Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ny operationstid bokad. Nästa torsdag, så inlämning ons och hemgång fredag om allt går enligt plan. Just nu chansar vi på att det är andningen och bristen på syre som har gett sekundära besvär som spänningar. Men den som lever får se...
 
Barb fick gå på töm idag så jag kunde kolla läget med orenheten bak. Har som mest bara ridit ut senaste tiden eftersom det verkligen gäller att passa på när snön ligger och underlaget är kalasfint. Till min glädje är hon nära nog helt ren nu, en ska vara riktigt petig sås syns det fortfarande lite i övergångarna att hon tar i resp bär mer på vänster. Men det går åt rätt håll :).

Efter gårdagens tur när hon även fick skritta lite i knädjup pudersnö.
25442797_10213134065458160_2064084230534611545_n.jpg


25353843_10213134066218179_797062021024950685_n.jpg
 
@Fiorano Härligt! Mys med snö också. Vi har is typ.


Jag har tränat idag. Gick inte bra. Känns alltid så himla kul när man tycker man blir SÄMRE på att rida hahaha Men det är bara att nöta vidare.
 
@Fiorano Härligt! Mys med snö också. Vi har is typ.


Jag har tränat idag. Gick inte bra. Känns alltid så himla kul när man tycker man blir SÄMRE på att rida hahaha Men det är bara att nöta vidare.
Det är inte så att du höjer ribban för dig själv bara?

Jag har haft teorilektion med nya tränaren idag. Vi hann prata om allt möjligt. Det ena var att jag MÅSTE vara snällare mot mig själv. Nummer två var att jag ska fokusera på (Caspians) magmuskler under konvalescenstiden. Magmuskler först och sen takt och lösgjordhet. För problemet är att jag trycker bort ryggen (sitter för aktivt) och då släpper han magen. Har två hemmapass kvar innan operationen på torsdag, och då blir det att öva på att göra ökningar och minskningar i lättare sits och sen sitta ner och leta efter samma känsla i kroppen. För jag ska göra förhållningarna genom nedtrampande men lagom aktiverande skänklar. Får se hur det går. Ett annat tips jag fick var att om jag tycker att jag drar upp skänklarna (i skolor eller så) ska jag ställa mig upp i lätt sits. För då kommer hälarna ned av sig själv.

Hon ville inte heller att jag ska gå upp en klass för än vi är stadiga mot 70 %. Så det får väl bli vårens mål. Åtminstone att snitta över 65 %. Det ska inte vara omöjligt som det känns för tillfället (tycker jag i alla fall). Jag längtar till vi får träna igen, då ska jag se till att någon filmar.
 
@Jfrelin hon är ju jätteflott som alltid :)
Men traven tar hon ju öht inte din skänkel utan går och trycker emot hela tiden så det är ju där du får problem och när du väl kommer åt henne får du protest .
Jättefin galoppdel :)

(Hör tyvärr inte tränarens direktiv/er dialog )
 
@mackan exakt! Det som är absolut svårast nu är att hon inte är kvick för skänkeln och då händer 2 grejer.
1. Jag blir sur och kickar till henne ordentligt. Varpå hon störtar i väg i mellantrav och bara skottar på och blir ett tåg.
2. Jag blir tryckande och då händer ju absolut ingenting.

Hon vill ju inte vinkla bäckenet och bära mer för det är ju jobbigt så då tar hon varenda skänkelhjälp som framåt och blir stark och då blir jag dragande för att få stopp och då har hon vunnit. Detta är ju också exakt anledningen varför bytena inte funkar.
Så får jag till det jättebra ett varv här och ett varv där. Sen är det ruta 1 igen.
I söndags fick jag faktiskt till det en längre period och då var det magiskt. Fick kadens och samling men sen blir det tåg, drag, tåg ,drag....
Sa ju att det känns som vi går bakåt :p

Men galoppen är ju jättemycket bättre. Tack för att du ser det. Ibland är det ju bara en känsla och jag har verkligen jobbat stenhårt med den senaste 1,5 månaden och känner att vi hittar en bättre och bättre galopp för varje träning.
 
@Jfrelin fast hon är som sagt verkligen jättefin och du rider väldigt väl . Det du har att dras med är finslipning och det viktiga i kråksången är ju att du analyserar och förstår vad det är vilket du ju gör :)

Men det var ju skönt att höra utifrån min reflektion att den inte kändes totalt bakvänd ;)

Hon är som sagt jätteflott och fin !
Som jag reflekterat över många gånger känner jag igen typen av häst i min egen nuvarande sen många år . Det är alltid knepigt med hästar åt det ”hetare” hållet både ang både skalle och hur de är att rida. I min erf med het häst i ridning med lite skalle, blir det lätt att man som ryttare omedvetet backar av med hjälper och blir försiktig när de hettar till . I själva verket är det ju så att den heta hästen måste lära sig att acceptera hjälperna och att dessa läggs på ”ändå” .

Som sagt : ni är superflotta :)
 
@Amanda_F Såklart är det så men nu känns allt sådär svårt igen. Men det ger säkert med sig.


Här är två filmer från träningen med P, tyvärr hör man inte riktigt vad P säger.
Vi tränar detaljer på rakriktning, typ att hon skjuter sin mage till vänster.
Hon ser väldigt mycket bättre ut än vad jag sett tidigare! Jättefin! :love:
 
Nu är 2017 snart slut och är väl dags att summera året :). Blev 2017 som planerat? Vad är målen för 2018? Känns lite som om vi är många som haft ett rätt crappy år? Mitt och Barbs år började ju himla bra, sen blev det dåligt, för att bli jättedåligt, för att försöka betäcka och det blev typ sämre även om det i efterhand var bra att hon inte ville brunsta haha, och nu avslutar vi med förhoppningen att 2018 blir ett kanonår :D! Har som mål att tävla MsvC mest och kanske starta nån MsvB2 om vi har lite vettig ordning på bytena. De kändes ju verkligen på gång innan hon blev ofräsch. Men känner att jag lite släppt kraven på oss och det är rätt skönt :).

2017 var iaf året jag lärde mig rida skolor på tävling :D!
18425479_10211271723060764_2310672394520733614_n.jpg
 
@Marvin äntligen nya bilder!!! Så söt.

Ja, mer söt än elegant iaf! :D
Hon är som en liten pansarvagn med kompakt och lite kantig kropp, kort hals och en arabsvans som står rakt upp! :o
Hon har rört sig riktigt tråkigt länge nu, men stallägaren/tränaren skickade den här filmen häromdagen. Stona och fölen fick gå i paddocken lite för att få slippa från leran och lerknögglet ett tag. Här rör hon sig lite bättre igen.


Leker med sin kompis, hon är lätt i rumpan iaf... :angel:
 
@Marvin Blir ju kul att rida in den där...:eek::D:D

@Jfrelin Du är superambitiös och har en häst som också är ambitiös, dock inte åt samma håll som du alla ggr...:o. Hon aktiverar ju inte höger bak, eller rättare sagt du aktiverar det bakbenet sämre, är väl hennes svaga sida antar jag, och då skjuter hon lätt magen åt vänster. Den dag du kommer åt det bakbenet så kommer hon ju att vinkla om och då blir traven plättlätt...Kör Kyras Ruter Ess och låt henne ta små små korta steg och gör vändningar snabbt med kort aktiv skritt för att sen göra samma i trav o låt henne aldrig lata sig så i övergång trav-skritt som hon gör nu? Aktivera åtahelvete eller skit i övergången o rid vidare! :devil: Gör 1000 låtsas övergångar där du rider för Kung o Fosterland så hon slutar lata sig!:)
 
@Novali01 Höger är bådas dåliga :p
Jag är lite skev själv där men jobbar på det. Gjorde typ ruter ess för P, hon tränar ju för Kyra själv. Alla mina tränare tjatar om höger bak så vi är on it! Därav att vi också börjat med halva steg. Ska bli kul att se vad vinterträningen ger.
 
@Fiorano jag kanske borde vänta någon vecka med att sammanfatta året men jag skulle vilja säga: stadigt bättre trots förutsättningarna.

Året började lite trevande efter förra stora operationen men ändå med en känsla av utveckling. Caspian blev piggare och piggare och det har lett till nya utmaningar. Vårt nya problem är att han blir het och spänd och är svår att nå i det läget.

Under sommaren kom vi ju fram till att WOW-sadeln inte var något för oss så då provade jag 15 sadlar typ och slutade med Albion Fabrento, vilket har lett till att jag kommer närmare hästen och i en position som är i bättre balans än tidigare och där jag också KAN ta instruktioner utan att rubba allt annat. Äntligen kunde jag börja rida.

Tävlingsmässigt lyckades vi ju kravla oss över 60 % i MsvB, vilket kändes fantastiskt, och vi har fått våra första höga procent, och första segern. Första placeringarna på två år, så det får väl ses som ett lyckat år ändå. Om vi ska tacka silence-luvan för det låter jag vara osagt...

Ridmässigt har vi också tagit steg framåt tycker jag, speciellt nu på slutet med nya tränaren. Vi har kunnat rida nästan hela året, och inte behövt ställa av mer än några dagar i taget pga blistringarna.

Och nuläget då? Han var superfin igår, men riktigt spänd och flyktinstinkten låg nära till hands hela tiden. När han inte var spänd var han absolut på sitt bästa jag. Det är så han är nu när han inte får luft, spänner sig och instinkterna går före hjärnverksamheten. Men de tipsen vi fick från KÖ i telefon fungerar verkligen. Stod upp i lätt sits och red bäbisskolor i rund form. Styrketräning som intervall med skrittpauser emellan. Han var själv nöjd med sig själv.

I kväll lämnar jag honom på Ultuna och i morgon är det operation. Sen förhoppningsvis hem på fredag igen om inget konstigt tillstöter.
 
Nu är 2017 snart slut och är väl dags att summera året :). Blev 2017 som planerat? Vad är målen för 2018?

2017 blev ett riktigt experimentår för mig och Ariel. Fick lite aha-upplevelse i början av året då Ariel var superfin fast jag knappt ridit någonting. Hon var ju som bäst som femåring när vi red tre pass/vecka, så med det i bakhuvudet provade vi sporadisk ridning.

Flyttade 40 mil söderut till helt andra träningsmöjligheter än i norr. Tack vare detta kom jag till insikt om hur jag egentligen vill ha häst och vad jag vill få ut av det. Mål och tävlingar får mig bara att må dåligt, så 2017 blev ett år där jag hittade tillbaka till glädjen att ha häst, utan att för den delen prestera.

En tävling blev det faktiskt, distriktsmästerskap i bruksridning. Men det var inget för mig och Ariel, vi föredrar lite mer fart och fläkt. :angel:

Målet för 2018 är att jag ska fortsätta tycka det är roligt att rida och att Ariel ska bli dräktig och ha en bra dräktighet. :) Men eftersom mål inte är så bra för mig, så gör det ingenting om det inte blir så heller. Får vi vara friska bägge två är jag mer än nöjd.
 
God fortsättning alla!

Vi tar det lugnt nu. Han fick komma hem från Ultuna i fredags och sen dess är det fyra mediciner, boxvila och två korta promenader på blankisen som gäller. Kunde ju varit bättre underlag, har inte mkt att sätta emot när han vill gå ”jättefort”... men än så länge är han hyfsat lugn (ta i trä). Han har fått en minihage, stor som en box, med utsikt över de andra hagarna och en kompis som också har boxvila i hagen bredvid. Så länge han får vara med är han lugn. Tyvärr blir hans kompis upprörd om vi går på promenad så det blir mest kvällstid (eller efter hagtid) som vi gör det. Har avslutat medacam-kuren för hans mage sa ifrån så nu är det ”bara” hipptrim och gastro gard. Han väser fortfarande när han andas så han är nog svullen och troligen lite sårig i halsen, men förhoppningsvis läker det ihop snart.
 
@Amanda_F alltså pepp i massor... fy 17 vad du har att göra och dessutom julhelg osv . Men skönt att höra att allt verkar gått bra ändå själva ingreppet osv. Hoppas nu du slipper mera :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: tott
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 434
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp