Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var faktiskt iväg till ridhuset igår, på tal om ridhus :D
Inga konstigheter - inget skrik efter eller från araben som stod kvar i hagen. Superbra-trim pass med glad och lydig häst!
Vågar typ andas ut lite, jag har tydligen inte orsakat min häst livslång obotlig seperationsångest, trots allt :rofl:
 
Vi har också en väl fungerande FB-grupp. Där står allt om träningar, inställda träningar, om någon har glömt något i stallet, har ett insläpp som kommer bli sent pga köer osv. Senaste inlägget var en tjej som undrade om någon planerade att vara på plats på dagen i helgen eftersom hennes häst gärna ville ha lite extra hö.

Man behöver inte kolla gruppen hela tiden, men det är superbra att ha. Vi är 12 hästar i vårt stall och alla sorter och grenar representerade.
 
Vi har också FB-grupp. Vi har en för bara vårt stall, 14 hästar, och så en för hela gården 65 hästar. Nu är våra ridhus, 2 st, ganska bokat med träningar på fasta dagar ändå så alla har koll men mycket bra att få ut info ändå. T.ex har vi en som kör sin häst och då brukar hon skriva ut vilken runda hon ska ta och vilken tid så då har man ju möjlighet att undvika henne om man har en häst som inte gillar vagn.
 
@sorbifolia Det finns många olika tecken för utom ljudet. T.ex. drar vissa hästar efter hindret när de hoppar, andra får panikångest och blir onaturligt rädda för småsaker (som C). Det vanliga är att de dör i energin och blir väldigt trötta efter bara ett kort ridpass. Det var så jag märkte i höstas att C var sämre igen. Läkning av skador som går långsamt är en annan sak.

Dra efter hindret är ju en av de saker hon gör, hon är dessutom extremt lättstressad men avreagerar snabbt så ingen direkt panikångest eller så. Utan "bara" en ständig hög stressnivå.... känns som att hon blir ganska snabbt trött men fortsätter jobba på adrenalinet vid hårdare ridpass.


Hoppast att dom hittar ett sätt att fixa C utan att ni behöver operera om.
 
Dra efter hindret är ju en av de saker hon gör, hon är dessutom extremt lättstressad men avreagerar snabbt så ingen direkt panikångest eller så. Utan "bara" en ständig hög stressnivå.... känns som att hon blir ganska snabbt trött men fortsätter jobba på adrenalinet vid hårdare ridpass.


Hoppast att dom hittar ett sätt att fixa C utan att ni behöver operera om.
Då kan det absolut vara en grej för dig att kolla om det är struppipning eller något annat problem hon har vid andningen. Mina stallkompisar har också vittnat om att C går upp så mkt i varv att han inte klarar av att bryta det själv. Vi har t.ex. varit ute och skrittat fram och något har skrämt honom. I vanliga fall går han ner i varv efter bara någon minut max. Nu har det tagit till vi bytt läge, i boxen eller i ridhuset, ibland över 30 minuter för att komma förbi spänningen. Sen har han blivit trött, så trött, efter det.
 
Då kan det absolut vara en grej för dig att kolla om det är struppipning eller något annat problem hon har vid andningen. Mina stallkompisar har också vittnat om att C går upp så mkt i varv att han inte klarar av att bryta det själv. Vi har t.ex. varit ute och skrittat fram och något har skrämt honom. I vanliga fall går han ner i varv efter bara någon minut max. Nu har det tagit till vi bytt läge, i boxen eller i ridhuset, ibland över 30 minuter för att komma förbi spänningen. Sen har han blivit trött, så trött, efter det.

Ja, kommer nog att kolla upp det. Vore skönt om det är något som går att bota. Men hoppast ju samtidigt inte att det ska vara ett ärftligt fel, iom att hon är inköpt som framtida avelssto... :o
 
Ja, kommer nog att kolla upp det. Vore skönt om det är något som går att bota. Men hoppast ju samtidigt inte att det ska vara ett ärftligt fel, iom att hon är inköpt som framtida avelssto... :o
man rekommenderar ju att inte avla på struppipningsston, men tyvärr är det många som gör det. First Wish-avkommorna tex, man vet ju att han bar på det. Vad jag vet kan man inte DNA-kolla om de bär på genen...
 
man rekommenderar ju att inte avla på struppipningsston, men tyvärr är det många som gör det. First Wish-avkommorna tex, man vet ju att han bar på det. Vad jag vet kan man inte DNA-kolla om de bär på genen...
Elle är ju e. FW och sen har hon Herkules på sin mammas sida. Trots "bubbla anlag" av struppipning har inte hon fått det och inte hennes första avkomma som i dag är 7 år. Sen har Elle 2 bröder(samma mamma) som båda fått det och är opererade. Båda gick som hingstar länge, har fått för mig att de är mkt vanligare bland hingstar med mkt nacke (min amatör teori, vet faktiskt inte ett enda sto som fått SP). Harry som också har FW som pappa och var hingst till 3 års ålder har som tur är inte fått de.

I dag hade jag lugnt sällskap vid ridning och vilken skillnad på häst.
 
Angående detta med ridhus så är ju folk lite märkliga. Ikväll red jag samtidigt som det var lektion. Då delas halva ridhuset av vilket är humla bra :). Men ikväll var det nån stjärna utifrån som kommer och bygger upp en hel bana med 6 hinder smack i mitten på delen som är ledig för privatryttare (alltså 30x30). Jag sa åt hen att de inte får hoppa när det är lektion igång, men det skulle minsann hoppas senare ikväll. Jag blir sällan mållös men i detta fallet kunde jag inte göra annat än att bara gå därifrån. HUR tänker folk??
 
Har haft träningshelg! Red för Paulinda igår och Martin idag. För Paulinda tränade vi mycket på detaljnivå. Så himla bra men så sjukt svårt. Sen började vi med halvsteg. Hon har verkligen inte svårt för det och det ska vi träna vidare på för att gå styrkan och och kvickheten bak.
För Martin tränade jag galopp och lite byten. Äntligen börjar hon sitta fint i bak i galoppen och då blir ju såklart bytena bättre och bättre.
Igår hittade jag en clinic med Isabell på tuben som jag satt och kollade på. Bra inspo och bra träning på tyskan men fan vad nördig jag känner mig. 39 år och sitter och kollar på clinics en lördagkväll. Sen pratade jag iofs med @Amanda_F i telefon och diskuterade att öppna höften i sadeln :D :p

Har också köpt en ny hjälm i helgen, en KASK star lady inte så dressyrig men sjukt skön, och så har jag beställt ett par nya stövlar. Blev ett par De Niro denna gång.
 
@Jfrelin blev det någon skillnad?

Jag har varit sur idag. De ringde från Ultuna och sa att de hade tagit prover på smitta från hästarna på vårdavdelningen så jag fick välja om vi ska operera C där eller inte. Nej tack sa jag så i morgon bitti ska jag ringa till andra kliniker och se om någon kan ta emot honom akut. Vi kan diagnostisera på Ultuna utan att oroa oss för smitta så vi gör det först, så han är redo för operation om vi hittar en klinik.
 
Har haft träningshelg! Red för Paulinda igår och Martin idag. För Paulinda tränade vi mycket på detaljnivå. Så himla bra men så sjukt svårt. Sen började vi med halvsteg. Hon har verkligen inte svårt för det och det ska vi träna vidare på för att gå styrkan och och kvickheten bak.
För Martin tränade jag galopp och lite byten. Äntligen börjar hon sitta fint i bak i galoppen och då blir ju såklart bytena bättre och bättre.
Igår hittade jag en clinic med Isabell på tuben som jag satt och kollade på. Bra inspo och bra träning på tyskan men fan vad nördig jag känner mig. 39 år och sitter och kollar på clinics en lördagkväll. Sen pratade jag iofs med @Amanda_F i telefon och diskuterade att öppna höften i sadeln :D :p

Har också köpt en ny hjälm i helgen, en KASK star lady inte så dressyrig men sjukt skön, och så har jag beställt ett par nya stövlar. Blev ett par De Niro denna gång.

Kul med nya kläder!
Hur vill Paulina ha halva stegen? Hjälper och tanke, hur ska det bli etc?
 
@Amanda_F Kan inte påstå att jag kände någon skillnad alls när jag kom ihåg att göra det men får testa lite mer.

@tuaphua Vill inte svara på exakt hur hon ville ha det eftersom jag inte vet :p men det jag fick göra är att visa hur vi gjort på töm så jag började i skritt på långsidan och så gick vi upp i halvsteg. Där fick jag tänka på att ha henne rak och och inte överrida. Sitta mycket still och ge små impulser om hon gick ur. Viktigt att hon skulle vara lugn och inte bli stressad och tills nästa gång få henne mer och mer på stället, vi rörde oss ganska mycket framåt. Sen får vi fortsätta därifrån.
Red in i trav också en gång och inget av det verkade lättare eller svårare för Divan.
 
@Amanda_F Så himla svårt med C! Hoppas det blir en op här framöver och att den hjälper trots att han på papper ändå får luft.

@Jfrelin Så himla roligt att ni är på gång och tränar riktigt igen! Det mesta går att lösa med riktad träning och det verkar som om hon är bättre än nånsin :).

Barb har snart varit igång i tre månader och jag har verkligen tagit det väldans lugnt med henne. Ska trappa upp henne mer nu och tänker att hon ska gå ganska normala men lätta pass vid nyår. Har som mål att kunna rida Jeannaträning i februari med henne :).
 
@Fiorano ja det hoppas jag med. Det känns så jäkla segt just nu. Han var så snäll idag, först var han så klart upprörd av att bli tvungen att bremsas och få en kamera i näsan men så fort jag börjat rida gick det bra. Sen var han supersnäll på resterande undersökningar. Fick se hans film och jag förstår inte heller vad han är så störd av annars. Kanske är läget ett annat om han blir rädd och spänd? Jag fattar tyvärr inte i alla fall.

Planen är nu: vänta ut att Ultuna blir smittfria, och sen göra en liten laseroperation av högra, nedre stämbandet. Sen är det bara fyra veckor till han kan vara helt igång. Funkar det inte provar vi med att lyfta det vänstra lite, igen. Är han pigg då men fortfarande sned i nacken så röntgar vi nog den. Typ så tänker jag.
 
@Amanda_F Kan inte påstå att jag kände någon skillnad alls när jag kom ihåg att göra det men får testa lite mer.

@tuaphua Vill inte svara på exakt hur hon ville ha det eftersom jag inte vet :p men det jag fick göra är att visa hur vi gjort på töm så jag började i skritt på långsidan och så gick vi upp i halvsteg. Där fick jag tänka på att ha henne rak och och inte överrida. Sitta mycket still och ge små impulser om hon gick ur. Viktigt att hon skulle vara lugn och inte bli stressad och tills nästa gång få henne mer och mer på stället, vi rörde oss ganska mycket framåt. Sen får vi fortsätta därifrån.
Red in i trav också en gång och inget av det verkade lättare eller svårare för Divan.

Ok! Var nyfiken på just hur hon definierar halva steg och jobbar med det. Det är ju väääääldigt olika åsikter om det. Och hennes visste jag inte.
Tack!
 
Lilla Rödluvan hade vuxit ur sin fölgrimma, så jag köpte en ponnygrimma till henne istället. Så söt!! :love:
Hon är väldigt social och trevlig, står helt still lös och njuter när hon blir borstad och vill gärna mysa.




Det har regnat så sjukt mycket i höst, häromkvällen fick stona och fölen komma in från lösdriften och vila lite inne, såhär låg de när jag och Rut kom tillbaka från ridturen.


Chatsi har fått skor fram, ska få även bak och har fått tänderna kollade. Red ut på Rut med Chatsi som handhäst häromdagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: tott
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 434
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp