07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barb och jag verkar ha hamnat i en lite sämre period. Hade ju ett dåligt pass förra veckan och efter det har jag bara ridit ut. Kände på henne igår och jag får verkligen inte igenom ridningen. Det är som om hon bara inte vill släppa igenom hjälperna och trycker emot. Naturligtvis blir jag rädd att hovarna tagit stryk och i helgen galopperade jag möjligen lite för fort där vägen blivit lite för hård av snön. Nu vet jag ju att hon är känslig för hårt underlag och hon har bara snösulor på och inte helsulor. Så det var dumt.

Tog henne på töm idag och hon kändes bättre än igår och började dessutom med att bralla järnet :D. Sen var hon lite oengagerad men avslutade i en jättefin låg form. Dock så går hon och hugger lite i bettet så är nog allt dags att kolla tänderna. Hade egentligen skullat åka och checka henne på kliniken igen innan jag trappar upp träningen mer. Måste bara få stallägaren att skotta fram min transport som de har kört upp en massiv snödriva framför... Det har kommit nästan en meter snö den här vintern och all snö som kommit på gårdsplan (modell stooor) ligger precis vid min transport. Inte läge att handskotta.
 
I går red jag första gången efter avåkningen. Har svårt med skor pga svullnad men pressade ner mig i stövlarna:arghh: Harry rastades först av min stallägare och sen satt jag upp. Han kändes superfin men tyvärr gjorde de ont i båda fötterna. Rida lätt va inte att tänka på, blev för mkt tryck på fötterna men 10 minuter trav och galopp gjorde vi. :up: I dag blev de ingen ridning för mig men Harry fick komma ut och trava och galoppera på mjuka grusvägar. Sjukt att de i helgen va 15 minus och snö och i dag 9 plus och snöfritt.
Köpte mig en Uhip kappa i går som jag fått i present. Med dagens värmebölja va de bara att hänga den i garderoben.
 
I går red jag första gången efter avåkningen. Har svårt med skor pga svullnad men pressade ner mig i stövlarna:arghh: Harry rastades först av min stallägare och sen satt jag upp. Han kändes superfin men tyvärr gjorde de ont i båda fötterna. Rida lätt va inte att tänka på, blev för mkt tryck på fötterna men 10 minuter trav och galopp gjorde vi. :up: I dag blev de ingen ridning för mig men Harry fick komma ut och trava och galoppera på mjuka grusvägar. Sjukt att de i helgen va 15 minus och snö och i dag 9 plus och snöfritt.
Köpte mig en Uhip kappa i går som jag fått i present. Med dagens värmebölja va de bara att hänga den i garderoben.

När jag stukade foten kraftigt (alla trodde att den var bruten tills det röntgades och det tog 2 år att bli helt bra) så red jag utan stigbygel första månaderna. Vet inte hur Harry tycker om det, men som ett tips iaf. :)
 
I går red jag första gången efter avåkningen. Har svårt med skor pga svullnad men pressade ner mig i stövlarna:arghh: Harry rastades först av min stallägare och sen satt jag upp. Han kändes superfin men tyvärr gjorde de ont i båda fötterna. Rida lätt va inte att tänka på, blev för mkt tryck på fötterna men 10 minuter trav och galopp gjorde vi. :up: I dag blev de ingen ridning för mig men Harry fick komma ut och trava och galoppera på mjuka grusvägar. Sjukt att de i helgen va 15 minus och snö och i dag 9 plus och snöfritt.
Köpte mig en Uhip kappa i går som jag fått i present. Med dagens värmebölja va de bara att hänga den i garderoben.
Det ska bli kallt igen nästa vecka så då kommer du få användning av kappan. Jag älskar uhip. Har kappa, två jackor o en väst.:D. Skulle gärna ha en halvlång kappa också..:angel: Kan även tillägga att Hedwig 16 år fimpade mig igår när vi skrittade hem. Låg ett monster i ett dike och plötsligt låg jag på backen och Hedwig stod bredvid och såg väldigt nöjd ut.:cautious:
 
Hann eg inte rida igår, så vi skrittade ut en runda barbacka. Mysigt!

Så idag såg jag verkligen fram emot att rida! Ariel gjorde också det, när hon såg att jag kom med hoppsadeln. :love:

Men tji fick vi, kom blötsnö inatt och den har gjort att det är blankis under. :arghh: Så trots fyrbroddat och snösulor kunde vi knappt ens skritta. :meh:

Jag vill ha bra underlag! :arghh: Skiter i om det är vinter eller vår, bara jag kan RIDA, nu när jag äntligen fått upp motivationen. :mad:
 
Idag hämtade jag en Equipe Emporio och jag kan verkligen inte vara mer nöjd :love:! Red ut en sväng för att bara känna på henne och wow! Hon var så pigg och fin, bjöd till med massa rygg och verkade så himla nöjd med den :). Imorgon ska hon vaccineras men hoppas hinna dressyra lite innan vi skrittar bort till distriktarna.

27072436_10213479771740601_3918235308499470612_n.jpg
 
Alltså. Vi gjorde årets första start i lördags (Vi har ju inte tävlat sedan i augusti p.g.a. stukningen) Bered er på en rörig-resa, säger jag bara:
Det är terapi för mig att skriva detta, för jag skäms verkligen fortfarande.

Allt fram till hinder nr. 5a går klanderfritt, jag har faktiskt aldrig ridit så bra.
I språnget tappar jag min stigbygel av någon anledning, och hoppar därför 5b utan stigbygel.
Här fokuserar jag på stigbygeln i en sekund för länge - och rider därför förbi 6'an. Jag kommer på mitt misstag och gör en volt tillbaka och hoppar de sista 3 sprången lika fint som de första.
Här är jag 100% säker på att jag fått fel iom min ridväg, och att jag därför inte skall rida fas 2. Men efter att jag hoppat 8'an, och lagt en volt inser jag att alla väntar på att jag skall rida vidare. :confused:
Fortfarande helt inställd på att jag inte skall rida fas 2 tänker jag därför att jag måste missat sista hindret i grundomgången och hoppar därför hinder nr.9. Det är fortfarande helt tyst tills min väninna skriker "fortsätt". Och jag hoppar därför hela omhoppningen - med fortfarande lika perfekta språng och vägar som jag ridit ditintills.

Dagens resultat: 0-14 fel. (Jag red så snabbt att jag - om jag bara ridit vidare efter 8'an hade vunnit! t.o.m. med vår volt-tillbaka inräknad :banghead: )
Dagens känsla: Hästen är värd 1 miljard. Jag - not so much.
Dagens lärdom: Fortsätt alltid hoppa, så får domaren avbryta ritten om jag är fel ute och jag måste tävla mer för att inte tappa fokus om jag tappar en stigbygel.
Dagens kommentar: Från kvinnan som släppte ut oss ur ridhuset "Det där var.... förvirrat...."
 
Idag hämtade jag en Equipe Emporio och jag kan verkligen inte vara mer nöjd :love:! Red ut en sväng för att bara känna på henne och wow! Hon var så pigg och fin, bjöd till med massa rygg och verkade så himla nöjd med den :). Imorgon ska hon vaccineras men hoppas hinna dressyra lite innan vi skrittar bort till distriktarna.

27072436_10213479771740601_3918235308499470612_n.jpg

Den ser ju väldigt likt ut en Amerigo Classic! Håll bara koll så den inte ligger i bakvikt, ser så ut på bilden om man tittar var sittpunkten är.
 
Den ser ju väldigt likt ut en Amerigo Classic! Håll bara koll så den inte ligger i bakvikt, ser så ut på bilden om man tittar var sittpunkten är.

Kan säga att den är inget som Classicen att rida i :D! Equipen är väldigt mycket smalare i sätet och med singelkåpan känner en sig närmare hästen. Provade ju Classicen bara nån dag efter denna utan att ha ridit däremellan och de ger verkligen vitt skild känsla att sitta i.
 
@spinxx Förlåt, men :rofl:

Jag hade flera tävlingar förra året där jag blev helt lost på hoppbanan. T ex i Dagstorp där jag fick för mig att jag hoppat fel hinder, panikade och red en stor volt runt halva banan (stor utebana) och väntade på att bli avblåst. Insåg att jag nog hade hoppat rätt ändå och fortsatte men hade tappat allt flyt och fick dåliga språng och massa tidsfel. Hade en superfin dressyr där och bra terräng, har för mig att jag hade blivit placerad om jag inte sumpat hoppningen. :angel:

Kollade hur Chatsi rörde sig idag, gick en promenad och linade henne i paddocken. Haha, hon upptäckte unghingstarna i sin nya hage intill paddocken och for runt i balanstrav med svansen på ryggen och drakblåste. Höll på att skratta ihjäl mig, försökte filma men hade såklart inget minne på telefonen. När jag hade raderat lite så hade hon sansat sig. :D

 
Usch, Barb har fått en ordentlig reaktion på vaccineringen :(. Svullen och öm på halsen, har jobbigt att ta ner huvudet och liten feber. Tycker det är så märkligt, hon har aldrig reagerat förut men nu detta och Burb regerade också mycket på vaccineringarna i somras med stel gång och trötthet. Under alla mina år med häst är detta första reaktionerna.
 
Usch, Barb har fått en ordentlig reaktion på vaccineringen :(. Svullen och öm på halsen, har jobbigt att ta ner huvudet och liten feber. Tycker det är så märkligt, hon har aldrig reagerat förut men nu detta och Burb regerade också mycket på vaccineringarna i somras med stel gång och trötthet. Under alla mina år med häst är detta första reaktionerna.
Är det samma preparat i år som tidigare? Har något annat ändra sig från tidigare år?
 
Usch, Barb har fått en ordentlig reaktion på vaccineringen :(. Svullen och öm på halsen, har jobbigt att ta ner huvudet och liten feber. Tycker det är så märkligt, hon har aldrig reagerat förut men nu detta och Burb regerade också mycket på vaccineringarna i somras med stel gång och trötthet. Under alla mina år med häst är detta första reaktionerna.

Min Florence reagerade också jättemycket i år, svullen hals, feber, kunde knappt vända runt inne i boxen... Febern varade en vecka och sedan tog det typ två veckor till innan hon kunde ridas i normal form pga halsen fortfarande var stel...
 
@Amanda_F vad jag kan se är det samma prep, men lär ju vara en nyare batch och vem vet vad de kan ha ändrat?

@Gabby_Ossi Usch det lät verkligen inte bra :(. Hoppas innerligt att Barb hämtar sig fortare, men är glad att jag faktiskt räknat med att hon ska få vila.
 
@Amanda_F vad jag kan se är det samma prep, men lär ju vara en nyare batch och vem vet vad de kan ha ändrat?

@Gabby_Ossi Usch det lät verkligen inte bra :(. Hoppas innerligt att Barb hämtar sig fortare, men är glad att jag faktiskt räknat med att hon ska få vila.

Jag hade räknat med några dagars vila och inget riktigt pass på en vecka men blev ju lite längre... Dock hade hon varit lite hostig och snorig ett par veckor innan så kan ha varit att immunförsvaret var lite nedsatt sedan innan också.
 
Usch, Barb har fått en ordentlig reaktion på vaccineringen :(. Svullen och öm på halsen, har jobbigt att ta ner huvudet och liten feber. Tycker det är så märkligt, hon har aldrig reagerat förut men nu detta och Burb regerade också mycket på vaccineringarna i somras med stel gång och trötthet. Under alla mina år med häst är detta första reaktionerna.
Har ju ingen -07 men smyger in här ändå..
Vaccinerade min ena i fredags, fick också en liknande reaktion. Fick inte ens röra han vid halsen i lördags, men i går såg han piggare ut. Skumt och lite obehagligt att så många verkar reagera nu, undrar om dom ändrat något?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 703
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp