Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är min nya domän! Hela vallen i framkant är hagen. Stallet ligger i gaveln på huset med gröna taket. Byggnade till vänster är ett helt nyrenoverat stall med sju boxar. Så denna hagen kommer tillhöra det stallet och en ny hage håller på att byggas på baksidan av maskinhallen. Husen en anar till höger i bild är ridskolan och lilla ridbanan ser jag från mitt lilla stall :).

14642385_10209347516956814_7370841499122115842_n.jpg
 
Eller hur. Om det har varit såhär @Fiorano undrar jag hur du har stått ut så länge! :crazy:

Häromkring är snart alla stora anläggningar stängda. Hälften på grund av kvarka, och resten pga rädsla för smitta. Även min klubbs anläggning är stängd nu. Jag är inne i en svacka av trötthet och är nästan lite nöjd med att inte kunna åka och träna.

Årets sista fälttävlan på söndag, inte jättepepp men efter att ha jobbat 11 dagar i rad är jag ledig tills måndag nu, så jag hinner vila lite innan.

Det är väldigt många anläggninga stängda häromkring oxå pga kvarka och rädsla för smitta.
 
@Fiorano Som du redan vet så blir jag ju tokig bara jag tänker på lösdriften. Tycker de är så himla fräckt att säga upp någon så tight inpå att ni fixade bygget:rage::banghead:


Idag har återförsäljaren till Passier här i trakten varit och provat ut sadel till oss så i november borde den va färdig:banana:. Det är alltså henne jag ska starta ett samarbete med och jag har fått välja ut så himla mycket fint. Ska bli väldigt spännande!
Fick dock lite prestationsångest när jag skulle rida för henne. Så fånigt egentligen men jag ville verkligen visa upp honom. Satte lite tryck för tidigt och det kändes inget vidare men hon ville ju bara kolla bomvidd på sadeln jag provade så hon sket nog i vilket. :p:wtf:
 
Idag har rapporterna gått över till rörlig bild (youtube-filmer). Tre av hovarna har jag sett skos. Och så har jag fått före- och efter-bilder på alla hovar. Det var intressant, för den här hovslagaren skodde honom för första gången och hon var väldigt noga. Tyvärr är inte hovarna i toppenskick nu, efter att han har gått utan skor en vecka. Och vinklarna har jag ändå tänkt prata med hovis om så det passade bra att ta med den nya, som såg honom för första gången. Det var väl inte direkt en så kul rapport, men nu är ett superbra läge att rätta till saker, i och med att belastningen är minimal för tillfället. Det svåra för mig är att veta vilken del i allt som är värst och vad som ska prioriteras för att han ska få ett så hållbart liv som möjligt. Har fått allt nedskrivet så jag ska försöka få till ett samtal med veterinären om hur vi bygger bäst under rehab-tiden.
 
@Amanda_F Du måste på något vis lyckats med all otur trotts att du kämpar järnet för att C ska ha det bra. Men efter detta hoppas jag ni kommer ut på andra sidan och är starkare än någonsin:heart
 
Verkligen skönt att det har löst sig med stall för dig @Fiorano Men maken till ohyfsad fd hyresvärd. Låter nästan lite utstuderat att ni precis hann färdigt med lösdriften innan hon sa upp dig och att hon sedan vill ha den kvar utan att betala för materialet.

Min häst var fantastisk att rida idag. Han har varit lite vild och spänd nu när kylan kom och han fått börja stå i sin lilla grushage. Men idag var jag motiverad efter att ha sett en film på YT med Charlottes trevliga ridning under breeders. Framåt, ihop med händerna och voilà så hade jag en mjuk, fin och avspänd häst! :D
 
Blir ingen tävling här. Hittade lilltjejen med knipande öga och sår på hornhinnan idag så det blir medicinering istället. :(
 
@Marvin Fäste flourescin på ca 7-8×8mm, ser ut som tre små streck typ. Ingen påverkan på resten av ögat vad jag kan se. Lite röd i slemhinnan så klart och blundar/kniper om det inte är något spännande att titta på.
Fått fucithalmic och metacam utskrivet. Åker in om det inte verkar bättre imorgon kväll.
Ögon är alltid lurigt. :nailbiting:
 
@Marvin Fäste flourescin på ca 7-8×8mm, ser ut som tre små streck typ. Ingen påverkan på resten av ögat vad jag kan se. Lite röd i slemhinnan så klart och blundar/kniper om det inte är något spännande att titta på.
Fått fucithalmic och metacam utskrivet. Åker in om det inte verkar bättre imorgon kväll.
Ögon är alltid lurigt. :nailbiting:
Usch det låter inte kul. Stackars häst och dig. Caspian stod med två ögon-hästar på Ultuna, och det var väldans massa pysslande för att hålla allt rent och trycket nere. Svårt att göra hemma kände jag..
 
Usch det låter inte kul. Stackars häst och dig. Caspian stod med två ögon-hästar på Ultuna, och det var väldans massa pysslande för att hålla allt rent och trycket nere. Svårt att göra hemma kände jag..

Ögon kan vara oerhört mycket pyssel ja. Ofta droppar många ggr per dag. Det jag ska ge är två ggr per dag.
Förhoppningsvis blir det inte mer, såg inte så allvarligt ut men jag ropar inte hej förrän hon slutar knipa. Håller tummarna redan för imorgon bitti. :)
 
@Kirre hur såg de ut idag? Vilken himla otur:down:

Imorse var det sådär. Mer svullna slemhinnor. Svårt att få upp så att se ögat. Fick spolat och gett medicin iaf, fick metacam då också.
Nu ikväll såg det mycket bättre ut. Mindre svullet, ögat öppet. Det är en liten ljusgrå fläck som inte fanns igår men det fäster ingen färg alls nu vilket det gjorde igår. Bra!

Bokade i em en kliniktid imorgon just in case men ringde och avbokade den nu. Håll tummarna att det fortsätter åt rätt håll nu! :)
 
@Kirre gud va skönt! Är alltid skönt när man slipper kliniken

Ja, jag hoppas det. Känns ok nu iaf. :)

Var ju i stallet vid 6.30 imorse före jobbet och tycker det är så häftigt att se hästars naturliga beteende och när man kommer sådär på en udda tid kan man ju "komma på dom". Det var fortfarande mörkt och jag såg att de inte var vid ligghallen utan läääängst bort i hagen. Knatar dit och ser att de står i "säkerhetsformation". Högsta punkten i hagen med fri sikt åt alla håll, i en cirkel med bebisen i mitten. Självklart och helt naturligt men inte så ofta man får se det iom de sällan behöver det eller kan. Har sett det en gång tidigare, på nyårsaftons em när det började smälla en del och min var typ 1.5 dvs bebis. Då vet jag att övriga ställde upp sig i cirkel med min i mitten, på högsta punkten i hagen.
 
@Kirre Håller tummen för att de fortsätter gå åt rätt håll.

@Fiorano jobbigt med gamla stallägaren, varför är folk sådär? Skönt att du hitta en så bra lösning nära.

I torsdags tränade jag och Harry för KG Svensson. Han kommer komma till oss varje vecka nu så då passar jag på. Behöver varje träningstillfälle som ges, och de är så skönt (tidsbesparande ) att slippa åka. För första gången på 30 år (ja, jag är gammal), så fick jag höra att jag var för mkt bakåtlutad. Jag som hela mitt liv kämpat med att inte falla fram.

I dag åkte vi iväg och tränade för Anna Blomgren igen. Han va mkt bättre att ha med sig i dag. Lastade själv hemma och va inte alls så på tårna när vi kom dit som sist. Fick till riktigt bra känsla i traven ett par varv. I galoppen har jag svårt att få tillbaka och ihop honom men fick bra verktyg att jobba med. Så nu är de bara att träna mera.
 
@Kirre fy fan rentutsagt för ögonskador ! Skönt att din verkar vara en lindrig - trots allt oftast brukar de ju vara det men när inte kan det ju bli förjvligt .

Jag hade ju en feldiagnosticerad ögonskada på min nuvarande häst för 4 år sen, som blev katastrof pga det och slutade med en vecka på S-Holm trots hur mycket veterinärvård och jobb med medicinering som helst i Många långa veckor innan. Droppar i ögat 3 ggr/dygn noga fördelat över dygnet osv och viktigt att det blev rätt så inget man direkt lejde ut till andra att fixa med , så massor med jobb och svårigheter att få ihop det , och det var ju illa nog för i värsta fall är det ju ännu fler gånger /dygn .

@fio kan väl också intyga erf av ögonskador och hur jävligt det blir om man har otur .
 
@Kirre fy fan rentutsagt för ögonskador ! Skönt att din verkar vara en lindrig - trots allt oftast brukar de ju vara det men när inte kan det ju bli förjvligt .

Jag hade ju en feldiagnosticerad ögonskada på min nuvarande häst för 4 år sen, som blev katastrof pga det och slutade med en vecka på S-Holm trots hur mycket veterinärvård och jobb med medicinering som helst i Många långa veckor innan. Droppar i ögat 3 ggr/dygn noga fördelat över dygnet osv och viktigt att det blev rätt så inget man direkt lejde ut till andra att fixa med , så massor med jobb och svårigheter att få ihop det , och det var ju illa nog för i värsta fall är det ju ännu fler gånger /dygn .

@fio kan väl också intyga erf av ögonskador och hur jävligt det blir om man har otur .

Just ögon är nog det jag är mest nojig på just för att det kan gå så jäkla fort och så är det kört.

Min är ju en "ögonhäst" och jag vet inte hur många gånger jag hittat henne kisandes. Har färgning hemma så jag direkt iaf kan se om det är sår för då krävs ju medicinering asap. Hittills har det räckt med att skölja så har det varit bra dagen efter, tills i torsdags då.
Hennes tårkanaler kletar igen emellanåt också så man får spola igenom dom.

Sett fortsatt bra ut idag iaf och hon är ju världens snällaste att lägga i salvan. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 650
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 208
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp