07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barb och ponnypilot har tävlat idag och ridit en LA1. Maja red henne igår och det var väl lite sådär. Det var första riktigt varma dagen med +20 och värmen är inte Barbs vän. Idag kom vädret på att det inte alls skulle vara vår, så det blev +5, blåst och lite småregn. Kallt som fn men perfekt väder för ponnyn! Såg direkt mycket fin ut på framridningen och programmet flöt fint. Det var några lite småmissar, men de slutade på 69,44% och de vann! Som vanligt är jag mycket stolt över båda :heart!

18300949_10211235736761129_9103876279406121105_n.jpg


18199566_10211235741441246_1048566760750682453_n.jpg


18199552_10211235741881257_710781209975570122_n.jpg
 
Min häst har verkligen varit en stjärna den här helgen. Förra året var han mer vild än tam och jag fick utgå på den här tävlingsplatsen men båda dagarna i helgen har han uppfört sig som en liten prins. Vi ska sko i veckan som kommer så i dagens klass fick vi lite onödiga nerdrag på att han slår i sko. Men annars var det inga konstigheter. Igår var det också lite onödiga byten i varje (fram) i ett upptag:angel:. Det finns film på båda klasserna men det är bara ok kvalitet på gårdagens så ni får hålla till godo med den. Ska hålla mig ifrån att kommentera bedömningen offentligt men jag skulle inte satt 5 på korrektheten. :meh:
 
@Fiorano De är verkligen superfina ihop!

@Amanda_F Vi som sett din häst så länge ser ju skillnaden i hur lite den går bakom nu mot vad den gjorde men det är ju en dödssynd i "din" värld så fram till han får styrkan att inte dutta bakom får du nog stå ut med dessa poäng.
Jag har inget emot bedömningen i stort, jag gjorde ju en del missar men man ska inte bedöma formen på korrektheten, de poängen drar man på moment och lösgjordhetspoängen. Det var det som störde mig...
 
Jag har inget emot bedömningen i stort, jag gjorde ju en del missar men man ska inte bedöma formen på korrektheten, de poängen drar man på moment och lösgjordhetspoängen. Det var det som störde mig...
Ok det framgår inte att det är hästens form hon dömt på korrekthet? Jag uppfattade dina lägre poäng rakt över kom från att han duttar bakom, men å andra sidan är jag ju bara FT-nisse..... :D
 
Ok det framgår inte att det är hästens form hon dömt på korrekthet? Jag uppfattade dina lägre poäng rakt över kom från att han duttar bakom, men å andra sidan är jag ju bara FT-nisse..... :D
Nä, den vet jag för att jag frågade min kompis som var bisittare. För att jag inte fattade den då vi fått lära oss att korrektheten är punkten då man bedömer vägarna mellan huvudmomenten, hörn och sånt.
 
Nä, den vet jag för att jag frågade min kompis som var bisittare. För att jag inte fattade den då vi fått lära oss att korrektheten är punkten då man bedömer vägarna mellan huvudmomenten, hörn och sånt.
Ja det är ju självklart? Är du helt säker på att hon drog ned på formen där?
 
Ja det är ju självklart? Är du helt säker på att hon drog ned på formen där?
Det var vad min kompis sa att hon gjorde. Annars vet jag faktiskt inte vad hon tog det på eftersom kommentarer var Väl ridet (men poängen var "med tvekan godkänt.."). Men men. Nu går vi vidare.

jag trodde förresten inte att jag kunde bli mer kär i min häst, men just nu känns det väldigt bra. Han har landat och var inte ens mötesskygg på tävlingen i helgen. Så skönt att han börjar bli lite mer "normal" på alla sätt.
 
Tränade igår och det var kul. Red för tränare nr 3 som kommer till oss trots att vi är i karantän.
Hade nya längre sporrar, som jag köpt från @sommarminne , men dessa är snällare. Har tidigare ridit med korta men skarpa stjärnor och dessa är "mjuka" rullar. Märkte faktiskt skillnad. Kom snabbare åt med sporren, vilket damen inte var helnöjd med :p, men fick inga sparkar mot skänkeln.
Bytena är bättre och bättre och igår kunde jag även rida framåt i själva bytet, alltså ta tillbaks till trummiga bakben och sen framåt och byte på hjälpen. Fick till ett par fina åt det svåra hållet vä/hö. Även här kände jag att sporrarna gjorde lite skillnad då jag fick henne bättre och snabbare undan höger. Fick till typ 10 jättefina steg i höger öppna där hon var väldigt bra undan för höger.
Höger är ju mitt sorgebarn för jag är ju typ lam i den skänkeln :D

Har breddat sadeln också efter kiropraktorbesök så ska bli intressant att se om jag får ännu mer utveckling på ryggmuskulaturen nu.

Förklaring till sporrarna och hur jag menar med längden :p Man får ju absolut inte sitta och klämma på damen och hon är inte så förtjust att man ens håller underskänkeln intill, fast det håller vi på att träna på, så när jag hade kortare sporrar tog den ju 1 sek längre att komma till och använda dem när de behövs, med de längre så tar det kanske bara 0,5 sek innan jag kommer åt. Små små detaljer men i det stora hela så blir småsaker tillsammans stor skillnad.


Har roat mig med att läsa lite andra trådar på Buke men jag håller mig nog till denna och några få på dressyr. Klarar inte av; varför gör min häst så eller så och man vill bara skrika: För att du rider den för dålig och/eller för lite.
Blir så fascinerad att folk tror att hästar är perfekt på hjälpen och lösgjorda av sig själva..... It takes fucking hard work people!
Så slut på rant :p
 
Följer tråden men har inte skrivit på ett tag, vi har haft en liten svacka som inträffade precis samstundes med fälttävlansträningarna i påsken, som jag sett fram emot i flera månader. Blev rejält deppig då det verkade slå fullkomligt slint i skallen på Skrullan på träningen, hon höll på o stegra, slänga sig runt, sticka och bocka. :( Såhär i efterhand blev nog hela settingen lite för stressig för henne, med en stor grupp hästar som galopperade fram och tillbaks åt olika håll i skogen. Och högbrunstig på samma tid hjälpte inte direkt... :angel:

Stressen höll i sig på nästa hoppträning hemma, men som tur var kom hopptränaren med några tips som hjälpte rätt bra. Så nu börjar ting gå åt rätt håll igen.

Vi har även testat en ny dressyrtränare, då min vanliga som jag ridit för i 18 år(!) inte har tid med att ha fasta träningar mer. Den nya är rätt dyr (650 kr/30 min), men kommer endast varannan vecka, så det får gå om jag bara får plats på träningarna.

Kan även bidraga med en liten film för en gångs skull, vet inte om någon kommer ihåg vår förra dressyrfilm, men det går framåt och nu börjar hon bli riktig rolig att rida dressyr på. :)
(Jag rider lite i undertempo på filmen pga. att Skrullan ska lära sig att sakta ner/vänta, det har inte varit "hennes grej" innan...)

 
Blir så fascinerad att folk tror att hästar är perfekt på hjälpen och lösgjorda av sig själva..... It takes fucking hard work people!
Så slut på rant :p

Det är därför jag inte kommer igång med ridningen igen... Så länge jag inte rider behöver jag inte inse hur mkt vi tappat sen 2015. :arghh:
 
@Jfrelin Hell to the yes angående att folk bara tror att det är enkelt! Ffa att folk tror att det går bra hela tiden-det är som helt omöjligt. Och så alla dessa "genvägar" med skarpa bett, åh jag blir matt.

@sorbifolia Vad roligt att ni är på G igen :)! Vilket häftigt ridhus förresten, aldrig sett ett med sånt tak. Är det vanligt o Norge?
 
Barb och jag startade en MsvC1 igårkväll. Var lite i valet och kvalet att åka till den här klubben eftersom jag drog upp lite av en shitstorm med ett blogginlägg och den här klubben är the haters högborg. Men jag är inte typen som viker ner mig, så dit åkte jag. Passet dagen innan kändes som skit, hade åtta ton i handen och ja, inget funkade. Fick möjligheten att rida fram ute vilket var toppen men underlaget var lite hårt och stumt men det är ändå bättre än djupharvat ridhus. Blev en ganska försiktig framridning och det var nog bra, kunde inte sätta ett tryck som jag inte redde ut.

Inne på banan var det som om hon först kände på underlaget och när hon insåg att det sviktade så mycket bättre kändes hon riktigt fin. Och äntligen äntligen äntligen lyckades jag rida genom ett helt program utan missar!! Naturligtvis fanns det moment som kan bli bättre, men det var mjukt, avvägt och kändes som om vi hade kontroll på läget. 6,5 på båda öppnorna, 6 på slutorna, 7 på ena enkla ytet och 6.5 på andra, 7 på ryggningen och mycket sjuor genom galoppen! Slutade på personbästa 65.957% och knep en fjärdeplats i ett fint startfält! Är verkligen otroligt nöjd med vår prestation :).

Nästa start blir 27/5 och då blir det MsvC2. Sen startar Maja LA3 (DM) på hemmaplan 4/6 och sen är det stortävlingar (på klubben jag var igår) 16-18/6 och då tänkte jag rida en MsvC och kanske MsvB2.

Filmen går tyvärr bara att se på dator för jag fattar inte hur en får bort ljudet...

18425479_10211271723060764_2310672394520733614_n.jpg


18403039_10211271713420523_6346331195304008229_n.jpg


@Mirtai var på plats och hjälpte till :bow:
18301935_10211271728140891_2844617900071248650_n.jpg
 
Joggade en sväng på grusvägen ikväll. Hade tänkt busgaloppera, men eftersom grusvägen var stenhård (konstig vår...) så nöjde vi oss med tempoväxlingar i trav samt övergångar skritt-trav. Ariel var pigg och riktigt härlig att rida.

På lördag blir det markarbetesträning. :bump:
 
@sorbifolia Vad roligt att ni är på G igen :)! Vilket häftigt ridhus förresten, aldrig sett ett med sånt tak. Är det vanligt o Norge?

Nej, det är rätt ovanligt, det är faktiskt en gammal fabrikshall som är ombyggt till ridhus! Blev himla bra, ljust och högt i tak plus uppvärmt så det är 18-20 grader därinne oavsett väder. (Lite väl varmt tycker jag, men skönt att inte behöva frysa!)

Grattis till placeringen och ny personbästa, jättebra! :up:
 
Följer tråden men har inte skrivit på ett tag, vi har haft en liten svacka som inträffade precis samstundes med fälttävlansträningarna i påsken, som jag sett fram emot i flera månader. Blev rejält deppig då det verkade slå fullkomligt slint i skallen på Skrullan på träningen, hon höll på o stegra, slänga sig runt, sticka och bocka. :( Såhär i efterhand blev nog hela settingen lite för stressig för henne, med en stor grupp hästar som galopperade fram och tillbaks åt olika håll i skogen. Och högbrunstig på samma tid hjälpte inte direkt... :angel:

Stressen höll i sig på nästa hoppträning hemma, men som tur var kom hopptränaren med några tips som hjälpte rätt bra. Så nu börjar ting gå åt rätt håll igen.

Vi har även testat en ny dressyrtränare, då min vanliga som jag ridit för i 18 år(!) inte har tid med att ha fasta träningar mer. Den nya är rätt dyr (650 kr/30 min), men kommer endast varannan vecka, så det får gå om jag bara får plats på träningarna.

Kan även bidraga med en liten film för en gångs skull, vet inte om någon kommer ihåg vår förra dressyrfilm, men det går framåt och nu börjar hon bli riktig rolig att rida dressyr på. :)
(Jag rider lite i undertempo på filmen pga. att Skrullan ska lära sig att sakta ner/vänta, det har inte varit "hennes grej" innan...)


Jag gillar din arbetsform på hästen jättemycket! Ser också mycket mer stabilt ut än sist. Du viker dig rätt mycket i vänster sida i vänster varv, det innebär att du hamnar på yttre sittbenet och då blir allt lite snett. Kolla om det är du, hästen eller sadeln som gör detta och korrigera där det behövs så kommer det bli lättare för dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 695
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 955
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp