Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allihopa:

Tack. Förhoppningsvis är det inget viktigt som är trasigt. Hasleden och senskidan kunde de kontrollera idag och de verkar vara hela och fina. En del av jacket är dock djupt och det gick inte att se exakt var det gick ner idag, allt var på tok för svullet. Det går inte att sy heller eftersom allt är så stramt precis runt det området. Så nu står han med nål i halsen och benet bandagerat från hoven upp till rumpan och såg lite allmänt ynklig ut. Han har dock mycket mat och sällskap av andra som också ville ha påsklov på klinik, så det går ingen nöd på honom.
 
Undret; Lät ju inte alls kul. :/ Håller tummarna det inte är så allvarligt. Typiskt nu när ft-säsongen är i antågande oxå.

Stjarnfrugt; Kul du varit och kikat på lösdrifter! Bästa beslutet jag gjort att flytta min till. :)

Oxo; Kul att hoppa! Även om dressyrsadel är lite väl kul... ;)
Längtar så tills vi kan hoppa igen. :)
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Stjarnfrugt; Kul du varit och kikat på lösdrifter! Bästa beslutet jag gjort att flytta min till. :)

Tror det skulle passa utmärkt för min häst.

Men jag sitter och funderar fram och tillbaka vilket ställe som skulle passa bäst. Känns som ett svårt val. Klart att det är skönt med ridhus på gården, men samtidigt kommer jag nog inte att ha råd att ha två hästar där. Det blir 4-5 mil i bil för mig varje dag att ha hästen där vilket också blir en merkostnad. På det andra stället blir det 2-3 mil/dag.
På det första stället är det ju ett plus med att ha tillgång till uppstallning permanent om man vill, men som sagt där kan jag glömma att ha en häst till. Och dessutom ingår det i uppstallning (ej lösdriften) 1-2 helgdagar per månad då man förbinder sig att ha mockning av hela stallet (10-12 boxar) och em-fodring ute. Eftersom jag jobbar varannan helg i mitt jobb känns det lite drygt. Sportlov och sommartid kan det bli hela veckar där inackorderingarna hjälps åt med allt.

Dessutom visade det sig när jag kollade lite närmare att dressyranläggningen som ligger 35 min från första stället, har samarbete med min nuvarande tränare som verkar komma dit regelbundet. Ska höra med henne om det går att få till träningar för henne i samband med att hon kommer dit. Isåfall känns det som ett stort plus.
Det är förvisso inte upplyst vintertid kring första stället, det tar mer tid att ta sig till ridhus osv, men med de stora hagarna dom hade där kan det inte göra så mkt om jag bara hinner rida en häst per dag de veckor jag jobbar dagtid under vintern.
 
Jahopp.
Då är min halt igen.
Höger fram. Där frakturerna satt. Är det en hovböld så tar jag nya tag. Annars så ger jag upp och då betäcker jag och gör ett föl åt mig själv. (om hon kan bli dräktig)

Hovslagaren imorgon, beroende på vad som händer då - röntgen eller öppna böld.
Det är så sjukt jävla orättvist.
 
har inte skrivit på ett tag, läser mest. Här står det stilla, vi har galopptränat och tömkört enbart i vinter på jakt efter ny sadel, och så har jag varit sjuk och hästen har haft lite av det vanliga med sårskador etc (köper aldrig en import igen, nästa häst ska vara uppväxt i rejält kuperad terräng)

Stjarnfrugt; Trivs du så bra med det du gör nu att du känner att du vill hålla på med det resten av ditt liv? Och är verkligen ett år med annat jobb en katastrof? Själv kan jag absolut tänka mig att jag kommer vara borta från mitt yrke under längre perioder flera gånger i mitt liv, ex vid en föräldraledighet eller som troligen nästa vinter några månaders skidåkning om allt går som planerat. Skulle jag verkligen vilja bo nånstans skulle jag absolut kunna offra lite karriär för det ändamålet under en begränsad period, även om jag har studieskulder på 230000 och gillar det jag gör. CSN är ju det bästa lånet jag har. Nu kommer jag ju visserligen pga mitt yrkesval aldrig sitta i en sits att det inte finns jobb till mig inom nordens gränser, ffa inte nu när jag har några års erfarenhet.
 
Jahopp.
Då är min halt igen.
Höger fram. Där frakturerna satt. Är det en hovböld så tar jag nya tag. Annars så ger jag upp och då betäcker jag och gör ett föl åt mig själv. (om hon kan bli dräktig)

Hovslagaren imorgon, beroende på vad som händer då - röntgen eller öppna böld.
Det är så sjukt jävla orättvist.

Så tråkigt, ledsen för din skull :( Hoppas hovslagaren gräver fram en böld.

@Shudde tråkigt att ni inte varit riktigt krya, hoppas ni blir bra snart både du o pållen :)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152115120509426&set=pcb.10152115121494426&type=1&theater
Bild från fb idag. Hade en underbar ridtur, först lite hoppövningar på ridbanan inspirerad av oxo, och sen en uteritt med galopp och skönsång från ryttaren :D Var bara på så himla gott humör :p
 
10171688_10152115120509426_3725117957528278615_n_zps4c3cfeee.jpg


Provar att lägga in bilden direkt, måste ju testa :) Som sagt en underbar ridtur idag.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Cirkus: Men vafaaaan. Finns det inte nog med elände så kommer det alltid nåt nytt! Jag hoppas verkligen att det är en hovböld. Håller alla tummar och tår...
 
Jag har ridit träning igår på både 00:a och 07:a och det gick så himla bra! Helt ljuvlig känsla på bägge, är jätteglad!
Inte blir det sämre av att påskhelgen bjuder på så underbart vårväder! Trevlig påskhelg till er alla i tråden!
Tråkigt med rapporterna på skadade hästar :(
 
Trivs du så bra med det du gör nu att du känner att du vill hålla på med det resten av ditt liv? Och är verkligen ett år med annat jobb en katastrof?

Mitt jobb är intressant om man ser till arbetsuppgifterna. Men jag skulle gärna ha det mer varierande, vilket det blir om jag jobbar på ett mindre ställe. Och i en bättre organisation än detta företag har just nu.
Det är en bra inkomst, det är skiftgång vilket jag ser som en stor fördel och det möjliggör att jag kan ha häst. Både tidsmässigt och ekonomiskt. För mig är det trivsel nog för att fungera. Självklart finns det annat jag skulle vara mer intresserad av, men då faller det på andra saker som tex att behöva plugga igen, fel arbetstider, lägre lön, sämre förutsättningar för att få arbete där jag vill bo etc. För den här branschen i olika omfattning finns överallt, och det är en fördel. Dessutom vill jag inte ha ett jobb där jag inte har råd eller tid med min fritidssyssla hästar, även om det kanske är mer intressant i sig. Min fritid värderar jag alltid högre.

Att göra resten av mitt liv, det vet jag inte alls nånting om. Jag vet ju inte ens om jag kommer att hålla på med hästar resten av mitt liv. Men så länge jag inte känner att jag Inte vill göra detta, så gör jag det.

Att göra nåt helt annat än detta i ett år skulle inte vara bra för mig, eftersom det gör mig mindre attraktiv att anställa inom detta. Att däremot arbeta i en närliggande bransch är en annan sak, det kan jag göra om det är i väntan på. Men om jag får välja mellan att stanna kvar här i nåt år till, och att flytta hem till vilket jobb som helst och sedan förlora i attraktionskraft, då väljer jag det första. Rent strategiskt. Jag har många år kvar på arbetsmarknaden, jag vill kunna avancera inom detta och inte sjabbla bort det efter så kort tid i yrket.
 
@stjarnfrugt : jag vet inte om jag alltid förstår dina inlägg men... när du samtidigt skriver att du värderar din fritid högst och sen hur du resonerar att avancera jobbmässigt osv och sen resten av resonemanget så blir jag lite förvirrad. Jag ser inte riktigt hur ekvationen går ihop? Endera om du vill avancera/ha en förändring enl det så får du ju räkna med att det troligtvis kanske inte kan passa dina prioriteringar ang. arbetstider osv alltid, eller så får du vända på det att om det är det som betyder mest så kanske du får vara mer flexiblel i fråga om vilka jobb du kan tänka dig ta just nu, och då, i det läge du befinner dig i osv?

sorry om jag inte förstår hur du menar.
 
@sassiball ; inga större grejer när det gäller nån av oss, jag åkte på en öroninflammation och det slutade med 20 dagars antibiotika (mitt fel, jag skulle ju ringt och sagt att det inte funkade tidigare..) och efter det verkar mitt immunförsvar lagt av, har haft rejäla förkylningar med feber x 3 bara i år. Hästen lyckades för en gångs skulle tima in sitt sår när jag var ledig och det var en vanlig vardag! Satt otäckt nära kotleden så klinikbesök med tryckning av kotled och antibiotika 5 dagar blev kontentan. Nu mår vi peppar peppar bra båda två!
 
@cirkus
Fy vad tråkigt. Hoppas verkligen att det bara är en liten hovböld och att det går över.

@sassiball
Härlig bild och kul att jag kunde inspirera:)

@mackan
Låter som att du haft en riktig kanon dag :) Glad påsk!

Kl
Min häst fick bara springa lös i paddocken idag! Pigg och glad pålle som lattjade runt:D
 
Mmmm.
tack alla för sällskap och pepp.

Som sagt, är det inte en böld så blir det avel.
Första fölungen blir till mig, jag måste ju göra mig en pensionärshäst. Jag vill helst klona min farbror häst som är 17 nu och som jag haft sen han var 4. Men det är lite svårt. Så då får jag välja den hingst som jag tror kan ge mig mest vad jag vill ha. Stoet skulle gått in i avelsbox efter några år på tävling, men fanskapet måste ju se till att sluta göra sig illla
 
Mackan: Med avancera menar jag att bli duktigare på det jag gör. Inte att klättra i position. Mitt yrke tar lång tid att bli duktig på, och då kan man inte ha ett uppehåll och göra nåt helt annat efter bara 3 år. Jag vill inte glömma bort allting och komma ur fas, för att börja om från scratch är inget jag vill göra igen om några år. Och ingen lär vilja betala mig för att göra det heller, när det finns de med aktuell erfarenhet att välja bland... Det jag vill är att bli duktig så att jag är attraktiv för arbetsgivare, och för att det inte ska kännas lika svårt och jobbigt i vardagen. Det är ungefär som att rida - det tar tid att lära sig.

Min fritid prioriteras högst. Men den är i behov av mkt pengar = mitt jobb. Jag har ingen intresserad sambo eller föräldrar/familj. Jag måste finansiera allt själv, både med hästeriet och boende och vardagsutgifter för mig själv. Jag har heller ingen avlastning så jag måste ha arbetstider som medger att jag kan utöva min hobby efter/före jobbet. I dagsläget kan jag inte se att jag skulle orka med att jobba dagtid och därför söker jag helst inte sådana jobb.
Därför vill jag se till att allting snurrar runt på ett förhållandevis välbalanserat sätt.

Jag kan liksom inte flytta hem till vilket skitjobb som helst, då jag inte blir lycklig av att inte ha råd eller tid till hästeriet. Och jag måste hålla mig till rätt bransch, så att jag är fortsatt intressant att anställa i den. Därför vill jag att allting ska matcha varandra iaf någotsånär bra. För blir det för stor obalans så blir det inte bra i vilket fall. Men jag är kanske inte speciellt duktig på att uttrycka mig lättbegripligt.
 
@cirkus Himla tråkigt att höra. Håller tummarna för hovböld.

@Undret Jävligt onödigt gjort av honom, Hoppas det läker fort.

Igår hopptränade Divan. Vi testade ett babypelham och det gick hur bra som helst. Hon var lite fundersam i början men sen gick det jättebra. Hon hoppade kanon. De hoppade en linje med 3 studs, ett galoppsprång räcke, ett galoppsprång kryss, två galoppsprång oxer. Hopptävling på söndag.

Idag red jag ut med min syster och båda hästarna får IG. Först var de livrädd för tre hästar som LÅG ner i hagen. Sen var det diverse stenar. När Divan stannar så stannar det andra puckot och blir staty och VÄGRAR gå tills jag ridit förbi. Vi fick iallafall träna på en del ryggningar idag.

Imorgon ska jag åka iväg och träna för en tränare jag inte ridit för på länge. Bara för att träna på att åka någon annanstans och rida. Kanske kommer någon liten film sen.
 
Nu ska vi se om jag får till nåt vettigt med allt nytt. :p

@Jfrelin
Kul med hoppning! Och visste du inte att liggande hästar egentligen bara lurar på de stackarna som råkar gå förbi? ;)

@Undret
Men vad onödigt av honom... Så typiskt att sånt blir över en storhelg också när man bara vill ta det lugnt och utnyttja lediga tiden. Ni som äntligen börjat komma igång också. :( Hoppas han ändå repar sig fort!

@cirkus
Men åh vad tråkigt! Håller tummarna för att det bara är en hovböld!

@stjarnfrugt
Låter bra med båda lösdrifterna tycker jag, när det är så stora hagar som i andra alternativet så är det ju som sagt inte hela världen om den ena hästen får vila en dag. Roligt om du skulle få möjlighet att ha en till. :)


KL
Här var det ROLIGT igår! Det var äntligen dags för min första riktiga dressyrträning på år och dagar, och inte för vem som helst, utan för @NinaP här på buke! Jag fick helt otroligt mycket bra hjälp, att så hyfsat små grejer ändå kan göra sån megastor skillnad! Ponnyn stod först och sov i mitten av ridhuset när 10an fick sig en omgång, men sen fick hon minsann veta att hon levde och använda den där utomhusmotorn till nåt vettigt även inne. ;)
Hela passet för Queenie var egentligen bara grundridning och lösgörande jobb i alla gångarter. Jag har fått mig riktigt riktigt bra tips på hur jag ska tänka och göra, och det blev väldigt många aha-upplevelser! Ponnyn var stel i början och försökte gå undan lite, men det släppte ändå väldigt fort, efter bara 10 minuter var hon så döläcker att jag nästan inte riktigt trodde att det var min ponny. :love: Det syntes så himla tydligt när hon verkligen släppte efter och kom igång på riktigt, och även fast det inte sattes nån direkt press, som sagt bara basic med lite reglering av formen, upp några steg och sen lägga ner så långt det gick. Första gångerna smet hon ur ramen direkt hon ombads att länga sig, men senare blev hon så låg att hon nästan hade näsan i marken, samtidigt som hon ändå hela tiden var med över ryggen och verkligen trampade på hela tiden!
När N ridit i 20 minuter fick jag ta över. Fick mycket bra hjälp från marken också och fick ännu fler aha-upplevelser. Jag blir arg på mig själv över mina händer som far och flyger åt håll de absolut inte ska, men samtidigt blev jag lite imponerad över mig själv och att jag ändå var så pass stabil i sitsen. Jag fick känna på i alla gångarter och fick hjälp att hitta rätt känsla överallt, och det var en riktig häftig känsla när det verkligen stämde! :love: Jag har ju fått känna henne sådär härligt mjuk och avslappnad nån gång innan, men i typ tre steg, inte flera minuter i sträck. :D

Ja, alltså jag kan ju gå på i evigheter om hur häftigt det var, men jag ska skona er. :angel: Självklart filmade jag hela tiden som N red, men tyvärr blev ingenting filmat av när jag satt på... Av respekt för N vill jag inte kasta upp film på henne hur som helst utan ni får lite prints istället. :)

(Funkar visst inte, provar i ett nytt inlägg.)
 
Ja, nu fick jag till det! Här kommer lite prints som sagt. :)

printq1_zps71bdb9b8.jpg


Stretcha så lågt det går med bibehållen energi.
printq2_zps28e8d97e.jpg

Lite galopp
printq4_zps56e3cff8.jpg


printq3_zpsaca934af.jpg


printq6_zps56d58e01.jpg


Jag är helt sjukt nöjd med gårdagens ridning, båda hästarna blev hur fina som helst och jag fick verkligen kanonbra tips! :bow: Idag när jag red ut på kvällen provade jag såklart om jag kom ihåg nånting, och min fina fina ponny har nog aldrig varit så mjuk nån gång. :love: Hon är så satans tittig ute, men idag hade hon 80% av turen (istället för kanske 20% i vanliga fall) fokus på mig, och de gångerna hon hoppade och tittade var det så lätt att fånga upp henne igen genom bara de små knepen jag fick igår, i vanliga fall tar hon ju alla tillfällen att få bli stark och springa fort. Jag har fått inse att vi är på en mycket lägre nivå än vad jag har lurat mig till att tro hittills, men nu när grunden ändå finns ser jag så himla mycket fram emot att få jobba vidare för att bygga på framåt! Jag har till exempel fått inse att även fast jag KAN fatta galopp till och från skritt så är det en helt annan grej att få hästen att göra det helt avslappnat och MED. Så nu backar vi, flera steg, och börjar om med mer basic, övergångar, övergångar, övergångar. Fattningar, fattningar, fattningar. Framöver har jag mycket träningar att se fram emot, både hopp och dressyr, och det kommer bli så KUL! :banana: Bara jag får sälja 10an kommer jag satsa, dressyrsadel ska införskaffas och jag ska träna och vi ska bli bättre.

Motivations-boost så det bara slänger om det! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 713
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp