07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Min förra häst var en kolikhäst i ungefär samma frekvens som din. Han var 10 år när han plötsligt fick återkommande problem, inget vet varför, inte ens veterinärerna. Han stod i samma stall med samma rutiner och samma foder som 17 andra hästar. Veterinären hade en teori om förändringar på tarmen men inget som kollades upp då närmaste hästsjukhus med möjlighet till detta mig veterligen var 90 mil bort.
Han fick ju skötas minutiöst och man hade många vaknätter i stallgången och nattliga promenader (utan ridhus vintertid i övre Norrland - skitkul).

Jag lider med dig. Jag hoppas att ni kommer fram till något.

*kl

Red ut med min häst igår trots det halvsunkiga underlaget. Tackolov går det att rida på gärdet i kontrollerat tempo rakt fram, man får skritta i kurvorna eller ta stora svängar. För säkerhetens skull red jag 20 min i ridhuset pga detta, kände inte att jag ville riskera galen häst på dåligt underlag. Hon gick riktigt fint ute, red i dressyrsadeln vilket jag sällan gör ute och absolut inte vintertid nrä hon är galen. Men jag vetefan, jag sitter så stadigt i den att det känns som hon går bättre, eller så var hon bara snäll.

Nu ska jag åka till mina hemtrakter tom 16/2 och medryttaren ska ha hand om henne. Hoppas allt går bra, jag kommer sakna ridningen. Längtar verkligen tills jag kan flytta hemåt så jag slipper detta, vilken lyx att slippa lämna bort hästen till nån annan varje gång jag ska åka hem 1-2 veckor. Är så tradigt att komma igång igen när man varit borta...
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag är mest tveksam till bossorna som är extremt mjuka, som en skumgummisvamp att klämma på. Tänker att dämpningen kanske inte blir så bra när det är så mjukt så man riskerar att sitta igenom? Nåväl, för de pengarna lär det inte vara en skitsadel så det är nog mest mina egna funderingar :p
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Åh hoppas allt går bra med pållan, vi håller tummarna.

Här är nu perfekt underlag, mjuk ridbana, mjuka fina grusvägar och ingen snö. 4-5 plusgrader så i helgen blir det ridning både lite galopp ute och lite dressyrande på banan nu när underlaget tål att man kräver lite av hästen. Hoppas bara det inte hinner frysa till imorgon men det såg lovande ut på väderleksrapporten i alla fall.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Vad är detta för orättvisa i världen, här är det is och slask :D
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

*kl*

Följer er i smyg, i både glädje och sorg, usch vad vissa av er har otur :cry: och vissa går det ju kanon för, kul! :up::D


Här är det kämpigt med att förstå att Amazing är borta, även om folk kommer o köper saker nästan varje dag och jag inte har varit i ett stall sen hon försvann :cry: så kommer jag ändå på mig med att sitta o bläddra i Höökskatalogen, planera nya bett inför våren och kika igenom begagnatsidorna på FB, det går på automatik! :o:oO_o

Har också fått ett galet sug efter att köpa en liten ponny, vill ha en barnponny för alla mina vänners barn :cautious:;) och jag kommer ju att kunna köra! :o:p
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Kl

I dag blev de ridning av min häst efter 10 dagars Tömkörning. Bad beridaren ruda för jag ville se henne från marken. Tycker hon varit kanonfin sista dagarna vid Tömkörning och vågat länga ut sig och jobba med ryggen. Blev så glad att se en avspänd häst i låg/rund form. Helt annan häst än för 2 veckor sen, då hon takta och krulla ihop sig ut och in. I morgon ska hon få löshoppa.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Vad härligt!! :)


KL
Idag tog jag med mig -10an ut som handhäst. Han var seg och trött så det blev ingen lång runda. Queenie var däremot helhispig och skyggade för allt, studsade och tvärade och tittig så ända in i norden, jag blev hyfsat less på henne. :meh: Hemma slängde jag ut den andra och tog en galopprunda med fröken. Först blev hon sur och ville inte alls gå fram istället, men så kom hon på att hon visst var pigg och galopperade på ordentligt och fortsatte leta spöken i alla diken... :sneaky:
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

*kl*

Tränade för tränaren idag. Det gick ganska bra. Fick riktigt fin trav och bra galopp. Red lite skritt/galopp övergångar och hon gör det ganska bra men jag höll på att åka av :D Fattade fast hon inte var framme på bettet och då gjorde hon ett riktigt språng med bakutspark. Tur att hon är snäll och stannade.
Berättade att jag var sugen på att debutera MSV C i maj och tränare såg lite skeptisk ut hahahaha Han sa att det borde gå om vi kan träna på som vanligt. Tydligen tycker han att vi har en hel del kvar innan vi är på den nivån. :p:o
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag får hämta hem henne imorgon!

De har inte hittat nånting som de kan säga är anledningen. Ett bifynd är (ytterst) lite sand i grovtarmen som inte är orsak, men däremot kan göra extra ont när kramperna kommer. Hon får loppfrön redan, men jag kommer att ge mer än underhållsdos nu till en början
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Haha, ja nu är det minsann vår tur att ha lite normalt väder, efter allt detta sabla blåsande som varat ett par veckor :D

Cirkus, skönt att få hem henne! Hur mycket loppfrön ger du? jag ger mina en dos då och då men får inte alltid eftersom de får olja i maten och man ska inte ge båda samtidigt.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Men det måste vara nåt de ändrat i bommarna för på äldre sadlar, typ dina Amerigos o en gammal Passier jag hade, så var bommarna annorlunda utformade. De passade många fler typer av hästar, man satt bättre i dom osv osv. Jag, som total sadelnörd, har funderat timme ut o timme in på vad det var med äldre sadlar som gjorde detta fenomen!:)

Sen är det ju helt rätt att man måste ha en oberoende, DUKTIG, sadelmakare som kan ändra sadeln efter hästen o ge goda råd och det är ju såna som det råder brist på, bevisligen.

Det sista är ju också att man måste hitta en sadel som passar ens kropp. Är ju lika viktigt som att den ska passa hästen annars funkar det ju inte för nån.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

kl

Testade att rida min häst på pelham idag. Hjälp sa han och tyckte att det var skarpt och bedrövligt! Fick ha sytrådar i händerna och då red jag ändå med stångtygeln hängande. Vi får se om vi testar det någon mer gång, men ska han kunna gå på kandar i framtiden så kan det vara bra att öva lite.

cirkus: Skönt att hon är hemma igen!
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Men det måste vara nåt de ändrat i bommarna för på äldre sadlar, typ dina Amerigos o en gammal Passier jag hade, så var bommarna annorlunda utformade. De passade många fler typer av hästar, man satt bättre i dom osv osv. Jag, som total sadelnörd, har funderat timme ut o timme in på vad det var med äldre sadlar som gjorde detta fenomen!:)

Sen är det ju helt rätt att man måste ha en oberoende, DUKTIG, sadelmakare som kan ändra sadeln efter hästen o ge goda råd och det är ju såna som det råder brist på, bevisligen.

Det sista är ju också att man måste hitta en sadel som passar ens kropp. Är ju lika viktigt som att den ska passa hästen annars funkar det ju inte för nån.


Ja det är klart det måste vara nått de ändrat i bommarna eftersom det finns så många FLER modeller idag än förr.. dom måste tjäna mängder av pengar på det.. är ju bara att läsa här så fattar man ju det!
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Så egentligen är det en gammal 90-tals CC man ska leta upp? Hade faktiskt varit rätt kul att prova:). Teoretiskt borde en sån kunna passa båda mina. Iaf enl Gylle här så är just gamla CCn ganska lik nya Alton dessutom.

*kl*

Har varit ute i skogen idag med Barbie. Hade sällskap av Juno (under ryttare) och en annan superduperladdad kuse. Barbie var också jättepigg eftersom hon fick galoppa sist, hej vad hon bockade:D. Juno var den som uppförde sig allra bäst:p.

Hon känns verkligen superfräsch nu och klippningen gjorde henne verkligen gott! Hon är helt klart typen av häst som blir poggare av att bli klippt. Inte konstigt med allt det lurvet hon hade iofs.

1796424_10202332106175929_2108495117_n.jpg
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

kl

OMG! Ny tråd! Jag hänger inte med :D
Min häst drog av dig en sko i måndags och hovslagaren har inte hunnit med oss ännu så det har varit en vilovecka :(

Istället har vinnaren av Hasselbladsstiftelsens internationella fotografpris roat sig med att ta bilder. Klickade dessa bilderna med min mobil idag. Dom är tagna i en sekvens klick - spara, klick-spara, klick - spara

Ni förstår att det är svårt att skapa mästerverk med såna här objekt :meh:
Bäckhästen skymtar på bild 3...

IMAG03341_zpscf748cb3.jpg


IMAG03351_zps8cff6d09.jpg


IMAG03361_zps25ffce2b.jpg


IMAG03371_zpscc289ada.jpg
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ärligt så fattar inte jag heller vad folk håller på med...har haft mina amerigos hopp och dressyr sen 1999 på alla mina hästar samt en hel drös tillridningshästar.. mattespadd av eller på beroende på häst.

Hehe samma här men det är väl för komplicerat för såna som dig och mig att förstå :p
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Haha, inte lätt att fota såna där vilddjur! :p

cirkus: Vad skönt att hon är hemma igen!


KL
Idag rök skägget! ;) Syrran kom hit och det räckte med att hon stod framme vid huvudet så gick det alldeles utmärkt att klippa! Passade på att frisera manen, svansen och hovskägget också. Plötsligt blev lilla ponnyn en väldigt vacker fröken! :love: Åkte på Hööks och inhandlade ett nytt träns och en tolksele också!

DSC_1085_zpscc7c6e9f.jpg


DSC_1093_zps040804d7.jpg


DSC_1110_zpsdf2281ad.jpg


DSC_1116_zps7dba2ab9.jpg


Efter den lilla fotosessionen tog vi alltså en sväng och tolkade! Tjohoooo vad kul det var! :D Hon är så himla obrydd i allt ikring henne i utrustningsväg och tyckte det var skitkul! Hon tog i av bara tusan och vi behövde inte driva en enda gång. :D Hon blev inte ens andfådd trots ganska mycket galopp på en ca timmas tur, då var det ändå en dm nysnö på alla vägar så det var ganska tungt för henne att dra bitvis. :)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jaså hon fick inte ha kvar sitt coola skägg :mad:

Fina bilder du får. Din häst ser helt normal ut.
Mina bilder blir så här

Kanin :crazy:
IMAG03391_zps1f561c9d.jpg
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Haha! :laugh: Idag var hon ganska tacksam att ta kort på, jag prasslade lite med balplast så blev hon genast intresserad. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 705
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp