Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Innan jul var jag och Rut på miljöträning! Dvs, min tränare och några elever skulle ha ett fälttävlansinslag på julshowen som kommunens klubbar ordnat. Jag skulle inte vara med på showen, men fick följa med på träningen dagen innan.

Föreställ er:
Jättestort ridhus (där hon varit en gång tidigare, på dressyrtävling då hon höll på att dö pga dressyrstaket och domare, red på 54%...) Läktare (i trä) längs hela långsidan, ca 2,5 m ovanför banan, där tränarens två barn springer fram och tillbaka i stövlar och gallskriker. Dressyrstaket längs ena långsidan, folk överallt, mikrofoner och högtalare. I ett hörn två fåtöljer och ett bord till tomten. Granris i högar. Folk springer fram och tillbaka och bygger terränghinder täckta med granris, spets, kulvert, ett hinder är två julbockar av granris... Påsar på marken med saker, kläder i högar. Man testar högtalarsystemet och kör musik på hög volym (typ Cotton Eye Joe). 2 uppstressade hästar galopperar omkring.

Jag tänkte att nu dör nog min häst av skräck! Vad gör Rut?
Hon blir PIGG!! Och väääldigt kort, men inte rädd för nånting? Hon bjöd på passage när jag ville skritta fram, men sen var hon jättefin. Tittade till på krysset när vi hoppade fram, men sen hoppade hon glatt allt utan spänning, inklusive en sned tvåkombination med hinderna i 45 graders vinkel. Hoppade glatt julbockar, galopperade längs staketet, rejsade till musiken och skyggade inte för saker på marken.

Sen dagen efter red vi ut i skogen, och då fick jag igen, för DÅ, när det bara var hon och jag och helt lugnt, då tittade hon på varenda sten, pinne och träd i hela skogen och for som ett popcorn. :D:p

Knäpphäst! :banghead:

I helgen åkte vi på pay and jump. Högsta klassen var 90 cm, vilket känns lågt numera, men tänkte att det skulle vara bra att komma ut lite. Miljöträning för Rut och banträning för mig. Min tränare följde med för en gångs skull. Sen visade det sig att jag var enda startande i 90, och en annan klubbkompis har häst på anläggningen vi var på och ville passa på att hoppa lite, så vi dealade lite med arrangörerna. När jag startat min 90, där vi var felfria trots fisgalopp (hon blev rätt spänd när vi kom in i ridhuset), så kom tränaren in och slängde upp bommarna på 110 istället och sen kom rutiga fröken igång!

Litet klipp därifrån:

Idag hoppträning för min gamla hopptränare som var väldigt imponerad och beordrade oss att åka och tävla hoppning i början av februari, och det ska vi nog göra. Vi har aldrig tävlat ren hoppning.
Denna helgen tänkte jag prova pay and jump igen, och provar nog att rida först 90 cm så att hon får titta utan att jag tycker att det känns högt, och sen 110 då hon redan har sett banan.
 
@Marvin Ser verkligen supertrevligt ut! Och högt!!

Jag har ridit årets första träning idag och Barbs första sen i april. Så himla roligt men hjälp vad en tappar precision i ridningen fort. Känns som om jag inte riktigt har nån kontroll varken över mig själv eller ponnyn. Det blir så lätt att sitta och funka på henne eftersom allt är enkelt att göra lite halvbra. Men när en ska börja kräva korrekt spårning, korrekt böjning/ställning och att det ska vara genomsläppligt genom allt blir det genast väldigt mycket svårare. Är oavsett så roligt att vara igång igen att jag bara blir mer pepp!
 
Ah, just det - jag kom inte på något bra att skriva om 2017, men jag lyckades faktiskt ta mig igenom hela året utan att ramla av Skrullan en enda gång! :rofl: :up:
Mitt nyårslöfte var att inte ramla av alls genom hela året, men 02-an sabbade det genom att slänga mig i backen två gånger inom 10 minuter i höstas. :meh: Men det var faktiskt de enda gångerna jag åkte av.

Känner mig inte särskilt pepp alls på ridning eller hästar såhär i starten på 2018 - den bra känslan jag hade med Skrullan på julafton blev mycket kortvarig, två dagar senare började hon bocka igen - minst lika illa som innan vi behandlade ryggen. :crazy: :cry:
Kiro kommer ikväll och kollar om hon hittar något, så får jag ringa vet imorgon för uppföljning. Men just nu känns det som att jag bara vill ge upp.... har haft veterinär, kiropraktor, tandläkare och sadelutprovare, och trodde allting skulle vara tipp topp nu, men näe... :(
 
@sorbifolia vad tråkigt :(
Har inte hängt med riktigt vad du ”gjort/inte gjort” men : är hästen röntgad i ryggen ? Tänkte om det kunde vara ngn pålagring på något tornutskott tex...? Har några vänner vars hästar fick oregelbundna bockatacker pga det . Bara en tanke - men misstänker att du redan kollat det !
 
@sorbifolia vad tråkigt :(
Har inte hängt med riktigt vad du ”gjort/inte gjort” men : är hästen röntgad i ryggen ? Tänkte om det kunde vara ngn pålagring på något tornutskott tex...? Har några vänner vars hästar fick oregelbundna bockatacker pga det . Bara en tanke - men misstänker att du redan kollat det !

Nej, vi har inte röntgat än men det står på «listan» över saker som förmodligen ska kollas upp.
 
Usch vad tråkigt @sorbifolia men eftersom du gjort så mycket andra saker så återstår nog bara röntgen/ultraljud av ryggen tyvärr. Bättre att göra det o veta vad det är som händer tänker jag?
 
Usch vad tråkigt @sorbifolia men eftersom du gjort så mycket andra saker så återstår nog bara röntgen/ultraljud av ryggen tyvärr. Bättre att göra det o veta vad det är som händer tänker jag?

Ja, fast utöver det så misstänkte ju vet även struppipning vid sist koll, som vi tänkte undersöka närmare om nu ryggen blev bra. :(
Både kiro och veterinären som såg på henne innan jul var rätt säkra på att ryggproblemen är muskulära, men man kan såklart aldrig veta utan att faktiskt röntga.
 
Jag vet inte om jag ens borde skriva det här för Casp har fått nya panikattacker. I förrgår och igår. Det går så kvickt att jag inte ens hinner reagera nu, vilket är skillnaden mot förra sommaren, då hann jag förstå att det skulle gå åt h-e. Igår trampade han av sig sin sko (jag skulle bara stanna och släcka i ridhuset som jag gjort massa gånger de senaste 2 åren) nu när det klickade i lampknappen, eller om det var ngt annat, flög han iväg i galopp. Det är verkligen inte vad han borde göra för läkningen. Om jag ska tänka positivt så stod han vid stalldörren när jag kom joggande efter honom och det var inga problem att skritta ute igen efter att jag lagt på ett bandage på hoven där han trampat av sig skon. Han har dock inget att fästa i nu nästan, så frågan är hur det ska gå till. I vilket fall. Det är skit.
 
@Amanda_F Vad menar du med panikattacker? Att han drar iväg när nåt oväntat händer kan jag inte tycka är panikattack utan vanligt flyktbeteende som vilken som helst av mina kunde gjort också. Och han är väl säkert mer laddad nu också eftersom han borde ha lite överenergi?
 
@Amanda_F Vad menar du med panikattacker? Att han drar iväg när nåt oväntat händer kan jag inte tycka är panikattack utan vanligt flyktbeteende som vilken som helst av mina kunde gjort också. Och han är väl säkert mer laddad nu också eftersom han borde ha lite överenergi?
Han slår över i ett extremt flyktbeteende som jag aldrig varit med om, och som veterinären kallade panikattacker för att han blir helt okontaktbar. Det händer på en millisekund och han flyr över det som står i vägen om den så är mig eller någon sak. Det finns liksom inget som kan stoppa honom. Han är ju pigg och har dagar då han är stissig. Som när man går dagtid då är han extra på då för att hans kompisar ropar på honom i från hagen, och det händer ganska ofta att han hoppar till när vi promenerar och något händer men det är inte i närheten av det här.

Igår var det dock bättre på lydnaden när vi promenerade även om han inte behövde gå till ridhuset där helgens incidenter hände. Well, well. Hans behandlande kirurg ska ringa mig i helgen. idag blir det ändå inga knop för han har ingen sko på ena bak och ska dessutom vaccineras nu under em.
 
Vi är anmälda till årets första tävlingar! :banana:

Så nu håller vi tummarna för att allt håller ihop, känns bra och håller sig friskt och helt...
Träningarna kommer igång om 3 veckor och jag längtar verkligen. Hoppas att vi kan vara med en hel termin igen, som vi kunde för något år sedan.

Jag har föresten en fix-idé.
Efter att ha spenderat v.1 i Tyskland hos mina väninnor som driver hoppstall så har de övertygat mig om att inleda utesäsongen där nere. Isåfall är vi där i 12 dagar i slutet av April och hinner därmed med både träningar och 3-4 starter.
Det innebär att jag får med mig ett helt team med tränare och groom till varje start - en tränare vars filosofi fungerar för oss och som dessutom hittat min häst åt mig :D. En superchans med andra ord. Jag har ju alltid fått klara mig själv på tävlingarna vilket flera har anmärkt som en stor negativ faktor i min utveckling.

Semester är klart, licenser och vaccinationer etc. är inga problem. MEN min budget håller inte för att hyra lastbil, så jag är helt inne på att köra släp ned från Sthlm... -Oh no - tänker säkert många av er nu. Men ju mer jag tänker på det desto mer görbart känns det. Visst - riktigt pissetråkigt - men absolut inte omöjligt.
Sträckan är på 130 mil, jag har räknat med två dagars körning åt bägge hållen med övernattning hos min kontakt i Veberöd.

Finns det några andra nackdelar förutom bekvämligheten som jag verkligen borde ta hänsyn till när jag planerar resan med trailer?
 
@spinxx Ja, du behöver ta reda på exakt vilka tillstånd du behöver för att transportera din häst så långt. Är en hel radda saker du måste tänka på.

Jag är mitt inne i det. Har flera bekanta som gjort resan och jag får hjälp av dem, den enda skillnaden är att de gjort resan med liten lastbil.
Eftersom jag transporterar en häst i privat syfte är det inte lika mycket som om hon transporteras av företag med ekonomisk vinning.
Färskt hälsointyg, en extra vaccination för att få starta, pass, chip, transport godkänd för 8h transport utrustad med brandsläckare och kniv, körjournal, etc.
Har mailat danska jordbruksverket eftersom det verkar vara delade meningar om kompetensbevis. :)

Någon här som har erfarenhet av färjan?
 
Jag är mitt inne i det. Har flera bekanta som gjort resan och jag får hjälp av dem, den enda skillnaden är att de gjort resan med liten lastbil.
Eftersom jag transporterar en häst i privat syfte är det inte lika mycket som om hon transporteras av företag med ekonomisk vinning.
Färskt hälsointyg, en extra vaccination för att få starta, pass, chip, transport godkänd för 8h transport utrustad med brandsläckare och kniv, körjournal, etc.
Har mailat danska jordbruksverket eftersom det verkar vara delade meningar om kompetensbevis. :)

Någon här som har erfarenhet av färjan?

Inte den färjan, men har åkt mycket färja med häst, längsta från Danmark till Norge (kring 3 timmar) och då brukar vi få med Domosedan i fall att något skulle ske så man behöver lugna ner hästen. Annars kan tussar i öronen vara bra för att dämpa ljud om hästen accepterar det. Vi kör även massor med hö och tillgång till vatten på färjan (samt medan man vänter innan ombordkörning).

Personligen brukar jag alltid ta hästarna ut ur släpet 1-2 ggr undervägs (dvs inom de 8 timmorna de transporteras) på långtransporter, min erfarenhet är att de blir mindre trötta och stela om de får röra på sig lite under dagen. Vissa vill inte kissa på släpet men kissar gärna om de får gå på mjukt underlag som gräs eller sand, andra kan behöva en box för att vilja kissa.

Låter som en fantastiskt kul möjlighet, heja dig! :up:
 
Jag är mitt inne i det. Har flera bekanta som gjort resan och jag får hjälp av dem, den enda skillnaden är att de gjort resan med liten lastbil.
Eftersom jag transporterar en häst i privat syfte är det inte lika mycket som om hon transporteras av företag med ekonomisk vinning.
Färskt hälsointyg, en extra vaccination för att få starta, pass, chip, transport godkänd för 8h transport utrustad med brandsläckare och kniv, körjournal, etc.
Har mailat danska jordbruksverket eftersom det verkar vara delade meningar om kompetensbevis. :)

Någon här som har erfarenhet av färjan?
Jag kan garantera dig att du behöver kompetensbevis i Danmark! Kommer bli väldigt dyrt annars, talar av egen erfarenhet och då som privatperson.
 
Jag kan garantera dig att du behöver kompetensbevis i Danmark! Kommer bli väldigt dyrt annars, talar av egen erfarenhet och då som privatperson.

Det var inte så farligt att fixa kompetensbevis såg jag nu, så det löser jag oavsett vad de svarar i Danmark. :up: Gick ju t.o.m. att göra kursen online :love: Älska digitaliseringen.
 
@spinxx det är inga problem att åka ner med transport. Jag har åkt till Europa med bil och släp till tävlingar. Det var dock lite enklare då för du behövde inga papper mer än pass och hälsointyg. Lite krångligare nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: tott
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 628
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp