Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Otroligt skönt att ha gångavstånd till både stall och Ica en sån här dag. Tog in hästarna efter lunch och dom stod och tryckte i sitt hörn och vägrade komma till mig. Så jag fick plumsa dit med snö upp till halva låren för att få tag på dom... De hade troligen inte rört sig en meter utanför sitt hörn för alla snö var helt orörd runt som. Frös så de skakade gjorde de också :(. Men vi har ström iaf och Netflix funkar :D.
 
@Jfrelin Otroligt skönt att ha gångavstånd till både stall och Ica en sån här dag. Tog in hästarna efter lunch och dom stod och tryckte i sitt hörn och vägrade komma till mig. Så jag fick plumsa dit med snö upp till halva låren för att få tag på dom... De hade troligen inte rört sig en meter utanför sitt hörn för alla snö var helt orörd runt som. Frös så de skakade gjorde de också :(. Men vi har ström iaf och Netflix funkar :D.
Funkar Netflix är de ju OK att vara hemma.
Min häst börjar bli ordentligt skavd i bakkant av sadeln(har uppenbarligen lämnat en för liten orakad fyrkant på ryggen) plus av tyglar. Någon som har något magiskt tips?:angel: Han är extremt skavkänslig. Har lagt en fårskinnspad under schabraket nu och får väl sätta ludd på tyglarna. Köpt b-vitamin och på med massa glansmedel.
 
@Charlotte1975 renskinn. Det enda som inte ”gnuggar” :)

Är supervanligt på lite ädlare hästar med sk ”vinterskav” just där denna tid på året och fram till sättningen av sommarpälsen. Min får skav där varje år vid denna tid trots att han inte är klippt där utan har en hög filtklippning . Samma men många övriga hästar .

Jag har ludd på tyglarna också .
Glansspray är ju också bra som du kör - ffa förebyggande bak vid sadelkanten .

Min har aldrig skav nånstans med exakt samma utrustning övriga året.
 
Senast ändrad:
@Charlotte1975 @mackan
Divan har också fått skav i år och hon har aldrig haft skav innan. Precis där uppe som Harry, efter tyglarna och såg i måndags att det är lite från sadelgjorden också så har inhandlat ludd idag till den. Resten får vara tills pälsen växer ut.
Hennes päls har varit hemsk i vinter.
 
Nu är de ju bara andra vintern jag har Harry men förra vintern blev han ej så här. Har denna vinter helklippt 3 gånger mot 1 gång förra vintern. Egentligen behövs han klippas igen men vill inte klippa så här sent och vill inte få mer skav så de till slut inte går att rida.
Kanske får bli ett renskinn.
 
@Charlotte1975 ja alltså renskinn funkar till 100 procent .

Som sagt så skav vintertid generellt varierar i grad i min erf.
Jag är försiktig att klippa efter denna tid på året igen då det är just nu och framåt skav börjar visa sig.

Haft något katastrofår tidigare där hästen fick så mycket skav av skänkeln ( i läget när den lades bak lite i fattningar/skolor etc att det var risk för att inte kunna rida mer sånt typ - då var den ändå klippt så att päls fanns kvar högre upp där skänkeln låg men fick ändå skav. Vaselinsmorda ridstövlar osv .
 
Nu är de ju bara andra vintern jag har Harry men förra vintern blev han ej så här. Har denna vinter helklippt 3 gånger mot 1 gång förra vintern. Egentligen behövs han klippas igen men vill inte klippa så här sent och vill inte få mer skav så de till slut inte går att rida.
Kanske får bli ett renskinn.

Enligt elev med skav-häst som testat aaaallt i form av renskinn och pälsglans och tillskott etc så är tydligen vattenbaserat glidmedel the shit. De köpte ACOs och smorde vid behov.
 
@Charlotte1975 Netflix är räddningen :D! Har iofs roat mig med att söka jobb också haha. Vad gäller skav har jag flera vintrar fått problem just bakom armbågen. Köpte precis ny gjord som är supersmal precis vid armbågen och jag har inte sett nån rodnad i huden på Burb när jag haft den vilket jag annars gjort.

Har precis varit i stallet och skottat. Det är så vansinnigt mycket snö att jag knappt vet om hästarna kan gå ut i hagen... Skottade vid grinden så det ska gå att ta sig in iaf och har skottat där de äter. Det är mellan 80 cm och dryga metern snödjup i hela hagen. Fick skotta bort snö vid staketet på sina ställen också för att översta tråden öht ska synas. Måste ta lite bilder imorgon så ni får se spektaklet :D.

De har även stängt vårt ridhus för att de är rädda att taket ska rasa. Jippie.
 
Det här är mitt magiska tips, talkspray:
IMG_2610.JPG


Har använt det på Rut de andra vintrarna när hon fått skav av schabrakens bakkant. I år har hon inte fått nåt skav där (än), men däremot skav efter skänkeln. Bara den vänstra. :confused: Och efter sadelgjorden.
Funkar bra om de inte är rädda för spray, men Rut tycker det är lite kallt på magen när man sprayar på det. :D
 
Casp går ju fortfarande i sjukhage i tre dagar till. Tycker väldigt synd om honom för det, men ÅB är på måndag så vi får stå ut. Den enda fördelen är ju att den hagen ät ordentligt uppgrusad så jag i alla fall slipper skölja benen på honom...
 
Ja alltså jag väljer snö alla dagar i veckan före leran vi hade innan snön kom. Men i år är det absurt hur mycket snö som kommit! Verkar vara ett riktigt snöhål i Sundsvall i år, hade körning upp till Umeå igår och de hade knappt en fjärdedel av mängden vi har.

De små stolparna som sticker upp är alltså min hage, och ni ser hur gärna hästarna rör sig haha.
27459554_10213529987635967_1612146672408033488_n.jpg


Skottat en stig in till matplatsen, och ja ni ser ju hur mycket staket som syns över snön :p.
27331800_10213529988235982_2182550249306447105_n.jpg


Perspektivet ger inte riktigt drivorna på sidan rättvisa, men det är lite mysigt att rida mellan kanterna :D
27459447_10213529987275958_5418391770113134748_n.jpg


Min bil efter snöstormen i torsdags
27545009_10213529989196006_284148376183084074_n.jpg
 
Ja alltså jag väljer snö alla dagar i veckan före leran vi hade innan snön kom. Men i år är det absurt hur mycket snö som kommit! Verkar vara ett riktigt snöhål i Sundsvall i år, hade körning upp till Umeå igår och de hade knappt en fjärdedel av mängden vi har.

De små stolparna som sticker upp är alltså min hage, och ni ser hur gärna hästarna rör sig haha.
27459554_10213529987635967_1612146672408033488_n.jpg


Skottat en stig in till matplatsen, och ja ni ser ju hur mycket staket som syns över snön :p.
27331800_10213529988235982_2182550249306447105_n.jpg


Perspektivet ger inte riktigt drivorna på sidan rättvisa, men det är lite mysigt att rida mellan kanterna :D
27459447_10213529987275958_5418391770113134748_n.jpg


Min bil efter snöstormen i torsdags
27545009_10213529989196006_284148376183084074_n.jpg
OMG vad mycket snö! :eek:
Jag tror vi haft så mycket snö en eller två gånger härnere under min livstid.
 
Ja alltså jag väljer snö alla dagar i veckan före leran vi hade innan snön kom. Men i år är det absurt hur mycket snö som kommit! Verkar vara ett riktigt snöhål i Sundsvall i år, hade körning upp till Umeå igår och de hade knappt en fjärdedel av mängden vi har.

De små stolparna som sticker upp är alltså min hage, och ni ser hur gärna hästarna rör sig haha.
27459554_10213529987635967_1612146672408033488_n.jpg


Skottat en stig in till matplatsen, och ja ni ser ju hur mycket staket som syns över snön :p.
27331800_10213529988235982_2182550249306447105_n.jpg


Perspektivet ger inte riktigt drivorna på sidan rättvisa, men det är lite mysigt att rida mellan kanterna :D
27459447_10213529987275958_5418391770113134748_n.jpg


Min bil efter snöstormen i torsdags
27545009_10213529989196006_284148376183084074_n.jpg

Så sjukt tacksam att jag hann flytta söderut, hade dött av att behöva pulsa i den där snön (gården där jag stod har fått nästan lika mkt snö och skottning á 200 meter hade jag inte orkat för hand).

Red Ariel en kort stund barbacka idag och snön på ”ridbanan” är skarsnö men går precis ovanför kronranden, så jag är ok med vår snö här. Men nu får det snart bli vår! :)
 
I dag har jag införskaffat ett renskinn. Såg att han börjat bli skavd av sadelgjorden också så nu blir de ludd.
I går red jag första passet helt själv efter avåkningen. Gör rätt ont och hästen känns sådär när man knappt kan använda skänkeln.:arghh:
 
Jag och Rut var på pay and jump idag, hade lite problem att ta mig till stallet först:
IMG_2614.JPG


Men efter att jag backat några hundra meter kunde jag vända och köra en annan (oplogad) väg.
Vi hoppade återigen 90 och 110, men idag var det fler starter så det blev lite långt emellan. Rut fick gå in en kort sväng i transporten och käka. Jag red kasst i 90, fick inte någon galopp och då stämmer inga avstånd och eftersom hon inte går fram så måste jag korrigera genom att bromsa, plus att hon bromsar själv och kollar på hinderna (seriöst, vattenmatta liksom?) Man har beräknat att få 7 språng på en linje, men får 9. :banghead: Och sen landar i korsgalopp och vägrar byta. :p

Så efter det var jag arg på mig själv som inte rider ordentligt! Och taggade inför 110 genom att rida framåt och ta tillbaka massor och sen fram igen på stora utebanan. Det hjälpte, för sen gick det jättebra! Hon svarade inte riktigt fram efter 1:an så det blev långt in på tvåan och jag tryckte till henne där så hon hoppade flackt och tog med sig en bom, sen hade vi ner någon bom till (har ingen aning om hur många, men det blev kanske bara en) men hon bjöd framåt jättebra, landade i rätt galopp eller bytte direkt och hoppade riktigt fint på de flesta hinderna. :banana: Dessutom kändes det inte så högt heller längre! När jag red på 1:an så for tanken genom huvudet att den var lägre, men insåg att det var pay and jump och då är alla hinderna lika höga (de mätte dessutom med måttstock). Yey!

Tyvärr fanns det ju ingen där som filmade, så det har väl inte hänt då. :cautious:

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska få mig själv att rida så redan i första klassen! Nån som har några tips? Jag behöver bli arg för att det ska funka. :angel::o
 
Senast ändrad:
Caspian har varit superfin de senaste två dagarna. Har bara ridit 25-30 minuter men ganska intensiva pass ändå och jag längtar verkligen till vi kan komma igång och träna. Men först återbesök i morgon. Känner mig inte så orolig, fast han är gnällig. Tror mer på magkatarr eller tjock-gubb-gnäll just nu. När jag tänker efter är han ofta så vid fällning. Typiskt att han tycker att det är sommar snart när vi ska ha minus 18 i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
467
Senast: tott
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 212
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 574
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 844
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp