Bukefalos 28 år!

-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Haha hon behövde rasta sig :p

Jag har sett hästar bocka men jag har aldrig sett en häst bocka som Bäckahäst O_o Sjukt glad att hon i alla fall inte bockar när jag sitter på! Hon kommer så högt upp i luften och vänder sig nästan i luften :cautious:
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Hihi, nej de är mörkt röda, men de blev lite leriga på framridningen så de ser visst rosa ut på bilden :D
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ååh vad fina ni är! Ser så himla kul ut att hoppa! Längtar tills träningarna drar igång! :)


Delvis kl
Det är lite kul med hur mycket hästarna rör sig på vintern. Queenie har som mackan skrev bara sina stigar mellan grinden, till där jag brukar lägga hö (delar upp 4kg på tre högar utspritt i hagen) och in sin skogsdunge. Grabbarna (-10 och - 11) har inte en orörd fläck på hela hagen. :p

Vi har fått plusgrader! :arghh: Just nu 6 grader i solen! :( Men det är jättefint väder så jag och ponny ska ut och galoppera, lite konditionsträning! I helgen fick syrran först rida samma övningar som jag red på banan i tisdags, vilket gick klockrent. Ponny var supermjuk redan från början. Sen var vi ut en timme i skogen igår. Funderar på att klippa henne nu när det blev varmt igen, till helgen ska vi shoppa täcke så vi hade tänkt klippa då, men ska det vara plusgrader gör det ju inget att klippa nu...
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Min häst får lätt problem med värmeknutor, de är inte ömma och är inte sadelrelaterade. Men hon får dem när hon blir för varm, speciellt känslig vid pälsbyte. Jag har en renskinnspadd under schabraket när jag rider, det hjälper oerhört mkt. Dessutom tvättar jag av henne när hon blivit svettig, och nån gång emellanåt när det passar. Viktigt att hålla rent.
När jag köpte henne hade hon jättemånga, de försvann i princip helt efter ett halvårs konsekvent användande av renskinn samt tvättande då hon blivit svettig. Nu har hon 1-2 knappt kännbara, och jag behöver bara tvätta när jag tycker att hon är riktigt smutsig. De håller sig i schack ändå.

sassiball: Härlig bild :)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Queenie får värmeknutor på rumpan... Idag rök pälsen och det dök upp flera stycken. Inte lika många som sist jag klippte men ändå.


KL
Som sagt rök pälsen idag! Åh shit vad mycket det var som for! Nog hade jag väl sett att hon var långhårig men satan! Klippte halva benen idag också, hon brukar bli plaskblöt om dem när man rider. Bjuder på lite bilder!

Halvklippt sötnäsa
DSC_1042_zps590c9567.jpg


Tyckte det var lite kul att se skillnaden... :angel:
DSC_1041_zps9036b928.jpg


Efter att jag ridit fick hon gå ut utan täcke en stund bara så jag fick fota lite. Tänkte att hon kanske ville rulla sig men hon traskade bara iväg och letade efter mat... :p
DSC_1052_zps7f9a4dd9.jpg


DSC_1059_zps18ee7573.jpg


DSC_1048_zpsb52ff494.jpg


Försökte mig på att ta en jämförelsebild, men vinklarna blev lite fel. Några blev iaf hyfsat lika.

1 november
IMG_20131101_104653_zpsa7b931c8.jpg


Idag
DSC_1045_zpsba36d867.jpg


5 november
IMG_20131105_144329_zps461daa15.jpg


Idag
DSC_1044_zpsc2f9106c.jpg


Tycker ändå det hänt endel! Eller är jag hemmablind?

Hur som helst så red jag ut ca 1,5 timme. Hon var tittig och sprallig och okoncentrerad. Vi galopperade massor men hon blev knappt trött, leve klippmaskinen! :D
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Kunde du inte ha klippt undersidan av huvudet också, ser ju helkul ut med allt skägget :p Eller trimma det längsta med en sax i alla fall ;)

Annars tycker jag hon ser fin ut i kroppen!
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Haha! Jag försökte faktiskt men det ville hon inte alls veta av! :D Hon ser helkul ut med allt skägg, hade tänkt klippa under huvudet och kanske upp mot där sidostyckena ligger emot, men det får vänta tills jag har nån som kan hjälpa mig. :p

Kul! Tack! :)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Så fin hon är :love: och visst har det hänt något, hon är ju mycket mer musklad på bakdelen nu, bra gjort! Och en sån päls herregud :D Synd att hon inte gick med på att bli av med skägget, hade gjort lite på helhetsintrycket.

Om du vill kan du ju ta längs med baksidan på huvudet med en vanlig sax. Eller risken kanske finns att det inte blir så bra, vad vet jag :p
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

:rofl: Hahaha! Det skulle se ut det! :laugh:

Tack allihopa, jag tycker också hon blivit jättefin, framför allt rumpan har ju blivit rundare tycker jag! Svårt att se under all päls. ;) Kul att också halsen börjar bli finare nu. :)

Ska ta tag i manen nån dag också, den är vildvuxen den med... :angel:
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Visst blir man förvånad hur sin ponny faktiskt ser ut under pälsen:D? Barbie förvandlades till tjusig dressyrponny så fort pälsen försvann. Orkade heller inte klippa hela benen denna gången, men klippte åtminstone ner till kotan. Sen klipper jag alltid halva huvudet och konstaterade igår att det är lika myckett päls under hakan på en ponny som det är på ett helt halvblod. Helt galet.

Vi var ute i skogen idag i den strålande solen. Barbie var superladdad och fick galoppera fort. Hon är som en liten tiger och bara laddar iväg. Känns så lagom när dom är små ponnier när dom gör sådär toppat med lite bockningar:p.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Min häst får lätt problem med värmeknutor, de är inte ömma och är inte sadelrelaterade. Men hon får dem när hon blir för varm, speciellt känslig vid pälsbyte. Jag har en renskinnspadd under schabraket när jag rider, det hjälper oerhört mkt. Dessutom tvättar jag av henne när hon blivit svettig, och nån gång emellanåt när det passar. Viktigt att hålla rent.
När jag köpte henne hade hon jättemånga, de försvann i princip helt efter ett halvårs konsekvent användande av renskinn samt tvättande då hon blivit svettig. Nu har hon 1-2 knappt kännbara, och jag behöver bara tvätta när jag tycker att hon är riktigt smutsig. De håller sig i schack ändå.

Jag brukar ju alltid ha fårskinn närmast hästen under sadeln med har inte haft det senaste tiden eftersom hon varit ite tjock. La det dock under nu igen. Hon är heller inte öm alls på knutorna så det är säkert värmerelaterat. Lämnade ingen ruta kvar vid sadelläget heller utan klippte bort rubbet.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Haha ja! Jag som började tycka att hon såg lite tjock ut igen men det är hon ju inte. :p Har du inga bilder på Barbie? På hur du har klippt på huvudet? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 454
Senast: IngelaH
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 216
Senast: Beritas
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 484
Senast: Lobelia
·
Träning Jag har efter att ha läst igenom en del trådar här bestämt mig för att försöka skriva ner mina problem som jag har med min...
Svar
12
· Visningar
1 375
Senast: hannibal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp