Bukefalos 28 år!

-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Oj jisses! :eek: Vilken himla tur du hade som hann undan och tänkte så snabbt! Du är branog modig som törs fortsätta efter en sån grej... Hoppas både du och han mår bra även imorgon!


KL
Jag har suttit och läst lite ridövningar på hippson, jag är så dålig på att själv komma på ett mål med varje ridpass. Bland annat hittade jag detta: http://www.hippson.se/ridovningar/rid-flugan-med-hanchen-ressle.htm Och det testade vi idag!

Bytte tillbaka till det kortare tränsbettet och satte faktiskt på en sån där bygelnosgrimma som jag kom på att jag hade liggandes. Barbacka, först ut en sväng i skogen och sen hem. Pulsade djupsnö ca 10-15 minuter innan vi tog tag i lite arbete. Jag skrittade mest bara vägen ett par gånger först innan jag bad om enkel skänkelvikning och ökade sedan på så tillslut både skrittade och travade vi och gjorde öppnor och slutor åt båda håll. Hon blev så otroligt mjuk och fin och lyssnade helt galet bra! Lade till lite annat galopparbete och har för första gången ridit en öppna i galopp (alltså ever, första gången för både mig och ponny) och det gick så bra! Provade dock bara i höger galopp då hon fortfarande är svagare i vänster. Den här övningen var galet nyttig både för mig och hästen. Hon blev otroligt lösgjord och lyssnade klockrent hela tiden, väldigt mjuk och följsam och lyhörd. Vi ryggade fyra steg rakt bakåt kvar i form, gjorde tempoväxlingar och övergångar och hon bara flöt med. Jag ville inte kliva av! :D
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Åh vad härligt det lät! Tänk om alla ridpass hade känts så! Snacka om lycka!

Undret: usch vilken tur att det inte gick värre! Du är tuff som ger dig på det igen med en gång!

Kl
Ingen ridning idag. Men till helgen ska jag se till att rida i snön. Såg vädret nu och det ska börja töa om några dar. Typiskt när vi äntligen fått puder och perfekt underlag.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Usch vad obehagligt! En från klubben opererades igår för multipla bäckenfrakturer efter ett fall med häst över sig. Det behövs inte fler jag vet om så var rädd om dig!

Maja; vad härligt det låter! Sån skön känsla att bara ha hästen helt med sig.

Själv kunde jag knappt hålla mig från att galoppera idag när det äntligen kommit lagom med härlig, pudrig snö. Men det är mysigt att skritta i det oxå, det flyger ju runt hovarna även då. :D
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Hon har alltid hakar pga sitt överbett, första kindtanden i underkäken samt längre in. Dessa slipas ner. Då jag frågat om eftervård har hon sagt bettlöst 4-5 dagar, denna gång frågade jag inte men kan inte tänka mig ett annat svar än alla andra ggr jag frågat. Förra gången var min häst galen så jag var tvungen att rida henne med bett dag 3 och det gick utan problem. Hoppas det går bra idag, är ju dag 4...

Har fö anmält oss till vår första riktiga tävling :)

Undret: Herregud! Tur att du är relativt oskadd, även om man kan tycka att det låter vansinnigt så tror jag att det var bra att du satt upp igen. Jag är sån som måste göra det medan jag fortfarande går på adrenalin efter liknande saker, annars blir jag feg när jag ska rida nästa gng. Håller tummarna att det inte händer igen :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Vilken tur att det inte blev värre för dig! Dessa vinterhästar..oberäkneliga är ju bara förnamnet.:crazy:
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

kl

Hoppat idag 90 och 1.00 m i Laholm , GP rev inte ett hinder, lite stor omhoppningsväg för hon var både stark och pigg och jag lyckades inte vända henne runt den omhoppningsväg jag tänkt mig visst :o , men dubbelnolla känns ändå bra, hon kändes inte ens trött, utan hon var pigg! :D

Åh jag som tänkte vi skulle bli lite seriösa med dressyren i år, det känner jag verkligen inte för nu för nu vill jag bara HOPPA!
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Lite sent svar men här kommer en bild:



Det blir liksom att läderremmen ligger nästan utanför bettet för fårskinnet är så tjockt så de puttar ut remonten en hel del på sidorna. Min va väldigt fin i munnen denna gången så på honom har de hjälpt massa:)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Idag var jag och Nelly på årets första tävling! :D I alingsås var vi! :)
Red bara en klass, 105cm fick det bli, då man alltid känner sig lite ringrostig så här i början av året. Vi inledde vår första avd.A med en dubbelnolla, dock inte så snabb tid så det blev inget pris med hem! Är iallafall super nöjd med hästens insats, kunde ridit lite bättre själv men man måste ju ha något att träna på resten av året så bara bra om inte allt är perfekt nu! Hehehe ;)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ja, för mig blir det bara dressyr. Detta är en LB:3. Medryttaren min ska dock få åka med henne på några tävlingar i hoppning i år hade jag tänkt. :)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

I see... ser ur att funka bra :)


Red träning idag, för en tränare jag bara varit på kurs med en gång tidigare. Mkt svårt att få tillfälle att rida för henne och jag jobbar ju dessutom varannan helg så jag har ännu mindre chans att kunna vara med. Förra gången blev det endel aha-upplevelser och denna dag ännu fler. Verkligen helt suveränt, dock svindyrt, men jag hade gärna ridit 1 gng i månaden om det varit möjligt.
Min kille som skulle ha filmat dök tyvärr aldrig upp, det hade varit roligt att kunna se själv de skillnader man kände :(

Red dessutom första gången på mitt nya Dynamic RS, jag tyckte det funkade fint. Dock kan jag inte utvärdera det helt då jag inte ridit henne vettigt sedan måndag samt inte på bett sedan tisdag, hon var av naturliga skäl lite tung i handen och oriden. Och jag hade fullt upp med alla nya instruktioner :o
 
Senast ändrad:
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Synd att du inte fick nån film. :(

Vi tränade också idag, och lyckades få lite filmer! Konstaterar att det känns bättre än det ser ut, men att det går framåt.
Här rider jag henne på ett rakt gummibett med parerstänger och ingen nosgrimma. Det blev att vi tränade nedsittning i trav, samt galoppfattningar.

Liten filmsnutt från galopp i det svåra varvet, fattningen kan ni glömma att få se! :angel:

https://www.youtube.com/watch?v=7PCLp-4c47A&feature=youtu.be
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Tillägg: Vi fokuserar bara på avslappning just nu, därav det lite lusiga tempot och frånvaron av tempoväxlingar.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

ser ut som ni uppnår det du skriver ang. avslappning hyfsat osv. sen får du jobba vidare på att stärka bakkärran, finns mkt att jobba på där då hon inte riktigt bär sig eller är balanserad i galoppen pga bärbrist bak. Bara att kämpa på :)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ja men hon ser ju ganska avslappnad ut så då nådde ni ju det målet där och då. Känns dumt att ge kommentarer när man inte är någon expert men bakdelen ser ju ganska oengagerad ut så det är väl bara att jobba vidare.
Varför fokuserar ni mest på avslappning nu ? :)

Hur är hon i munnen, ser ut att tjafsa lite vid något tillfälle?

kl

Någonstans läste jag, kan ha varit på dressyrforumet, att om man vill stärka hästens galopp så kan man bl a använda sig av en övning där man rider så sakta galopp som hästen klarar av utan att bryta av till trav även om det innebär att den tappar takten, just för att det är så stärkande för hästen att gå där? alltså att galoppen blir lite fyrtaktig istället för tretaktig men jag undrar vad ni säger om det?

Jag rider min häst en del på det viset för hon behöver stärkas. Givetvis rider jag andra övningar också, väldigt mycket galoppfattningar och tempoväxlingar tex. Hon har blivit så stark att hon nu klarar av spontana byten ex på en hoppbana eller när man galopperar ute eller när hon galopperar i hagen. Det klarade hon absolut inte för ett år sedan, då blev det alltid korsgalopp.

Jag vet att det diskuterades tidigare att man skulle vänta med byten, men ska man hoppa är det en fördel om hästen kan rätta sig själv på banan tycker jag :) Dressyrbyten är ju lite annat.
 
Senast ändrad:
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ja men hon ser ju ganska avslappnad ut så då nådde ni ju det målet där och då. Känns dumt att ge kommentarer när man inte är någon expert men bakdelen ser ju ganska oengagerad ut så det är väl bara att jobba vidare.
Varför fokuserar ni mest på avslappning nu ? :)

Hur är hon i munnen, ser ut att tjafsa lite vid något tillfälle?

Enkelt, för att när vi spänner oss (oftast är det jag som börjar) ser det ut såhär:


Vilket inte gör någon glad, och det är omöjligt att påverka henne då, plus att det känns som att framdelen och bakdelen är på väg åt olika håll. :crazy: Blir hon sån i galoppen blir den fyrtaktig och stel.

Tittade lite på gamla filmer och skillnaden är inte jättestor, men KÄNSLAN är milsvid ifrån vad det varit innan. Innan har jag haft mycket i handen, det har varit ständig dragkamp (vilket gett mig framåtlutande sits) och kramp i axlarna, dvs väldigt spänt. Nu har jag en mjuk kontakt med munnen, ingen dragkamp och hästen väljer själv att slappna av när jag ber henne med skänkeln. Och hon har inte stått på bakbenen på en månad (utom i hagen, men där får hon väl göra som hon vill) och det är plötsligt roligt att rida igen. Både jag och tränaren längtar till nästa pass, och hon har en plan och en del knep för att få igång bakdelen mer och lätta upp i framdelen.

Munnen är betydligt bättre än innan, då var det mer som tuggummi, nu oftast mjuk. Och är den inte det är det för att hon är spänd i kroppen (eller att jag är spänd).
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ok, då förstår jag. Så otroligt bra det är med filmer, man ser tydliga skillnader även om de kanske inte är jättestora.

Intressant det där med hur man påverkar hästen genom att själv spänna sig. Själv är jag mästare på att göra just det och hur ska då hästen kunna slappna av och jobba avspänt..
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Quite Easy....

Bang on the money...

kl
Har varit riktigt usla förhållanden för ridning här :( Försökt tömköra lite på fältet men det var så halt att hästen välte O_o
Igår tog jag en liten ridtur på ridbanan men det var KATASTROF, halt, snö som packade sig till snöstyltor (trots snösulor), mina stövlar var såphala undertill pga isslurry hästen var spänd som en fiolsträng och gick inte fram, kändes som hon bara ville gå upp, gick inte fram för skänkel utan kicka tom :crazy: Allt kändes bara skit och jag tänkte "nu säljer jag" jag kommer aldrig komma tillrätta med den hästen.
Idag var det sol, ridbanan hade töat så pass att stora mittvolten var helt ren från is och snö och idag var hästen precis där jag ville ha henne från start. Avspänd, uppmärksam, mjuk i sidorna, framme för skänkel och inget spook...Quite Easy eller....:meh:

Dumma häst va fin

BeckacotY2013stor_zps89d7536e.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 598
Senast: IngelaH
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 226
Senast: Beritas
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 682
Senast: Lobelia
·
Träning Jag har efter att ha läst igenom en del trådar här bestämt mig för att försöka skriva ner mina problem som jag har med min...
Svar
12
· Visningar
1 378
Senast: hannibal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp