07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Jotack, bättre men ett av de värre anfallen jag haft.

Red båda mina i ridhuset igår. Väldigt glad att båda är så enkla att rida när jag själv inte är på topp. Barb känns verkligen kanonfin! Jag rider verkligen alltid med ett leende på den ponnyn :heart. Burb gjorde sitt allra bästa pass sen Jeannaträningen. Första gången som jag faktiskt kunna jobba henne i högergaloppen, pressa lite mer i fattningen utan att hon blev spänd och obekväm :).
 
Idag fick det bli en tidig morgonrunda i skogen! Skaffat nytt reflextäcke för att vi verkligen ska synas. Lite för stort för Nova men storleken mindre blev lite tajt så hellre att det är lite löst.
Idag var det äntligen dags för röntgen av min rygg, har ju så väldigt ont ibland så jag knappt kan ta mig ur sängen. Ta på sig strumpor kan vara som ett jobbigt träningspass!:(
Men dröjer ju innan jag får svar så bara att vänta och hoppas att de ser vad som är fel.:up:

23915611_1933607816656326_2341792431833764270_n.jpg
 
Sen undrar jag, med reservdelarna fick jag en liten lapp med "klipptips", där det står att "djuret ska vara torrt och rent" vid klippning. Men inga förslag på hur man ska få till det?

Min går inte att klippa om hon inte är helt ren. Maskinen tar helt enkelt inte.
Hon har en torktid på 8h när hon är helt orakad :banghead: så jag schamponerar på kvällen och rakar morgonen därpå.
En annan i stallet som har samma problem schamponerar på morgonen, slänger på tork-täcken och utfordrar med massa hö för att förkorta torktiden, under tiden rider hon de andra 2 hästarna.
Är ju enkelt att lösa om de kan stå på box och torka utan att kunna skita ned sig igen. Har man t.ex. lösdrift kan jag tänka mig att det blir lite krångligare.
 
I förra stallet badade jag alltid innan klippning. Sparar maskinen mkt när hästen är ren. Brukade även tvätta efter för att få bort allt hår. Nu har vi begränsat med varmvatten så tvättat bara benen innan klippning. Harry är något slags murmeldjur. Måste klippa igen för 3:e gången. :meh: 3 veckor sen sist och han blir genomblött vid ridning i ridhuset. Verkligen ogillar att klippa och pedantisk som jag är tar de sån tid. :wtf:
Dagens pass började med mkt pigg och ofokuserad häst men blev riktigt fin på sluter.
 
Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad är jag om att Caspians operation i halsen har gått upp. Kanske bara en liten del, men han är besvärad när jag tar tyglarna, han äter annorlunda och han har flera dagar i rad kliat sig med bakhovarna på halsen... Känns så surt när vi äntligen var på g, att få det bakslaget. Jag vet ju att det oftast går att operera om, men varken jag eller han är sugna på 4 veckors strikt boxvila och sen en månad till med begränsad träning.

Försöker trösta mig med att det är ett datum bestämt för uppdömningen på dressyrdomarkursen. Jag känner mig så redo som jag kommer bli. Sen får i se om det är tillräckligt.
 
Idag har Divan & jag och en stallkompis varit försökskaniner åt @Amanda_F inför hennes uppdömning nästa vecka. Fick rida MSV C2 och det var kul men svårt att rida ett program jag aldrig ridit. Divan var lite het på gröten första rundan. Men hon har vilat i 2 dagar så klart man är lite pigg!
Hon kändes fin annars men ringrostig på program. Vi har ju inte tävlat på 3 månader.
Imorgon blir det friends och kür. Blir kul med lite inspo. Såg GPn idag på TV. Fina ritter men Zuidenwinds mun......
 
På lördag är det dags. Då är det examensdags för 6 st av dressyrdomaraspiranterna, däribland mig. @Jfrelin ställde upp och red för att jag ska bli säkrare på momenten, väldigt kul att se. Tyckte Divan såg fräsch ut. Igår hade jag ytterligare en tjej som red, och får jag se så här fina ritter som jag sett den här helgen när jag dömer upp, så ska jag nog vara glad.

Det är min stora oro, att det kommer vara ganska många, ganska bra och att jag kommer bli för glad av att det är jämnt och fint, och då landa lite väl högt i bedömningen.

På onsdag ska jag och Casp till veterinären som sagt, men vi ska rida på som vanligt till dess så i kväll rider jag för Karin igen. Tänker att jag ska öva på att sitta bättre i galoppen. I lördags var C seg och sur, igår var han nästan som vanligt. Jag blir inte klok på det här. :(
 
Kom hem från Friends igår och spenderade sena kvällen att rida båda två. Inte ledigt förrän efter halv nio i ridhuset men tycker det är lite mysigt att vara där själv så där på kvällen :). Burb var helt normal i galoppen och vi gjorde massor av högerfattningar utan tillstymmelse till motstånd-äntligen! På söndag får hon gå en Jeannaträning men kommer inte göra något ordentligt galopparbete inte..
Barb kändes helt fantastisk igår! Jag är ju som en skiva på repeat-men hon är bara så rolig att rida :love:.

Alltid inspirerande att se världsryttarna rida och det var superfin klass på ekipagen i år! De var fatiskt bara just Zuidenwind som fortfarande i mitt tycke är en riktig snoozefest, dessutom med en väldigt ful mun. Deep Impact var det stora utropstecknet hästmässigt, såg redan mycket bättre ut än på EM och det är galet vilka enorma gångartskvalitéer den hästen har!
 
Burb var helt normal i galoppen och vi gjorde massor av högerfattningar utan tillstymmelse till motstånd-äntligen!

Tror jag måste ha missat - vad har ni haft for problem med galoppen? Och hur löste det sig?

Skrullan krånglar nåt inni h.... i fattningarna för tiden, särskilt åt höger. :( Misstänker problem i rygg eller bakknän, försöker få tid hos veterinär denna eller nästa vecka.
 
På lördag är det dags. Då är det examensdags för 6 st av dressyrdomaraspiranterna, däribland mig. @Jfrelin ställde upp och red för att jag ska bli säkrare på momenten, väldigt kul att se. Tyckte Divan såg fräsch ut. Igår hade jag ytterligare en tjej som red, och får jag se så här fina ritter som jag sett den här helgen när jag dömer upp, så ska jag nog vara glad.

Det är min stora oro, att det kommer vara ganska många, ganska bra och att jag kommer bli för glad av att det är jämnt och fint, och då landa lite väl högt i bedömningen.

På onsdag ska jag och Casp till veterinären som sagt, men vi ska rida på som vanligt till dess så i kväll rider jag för Karin igen. Tänker att jag ska öva på att sitta bättre i galoppen. I lördags var C seg och sur, igår var han nästan som vanligt. Jag blir inte klok på det här. :(

Tror inte du behöver oroa dig över att ge för höga betyg, min erfarenhet (dömer ju inte själv längre, men skriver en del på större tävlingar dvs. för rätt högt utbildade domare) är att om man blir glad av att titta på ett ekipage så är de värda att få bra poäng. Dessutom brukar det i de flesta fall komma någon miss som drar ner procenten ändå... :angel: Ofta så brukar oerfarna domare ge lägre poäng överlag än de med lång erfarenhet - iaf är det så på våra tävlingar. :)

Hoppast att C bara haft en liten höstsvacka, och att det inte behövs någon ny operation eller så!
 
@Fiorano Älskade Deep Impact! Vilken härlig häst och mycket bättre än på EM. Blir kul att följa.
Zuidenwind är sån jävla snoozefest. Fattar ingenting.
Kul med träning igen! Hoppas det kommer kännas bra.

@Amanda_F Det kommer gå jättebra! Du är redo.

*kl* Igår tränade jag mycket på att föra handen framåt så som GP ryttarna gör och det gick ju svinbra! Chocken att hästen inte föll ihop utan gick kvar med bättre bärighet. Hon har verkligen blivit starkare.
 
@Amanda_F Lycka till hos veterinären, OCH på lördag. Kommer gå grymt! :up:

Vi flyttade i fredags. Gick som en dans med bägge hästarna (Vi flyttade ju tillsammans med min barndomsvän och hennes äldre arabvalack) vi red ut i lördags tillsammans och allt kändes toppen, lugnt och fint.
Sedan kom jag på söndag morgon och allt var kaos. C (som jag bett om att ha kvar inne på morgonen) stod själv i stallet och skrek upprört och oavbrutet efter araben (Som hon försökt döda ex. antal gånger bara han gått förbi i gången, = riktigt hatobjekt)men han var lika orolig, springig och skrikig utanför i hagen.
Hon skrek och var spänd under hela vår uteritt och lugnade sig egentligen inte förrän hon fick gå ut i sin lilla rasthage brevid araben.

Barndomsvännen var ute i går kväll och var illa till mods eftersom hon är så ovan att se hennes trygga gubbe så stressad. De hade tydligen stått och skrikit åt varandra även inne i stallet trots att de har boxarna mitt emot varandra.

I morse hade araben varit superstressad och skrikig igen vid utsläppet, och sprungit omkring som en dåre i hagen innan mitt sto kommit ut i hagen brevid.

Jag är lite paff för C har alltid varit stencool på nya platser och har aldrig sagt ett ljud av att stå själv i stall varken hemma eller borta.
Araben däremot har bara varit på ett par olika platser i hela sitt liv. Har liksom svårt att avgöra vem som stressar upp vem och varför.
Vi avvaktar och kör med hörselskydd ett tag nu, :angel: blir rejäl KBT för mig som mår dåligt av höga ljud, men finns det något jag kan tänka på eller göra för att underlätta för dem såhär mitt i en tydligen jävligt stressig flytt?
 
@spinxx Jag tycker det är helt normalt beteende? De har flyttat till nytt stall med nya omgivningar och kamrater, det enda dom känner igen är varandra. Givetvis blir det då ännu mer stressigt om den ena får gå ut o den andra ska stå inne. Försök att chilla lite de första veckorna o sära inte mer än nödvändigt på dom, dvs bägge går ut på morron o du tar in om du vill rida tidigt.
Jag släpper alltid ut mina på morron för att äta ute och det innebär ju att jag inte helt plötsligt kan ändra på det för att det råkar vara tävling en morron. Antingen får jag då låta alla äta inne o sen lasta tävlingshästen o därefter släppa ut eller så pallrar jag mig glatt upp en halvtimme tidigare, släpper ut all inkl tävlingshästen och plockar sen in o gör iordning. Gör oftast det sistnämnda. Hästar är rutindjur och när det blir ändring blir de oroliga.
 
@Amanda_F Lycka till hos veterinären, OCH på lördag. Kommer gå grymt! :up:

Vi flyttade i fredags. Gick som en dans med bägge hästarna (Vi flyttade ju tillsammans med min barndomsvän och hennes äldre arabvalack) vi red ut i lördags tillsammans och allt kändes toppen, lugnt och fint.
Sedan kom jag på söndag morgon och allt var kaos. C (som jag bett om att ha kvar inne på morgonen) stod själv i stallet och skrek upprört och oavbrutet efter araben (Som hon försökt döda ex. antal gånger bara han gått förbi i gången, = riktigt hatobjekt)men han var lika orolig, springig och skrikig utanför i hagen.
Hon skrek och var spänd under hela vår uteritt och lugnade sig egentligen inte förrän hon fick gå ut i sin lilla rasthage brevid araben.

Barndomsvännen var ute i går kväll och var illa till mods eftersom hon är så ovan att se hennes trygga gubbe så stressad. De hade tydligen stått och skrikit åt varandra även inne i stallet trots att de har boxarna mitt emot varandra.

I morse hade araben varit superstressad och skrikig igen vid utsläppet, och sprungit omkring som en dåre i hagen innan mitt sto kommit ut i hagen brevid.

Jag är lite paff för C har alltid varit stencool på nya platser och har aldrig sagt ett ljud av att stå själv i stall varken hemma eller borta.
Araben däremot har bara varit på ett par olika platser i hela sitt liv. Har liksom svårt att avgöra vem som stressar upp vem och varför.
Vi avvaktar och kör med hörselskydd ett tag nu, :angel: blir rejäl KBT för mig som mår dåligt av höga ljud, men finns det något jag kan tänka på eller göra för att underlätta för dem såhär mitt i en tydligen jävligt stressig flytt?

Låter som et relativt vanligt beteende från hästar som flyttas från en större anläggning med många hästar till ett litet stall. Är dom två de enda hästarna i stallet? Eller finns det flera? Evt. hästar på granngårdarna som dom skulle kunna se från hagen?

Oftast så lugnar det sig med tiden, men vissa hästar behöver helt enkelt sällskap hela tiden för att må bra/känna sig trygga. Min 02-a kan inte stå i stor hage om hennes kompis går iväg, då springer hon sönder antigen sig själv eller hagen...
Småsaker som kan hjälpa är att ge den hästen som blir lämnad mat precis innan man tar in/ut kompisen, testa om dom känner sig tryggast inne eller ute, med stalldörren öppen eller stängd. Låt inte den hästen man håller på med gnägga/svara kompisen, den ska ha fokus på människan som rider eller hanterar den. De brukar lugna sig snabbare då.
 
@spinxx C blir också knasig när det inte är många hästar runt honom. När det är mkt hästar (och lugn atmosfär) är han som lugnast. Som att han fattar att han inte kan kontrollera allt, men den lugna stämningen gör så att han känner sig trygg.

Kommer det flytta in fler hästar snart?
 
På lördag är det dags. Då är det examensdags för 6 st av dressyrdomaraspiranterna, däribland mig. @Jfrelin ställde upp och red för att jag ska bli säkrare på momenten, väldigt kul att se. Tyckte Divan såg fräsch ut. Igår hade jag ytterligare en tjej som red, och får jag se så här fina ritter som jag sett den här helgen när jag dömer upp, så ska jag nog vara glad.

Det är min stora oro, att det kommer vara ganska många, ganska bra och att jag kommer bli för glad av att det är jämnt och fint, och då landa lite väl högt i bedömningen.

På onsdag ska jag och Casp till veterinären som sagt, men vi ska rida på som vanligt till dess så i kväll rider jag för Karin igen. Tänker att jag ska öva på att sitta bättre i galoppen. I lördags var C seg och sur, igår var han nästan som vanligt. Jag blir inte klok på det här. :(

Lycka till med både uppdömning och veterinärbesök! Och ha så kul på träningen ikväll, hälsa henne :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 476
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 474
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp