbrott och hon går inte framåt i fattningen. Hon fattar men det tar liksom tvärstopp och försöker jag driva där så kickar hon. Samma idag och vi höll på men så till slut bara det gick hur fint som helst. Jag kunde inte glida i galoppen utan hela tiden jobb, jobb, jobb men då kunde vi göra övergångar, byta varv, ny galopp, avbrott, byt varv, ny galopp och inget tjur. Hon blir en helt annan häst när hon vill, framåt, växer i rörelserna och superkänslig. VARFÖR ska jag mer eller mindre behöva ha storgräl med henne varje gång för att sen få lite av detta? :arghh:

Nu är jag ändå supernöjd med dagens pass och hoppas jag kan få till iaf hälften på tävlingen på söndag men då har hon nog brunstat klart. :mad::p
 
Här fortsätter det storma kring stallflytten och detta har tagit så stora proportioner att jag ärsmått mållös. Min man byggde till det befintliga huset som fanns i hagen så att jag skulle få en större lösdrift och ha två in/utgångar. Det blev klart i slutet av augusti och hästarna hann gå på lösdriften i 1.5 månad innan uppsägningen. Kan tillägga att jag i samband med att stallägaren började gnälla om att "det skulle bli för kallt i stallet" i vinter om mina hästar skulle vara ute på lösdrift så frågade jag henne rakt ut om hon ville att jag skulle flytta. Men neeeeeej då, det var absolut inte så. Det var tre veckor innan uppsägningen.

Hursomhelst frågade jag igår om hon ville att jag skulle låta tillbyggnaden stå kvar och att hon då får betala vad vi lagt ut i tid och material på den eller om vi skulle riva det. Fick som svar att vi då fick riva det. Inga problem alls, det gör vi så gärna. Får en stund senare ett nytt meddelande där hon undrar om det inte var hennes material vi använt till bygget. Och ja, precis som vi kommit överens om har vi använt rat de hade i en lada till stommen. Det räckte dock inte till hela utan vi har fått köpa till material till stommen, och förstås panel mm. Frågade henne då vad hon ville komma fram till, för det är fortfarande vi som byggt det och material är till 80% köpt av oss. Då svarar hon att hon "inte orkar mer" och att hon själv river det och hör av sig när det är klart. Eh, jaha? Så onödigt att hon ska göra sig till martyr bara för att jag inte vill lämna en helt ny tillbyggnad gratis åt henne-som vi lagt några tusenlappar på när hon sagt upp mig.

Hon sa även åt mig att se över att jag städat ordentligt och tagit igen alla mina grejer. För hon hade minsann hittat en HINK jag hade glömt. En HINK. Ve och fasa över mitt slarv.

Alltså förlåt över min bitterhet men jag är så less. Är i obalans som fn. Ska ta tag i mig själv nu och ut och rida i fina höstvädret. Barb har gått väldigt lätt de senaste veckorna vilket iofs inte har varit någon katastrof. Strök mig från sista tävlingen nästa helg och tänkte i stället vara med på en PnJ hemma :).

Barb, alldeles nyvaknad häromdagen. Hon ligger gärna ner i höga gräset. Nya hagen är stor och har inte haft hästar nånsin och är som synes väldigt uppvuxen vall.
14702469_10209330557732844_288499375408875530_n.jpg
 
Här fortsätter det storma kring stallflytten och detta har tagit så stora proportioner att jag ärsmått mållös. Min man byggde till det befintliga huset som fanns i hagen så att jag skulle få en större lösdrift och ha två in/utgångar. Det blev klart i slutet av augusti och hästarna hann gå på lösdriften i 1.5 månad innan uppsägningen. Kan tillägga att jag i samband med att stallägaren började gnälla om att "det skulle bli för kallt i stallet" i vinter om mina hästar skulle vara ute på lösdrift så frågade jag henne rakt ut om hon ville att jag skulle flytta. Men neeeeeej då, det var absolut inte så. Det var tre veckor innan uppsägningen.

Hursomhelst frågade jag igår om hon ville att jag skulle låta tillbyggnaden stå kvar och att hon då får betala vad vi lagt ut i tid och material på den eller om vi skulle riva det. Fick som svar att vi då fick riva det. Inga problem alls, det gör vi så gärna. Får en stund senare ett nytt meddelande där hon undrar om det inte var hennes material vi använt till bygget. Och ja, precis som vi kommit överens om har vi använt rat de hade i en lada till stommen. Det räckte dock inte till hela utan vi har fått köpa till material till stommen, och förstås panel mm. Frågade henne då vad hon ville komma fram till, för det är fortfarande vi som byggt det och material är till 80% köpt av oss. Då svarar hon att hon "inte orkar mer" och att hon själv river det och hör av sig när det är klart. Eh, jaha? Så onödigt att hon ska göra sig till martyr bara för att jag inte vill lämna en helt ny tillbyggnad gratis åt henne-som vi lagt några tusenlappar på när hon sagt upp mig.

Hon sa även åt mig att se över att jag städat ordentligt och tagit igen alla mina grejer. För hon hade minsann hittat en HINK jag hade glömt. En HINK. Ve och fasa över mitt slarv.

Alltså förlåt över min bitterhet men jag är så less. Är i obalans som fn. Ska ta tag i mig själv nu och ut och rida i fina höstvädret. Barb har gått väldigt lätt de senaste veckorna vilket iofs inte har varit någon katastrof. Strök mig från sista tävlingen nästa helg och tänkte i stället vara med på en PnJ hemma :).

Barb, alldeles nyvaknad häromdagen. Hon ligger gärna ner i höga gräset. Nya hagen är stor och har inte haft hästar nånsin och är som synes väldigt uppvuxen vall.
14702469_10209330557732844_288499375408875530_n.jpg
En sån tur att du kom därifrån ...
 
En sån tur att du kom därifrån ...

Eller hur. Om det har varit såhär @Fiorano undrar jag hur du har stått ut så länge! :crazy:

Häromkring är snart alla stora anläggningar stängda. Hälften på grund av kvarka, och resten pga rädsla för smitta. Även min klubbs anläggning är stängd nu. Jag är inne i en svacka av trötthet och är nästan lite nöjd med att inte kunna åka och träna.

Årets sista fälttävlan på söndag, inte jättepepp men efter att ha jobbat 11 dagar i rad är jag ledig tills måndag nu, så jag hinner vila lite innan.
 
@sassiball och @Marvin Så här illa har det inte varit innan. Hon har alltid varit egen och snabb i vändningarna men jag har enkelt kunnat avvärja alla bekymmer genom att bara säga att jag fixar själv. Jag tog tex alla utsläpp sen jag köpte Juno när hon blev rädd för honom då han var hingst. Sen fortsatte jag med det eftersom hästarna kommit ut mycket tidigare. Det har varit hyfsat enkelt i stallet ändå, men nu är hon ju sur för att jag inte längre lägger två fingrar emellan för att hålla stämningen god. Hon tror ju att hon kan göra som hon vill med mig eftersom jag varit enkel och lättsam och aldrig sagt nej till någon ny regel, jour, hjälp osv. Nu är det slut på det och det har blivit en kalldusch.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
960
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 646
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 271
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 207
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp