07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni som fått biverkningar rapporterat om dem till er veterinär? Om något ändrats i recepten är det kanske bra om de får veta det?
 
@Daisy Är precis lika med Barb, hon riktigt skyggar undan och skyddar sin hals nu :(. Hängde upp ett nät till henne i boxen och hon ser ok ut i ögonen men jag märker att hon äter lite långsammare också.

@Jfrelin Är 99% säker på att det är Proteq Flu-Te hon fick också.
 
Får många år sedan fick min gamla häst en liknande reaktion på vaccinet som ni beskriver. Det började med stelhet i halsen och ovilja att ta ner huvudet, svullnad och ömhet vid injektionsstället, sedan blev svullnaden större och vi åkte till klinik. Ultraljudades efter tecken på böld, men det syntes ingen direkt böldhåla, men veterinären bestämde sig ändå för att skära upp den och ut vällde massor av var. Det sattes drän och det läkte sedan ut fint. Då förklarades det som en ren tillfällighet, att det troligtvis hade kommit med bakterier in med sticket, men det var väldigt ovanligt.
Skumt nu att så många reagerat! Min har också vaccinerats för ett litet tag sedan, endast influensa (Proteq Flu), men inte fått någon reaktion.
 
Kan tillägga med att han aldrig hade reagerat på vaccin innan och aldrig efter heller, det var den enda gången.
 
@aida Hu nu blir jag ju nervös :nailbiting:! Barbs svullnad är som diffus över hela halsen och ingen bula över injektionssticket. Var det samma på din?
 
Får många år sedan fick min gamla häst en liknande reaktion på vaccinet som ni beskriver. Det började med stelhet i halsen och ovilja att ta ner huvudet, svullnad och ömhet vid injektionsstället, sedan blev svullnaden större och vi åkte till klinik. Ultraljudades efter tecken på böld, men det syntes ingen direkt böldhåla, men veterinären bestämde sig ändå för att skära upp den och ut vällde massor av var. Det sattes drän och det läkte sedan ut fint. Då förklarades det som en ren tillfällighet, att det troligtvis hade kommit med bakterier in med sticket, men det var väldigt ovanligt.
Skumt nu att så många reagerat! Min har också vaccinerats för ett litet tag sedan, endast influensa (Proteq Flu), men inte fått någon reaktion.
Jag tycker det låter mer som skit som kommit in via nålen än fel på vaccinet när det är varigt?
 
Har pratat med min veterinärvän nu och tydligen är det vanligt med biverkningar av det här preparatet, i synnerhet komboprep med stelkramp. Det är helsyntetiskt vilket gör det mer effektivt mot smitta men också tuffare mot hästen. Det finns snällare prep som går att använda istället men som då är mindre effektiva. Hennes rekommendation är att dra på stelkrampsintervallet så lånngt det går. Studierna säger två års intervall-men det beror på att all forskning är gjorde på det intervallet. Om hästägaren bara är medveten om det går det att ge extra stelkramp vid eventuell sårskada istället för att ge det rutinmässigt.
 
Hon fick Proteq Flu nu. Fick Proteq Flu-Te förra året. Hon har aldrig reagerat förut så hoppas det är lugnt nu med. Har gjort tänderna nu också, 1,5 år sen sist. Ooops så kan det gå! Inga hakar, lite vass höger sida men hon har väldigt bra och plant bett. Det har alla veterinärer sagt så det är ju skönt.
 
Min har också reagerat vid vaccinering så det verkar ju uppenbarligen vara ganska vanligt. Gick över efter några dagar men fick äta ur nät eftersom han inte fick ner huvudet stackarn.
 
Florence hade inga problem att ta ner huvudet, men böja halsen åt sidorna däremot...

Första dagen var hon mest allmänt svullen och öm i halsen, sedan efter ett par dagar blev det mer som en bula som var typ stor som min hand fast ganska tunn. Då var hon inte direkt öm heller utan tyckte det var skönt när man kliade/masserade på bulan.
 
Barb är redan bättre. Mindre svullen och äter utan problem från marken igen. Däremot fortfarande öm.

Vi har helt galen snöstorm idag! Har inte ens farit in till jobbet idag. Alla skolor i kommunen är inställda, inga flyg landar har inte ens kollat tågen-men ja-sannolikheten att de skulle gå är väl rätt liten...
 
@Fiorano Tänkte också på dig med all snön. Jag älskar ju snö och är mkt avis. Här har de väl kommit lika mkt fast som regn. Vidrigt!

Nu har jag lärt mig att lägga in bilder igen och med min nya mobil kommer de blir en del....
IMG_0029.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 698
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp