Bukefalos 28 år!

07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Köp ett Bucas? Jag tycker de sitter bra i fronten på nättare hästar. Min är nån mittemellanvariant och på henne skulle det kunna vara lite rymligare men hon slipper dock skav på bogen, man ser dock tendenser till att hon får märken i pälsen på undre delen av halsen när hon har fluffig päls.
HW Rhino eller Ponny kanske kan funka också?
Både HW och Bucas finns ju i "mellanstorlekar", min har 140 vilket är 6,3" i båda märkena.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Maja: Det där är ingen ponny det är ett utegångsfår!;):D Herregud vad päls!:o

Mina två 163-164 ponnys har 6,3 i horseware täcken också. Har aldrig haft så små hästar i mitt stall...:D Köpte senast i veckan nytt regntäcke o det satt som ett smäck. Har sen tidigare flera Amigo täcken som jag stortrivs med o som inte ger skav.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*kl

Hade en timme över på jobbet och har roat mig med att byta till dubbdäck på transporten. Men är det någon som vet vad man ska ha för lufttryck i däcken? Tänkte åka förbi macken imorgonbitti medan jag ännu har släpet påkopplat, men kom på att jag vet ju inte hur många kilo man ska ha i? :o
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Åh jag vill också åka till Ullared! Min har 145 på dom flesta täckena, hade hoppats på att hitta ett amigo till honom när jag tar mig dit ner.

Kl
Idag har min pålle gått en p&j 90 och 1m. Tror han hade nåt pet eller två i varje där hon inte fick ihop galoppen på honom. Men annars tyckte jag det såg riktigt bra ut och det såg ut att vara en del titthinder av det jag såg. Så jag är en nöjd ponnymamma :)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Maja: Det där är ingen ponny det är ett utegångsfår!;):D Herregud vad päls!:o

:laugh: Ungefär så! :D Innan pälsen rök såg hon verkligen ut som ett får, man såg inte alls hur hon egentligen såg ut, hon kunde ha varit tjock eller smal eller mager eller vad som helst, men såg ju inget annat än päls. O_o Men nu blev hon ju faktiskt riktigt fin. :angel:


KL
Träning ikväll! Helpepp! :D
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

2.7 står det på en dekal lämpligt placerad på stänkskärmens kant ned mot däcken på mitt släp. :D
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag undrar också hur det går med din häst?

Jag har ridit lite idag, lugnt o fint i paddocken, GP var pigg o glad ! Det handlade bara om att jogga runt i lång och låg form så inte så mycket krav.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Din tok, skönt att de gick bra! Nu är jag trött på blåst efter 4 dagar i Skåne. I morgon flyger vi hem, och jag längtar efter att få rida igen.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Aha, jag ska se om jag hittar nåt. Jag tyckte ju inte att jag gjorde det, så jag drog i 2.4 kg. Samma som på bilen, tänkte att det blir ju samma vikt ungefär med fullast...

*kl

Har änmält mig till en programträning på nästa söndag och en p&r helgen efter. Tyvärr bara kortbana så blir LB:1 båda gångerna så man får bekanta sig med programmet. Jag ser inte mkt fram emot att rida min häst på kort bana, men det viktigaste för oss är ju att komma ut och rida "tävling" på bortaplan så då får klassen blir sekundär...

Blev ett pass inne idag. Ganska tråkig och stretig framridning, men när hon väl lossnade gick hon som en dröm. Fina fattningar från skritt samt övergångar mellan alla gångarter samt galopp-skritt. Försökte mig på lite "enkelt byte" dvs galopp-skritt-ny galopp och hon kämpar tappert men har inte riktigt fått in snabbheten i ny fattning från skritt så det blir lite fel. Dessutom har hon svårare för vänster galopp från skritt så hon fattar gärna förvänd när det går för snabbt. Och för alla som oroar sig för att det går för fort fram så kan ni vara lugna - vi gör bara detta på lekstadiet enbart de dagar hon är lätt, framme och positiv.

Jag kanske borde åka till min tränare och rida ett helt pass för henne någon gång, så att jag får hjälp att rida fram osckå, jag ogillar när passen blir långa bara för att det tar 40 min innan det släpper.
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Kul att komma iväg på träningstävling! :)

sassiball: Galning! :D Men kul att det gick bra, skönt att vara uppe igen kan jag tro. ;)


KL
Ikväll har vi varit på träning! Jättekul! När vi värmde upp var pålle supertaggad, när det var dags för galopp pep hon och bockade som en äkta rodeoponny! :D Hon tog riktigt sats på varje kortsida, haha, klippningen gav visst lite extra energi. ;)

Sen red vi lite linjer och avslutade med en bana. Först varvet gick inget vidare. Jag glömde helt bort att driva, kom mest fel överallt och fick inget flyt alls. Fick hoppa om direkt och då sade tränaren åt mig att korta tyglarna, och vips gick allt så mycket bättre. :angel: Bara det att hålla balansen i lätt sits blev betydligt enklare. ;) Så den rundan kändes riktig bra! Vi kom bara fel på ett enda hinder (vilket vi fick hoppa om sen och fick till ett jättebra språng) och resten av banan gick super! Nån fel galopp sådär men jämnt och fint flyt med stora runda språng! Men hon tar ju i så man håller på att flyga till månen. :angel: :D
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Sassiball: Stort grattis till bebben! Skönt att få börja rida igen?!

Med min pålla går det krokigt framåt tror jag. Efter träningen för några veckor sedan när jag fick peta in högerbogen på henne och rida med "korta" tyglar så blev hon ju helt rabiat. Efter två dagars ridpass då hon backade i 190 och nästan gick omkull baklänges, backade in i ett elstängsel, hoppade med bringan rakt in i ett staket när jag inte släppte efter på tygeln när hon drog, och reste sig rätt rejält ute i skogen så ringe jag min tränare och grät. Igen. :o:cautious:
Då hade hon och hennes tränare redan diskuterat och funderat på hon är helt frisk? (förutom gaffelbandet dårå). Hon tyckte jag skulle coola ner (igen? :o) och utreda henne veterinärt när jag ändå ska tillbaka på återbesök.

Så, vi tog några dagars ledigt från varandra, och sen började vi om ytterst försiktigt. Jag har fokuserat på min sits, att behålla positionen, att få henne att slappna av trots att jag håller kvar i tygeln, men jag har inte bråkat med henne. Och på nåt sätt har jag liksom lyckats lura henne att bit för bit acceptera den nya tygellängden, att inte sticka ut högerbogen alltför mycket, och att kanske till och med flytta lite för vänsterskänkeln utan att flippa ut totalt, för senaste dagarna har hon gått rätt bra. O_o Har hållt mig till industriområdet kvällstid (man får se upp för volvoraggare bara!) och nåt enstaka pass på banan.

Idag skulle jag rida på banan och filma, för jag tänkte att jag skulle kunna visa veterinären hur hon gör, men då var hon rätt anständig! Några mindre protester blev det, men hon avbröt sedan dem och gjorde det jag bad om. Framsteg!

Vi ska på återbesök på fredag. Travar lite längre sträckor ute nu, tappade räkningen när vi var uppe i 9 x 100 m trav...

Lite skritt:
http://youtu.be/khF-6Vuf19Y

Varför hon är så spänd på klippet ovanför:
http://www.youtube.com/watch?v=HbxQnYtdbI8

Lite skritt och trav senare i passet:
http://youtu.be/G5873V0jMsE

Här blir det en liten protest:
http://www.youtube.com/watch?v=xYkC1ysUerM
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Några bilder från film, det blev rätt häftigt ljus på slutet!







Jag ser att jag viker mig i sidan ibland, ffa i sidvärtsrörelserna. Hon vill gärna flytta över mig till vänster i sadeln.
Om ni undrar vad jag gör med vänsterhanden i traven... Med snabba ledande tygeltag flytta över bogarna till vänster, hon sticker ut rumpan till vänster nämligen.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Nu har jag inte sett när hon flippar ur totalt men det jag ser på filmerna så har jag svårt att tro att hon har ont. Hon är olydig. Hon går inte fram för skänkeln och hittar på skit istället.

Jag skulle skita i den där bogen och se till att hon går framåt istället. Jag rider ju efter tyska utbildningsskalan och där kommer takt först, den har ni, lösgjordhet, där brister det, schwung, går inte förrän hästen är lösgjord, rakriktning , går inte heller förrän hästen är lösgjord och har schwung och sist samling.

Hon är väldigt fin iallafall och jag tror att när hon blir mer lydig och du blir mer konsekvent i din ridning så kommer det bli jättebra. Förstår att det är svårt nu när ni håller på och sätter igång.

I klippet där hon bråkar lite ser man tydligt att du har alldeles för lite skänkel. Vet hur svårt det är när man inte vet var hästen tar vägen men du stoppar henne bara i munnen och då blir hon mer sur. Du måste släppa i handen i det läget och panga på med skänkeln så hon går fram. Sen börjar du om igen. När hon accepterar skänkeln kan du hålla lite mer i handen när hon bråkar men just nu skulle jag skita i det och bara se till att hon inte kryper bakom skänkeln.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hon är galet vacker din häst!:love: Och rör ju sig som en dröm! På dessa filmerna går hon ju ändå bättre än vad vi sett tidigare och jag håller med Jfrelin, hon ser inte ut att ha ont nånstans utan har lärt sig ett "bra" sätt att slippa. Tycker Jfrelins råd är bra även om jag kan förstå att de kan vara svårt att utföra när hon bråkar som mest.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Håller helt med Jfrelin i hennes svar:). Hursomhelst har ni ändå utvecklats massor och det har nog varit byttigt för dig att sitta och skritta och bli nogrann i din ridning. Du behöver dock fortfarande sitsträna;). Sitter som i en hoppsadel i dressyrsadeln jo:p.

..och vilken ljudnivå på ridbanan! Jag hade nog blivit tokig-är van vid att sitta i fullständig stillhet i en skogskant i Norrland liksom:D.

Sitter fö och fördriver lite tid. Om två timmar kör vi till kliniken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 719
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: FruS
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 164
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 125
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp