07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 @sorbifolia @Amanda_F
C har inte påverkats av ändringar i rutin tidigare. I vårt tidigare stall var det 10 hästar, om jag ville att personalen skulle släppa ut alla förutom C så stod hon kvar och sov i boxen när jag kom. Det gäller t.ex. vid tävling, hovslagare eller om jag helt enkelt skall rida på morgonen.
Att vara den enda som släpps ut i hagen på morgon har heller inte varit några problem. Att bli lämnad sist ute vid intag och fodring har varit jobbigt däremot.
När hon kom från Holland för tre år sedan stod hon på box de första två dygnen. Hon stod snällt och sov, men då kände hon ingen = alla hästar var nya.

Jag har alltså aldrig upplevt henne sån här.

Det är 13 hästar i nya stallet, alltså har alla flyttat in. Alla hästar går i rasthagar bredvid varandra. Boxarna har gigantiska fönster ut mot hagarna.

Vi flyttade henne först i fredags eftersom hon hatar valacken så mycket att vi inte ville köra dem samtidigt i lastbilen.
Hon klev in, ensam i stallet och tuggade på lite hö, vilade ett bakben.
Två timmar senare kom vi med araben, då gnäggade hon en gång när vi kom in. Men bägge hästarna var lugna hela kvällen och natten, samma sak morgonen och dagen därpå. Det måste blivit något känslomässigt jobbigt när hon i söndags blev kvar inne, men jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle bli så traumatiskt.
 
@spinxx Det är säkert så att araben påverkar henne. Den är upprörd pga flytten och har skapat ett band med din häst, du får bara lugnt acceptera det tills allt lugnat ned sig och försöka göra det så bra som möjligt för bägge hästarna under tiden.
 
@Novali01 @sorbifolia @Amanda_F
C har inte påverkats av ändringar i rutin tidigare. I vårt tidigare stall var det 10 hästar, om jag ville att personalen skulle släppa ut alla förutom C så stod hon kvar och sov i boxen när jag kom. Det gäller t.ex. vid tävling, hovslagare eller om jag helt enkelt skall rida på morgonen.
Att vara den enda som släpps ut i hagen på morgon har heller inte varit några problem. Att bli lämnad sist ute vid intag och fodring har varit jobbigt däremot.
När hon kom från Holland för tre år sedan stod hon på box de första två dygnen. Hon stod snällt och sov, men då kände hon ingen = alla hästar var nya.

Jag har alltså aldrig upplevt henne sån här.

Det är 13 hästar i nya stallet, alltså har alla flyttat in. Alla hästar går i rasthagar bredvid varandra. Boxarna har gigantiska fönster ut mot hagarna.

Vi flyttade henne först i fredags eftersom hon hatar valacken så mycket att vi inte ville köra dem samtidigt i lastbilen.
Hon klev in, ensam i stallet och tuggade på lite hö, vilade ett bakben.
Två timmar senare kom vi med araben, då gnäggade hon en gång när vi kom in. Men bägge hästarna var lugna hela kvällen och natten, samma sak morgonen och dagen därpå. Det måste blivit något känslomässigt jobbigt när hon i söndags blev kvar inne, men jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle bli så traumatiskt.

Mina brukar bli så om vi flyttar hela flocken till ett nytt ställe samtidigt, då vill dom ha koll på varandra i början. Men det går över efter bara några dar.

Testa att flytta dom längre undan varandra i hagen så att de ser varandra men ändå inte är "tillsammans", om det går?
 
Mina brukar bli så om vi flyttar hela flocken till ett nytt ställe samtidigt, då vill dom ha koll på varandra i början. Men det går över efter bara några dar.

Testa att flytta dom längre undan varandra i hagen så att de ser varandra men ändå inte är "tillsammans", om det går?
Bra tips! Skall se om det finns någon ledig hage längre bort.
 
@spinxx jag har en cool kille som typ tycker det är SÅ spännande och roligt att flytta :p
Aldrig några problem . Dock så med alla mina hästar genom åren brukar jag ändå vilja vara noga första dagarna att låta dem lära känna de nya rutinerna så ostört som möjligt. Dvs ut och insläpp, hagvistelse osv. Jag brukar då i den mån det går, förlägga ridningen till efter insläpp för att hästarna snabbt ska komma in i rutinerna .

När vi stått i mindre stall - 7-8 hästar, har vi även varit måna om att när det kommit nya inackorderingar vars hästar skulle ut i nya hagar med nån ny kompis osv, inte hålla på och plocka in och ut övriga hästar så långt det varit möjligt första dagarna för att inte skapa oro hos de/den nya. Jag tycker det förfaringssättet har funkat jättebra, hästarna har landat väldigt smidigt och okomplicerat på det sättet. Det ligger ju dessutom i alla i stallets intresse då alla ju tjänar på det :)
 
Alltså. Hon är magisk den där tränaren. Får så roliga läxor av henne. Till nästa gång (när den nu blir) ska jag titta på film på hur hästarna rör sig i ökning och minskning. Och sen ska jag formulera hur jag tror att jag ska rida det för att få till bästa möjliga ökning. Utan att trycka bort ryggen och genomsläppligheten, som jag gör nu. Han kändes fin idag. Piggare än på länge, men både tränaren och jag ser ju skillnaden mellan varven. Svårt att säga vad som är vad. På onsdag får jag förhoppningsvis veta mer.
 
@spinxx jag har en cool kille som typ tycker det är SÅ spännande och roligt att flytta :p
Aldrig några problem . Dock så med alla mina hästar genom åren brukar jag ändå vilja vara noga första dagarna att låta dem lära känna de nya rutinerna så ostört som möjligt. Dvs ut och insläpp, hagvistelse osv. Jag brukar då i den mån det går, förlägga ridningen till efter insläpp för att hästarna snabbt ska komma in i rutinerna .

När vi stått i mindre stall - 7-8 hästar, har vi även varit måna om att när det kommit nya inackorderingar vars hästar skulle ut i nya hagar med nån ny kompis osv, inte hålla på och plocka in och ut övriga hästar så långt det varit möjligt första dagarna för att inte skapa oro hos de/den nya. Jag tycker det förfaringssättet har funkat jättebra, hästarna har landat väldigt smidigt och okomplicerat på det sättet. Det ligger ju dessutom i alla i stallets intresse då alla ju tjänar på det :)

Låter klokt. Jag håller helt med.
Just ridningen hade jag inte kunnat senarelägga i detta fall men hon hade med facit i hand mått bättre av att gå ut med resten på morgonen om så bara för 20 min.
Var ute i morse, de kändes lugnare. Vi red ut tillsammans men min blev kvar i stallet själv ett tag efter uteritten, helt lugna denna gång, inget skrik. Vi släppte min i en annan hage så nu ser de varandra men går inte bredvid varandra, enligt @sorbifolia 's råd. :) Jag känner mig lite lugnare nu. Lesson learned. :banghead:
 
Tror jag måste ha missat - vad har ni haft for problem med galoppen? Och hur löste det sig?

Skrullan krånglar nåt inni h.... i fattningarna för tiden, särskilt åt höger. :( Misstänker problem i rygg eller bakknän, försöker få tid hos veterinär denna eller nästa vecka.

Burb har ändå sen jag fick henne haft svårt just för högergaloppen. Hon har en gammal muskelskada på höger bak som jag tror är bidragande till att det tar emot i kroppen. Hon har blivit bättre och bättre hela tiden så har som accepterat att det är något hon har lite svårt för. Men så i oktober på träning så pressade vi lite för mycket, troligen hade hon både lite träningsvärk plus att den gamla skadan kanske tog emot och så i kombination med att hon blir otroligt lätt spänd mentalt så blev det komplett kaos. Har tagit tills nu att få henne att fatta höger galopp utan att spänna sig och vara tydligt obekväm. Hon fick en omgång metacam och det gjorde ingensomhelst skillnad, så jag är rätt säker på att det handlar om hennes mentala spänning. På töm och i skogen har hon gått som en klocka hela tiden.

Annars tänker jag precis som du när det blir problem i galoppfattningarna. Det brukar vara ett tydligt tecken på att något är fel. Indra, ridponnyn jag hade började bocka in i fattningarna och det var vid vetcheck då vi hittade en gammal skada fram på henne. Så är väl värt att checka upp henne :).
 
@sorbifolia @Fiorano Just strul i fattningar tycker jag är väldigt vanligt när det är något fel på hästen. Så om inget speciellt har hänt som med Burb där man verkligen vet vad som framkallar det så bör man åka in och kolla dem.
När Divan ofta hade låsningar i ryggen för om åren så var det alltid i galoppfattningarna man märkte det först. Speciellt från trav.
 
@sorbifolia @Fiorano Just strul i fattningar tycker jag är väldigt vanligt när det är något fel på hästen. Så om inget speciellt har hänt som med Burb där man verkligen vet vad som framkallar det så bör man åka in och kolla dem.
När Divan ofta hade låsningar i ryggen för om åren så var det alltid i galoppfattningarna man märkte det först. Speciellt från trav.

Ja, det känns definitivt som att något är fel. Kiro var här igår och hittade en låsning i höger höft samt i nacke/käke, men har även beställd vetkoll.

02-an stod dessutom med et jättesvullet ben häromdan. Är så trött/less på alla problem och hästar som inte funkar just nu....
 
Det är tydligen inte 100 säkert att det blir operation. Vi ska in på måndag och göra ett sånt där arbetstest för att se dels hur påverkad han är, och dels om det är några andra fel som vi missade förra gången då vi inte ens behövde göra ett arbetstest för att se att han var riktigt dålig. Går det inte får vi väl se vad som händer. Men just nu känner jag mig ganska positiv, det enda problemet är om det har blivit för mkt ärrvävnad så att det är det som orsakar det obehag som både jag och medryttaren känner. Han är böjd och genomgången UA i övrigt idag, och tänderna kollade så det är något i nacken/svaljet, det är jag nästan 100 på. Försöker lägga in en bild från idag.. Det är alltså vänstra sidan som är den förlamade..
24312478_10160164829930497_2011481757064155108_n.jpg

photo.php
 
:crazy:
Det är tydligen inte 100 säkert att det blir operation. Vi ska in på måndag och göra ett sånt där arbetstest för att se dels hur påverkad han är, och dels om det är några andra fel som vi missade förra gången då vi inte ens behövde göra ett arbetstest för att se att han var riktigt dålig. Går det inte får vi väl se vad som händer. Men just nu känner jag mig ganska positiv, det enda problemet är om det har blivit för mkt ärrvävnad så att det är det som orsakar det obehag som både jag och medryttaren känner. Han är böjd och genomgången UA i övrigt idag, och tänderna kollade så det är något i nacken/svaljet, det är jag nästan 100 på. Försöker lägga in en bild från idag.. Det är alltså vänstra sidan som är den förlamade..
24312478_10160164829930497_2011481757064155108_n.jpg

photo.php
Men gud va trist, lider verkligen med er.

Harry är sjukt pigg just nu. Antar att de beror på bristen av möjlighet att röra sig fritt i hage(knöligt), kortare tid ute och nyklippt plus kallare väder. I måndags kom jag laddad efter 3 dagar på Friends. Sitter upp och han kör bockserie de lux. Sitter av och tar honom på lina och håller på att tappa honom. Sitter upp och han ställer sig på bakbenen.:crazy: Höll på att bryta ihop och självförtroendet var nere på minus. Helt själv i ridhuset såklart. Hoppade av igen och satte på en graman och red sen ett ordentligt pass. I går körde jag mkt träning från marken innan jag tömkörde. I dag var han på väg att fula sig när jag satt upp men jag var snabb och lyckades få fram honom. Kändes riktigt fin. Sen kommer de en människa till ridhuset (vi är flera från olika stall som rider i detta ridhus) Hon ska träna på att öppna sargdörren till häst. Gick sådär, den står och piaffar och försvinner ut ett par gånger från ridhuset. Väl inne väjer hon att öppna och släppa dörren ett par gånger så de smäller högt. Harry höll på att dö och bajsade för första gången någonsin när jag satt till häst. Sån jäkla orespekt så det är sjukt. :mad: Hon såg hur min häst höll på att krypa ur skinnet. Men vissa bryr sig inte. Jag valde att gå ut. Vet aldrig vad som händer när hon rider. Helt plötsligt lägger hon hästen på spåret eller står på dess rumpa, :rage:
 
:crazy:
Hon ska träna på att öppna sargdörren till häst. Gick sådär, den står och piaffar och försvinner ut ett par gånger från ridhuset. Väl inne väjer hon att öppna och släppa dörren ett par gånger så de smäller högt. Harry höll på att dö och bajsade för första gången någonsin när jag satt till häst. Sån jäkla orespekt så det är sjukt. :mad: Hon såg hur min häst höll på att krypa ur skinnet. Men vissa bryr sig inte. Jag valde att gå ut. Vet aldrig vad som händer när hon rider. Helt plötsligt lägger hon hästen på spåret eller står på dess rumpa, :rage:

Det där fungerar så bra hos oss när alla dessa "människor" faktiskt föranmäler sig i ridhusets FB-grupp. Typ "kommer med galen unghäst som stått på boxvila vid 14.00". Eller "Vi kommer med två ponnysar vid 18.00 imorgon och behöver träna på lång vattenmatta" Så får man liksom antingen bita ihop eller rida någon annan tid :D
 
:crazy:
Men gud va trist, lider verkligen med er.

Harry är sjukt pigg just nu. Antar att de beror på bristen av möjlighet att röra sig fritt i hage(knöligt), kortare tid ute och nyklippt plus kallare väder. I måndags kom jag laddad efter 3 dagar på Friends. Sitter upp och han kör bockserie de lux. Sitter av och tar honom på lina och håller på att tappa honom. Sitter upp och han ställer sig på bakbenen.:crazy: Höll på att bryta ihop och självförtroendet var nere på minus. Helt själv i ridhuset såklart. Hoppade av igen och satte på en graman och red sen ett ordentligt pass. I går körde jag mkt träning från marken innan jag tömkörde. I dag var han på väg att fula sig när jag satt upp men jag var snabb och lyckades få fram honom. Kändes riktigt fin. Sen kommer de en människa till ridhuset (vi är flera från olika stall som rider i detta ridhus) Hon ska träna på att öppna sargdörren till häst. Gick sådär, den står och piaffar och försvinner ut ett par gånger från ridhuset. Väl inne väjer hon att öppna och släppa dörren ett par gånger så de smäller högt. Harry höll på att dö och bajsade för första gången någonsin när jag satt till häst. Sån jäkla orespekt så det är sjukt. :mad: Hon såg hur min häst höll på att krypa ur skinnet. Men vissa bryr sig inte. Jag valde att gå ut. Vet aldrig vad som händer när hon rider. Helt plötsligt lägger hon hästen på spåret eller står på dess rumpa, :rage:
Vilket pucko! Låter väldigt hänsynslöst. Man frågar väl om det är ok att hålla på med sånt om någon annan är där inne. Eller man frågar inte ens något så dumt eftersom man fattar att man inte gör så. Förstår att du gick ut.
 
Det där fungerar så bra hos oss när alla dessa "människor" faktiskt föranmäler sig i ridhusets FB-grupp. Typ "kommer med galen unghäst som stått på boxvila vid 14.00". Eller "Vi kommer med två ponnysar vid 18.00 imorgon och behöver träna på lång vattenmatta" Så får man liksom antingen bita ihop eller rida någon annan tid :D

Sitta och måsta kolla stallets FB grupp då alltså med kort varsel dvs hela tiden dagligen dags ?

Näe fy :(
Vi har regler ang tider externa ryttare får rida. Utöver det regler ang longering/tömkörning . Samt noll lössläppande av hästar i ridhuset .

I de fall ridhuset blivit bokat av ngn extern - varesig liten clinic, kurs eller vad som så står det varslat på tavlan i stallet som minimum en vecka innan .
Aldrig några problem att då planera nåt annat :)
Fasta träningar i ridhuset två dagar i veckan på kvällstid för tränare finns. Det vet alla om och aldrig några problem . De som har möjlighet väljer att göra annat, måste de rida har den som tränar företräde - som den som tränar märker man typ inte av några andra ekipage pga hänsynen och kollen de har . Omvänt detsamma - de kvällarna när jag måste rida samtidigt som ngn annan tränar är man lyhörd för träningen och ser till att aldrig hamna ivägen :)

Endast vintermånaderna för min del detta öht är en variabel . Vi har två utebanor och ridhuset samt folk rider ut så övriga tiden på året aldrig trängsel eller behov att ens kolla osv. SÅ skönt .

Men fy alltså att sitta och måsta kolla FB grupp för vad som må dyka upp ?
 
Senast ändrad:
Jag hade gärna kollat en FB grupp, känns inte jobbigt alls. I detta ridhus finns en kalender på väggen, mkt jobbigare att kolla när man bor 30 minuter bort. Men där står typ bara återkommande hoppträningar. Tyvärr rider ridhusets ägare knappt, så hon bryr sig väl inte. De finns inga ridhusregler uppsatta vilket gjort att många gör precis som de vill. Jag rider alltid fm så är själv 90% av fallen som tur är.
 
Var på vetkoll med Skrullan i går. Jag red först, och vetten höll med om att hon såg ut att ha ont någonstans. Så han började med att känna på ryggen och hittade några rejält ömma punkter framme bredvid manken. Konstigt att kiro missade det i måndags... men kan ha varit pga att hon fokuserade på spänningarna i bakkärran.
Longerade även och gjorde böjprov, men hittade inget i benen som tur var. Så det blev behandling av muskulaturen där hon ömmade och ingen sadel på på 5-6 dar. Skönt att det inte var värre! :bow:

Nästa vecka har vi inbokat tid för tandkoll och vaccin, så det blir nog att hon får vila mer eller mindre i 2 veckor nu. Blir spännande att köra igång efteråt och se om hon känns bra/bättre... :nailbiting: Kommer inte ihåg om jag skrivit det tidigare, men jag har bestämt mig för att om hon inte fungerar bra och är i tävlingsskcik i april, så betäcker jag till nästa år.

MEN - veterinären anmärkte på en grej till: han trodde att hon kunde vara struppipare! Vilket jag även funderat på själv efter att ha läst @Amanda_F's inlägg om C.... Fast jag har aldrig hört något ljud när hon andas. Men igår var hon rejält anfådd efter longeringen och då tyckte vetten att det lät lite. Så det blir eventuelt endoskopi någon gång i mellandagarna eller januari. Fortsättning följer....
 
Sitta och måsta kolla stallets FB grupp då alltså med kort varsel dvs hela tiden dagligen dags ?

Näe fy :(
Vi har regler ang tider externa ryttare får rida. Utöver det regler ang longering/tömkörning . Samt noll lössläppande av hästar i ridhuset .

I de fall ridhuset blivit bokat av ngn extern - varesig liten clinic, kurs eller vad som så står det varslat på tavlan i stallet som minimum en vecka innan .
Aldrig några problem att då planera nåt annat :)
Fasta träningar i ridhuset två dagar i veckan på kvällstid för tränare finns. Det vet alla om och aldrig några problem . De som har möjlighet väljer att göra annat, måste de rida har den som tränar företräde - som den som tränar märker man typ inte av några andra ekipage pga hänsynen och kollen de har . Omvänt detsamma - de kvällarna när jag måste rida samtidigt som ngn annan tränar är man lyhörd för träningen och ser till att aldrig hamna ivägen :)

Endast vintermånaderna för min del detta öht är en variabel . Vi har två utebanor och ridhuset samt folk rider ut så övriga tiden på året aldrig trängsel eller behov att ens kolla osv. SÅ skönt .

Men fy alltså att sitta och måsta kolla FB grupp för vad som må dyka upp ?

Jag tycker det är superskönt!
Vi har bara träningar en gång i veckan då ridhuset är stängt för andra ryttare.
Kurser eller clinics hålls ett par gånger om året, då påminns det alltid om detta i FB-gruppen.
Under dressyrträningar och andra privatlektioner hålls ridhuset alltid öppet för andra ryttare. - VILL man ha koll på vad som försiggår i ridhuset får man kolla FB-gruppen först. Annars är det bara att dyka upp, men då får man ta att det kanske är en hispig ungponny där inne, att någon ridet lektion eller att någon longerar i nedre delen. (Dock får man inte longera/tömköra om det är fler än 3 hästar i ridhuset, eller om träning pågår)

FB Gruppen har ca 130 medlemmar från över 20 olika stall och tidslinjen ser ut typ såhär:
-"Glöm inte att vi harvar Tisdag 21.00, går bra att rida före och efter".
-"Hej! Vi kommer 17.30 med två hästar och tänkte plocka fram några hinder, fritt fram att rida samtidigt eller haka på oss :-)"
-"Vi tänkte löshoppa ett par unghästar 06.30 på lördag, någon annan som vill vara med?"
-"Dressyrlektioner mellan 17.30-20.00 ikväll. Går bra att rida samtidigt".

Vi är inne på andra året med gruppen och det fungerar hur bra som helst. :love:Ridhusägaren svarar på inläggen om det behövs, tex : "Löshoppning funkar ej på lördag tyvärr, då vi tänkte sätta upp ny armatur över läktaren, söndag skulle fungera bättre".

Vi är dock 0% rena dressyrryttare i den gruppen. Det är hoppning eller FT som gäller. ;) - Jag vill tro att det avgör funktionaliteten i det hela.
När jag har haft behov av att t.ex. rida igenom ett program har jag skrivit det och anpassat mig till en lugnare tid. Typ "Tänkte rida igenom helgens dressyrprogram ett par gånger vid 21.00 ikväll. Går självklart bra att rida samtidigt, men ju lugnare vi får det desto bättre"
 
@sorbifolia Det finns många olika tecken för utom ljudet. T.ex. drar vissa hästar efter hindret när de hoppar, andra får panikångest och blir onaturligt rädda för småsaker (som C). Det vanliga är att de dör i energin och blir väldigt trötta efter bara ett kort ridpass. Det var så jag märkte i höstas att C var sämre igen. Läkning av skador som går långsamt är en annan sak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 472
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 474
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp