Bukefalos 28 år!

-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Novalisa

Trådstartare
Här blir det ingen planerad vila för Nova. Vet hur det brukar bli om vädret är dåligt så hon får nog vila tillräckligt ändå!;)
Vi var iväg och red Hubertusjakt i helgen och hon skötte sig kanon! Går snällt i transporten och är cool lugn ihop med nya hästar. Vi red sist och inget att hon ville rusa efter de andra. Hon tyckte det var dökul att hoppa över stockar och var laddad men ändå lydig.
Inga problem med lastning när vi skulle hem heller!
Härliga häst:)
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

kl

Min 07a kommer nog inte heller få några helledighet. Han får nog lite fler dagar i sträck lite här och var i så fall:)

Jag laddar för träning nu på tisdag och tycker att hästapollen känns väldigt fin och har börjat sätta sig riktigt fint i galoppfattningarna ifrån skritt utav att häva sig iväg;)

Han har dock fått rätt rejäl rasp/mugg som verkar envis och han har under dom senaste dagarna blivit svullen under natten men de går ner direkt när han kommer ut och rör sig. Jag har varit förskonad från detta tidigare men har blivit tipsad av vet att testa salicylsyrevaselin så vi ska köra på de nu. Får hoppas de ger med sig!
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Och min vilar vidare.
Hon är inte 100% ren ännu så jag glömmer henne ett tag till :(
Hoppas att hon inte är helt avig till arbete när vi väl sätter igång. Hennes problem har ju alltid varit att hon saknar egen motor och det blir inte bättre av att vila och åter vila. Dessvärre så får hon ju bara ridas på väldigt jämna och mjuka underlag till en början så det går ju inte att dra igång motorn med roliga galopper ute heller :(
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

*kl*

Lite svar på saker från förra tråden:

Kirre: Att Barbie tappar bakbenen har faktiskt blivit bättre den senaste tiden. Jag fick ju några fulsteg i samband med att jag hoppade nån gång, men det tror jag fortfarande beror på att hon blev väldigt trött just där och då och inte pga begynnande ledinflammationer. Hade hon gått länge med detta hade reaktionerna varit mycket större.

Marvin: Nu är ju jag ganska frälst av Amerigos utprovare(:D), men jag rekommenderar verkligen att antingen samla ihop ett gäng och ta upp ST till er eller att du far ner till henne (dom har organiserade provningar på Thulesbo) så att du får till det ordentligt med sadel. Den du har du ser inte alls ut att passa din kropp och då blir det såklart ännu svårare att sitta ordentligt. (Kan tillägga att ST numera inte enbart provar ut Amerigo utan en massa andra märken också eftersom hon nu samarbetar med en ridsportbutik i Veberöd)

Maja: Alltså det där med längd är tydligen vikigt för en del att ha åsikter om. Kan tänka mig att det finns dom här på buke som tvår sina händer och myser lite över att Barbie är behandlad och tänker "så går det när man är alldeles för stor för sin häst". Men men, folk har åsikter och det är väl bara att gilla läget. Går ju alltid att kontra med denna filmen:p:D. http://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Vad kul med Hubertusjakt! Det verkar vara en riktigt trevlig häst du har!

Kl
Här skrivs det en massa! Hurvida min pålle får någon vila i vinter låter jag vara osagt. Men så lite som han har gått i år så behöver han ingen längre vila iaf.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Tycker inte heller ni är för långa på era ponnyer, men hon på shettisen var ju definitivt för lång! Hon kan väll göra som er och köpa d-ponny iaf ;):D

Igår var jag och Nelly på hoppträning! Har haft lite problemet att det blir symaskins galopp och att jag ofta får göra ett galoppsprång extra på vissa distanser. Men idag var hon bra framme och jag tyckte jag nådde fram bra överallt! :)
Film: https://www.facebook.com/photo.php?v=752620151420640&set=vb.100000179868477&type=2&theater
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Herrejäklar, mkt fin shettis men borde den inte passa bättre som läromästare för barn i rätt storlek? O_o Tänk vad fint om barn kunde få lära sig rida på sådana shettisar...

*kl

Red i ridhuset idag igen, ville ta igenom det jag missade igår. Tänkte även rida igenom LB:1 för första gången så jag iaf har ett hum om hur trångt det är.

Framridningen gick bra, lång och låg funkade mkt fint i skritt och trav. Skippade galoppen och fokuserade ist på att renodla och ha henne framme för skänkeln samt göra sidvärts. Eftersom hon har svårt för ochdärmed hatar sidvärts så börjar jag alltid i skritt. Jag tycker att hon bättrar sig mkt i skritten, men i traven blir det jobbigt för henne och jag får inte med baken riktigt om inte motorn är helt med. Har ju som sagt fått i hemläxa att göra tvära skänkelvikningar mot väggen för att få igång bakbenen, men detta är ett krig att göra i trav. Blir bara fulrida, sur häst och eftersom jag lämpligt nog är svag i vänster ben och hon också är svag i vänster bak, så blir det ett jäkla duttande med pisken som både ser och låter otrevligt :(

Får verkligen inte till halterna! :rage: Från trav stannar hon fint men har svårt med att hålla formen, i skritt är det inte att tala om. Även om jag lyckas få till det att hon stannar fint, så segdrar hon i bettet i själva halten.
Jag måste verkligen ha svårt för att rida henne bra i skritten, jag har svårt för att känna när bjudningen är rätt och jag är rädd att hon maskar och därför jagar jag säkert på henne för mkt. Försöker verkligen koncentrera mig på att inte nöta med skänkeln, och som min tränare säger använda pisken istället när hon inte svarar. Men det är svårt. Och jag hatar att använda pisken.
Kände inte att jag hade henne riktigt framme för skänkeln idag så det blev mest tuggummiövergångar, piskduttande osv, för att inte säga halt och igångsättningar.

Red igenom programmet, dock utan bokstäver då vi bara har för lång bana, så mest för minnets skull. Jag är nöjd att jag kom ihåg det men det var säkert inte supervackert med tanke på hur illa jag red hela passet.

Jag måste få henne mer alert, men hur!? Jag är för långsam själv, det vet jag. Men hur fasen ska man komma tillrätta med det!? Det är ju liksom min personlighet att tänka först och göra sen, hatar överilade hjälper. Jag blir bara hård i handen - förr var jag för mesig i handen och nu är jag för hård och glömmer eftergiften. Nej, idag ville jag bara hem och grina.
Blir verkligen så deppig när jag rider såhär dåligt :( Kan inte sitta ner i traven, bara dunsar eller sabbar - jag känner att hon rör sig mkt sämre så fort jag sätter mig ner. Inte alls samma känslan som för två månader sedan få jag verkligen kom ner på ryggen ordentligt.
Imorgon blir det en uteritt, fredag vila och hovslagare. Lördag blir väl en genomkörare igenom och söndag programridning. Usch, har verkligen ingen lust :(
 
Senast ändrad:
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Men så charmig shetlandsponny! Haha, härlig video, även om hon såklart var för lång för den lille knatten.

Novalisa, åhh Hubertusjakt, var evigheter sen jag red det...Lite avis är jag allt.

GP har vilat tillräckligt och kommer nu i vinter ej att ridas fullt ut pga tidsbrist, det får bli som det blir helt enkelt.

Igår åkte klippmaskinen fram och den höll på att ge upp efter halva hästen :eek: hon såg ut som en skabbig hyena på ena sidan!

Fick pausa maskinen, rengöra lite och smörja sen gick det igen. Phu, lite nervöst där ett tag. Men jag tror det beror på att min maskin kanske inte har jättekapacitet ändå och i år väntade jag längre med att klippa så hon såg verkligen ut som ett utegångsfår. Nu är hon jättesnygg!
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Sådana pass har nog de flesta någon gång ibland. Halter är svårt, jag har också problem med dem. Hoppas det går bättre nästa gång.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ja, det kan inte gå bra jämnt. Men jag blir så frustrerad när det verkligen bara blir skit. Och ang nedsittningen så har det varit så i en månad, minst. Och det kommer garanterat från att hon inte är helt igenom. Jag vet inte. Men ska man se nåt positivt så tycker jag att galoppen fungerar bra, hon gör faktiskt bättre fattningar från skritt än trav nu. Och det har nog en hel del med att göra att jag inte kan sitta ordentligt i traven, hon är mkt beroende av ryttaren i fattningarna och det är klart att om jag dunsar runt där uppe blir det ju därefter...

Men ja, det är höst, jag är deppig överlag, jobbar natt hela veckan, sover dåligt och är allmänt trött på livet. Så det är klart att det avspeglar sig i ridningen. Imorgon blir det iaf en uteritt, antagligen i dressyrsadeln så jag får en chans att få till det iaf utanför ridhuset...
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

*kl*

Med tanke på att Amazing har vilat mer eller mindre i 2 år så blir det ingen mer vila för henne, någonsin! ;):D
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Fiorano: Haha! I jämförelse med den där så är ju vi för små för våra stackars ponnyer. :angel: :D Vansinnigt fin shettis, men som stjarnfrukt skriver hade den ju passat ypperligt som läromästare till nåt barn istället. :p

Stjarnfrukt: Alla har vi såna pass ibland, och jag har samma problem med halterna. Fast jag kan knappt skritta med kontakt i tyglarna heller. :meh:

Sassiball: Haha! Jag fick också pausa och rengöra/olja maskinen emellan för att den skulle orka! Våra pållor har för mycket päls! ;)


Kl
Apropå päls ska jag hämta ett HW Rhino Plus Heavy imorrn och prova på fröken! Det har löstagbar hals så det blir ju som två i ett, super! Hoppas det passar och är helt och fräscht. Det var i strl 130 så det borde vara perfekt tycker jag. ;)

Idag vaknade jag och blev så glad! SNÖ! Okej, inget mycket, men det var vitt på marken iaf! :D Så jag och ponny tog en bustur! Vi tyckte det var lika roligt båda två! Hittade en skogsväg där det låg några träd över vägen så idag har vi hoppat terräng! :D haha! Shit vad kul det var! På hemvägen tog vi en ganska lång galopp, och när jag inte höll tillbaka henne ökade hon mer och mer, pep, bockade och skuttade och drog iväg i fullt ös. :D Hihi, ibland behöver man bara busa!

IMG_20131107_113250_zps68eaa4bb.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Åh, så underbart!!
Jag längtar så efter att få komma ut och galoppera!

Idag var min häst ett riktigt jävla kräk igen. Hade lust att lämna henne ute och gå hem själv.
Ska bli intressant på kliniken i morgon.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

*kl

Red ut i dressyrsadeln idag. Gick hur fint som helst, fattningarna från trav var väl inte de bästa men sidvärts och framåtbjudning var det inga som helst fel med. Gjorde inga halter då jag hade sällskap med och inte ville störa för mkt.
Programridning på söndag och träning på tisdag. Efter träningen ska hon få några dagar med bara skogsridning. Jag jobbar tråkig 7-dagrsvecka nästa vecka igen och ska upp 5 varje morgon så passar bra om damen ville ha en lite lugnare period om 2-3 dagar. Så kanske vi hittar gnistan igen v47 när jag är ledig :)

Imorgon är det vilodag och hovslagare. Förra gången hade vi en annan hovslagare pga sjukdom hos min ordinarie, och då bev hon varmskodd för första gången i livet.

Varm- eller kallskor ni era hästar? Vad tycker ni är bäst och varför? Jag har bara kallskott mina hästar innan pga att det inte funnits några alternativ där jag bott. Men här finns det ju både ock.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Håller tummen för att de går bra för er. Känner igen mig i att jag helst skulle bundit hästen i ett träd i skogen och lämnat henne där.:o Hon har ju i perioder varit helt hopplös både i ridning och hantering, men sköter sig fint nu.

Tycker att hon varit "tjafsig" i munnen 2 senaste passen. Hon är väldigt känslig i munnen men har nu protesterat liknande hon gjorde i våras när det inte att gick att få henne att trav en långsida rakt fram, utan att hon slog med huvudet eller kastade sig. Bestämde mig i går kväll att ringa tandis och låta henne vila från bett tills tänderna är kollade. Hon visar verkligen tydligt att något inte är som 100%. I dag när jag kom ut var hon lite tjock och varm i ett bakben.:meh: Ingen hälta syntes i skritt eller trav. Hon ska skos på måndags och en baksko har tappat lite söm. Så jag har satt på boots bak i hagen och de uppskattas inte. Hon stampar och sparkar så hon har nog slagit på sig själv. Så nu är bootsen av, hästen står lindad i hagen och de blev bara en promenad i dag. Tandis/vet kommer på tisdag och vi tar de lite lugnt fram tills dess.
Hon har fått en ny hage, för att hennes vanliga inte ska bli så upptrampad nu när det är blött. Så nu har hon och kompisen fått en hage som stått orörd länge och inte alls är så lerigt. Så får det flytta tillbaks till den vanliga när det blivit snö. Känns lyxigt, hade inte varit möjligt i vårt förra stall. Att kunna ha henne i en hage som till 8/10 består av gräs som de går och pular med är inte helt vanligt i våra trakter.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag kallskor min. Min förra foderhäst varmskodes ett tag. Hans annars rätt dåliga hovar blev efter en tid mkt bättre. Om de berodde på varmskoningen är ju svårt att säga men..... Min ska skos på måndag och nu är jag i valet och kvalet om snösulor. Nu behövs de ju inte och jag vill inte ha det så länge det är blött och lerigt ute, men hur ser de ut om 2 veckor? Lutar nog åt att jag avvaktar en skoperiod. Brukar ni använda snösulor, 2 eller 4 brodd?
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag har varmskott i tio år nu. I skåne körde jag till en smedja där dom varmskodde. Den smedjan köptes sen av en hovis som kommer från byn där jag bor nu. efter att jag bott här ett tag sålde hon smedjan och flyttade hit så jag fick tillbaka min fantastiska hovslagare trots flytt på hundra mil:D! Tycker varmskoning har stor fördel med att det går att tårikta enkelt och speciala på ett mer flexibelt sätt än vid kallskoning. dessutom sparar det hovslagarens kropp ganska mycket också.

Fick räkningen från kliniken idag, 6.600.- skulle det kostat utan försäkring...! Bara tuppkammet gick loss på 1.800:- och då lades det bara halva doser i varje led.

Har fått besked att ridhuset inte kommer vara ridbart förrän i slutet av februari heller. Stooooor suck. Kommer bli mycket lallande i snön även denna vinter. Får försöka sätta bytena ute i skogen eller nåt.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Bor ju lite längre norrut, men mina kommer att vinsterskos nästa vcka med sulor och fyra brodd. Är egentligen en vecka tidigt att sko, men jag håller på att bli helt besatt av väderprognosen i rädsla för att det ska börja snöa...
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Fast du ger rätt mycket motstridiga hjälper när du korrigerar och erbjuder aldrig din häst en väg ut att kunna gå framåt eftersom du blir alldeles för långsam i din hjälpgivning .. inte jättekonstigt att hon bråkar så mkt då.. det blir varken rättvist eller logiskt i hästens ögon och det är en känslig dam.
 
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Vad skönt att kunna byta hage när det är lerigt! Jag har klarat mig rätt bra i år faktiskt, det blev ett par veckor när det hade frusit på och sen plötsligt blev 10 plusgrader och regn igen... :wtf: Men i Queenies hage är det mycket grus, nästan 1/4, närmast grinden och hon är ingen som springer runt. Däremot blev det såklart upptrampat och lerigt kring hennes hönätsställning...


KL
Idag kom en kompis hit och följde med mig ut i skogen en sväng! Så Queenie fick agera bra exempel till treåringen. Bild inifrån skogen. :)

IMG_20131108_131157_zps584821a9.jpg


Läskigt att hon blivit så ljus! :o Huvudet är ju alldeles vitt nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 451
Senast: IngelaH
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 216
Senast: Beritas
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 484
Senast: Lobelia
·
Träning Jag har efter att ha läst igenom en del trådar här bestämt mig för att försöka skriva ner mina problem som jag har med min...
Svar
12
· Visningar
1 375
Senast: hannibal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp