07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nådde tyvärr inte hela vägen fram till målet idag utan det blev 61,06%. Domaren var dock sällsynt hård och vinnaren hade 62,8 och i klassen innan red bara två ryttare på över 60%. Barb kändes rätt bra ändå och hade härlig energi inne på banan och nåt byte blev iaf rent haha. Fick en rätt stor miss efter andra galoppslutan d¨hon slog om fram, där försvann två poäng. Hade även ett par fyror och flera femmor. Nu ska Barb få vila en månad och sen är det en lång träningsperiod utan tävlingar och vi kommer traggla på för att bli säkrare i bytena :).

Vi har gjort 12 starter i år, har 6 vinster (1 LA1, 1 LAP1 och 4 MsvC) samt en placering i MsvB2. Hon är rätt fantastisk min SuperBarb :love:!
 
Nådde tyvärr inte hela vägen fram till målet idag utan det blev 61,06%. Domaren var dock sällsynt hård och vinnaren hade 62,8 och i klassen innan red bara två ryttare på över 60%. Barb kändes rätt bra ändå och hade härlig energi inne på banan och nåt byte blev iaf rent haha. Fick en rätt stor miss efter andra galoppslutan d¨hon slog om fram, där försvann två poäng. Hade även ett par fyror och flera femmor. Nu ska Barb få vila en månad och sen är det en lång träningsperiod utan tävlingar och vi kommer traggla på för att bli säkrare i bytena :).

Vi har gjort 12 starter i år, har 6 vinster (1 LA1, 1 LAP1 och 4 MsvC) samt en placering i MsvB2. Hon är rätt fantastisk min SuperBarb :love:!

:heartheart
 
Kan ju uppdatera lite hur det går med oss - Skrullans knäckta/frakturerade tand togs ut för en dryg vecka sedan, efter att hon börjat få bihåleinflammation pga den. Så jag har inte ridit alls på ett bra tag, men ska skritta igång henne nu + börja igen med gymnasticering av ryggen/SI-leden.

Vi har flyttat till min dressyrtränares gård, så numera står mina hästar på box istället för lösdrift - återstår att se hur det påverkar donnans kropp.... Förhoppningsvis är lösdrift på g, men det lär nog dröja ett tag, mest sannolikt till över vintern iaf.
 
Hej från Hawaii
10A050C5-3F7A-46E5-AA61-2B4003783B75.jpeg
 
@Jfrelin Hur härligt ser inte det där ut!:love:
@Fiorano Vilket år ni haft!:bow: Stort grattis. Om du säljer Barb om några år har jag en liten tjej hemma som jag önskar kunde få en sån välriden ponny någon dag.

Så glad att Elle är dräktig. Jag trodde inte de blev något i år. Hon seminerades 3 gånger med Franklin men tog sig inte. Ett sista försök gjordes med hingstbyte till Suarez. Nu är hon fortfarande dräktig på 90 dagar.

Harry sköter sig fint. Vaccinerad i måndags så haft 2 lugnare dagar nu. Måste raka honom igen. Det blir 3:e gången på 4 veckor.:wtf: Han blir supervarm och får som små värmeutslag.
 
Snyggt @Charlotte1975 ! Vi har sån tur att vår stallägare har sett till att alla hagarna har Thermobars. Det är (nödvändig) lyx och de tycker det är en självklarthet för att undvika att hästarna får kolik på vintern. :up:

Idag får jag rida på riktigt för första gången sen behandlingen. Men jag vet inte riktigt hur mkt det kommer bli för det är hoppträning hos oss och jag ska hoppa en av de andra hästarna i stallet. Så det får bli som det blir. Sen är det ut i helgen och börja konditionsträna igen och nästa vecka ska jag nog klippa honom. Allt som vanligt alltså.

Vi har fått två nya inackorderingar i stallet varav den ena är väldigt driftig så vi har fått två tränare som kommer till oss, en tysk kändis-tränare av någon sort och nästa vecka ska vi få hjälp av en domare och unghästberidare som har tränat för min "vanliga" tränare. Så det blir kul!
 
@Amanda_F Jag skulle gärna betala för en egen TermoBar, men inte att gräva ner elen 300 m, bla under allmän väg.
Såg vem Caspian fått som hagkompis och vem ägaren är. Känner till båda tränarna, tror jag.:angel: Har sett en del träningar för tysken. Man får inte ha dåligt självförtroende för han är hyfsat ärlig, men alla som rider för honom verkar älska det.
 
@Amanda_F Jag skulle gärna betala för en egen TermoBar, men inte att gräva ner elen 300 m, bla under allmän väg.
Såg vem Caspian fått som hagkompis och vem ägaren är. Känner till båda tränarna, tror jag.:angel: Har sett en del träningar för tysken. Man får inte ha dåligt självförtroende för han är hyfsat ärlig, men alla som rider för honom verkar älska det.
Ja du känner ju till dem :) jag kom på det. Tysken kommer jag nog aldrig våga rida för. Jag rider för hans adepter med samma skola i stället. Caspian såg frisk ut igår. Han höll i alla fall inte balansen på konstigt sätt som han gjorde när vi var på Brunmåla för några veckor sen. Så tack och lov vågar jag sätta igång på riktigt igen.
 
Återbesök för oss imorgon.
Hon känns ohalt, men inte ok. Men det har hon inte gjort på ett tag.

Hon har alltid varit rolig att rida. Jag har kunnat skryta om hur lätt hon är att bara hoppa upp på efter viloperioder och rehab och hur hon alltid varit pigg, lyhörd och positiv till arbete. Efter första skadeperioden 2016 kändes hon toppen. Efter andra skadeperioden 2017 kändes hon inte lika lyhörd, men fortfarande rolig att rida. Nu 2018 och särskilt nu under hösten känns hon fruktansvärt ovillig.

Jag sitter upp och hon rör sig fram i skritt som den mest ovilliga, sega, gamla trötta hobbyhäst. Jag ber om trav och hon tar inte skänkeln. Jag frågar igen och hon tar inte skänkeln. Jag måste lägga på sporrar eller spö och hon joooogggar igååååång i saaakta maaaak. Jag rider tempoväxlingar och låter henne galoppera på och efter 15-20 min uppvärmning känns hon ok. Men då är jag oftast trött och ledsen för att starten varit så fruktansvärt dålig. Samma på uteritterna.
Vi hoppade några språng i helgen och hon gör allt jag ber om, men det går långsamt.

Hennes super-gångarter är borta, hon rör sig "vanligt" och i ett lägre gundtempo. Jag måste hela tiden tänka på att inte driva, eftersom det är inbyggt i mig att hon skall sväva fram. Annars sitter jag bara och gnuggar, klämmer etc. Den hästen hon är nu hade jag aldrig köpt.

Hon fick 1v vila och jag åkte bort för några dagar sedan. För att jag behövde ett brejk.
Hittills har igångsättningarna alltid varit hoppfulla och roliga, nu är det med gråten i halsen jag hoppar upp och ponny-sparkar igång henne.

Självklart skall jag ta detta med veterinären imorgon.
Jag tänker på 10000 olika saker såklart.
Hon är ju döpt till Cansina, som i "överarbetad" eller "trött av arbete". Tänk om detta är hennes riktiga jag? Och att hon varit hos beridare etc. och även haft smärtproblematik som gett henne de egenskaper jag fastnat för?
Eller tänk om hon är deppig?
Har hormonella besvär?
Har ont, på riktigt?

För första gången överväger jag på allvar att bara låta henne somna in. För att nu nådde jag den gränsen där jag inte njuter, längtar eller känner något hopp alls längre.
Samtidigt har jag lovat att ge henne denna vintern.

Vi har nu sysslat med rehab i 7 månader. Det är andra gången vi har en så lång rehab-period.
Behövde bara skriva av mig. Återkommer efter klinikbesöket.
 
Åh men fy vad trist @spinxx :(:heart Antar att du gått över foderstat och allt annat för att utesluta anledningar till att hon sas ändrat personlighet..? Man hoppast ju inte att veterinären ska hitta något mer nu, men samtidigt känns det inte helt bra så som du beskriver...

Har hon varit såhär sedan i somras, eller kan det ha samband med pälssättning etc? Kanske en idè att göra ett blodprov när ni ändå ska till kliniken? Hoppast verkligen att ni båda får tillbaka glädjen och den bra känslan!


Skrullan har fått till över vintern på sig att bli "bra"/fullt fungerande hon med, nu var vi på återbesök hos tandis i går och allting såg bra ut i munnen iaf. Så nu blir det att köra på igen med rehabträning för ryggen/IS-leden igen i en månad eller två, innan jag försöker hoppa med henne... Har gått drygt ett år sedan vi var på hoppträning nu... längtar! :(
 
Åh men fy vad trist @spinxx :(:heart Antar att du gått över foderstat och allt annat för att utesluta anledningar till att hon sas ändrat personlighet..? Man hoppast ju inte att veterinären ska hitta något mer nu, men samtidigt känns det inte helt bra så som du beskriver...

Har hon varit såhär sedan i somras, eller kan det ha samband med pälssättning etc? Kanske en idè att göra ett blodprov när ni ändå ska till kliniken? Hoppast verkligen att ni båda får tillbaka glädjen och den bra känslan!


Skrullan har fått till över vintern på sig att bli "bra"/fullt fungerande hon med, nu var vi på återbesök hos tandis i går och allting såg bra ut i munnen iaf. Så nu blir det att köra på igen med rehabträning för ryggen/IS-leden igen i en månad eller två, innan jag försöker hoppa med henne... Har gått drygt ett år sedan vi var på hoppträning nu... längtar! :(

Det har liksom kommit smygandes, svårt att säga när det börjat men jag började störa på mig på det nu efter sommaren. Hon har också varit väldigt brunstig under lång tid nu också, så jag har tänkt mycket på om det kan påverka (det har aldrig påverkat henne tidigare). Oavsett så hamnar man ju då tillbaka på hormon-spåret.
Blodprov var det faktiskt ett tag sedan vi gjorde. Så det hade man kunnat göra.

Tråkigt med Skrullan! Usch för oturs-hästar. Och kram till alla oss som kämpar och kämpar och kämpar.
 
@spinxx Stackars er. Ska hålla tummarna i morgon.

Red första riktiga dressyrpasset på en månad igår. Och jag får faktiskt skärpa mig och rida bra varje steg. Jag får inte släppa igenom något alls för då får jag tillbaka det direkt genom en ofokuserad häst som bara gör exakt det han måste eller känner för... idag blir det till att klippa honom. Då kanske han blir lite piggare. Nu är han pigg första stegen sen lägger han ner lite.. :meh:
 
@spinxx Vad tråkigt att höra :(. Men samtidigt har du verkligen gjort allt rätt för din häst och ibland går det bara inte hur gärna en än vill :(.

Barb har vilat tre veckar nu. Samma helg so sista tävlingen fick hon en lite diffus svullnad över kotsenskidan höger bak neråt kotan till. Hon fick metacam första veckans vila, men det gjorde varken till eller från för svullnaden. Den är oftast bättre efter att hon varit ute hela dagen men består fortfarande om morgnarna. Den är hård och jag har ingen aning om vad den beror på. Ohalt har hon varit hela tiden och är inte öm, hittar inga sår. Igår skrittade jag en sväng och svullnaden försvann så gott som helt. Tänkte skritta henne nu i två veckor och se hur det artar sig, men sen får jag väl åka in och göra ett nytt ul.
 
@Jfrelin Helt ok I guess!

1 grad halt hb.
Jag tycker också att man under longeringsprovet ser att hon joggar på med förkortat steg. Inte som i att hon är halt utan bara som om hon hade haft normal trav, vilken hon ju inte har.

Under ridprovet känns det som om vi inte kommer framåt, helt enkelt. Jag upplever det som om hon är trött och seg men det kan mycket väl vara de mindre stegen som jag känner av.
Bägge bakknäna bedövas och behandlas.
Ridprov nr. 2 känns marginellt bättre.
Då bedövas SI-leden och ridprov nr. 3 blev plötsligt luftigt igen.

Diagnos (häng med nu):
Kompensatorisk inflammation i kors/SI-led orsakad av kompensatorisk bakbenshälta orsakad av frambenshälta orsakad av karpaltunnelproblematik och ofördelaktigt rörelsemönster.

Frambenet är ok nu, och det känns ju toppen eftersom vi ökat belastningen så pass och dessutom börjat hoppa lite. Så det som kommer fram nu är mycket troligt eftersvall av det som varit.

Nu blir det chill i hagen i några dagar och sedan normal ridning igen med fokus på att få henne att bli starkare i bakkärran innan det blir åb och ny behandling i korset om 14 dagar.

Blandade känslor. Visst är hon bättre, och nu är vi nere på detaljnivå. Men tänk om detta är så det kommer att vara nu hela tiden. Att det där sabla frambenet skall ställa till sådana flodvågar av problem i resten av kroppen.. Det får ju framtiden visa; hur mycket vi behöver behandla framöver nu när vi hittat ett mönster som verkar stämma.

En sak är säker: Hon behöver bli starkare i baken för att kunna avlasta det där frambenet utan att få inflammationer. Och jag börjar verkligen tvivla på mina ridkunskaper. Jag är ju amatör - hon kanske kräver proffsridning? Tänk om hon är som typ Bonzai H. Håller endast med rätt ridning av proffs - annars går de sönder. Då har jag ju verkligen tagit mig vatten över huvudet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 451
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp