Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Här är väl ytterligare en som får komma igen till våren:(. Äntligen hade jag kommit igång bra med båda hästarna och underlaget var helt okej. Men nu är det +4(!!) och bara slask. Jag blir så less. Hade siktat in mig på en tävling i slutet av mars och kände mig jättepeppad. Tror iofs att vi är hyfsat igång tills dess för jag tänkte bara rida en L:B. Det är på samma ställe som sista starten förra året och hon var extremt spänd där.

Håller en tumme för det där ridhuset! Nu har sargen iaf börjat byggas så med lite tur är det ridbart till i mars:).
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Tycker du är helt fantastiskt flitig som kämpar på trots inte de bästa förutsättningar (underlag) :) Jag har inte 1/10-del av ditt driv :o

Den här 07:e-tråden håller mig ändå lite pepp och jag hämtar massa inspo här!
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Oh tack:o! Käner mig inte så himla flitig när jag i min bitterhet över vädret inte ens tog tag i mig själv och skrittade idag:p. Jobbar långa pass kommande två dagar så då får dom också vila. Men men, de är ute mellan 6-21 och roar sig med varandra så det är väl iofs inte hela världen. Ska bli kallt nu igen så vi kommer gå från slask till knölig is istället. Suck.

Blir det där ridhuset bara klart nån gång så kommer förutsättningarna blir helt galet mycket bättre!

*kl*

Tröstshoppade ett nytt täcke iaf. Köpte först ett 125 men det var pyttelitet. 135 var lite långt, men det satt betydligt bättre ändå:).
71659_10202347360517278_1129301656_n.jpg


1921999_10202347361317298_1883190693_n.jpg
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Åh vilket bra täcke! Vad är det för nåt? Fodrat? :) Vi behöver fortfarande ett halstäcke åt fröken grå... I helgen gick hennes innetäcke dessutom sönder så nu är det täckesshoppande som gäller. Hon fryser om hon inte har dubbla täcken så nu är det fleecetäcke och vintertäcke på, men skulle haft ett med hals.

Vad tråkigt att ni har så dåligt underlag. :( Här har vi fortfarande bra. Mycket snö men tung och klabbig. Sambon skulle slunga idag med snön bara fastnade och åkte med. Det damp ner 2-3 dm i helgen - enbart blötsnö - så det var inte direkt lätt att flytta på... :cautious: Hoppas ridhuset blir klart tidigare än du trott!
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Det är ett Haglunds på 300gr som jag fyndade på Granngården till 30% rea:). 650:- var det väl värt! Halstäcke har verkligen blivit min favorit den här vintern med allt regnande! Kan rekomendera Hööks 200gr med helhals också. Är supernöjd med mitt.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Nejmen! På Granngården har jag inte ens tänkt på att köpa täcke. O_o Kanske skulle ta en tripp och kolla! Skulle gärna ha ett 300gr, hon är ju ganska frusen har det visat sig. Förut har hon ju haft ett tjockt späcklager att gömma sig under men det har hon ju inte nu längre. :angel: :p Förut hade hon en 140 cm gjord, men nu borde hon snarare ha en 100, eller möjligen en 110. :p
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

vårt Granngården säljer HW och Haglunds täcken. så har du missat att kolla där så gör det ;)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

tror Granngården är lite oberoende lokalt vad de köper in osv, så utbudet kan säkert variera, var bara en illustration som påhäng till Fioranos inlägg osv. men du kan ju alltid ringa och fråga innan du åker dit för att se vilka märken de har i sortimentet.
priserna skiljer sig inte hos oss jmf med att handla samma täcken hos ngn annan, så man gör inga fynd i sig, prismässigt, om de inte har rea vilket de iof alltid har i byte av säsong. men under säsong i sig för resp täcke är de marknadsmässiga. dock slipper man ju fraktkostnad osv om man jmf beställer på nätet tex.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Du gjorde nog rätt som köpte 135. Några i stallet har samma täcke, jag har halvhals i regntäcket och jag tycker den gemensamma nämnaren för alla är att de glider fram minst en decimeter när hästen tar ned huvudet.

Dessa finns även på City Gross :)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag fick tips av en stallkompis :) Så otroligt skönt att slippa annonsera och ha en massa provridningar.

Hon hade levt jäkel även söndag, men uppfört sig igår. Så jag hoppas att hon ger sig nu när medryttaren rider varje dag och förhoppningsvis kortas testperioden ner av det. Men när hon är såhär med andra brukar hon inte vara så rolig för mig heller så vi får se hur humöret är då jag kommer hem. En stor nackdel med min häst då jag vill åka till mina hemtrakter några gånger per år och är beroende av hästvakt. Ju längre jag är hemma ju längre tid tar det att få ordning på henne igen när jag kommer tillbaka :(
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Skönt att du fått tag på en så tuff medryttare! :)


Kl
Hemkommen från hoppträningen! Ååh vad det var roligt! :D Jag är så glad att jag kunde åka! Queenie var hyperpigg! Jag trodde träningen var en timme, men det var 1,5. Red med tre stora hästar på stora avstånd mellan hindren, men hon är så storgalopperad så det funkade jättebra. :) Första halvan red vi mycket dressyrövningar, tempoväxlingar, övergångar och sidvärts. Ponnyn gick så jäkla bra! :love: Sen var det tre linjer, en med ett galoppsprång mellan och två med tre språng. Den ena linjen blev lite tajt ur sväng och där fick vi klämma in fyra istället. Hon taggade till som tusan när det var dags att hoppa och hon var bara sååå rolig! :D Hon tar i så det skriker om det så jag får ta mantag i varje språng. :p Avslutade med att sätta ihop alla övningar till en liten lydnadsbana, fick till en riktigt bra runda. Hoppade några språng på ca 90-1m och det kändes så enkelt allting! Jag var galet nervös innan vi började hoppa men det var så roligt! :D

Jag är väldigt väldigt nöjd! Billigt så det är skamligt, men väldigt bra tränare som framför allt var bra på att både ge ris och ros. Hon tog hela tiden igenom allt vi red från start till mål och gav mycket beröm och samtidigt bra feedback. Jag känner att jag är på rätt väg, jag har tänkt rätt i min ridning. Mera styrketräning och få in bakbenen ordentligt under kroppen. Sätta sig mera på rumpan.

Roligt var också att jag fick mycket beröm för pållan, sånt är alltid kul! Jag ser så otroligt mycket fram emot nästa gång! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Åh, vad roligt! Det är extra kul när hästarna visar så tydligt att de tycker att det är roligt också!

En annan som hade roligt idag var Chatsi! :D Vi åkte på en inomhusterrängträning där vi hoppade lite knepiga linjer till låga smalhinder. Chatsi var gladast av ALLA och for runt som en gummiboll och bjöd på allt! :bump: Vi vann ingen stiltävling direkt, jag hade nog med att styra henne på rätt hinder och försöka hindra henne att hoppa av alltför många meter innan...

Hoppade ett riktigt smalt sköldhinder ur en lite knepig sväng, jag tog det i trav, men så fort Chatsi såg det så drog hon iväg, kastade sig över och for iväg i en lång bockserie där det var ytterst nära att jag fick tugga grus! Tränaren skrattade så hon grät.:cautious::D

Första hoppträningen på 7 månader! :eek:
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ja gastroskopi är gjort. Inga magsår. Ultraljud är gjort och inga förändringari tarmslemhinnor vad det kan se. Röntgen gjord och hon har ytterst lite sand i tarmen. Plus då att hon äter torvmix när hon fått nytt strö...

I hemgångspappret så läser jag att hon har riklig förekomst av stora blodmasken, jag höll på att svimma, så sent som i November odlades den och det var negativt. Nu är hon iallafall maskad av Ultuna och de bör ju veta vad som är rätt preparat. Hon går i egen pedantmockad hage, jag har bytt strömedel till halmhack (som jag är extremt nöjd med hittills) och sen fr hon förstås loppfrön, nu i behandlingsdos istället för underhållsdos som innan. Det är dock svårt som attan att få henne att äta de äckliga fröna, ska börja riva morötter och blanda med tror jag, nu blötläggs de med betfor
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Och det kan inte vara svaret på frågan då? Dvs blodmasken förorsakar hennes kolik?

Marvin: Himla kul att ni är igång o hoppar igen!:)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

+Marvin, tom jag blir sugen på att hoppa när jag läser om era ystra kusar:D! Himla kul för er båda med bra träningar:).
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Åh vad kul det låter med inomhusterräng :D Det hade jag gärna velat prova någon gång, men vet inte alls var det brukar finnas? antar att man får vara beredd att köra lite längre då kanske.


Cirkus, nämen hade hon mask? vilka hade gjort odlingen i november? hoppas hon mår bättre nu :) min unghäst vill inte heller äta loppfrön, men äta rötter går tydligen bra.. går o kraffsar hela tiden i jorden.
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Kul att det gick bra på träningen och att tränaren var bra! Skönt när man kan vara med storhästarna fastän man har d-ponny och att tränaren är så bra att dom kan lägga upp en träning som passar alla! :)

Här har vi också vart på hoppträning :D
Andra träningen för året så vi fortsatte med lite serier och lite hinder med bommar framför. Tyckte det gick bra och Nelly kändes pigg och glad. Mamma var med så hon filmade lite, så om någon är intresserad av att se de så finns filmen här: https://www.facebook.com/photo.php?v=814010405281614&set=vb.100000179868477&type=2&theater
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Haha, hon är ju tillochmed C-ponny. :p Fast maxad. ;) Det var jättebra övningar! Lite upphöjda bommar, lite studs och sen lite serier. :) Jag fick rida in i galopp där det egentligen skulle vara trav med travbom - kryss - ett galoppsprång - oxer för att räcka, också fick jag tänka på att ha lite mer tryck i galoppen, men det var inga problem. Queenie laddade på alla hinder hon såg så det behövdes ingen extra drivning direkt. :p
Kul att du också varit iväg! :)

Fiorano: Jag var så galet nervös innan! :p Det släppte när vi dressyrade lite men sen när det blev dags för bommar blev jag alldeles skakis i knäna en stund. :o :p Men det var så kul! Klart du ska hoppa lite du också! :D

Marvin: Men vad häftigt det låter med terräng inomhus! Så roligt att ni äntligen är igång och hoppar igen! :)


Kl
Imorse hittade jag en ponny helt täckt i spån! Fulla täcket, innanför täcket, fulla lindorna, hela manen och svansen, till och med mellan öronen! Haha, någon har sovit gott! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 715
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp