Bukefalos 28 år!

07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hoppas du bara inbillar dig men tyvärr brukar man ha ganska bra magkänsla.....
Tror dock du överdriver en del med kotledsinflammationer runt om:p
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jisses! Vilken tur att den inte ramlade åt fel håll! :eek: När Dagmar hälsade på här uppe ställde det till det en hel del, hoppas det inte blir alltför mycket trassel för er där nere...

Jfrelin: Hon är så jäkla läcker! :love: Håller med om att hon verkligen rör sig stort, förstår att det är en hel del jobb att kunna rida henne. :p Då är jag glad i ponnyn. :angel: Men vad duktig du är som gymmar så ofta! Jag brukar säga att nu ska jag ta mig tid och träna varje kväll, men efter två gånger så är det bortglömt. :sneaky: Låter härligt med Miami!

Fiorano: Men åh vad tråkigt det lät! Hoppas du får bevisat motsatsen och att hon är helt frisk! Håller tummen!

stjarnfrukt: Men vad kul att det gick så bra! Härligt!


KL
Här har ponnyns vila fått fortsätta... Jag som tänkte rida henne både tisdag, onsdag, fredag och söndag den här veckan får vackert nöja mig med bara fredag och söndag. Nytt jobb samtidigt som det gamla jobbet har gjort det väldigt tajt om tid. Idag hann det bli kolmörkt innan jag tog mig hem, tänkte först sticka ut en sväng ändå men då hittade jag lilla 11an halt så då blev det bebis-vård istället... Nu laddar jag om och ska strax iväg igen till andra jobbet, pust...

På söndag är det hoppträning igen, lite därför jag hade hoppats komma igång igen innan, men det gick ju i stöpet... Hoppas att hon vilat sig i form! På fredag ryker iaf pälsen. Ska fota henne före och efter så ska ni få se på skillnad. ;)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Kollade en stund på Jenny, och tänkte på att hon lyckats tygla den där token så borde de gå bra för oss. Min är ju liten och lugn i jämförelse. Alltid kul att kolla på hennes träningar. Hade jag inte haft familj hade jag suttit hela helgen och kollat. Inte bara missar du nästa träning, de är ju Globen samma helg. Hoppas som vanligt på bra shopping.

Sassiball -fy va läskigt, men vilken tur ni hade. Jag har verkligen respekt för naturens krafter. Glömmer aldrig när hela taket blåste av uteboxarna för många år sen, när jag stod inne i stora stallet. Ett plåttak för 5 boxar flög runt i hagen bakom.....
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Usch och fy, ibland får man tacka högre makter för ren tur :crazy: i det sammanhanget så blir stängselbygge ett ganska tacksamt alternativ när man hade kunnat förlora nästan alltihopa. Tur att ni klarade er med livhanken i behåll!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Oj vilken tur i oturen!
Vi fick ju inte så mycket som befarat här. Var lite orolig då min går ute men fick ju bara en bris i jämförelse. :-)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag tränade för min tränare för första gången på två månader igår, och det var så kul! Hästen behöver bygga upp styrkan igen men vi var båda helt överens om att han har växt i sig själv ett snäpp till och ser finare ut i kroppen än innan vilan. Och mentalt så är han riktigt arbetsvillig och piggelin nu, något som är högst efterlängtat från min sida och gör allt så mycket roligare. När jag satt upp igår för att skritta fram så for hästen rakt upp i luften och pep till för att han var så laddad, sånt gillar jag :D tragglade igenom lösgörande arbete som förvänd sluta på volt i alla gångarter samt öppnor i trav och skänkelvikning i galopp. Det är sånt som gör honom väldigt fin i kroppen och ridbar, så att man kan bygga vidare och låta honom gå i ett läge där han utvecklas av det.

Idag ska jag och medryttaren packa och köra grejer till nya stallet och imorgon flyttar vi! Ridhus, skrittmaskin, utebana och anlagda ridvägar runt knuten. Helservice sånär som på en kvällsfodring i månaden och allt ingår eller levereras direkt till gården (strö och kraftfoder är det enda man måste köpa själv men det levereras). Ska bli så skönt efter att ha stått i kollektivstall utan ridhus (med skrittavstånd till ett som bäst) i hela mitt liv, och de sista åren även på ställen där man måste köpa in allt och hämta det själv (inkl. grovfoder). Just nu är det särskilt kollektivdelen som jag inte kommer att sakna, eller snarare den delen där alla ska enas om allt (som rutiner till exempel).
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Så skönt för dig att flytta. Jag stod kollektivt med min förra häst och det dödade det mesta av mitt intresse för att äga en häst. Inte bara allt jobb och slit, utan även det du beskriver i det oändliga projektet det är att få en folkhop att enas om rutiner. Även om jag har endel saker jag skulle vilja förbättra där jag står nu, så är det ingenting i jämförelse. Rutinerna är iaf bra och det är A och O.

*kl

skulle rida ut idag men regn, blåst och en dryg huvudvärk gjorde att jag höll mig i ridhuset istället. Gick helt okej i framridningen, utom att jag själv avskyr fulridandet det är att göra skänkelvikningar för att få loss och igång bakbenen. Men vi har fått detta i hemläxa och det är bara att traggla. Skittråkigt och sur häst men det ger resultat. Hon gick så fint i slutet att jag aldrig ville sluta rida, lätt i handen, rörelse genom kroppen och lyhörd :)
Imorgon och lördag blir uteritter, man får passa på när det inte ska regna och blåsa.

Jag hade verkligen behövt hitta en medryttare som vill hoppa henne. Men jag är så rädd för medryttare efter problemen med den förra så jag har inte ens vågat annonsera. Eftersom jag vill ha en hoppryttare så har jag heller inte några kontakter. Jag har ju en i stallet som hoppar henne åt mig, men det blir så sällan pga våra scheman som inte går att synka. Plus att en medryttare hade gjort mig fri ibland så att jag kunde lägga mer tid på att komma igång och träna...

Jag har ett dilemma ang foder som någon kanske vill ge sin synpunkt på?
Vi har som sagt problem med varierande TS-halt i vårt hösilage. Det finns torrhö men det är ett litet parti så man får helst inte ge enbart hö eftersom tillgången är begränsad. Jag har ibland gett 50/50 när hösilaget varit för blött men annars ger jag inget torrhö.

Eftersom hon krubbiter (jag har inte sett själv och hon verkar ha lugnat sig sedan jag gjorde vissa ändringar) vill jag inte ge henne för lite mat. Hon har ett hönät inne som jag alltid fyller på så att hon har nåt att göra då hon kommer in.
Av hösilaget ger jag nu 12-14 kg/dag ungefär fördelat på 3+4+3+3. En del av middagen och kvällsgivan får hon i nätet beroende på när hon kommer in men totalt blir det ungefär samma dagsgiva.
Utöver detta får hon 0,5 kg havre, mineraler, salt, jäst och hovtillskott delat på morgon och kväll.
Värdena i hösilaget är 5,2 MJ och 47 g smrp per kg foder.
Värden i torrhö är 8,5 MJ och 12 g smrp per kg foder - men detta ger jag ju väldigt sällan.

Problemet är att jag tycker att hon börjar bli tjock, men jag vet inte om jag vågar ge henne mindre mat pga krubbitningen. Hon står på halm och det äter hon också vilket jag tycker är bra eftersom hon inte är sysslolös. Men hur ska man göra för att hålla vikten?
Jag rider henne 6-7 dagar i veckan, en dag är vila eller skrittpromenad. När jag rider ut rider jag 45-75 min i alla gångarter, intensitet beroende på dagsform men hon blir iaf svettig under sadeln och på halsen minst 2 utepass per vecka. Dressyr rider jag 50-70 min inkl skritt, de längre passen när det är träning och är jag ensam försöker jag hålla det kortare så att hon inte ska hinna bli less. Oftast känns hon välrastad och nöjd efteråt, ibland tom riktigt trött så det är ju inte slöjogging.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Har egentligen inga andra råd eftersom hon fodras bra och står på halm , annat än utifrån dina egna noteringar att optimalt när det går se till att hästen rids kvällstid eftersom det efter det du säger verkar påverka .
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Fast det påverkar ju inte vikten? ;)

Jag tror hon gillar konceptet att vara ute ostört hela dagen, äta lite inne när hon kommer in, vila en timme mätt och belåten och sedan ridas efter 19-20 för att sedan vara trött och nöjd innan kvällsfodringen och natten. Då slipper hon ju av naturliga skäl stå inne i boxen utan uppehåll mellan 17 och 08 och riskera att bli uttråkad eller irriterad av allt spring. Samt att dagen ute kortas av 1-2 tim när jag tar in för ridning.

Men jag själv fullkomligt avskyr att vara i stallet kvällstid :crazy: Jag orkar inte med allt folk, surr, spring, väntan på upptagna kärror, grepar, spolspilta och att det alltid är hästar i vägen på gången... Bäst för oss båda skulle vara att stå i ett litet stall men det finns inget sådant till vettigt pris och arbetsbörda, om man vill ha närhet till att kunna träna vettigt året runt.
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag tror att det är viktigare just nu att hålla henne ifrån krubbitningen än att hon blir lite trind.
Sen så tror jag att höet kanske inte är optimalt om värdena är som du skriver 12 g smrp är nog det lägsta proteinvärde jag har sett. jag skulle strunta i höet tror jag.

Jag har ju en kolikhäst (ja 07-an med hovbensfrakturerna) hon får väldigt mycket foder trots att hon inte jobbar ngt alls nu, hon äter nu 15 kilo hösilage som har väldigt liknande värden som ditt silage. Hon får ½ l havre och ½ l torr betfor om dagen + loppfrön och morötter. En period fick hon i princip fri tillgång och ändå så blev hon inte tjockare trots att hon tidigare varit extremt lättfödd.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Adresserade krubbitandet och det du uttryckt tidigare som problem kombinerat med hur du upplevt hon helst trivs att ridas kvällstid .
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Det tror jag med. Men jag är lite rädd för att ha en tjock häst ur hållbarhetssynpunkt :o Kan ju heller inte rida henne 2 tim per dag, visserligen om hälften är skritt ute kanske men annars tror jag det sliter rätt mkt att trava och galoppera med ryttare på ryggen så länge om det är flera dagar i veckan. Men jag kanske oroar mig i onödan för det...?

Hon är inte direkt lättfödd. Blir sällan jättetjock ens på sommaren, men hon reagerar snabbt på ändringar i foderstaten så hon lägger snabbt på sig och går snabbt ner i vikt vid förändringar. Hon är inte svår åt nåt håll så att säga.

Den enda fördelen med höet som jag ser det är TS-halten. När hösilaget är så blött att man i princip kan vrida ur det känns det inte helt ok att ge det heller :crazy:
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ok, då är jag med.

Nu jobbar jag ju oftast så att jag är i stallet på förmiddagar och tidiga eftermiddagar, så jag kan inte göra jättemkt åt det. Men lite ego är jag ju också när jag tycker det är skönt att det är så, eftersom jag inte skulle känna nån glädje i att ha häst om jag var tvungen att delta i det kollektiva stallivet kvällstid varje dag. Jag är hellre utan häst då, och kanske medryttare :crazy: :o

Iofs kanske jag skulle kunna planera in sena kvällar i stallet då jag är ledig och ändå inte ska rida ute. Problemet då blir väl snarare vad jag ska ägna mig åt hela dagarna, samt att jag har en karl som skulle vara mindre nöjd med att ha mig borta på kvällarna när man normalt sett umgås... Det är skrämmande vilket vanedjur man är. Jag blir rastlös och nervös om jag inte får följa min inslagna rutin att åka till stallet efter frukost, även om jag är ledig hela dagen så känns det som bortkastad tid att inte ta sig iväg och göra nån nytta när man gjort sitt hemma på morgonen :o
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag är så glad att jag har eget stall! Slippa åka till och från och kan sköta hästarna precis som jag vill utan att behöva bråka med en massa andra. Det är så SKÖNT att kunna mocka när det passar, rida när man vill, gå in och pausa och ta nästa häst... Visst är det jobbigt ibland, man blir ju låst vintertid, men det väger över åt det positiva! ;)


KL
Idag kunde jag ÄNTLIGEN rida igen! Först tog jag in ponnyn och klippte hela henne, satan vad det behövdes... Herregud vilken päls hon hade hunnit få!Där hon redan var klippt förut hade hon jättetjock drygt 1 cm lång päls, och på övriga kroppen minst tre-fyra cm! :wtf: Jag lämnade bara lite på ryggen och ett hjärta på rumpan, här kommer en liten bildserie som visar före, under och efter!

Med schabrak på för att ha som mall
IMG_20131101_100644_zps004f424e.jpg


IMG_20131101_100033_zpsb20595c2.jpg


Funderade på att lämna fartränder ;)
IMG_20131101_102055_zpsa6621cb6.jpg


Såg nu att det blivit snett här ovanför svansen, typiskt...
IMG_20131101_104644_zps36e91c39.jpg


IMG_20131101_104653_zpsa7b931c8.jpg


Hästen fick former! :D
IMG_20131101_104713_zpsb152f625.jpg


Hjärtat på rumpan, lite för stort kanske, får se om jag provar minska det
IMG_20131101_104638_zpsc885c10d.jpg


När hon var färdigklippt tog vi en tur på kanske en timme. Först en tur längs grusvägarna, men det var så hårt så det blev mest lugn trav. Dressyrade lite på lägdan sen, först var hon tjurig och stod emot, men på slutet blev hon superfin! Vi fick till RIKTIGT bra avbrott och superfin jättelugn galopp mycket väl tillbaka på rumpan med riktig BA-DA-BOM-känsla. :love:

På söndag blir det träning!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Tjusigt!

I dag har jag varit på Ullared och bunkrat upp lite. Köpte lite nya reflexsaker. Min sambo säger då, ja de är ju bra att ha om du trillar av och hästen springer i väg. Höga tankar han har om mig.:D Dagens fynd blev ett HW Amigo 200 gr one-piece utetäcke för 799:-. Håller sakta men säkert på att byta ut täckesgarderoben till större storlek. 155 på innetäcken, och 160 på utetäcken om de ska ligga över ett innetäcke.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Fusk, jag vill också åka på Ullared. Jag har aldrig varit där...

Jisses, är hon så stor?! Min drar 6,3"/140cm... :o
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

125? Men de är ju ponny...
Starnfrukt-ja hon är både hög och nu när de blivit mer massa krävs de större täcken.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Haha! Queenie har 135 men det är lite stort åt henne, hon skulle kanske hellre haft ett 125. :p Men med innetäcke under ligger 135 bra. ;) Skulle haft tag i ett vintertäcke med hals, men är lite osäker på vilken storlek jag ska köpa. Om en häst ligger mitt emellan två, skulle ni hellre riskera att få ett för stort eller ett lite för litet? Hon är nätt i fronten så de flesta täckena glider bak på henne, därför kan det ju vara svårt med ett för stort täcke, men samtidigt känns det ju taskigt att klämma in henne i ett för litet! :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 788
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: FruS
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 196
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 155
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp