07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi: Åhh, vad roligt!
Ponny ser väldigt trevlig ut!

Här är det ganska intensivt just nu inför fälttävlansstarten nästa vecka. I förrgår hoppträning och igår terrängträning. Lite mellanmjölk på hoppträningen, konstaterade återigen att jag inte klarar av när det går för lång tid mellan mina hopprundor, jag kommer av mig helt. Speciellt på vardagarna när jag redan är dödstrött efter jobbet. Vi hoppade bana med räcke, båge till en oxer, kortsida och sen en tvåkombination med 2 räcken med 1 språng emellan på diagonalen, 7 språng på böjt spår till en oxer med vattenmatta, kortsida och sen en 2 kombination räcke - oxer med två språng emellan på diagonalen. När de andra hoppat så kom vi inte igång förrän efter oxern med vattenmatta och fick då fina språng i sista kombinationen. Innan dess var det kass. Irriterande.

På terrängträningen kändes hon fin, vi tränade lite mer på banken som tyckte var läskig förra gången. Sen fick vi hoppa ett nytt hinder, grenen som ligger i förgrunden här:


Hoppade även en liten bana. Gick sådär, fick inte riktigt till det i avsprången, och hindret vid muren funkade ju inte alls. Får skäll av tränaren på filmen. Jag visste att hon skulle titta på muren där, så jag försökte ta ut svängen så mycket det gick, men styrmekanismen funkade inte riktigt. Jag borde ju ha gjort en volt och skolat henne där, men så långt tänkte ju inte jag förstås. O_o

Det som gör mig allra gladast är däremot att jag idag, efter 2 dagars hoppning och busridning, kunde gå in i ridhuset och hästen stadigt tuffar omkring på tygel utan att ifrågasätta. Tränade inför LB:2 på söndag, med galoppvolt och sen direkt diagonal i mellangalopp och sen upptag. Jättekul att rida! :love::love:
 
@Maja_Kandi
Låter verkligen som en superkul dag med mycket nyttigheter! Hon ser jättefin ut på bilderna:).

@Marvin
Alltså jag är riktigt imponerad över dig hur du ens orkar åka på hoppträning efter en dag på ditt jobb! Jag hade troligen varit så mentalt utpumpad att jag bara sovit och jobbat. Jätteroligt att dressyren funkar för er också:). Det där med westerntränaren var inte så tokigt.
 
Maja; Vad fantastiskt inspirerande det lät! Är så sugen på att få till dressyrträning själv nu och blir ännu mer när jag läser ditt inlägg. Hon ser jättefin ut på bilderna. :)

Marvin; Ser plättlätt ut för er, förutom murincidenten då, så kommer gå kanon till helgen. Kul att hon känns fin på backen också efter några hoppass.
Jag längtar... ;)
 
Cirkus; Men när ska det ta slut för er? Håller alla tummar att det "bara " är en hovböld.

Stjarnfrugt; Tror du behöver göra en proriteringslista, en för dig, en för hästen och sen prioritera de sinsemellan. När det gäller stallplats alltså. Fallerar hela din motivation utan ridhus, då är det ju ett måste tex. Ligger motivationen i ridbarheten hos hästen, då kanske stora hagar är viktigare för att ridningen då ändå blir trevligare så en uteridbana är ok.
Det är ett litet skitjobb att verkligen bena ut prioriteringar men är ett måste och det måste göras utifrån den individ man har. Det perfekta stallet finns inte, tyvärr.

Sen ang jobbet. Jag jobbade treskift förr och hästlivet lekte, tyckte jag. Jag mådde dock inte så himla bra egentligen och trots många lediga dagar var jag ofta trött och hästen fick vila. Min enda vecka mån-fre dagtid var min "hatvecka". Men så lades treskiftsschemat om och jag insåg att min kropp inte skulle fixa det men huuuur skulle mitt hästliv och ekonomi gå ihop med nästan bara dagpass. Jag tvivlade och grät och hade stor ångest men insåg att kroppen var viktigast. Det är tre år sen nu och jag har inte ångrat en dag. :)

Visst blir det mindre flexibelt med hovis och vet o dyl och fler kvällar i stallet samtidigt som alla andra (INTE min grej) men tack vare lösdriften bla så är jag sjukt mycket mindre stressad nu och har mer tid över känns det nästan ibland för jag är inte konstant trött som jag var förr utan orkar använda dagarna bättre och inga fodring/in/utsläppstider att passa.

Nu kanske du har haft det såhär förr men annars var det tänkt som en tankeväckare att hästlivet inte bara kan bli sämre av mindre skiftgång. Enbart mån-fre 8-17 skulle jag inte heller fixa men uppblandat med ett par kvällar, någon helg i mån och några lediga vardagar så funkar det fint. :)
 
@Marvin
Vad roligt det ser ut med terrängträning! Och så himla härligt att det börjar släppa även i dressyren nu, det är ni så värda efter allt strul! :)

+ @Fiorano och @Kirre
Ja det var verkligen så himla kul i torsdags! Och ponnyn blev så himla fin! :love: Det är så svårt att visa med print, ska se om jag kan ta några kortare snuttar ur filmen och visa. :)
 
Kirre: En sådan lista ska jag definitivt göra... rent spontant känner jag dock att det är värt att prova lösdriften utan ridhuset. Hagarna var så fantastiska att jag inte kan missunna min häst att gå i dem. Vi står ju inför den lättaste årstiden dessutom, och ångrar jag mig har jag god tid på mig att byta. Hon ska ju ändå mest sättas igång under sommar/höst, om nu återbesöket visar positivt. Visar det negativt spelar det ju ingen större roll med ridhus, men det är en klar fördel att hon kostar mig 1300 kr/mån för att vara konvalescent än som nu då bara stallhyran går på strax under 4000 kr... Ska hon vila är det dessutom defintivt lösdrift som gäller, installad är bara att glömma.

Så länge jag bor 100 mil åt fel håll är jag beroende av att ha lediga veckor då jag kan åka hem. Oavsett jag har häst eller inte. Jag kan inte ens tänka tanken på att jobba dagtid och tappa den möjligheten, jag skulle ju inte ha nån sommarsemester kvar alls :crazy:
Sedan är det praktiskt på vintern, jag kan ju rida ut när det är ljust. Det är 12 dagar på en sexveckorsperiod som jag jobbar till 16 resp 14.30. Jämfört med 30 dagar per sexveckorsperiod för dagtidsarbetande.
 
Jag skulle också valt den lösdriften men jag känner inte alls behovet av ridhus (känns som något man inte ska vänja sig vid :p ). Viktigt vid lösdrift tycker jag är att man har en bra plats att göra iordning hästen på, borta från väder och vind. Det fanns väl vid den med fina hagar?
Vi har ju tex stall med inhyrda också (kallstall) och vi lösdriftare har lika stor tillgång till att stå i stallgång, använda spolspilta mm som de. Utan den möjligheten hade jag inte orkat.

Med jobbet tänkte jag om det dök upp ett alt med mindre skiftgång men fortfarande lite variation, att det ändå skulle vara ok. Just dagsljusridningen på vintern är en stor anledning för mig oxå att inte vilja ha enbart dagtid.
Behovet av att åka hem är ju naturligtvis något som också behöver vägas in och tänkas över i hela prioriteringsbiten. Kommer behovet av att din situation ser ut som den gör eller andra anledningar?
Det är tungt och jobbigt att bena ut, been there.... men känns som något du behöver göra för att börja få lite rätsida på allt som bara känns omöjligt just nu. :)
 
10153259_10152117043729426_1717309879012844020_n1_zps481763a8.jpg


Blev stranden idag , jättehärligt! GP var först tveksam till att gå i och även hoppa över de små rinnande bäckarna (dagvatten som rinner ut tror jag) men sen tyckte hon nog bara det var skönt. Får ju bara rida här april ut så får passa på nu. Ingen seriös ridning här nu planerad alltså utan vi tar det lite mer avslappnat just nu :D
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@sassiball Är såååå himla avis på dig att du bor så nära en strand! Jag vill också!

Börjar fö få väldigt mycket ridabstinens nu. Red en annan ponny idag, men det är inte samma sak som att rida sina egna. Slökollade även på annonser igår och hittade en drömhäst till mig! Ser ut som en stor Barbie och har rätt storlek, stam, kön, ålder och egentligen pris. Önskar så att jag hade möjlighet till ytterligare en häst:p.
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=791709
(jag tröstar mig med att den säkert redan är såld)
 
Åh! Vi har faktiskt bestämt att vi ska till stranden med hästarna i Maj någon gång, får se vad Bruce tycker om det :p Vi körde iaf iväg till en skog häromdagen och red lite, då var han glaad :D. Imorgon är det LA:4-debut men jag har ingen hjälp med mig så blir tyvärr inget filmande eller fotande.
 
Sassi; Vad härligt! Vill oxå strandgaloppera men vet inte riktigt var. Kanske kan checka med Hunter när hon är tillbaka.

Fiorano; Söt! Alla dessa hästar man vill ha. :D

En liten fråga till er alla, det gäller bett. Rider min på ett tvådelat, ganska smalt med d-ringar, lite åt westernhållet. Hon verkar gilla det men jag kan sakna lite stöd. Så för ett år sen testade jag ett rakt apple mouth och fick mer stöd, skummade mer och tyckte det kändes bra. Har tidigare även testat tredelat med lösa ringar, eggbett och nova men inga där har känts ok.
Nu när vi ridit igång igen har dock apple mouth gett skav och även om jag får en bättre känsla så blev hon svårtränsad så det senaste har jag ridit på D-ringsbettet igen och hon är nu som vanligt att tränsa. Testade idag apple mouth igen och nej, hon gillar det inte men tar ändå bättre stöd så jag gillar henne med det, knepigt jag vet men det är så det känns.

Så, bettips utifrån detta? :) Hon vill ju vad det verkar ha ett stilla bett men inte så stramt som ett rakt. Något rakt med tungfrihet kanske? Vad finns det för några om man inte går på stänger? Eller något annat? Hjälp!
 
@Kirre Sprengerbett med fasta ringar brukar ge stadga och fina kontakt:). Visst är det farligt att titta på annonser-hittar hur mycket ponnisar som helst som jag hade velat ha...
 
Dynamic RS-serien är en ganska basicserie med anatomiska mundelar där du kan välja lite olika tjocklekar, tredelat, tvådelat, fasta oh rörliga ringar. Vad du väljer där beror helt på vad du tror passar hästen eller om du har möjlighet att prova lite olika varianter. Kan dock säga att fasta ringar och sen lite oavsett mundel på Sprengerbetten blir dom genast stadigare på med bättre kontakt och stöd.

Sen finns WH Ultrabetten också som har en lite speciellt utformad mittdel. Softmodellen har gummikula i mitten vilket jag har upplevt att hästarna verkligen tar tag i och tom kan kännas tunga på.

Är bara att leta uppen butik nära dig som har Sprenger där du kan hyrprova bett:).
 
Googlade lite. :) Dynamic rs tvådelat med fasta står nog först på provlistan där. Vet en butik här som jag tror har hyrerbjudande.
Om ingen annan här har ett och vill låna ut? ;)
 
Kirre: Ang odelat bett med tungfrihet så har jag ett Sprenger Comfort Mouth som är precis ett sånt. Ganska tjockt, med lös ring har jag. Jag tycker att min häst tenderar till att bli tyngre i handen, men hon accepterar det bra vilket hon inte tidigare gjort med helt raka bett. Jag har det som komplement till delat bett och det funkar. Min häst har ju snarare tendenserna att bli tung i handen än som din att inte ta stöd alls, så kanske funkar det bra på din? Synd att du bor långt bort från oss...
Jag har ridit med detta på en av mina projektponnyer som vanligtvis går med helt rakt bett, på tvådelat går han bara och knäcker av och gapar. På det helt raka är han bättre men ändå trutig. Med mitt Sprenger får han ett ärligare sug fram till bettet.

Mitt behov att åka hem har alltid funnits. Jag har bort här i snart 7 år och alltid jobbat ständig natt med lediga veckor, skift eller pluggat på distans. Jag har alltid haft behovet att åka hem och sett till att kunna göra det. Jag har mina bästa kompisar där, familjen, släkten och dessutom naturen som inte finns här. Behovet av det har aldrig ändrats oavsett hur jag trivts här.

*Delvs kl

Jag har bestämt mig för lösdriften utan ridhus. Vi flyttar nästa helg. Jag fick till en lösning med övertagande av min stallplats så att jag slipper betala kallhyra uppsägningstiden. Har även varit i kontakt med den närliggande anläggningen och fått grönt ljus för att rida på deras bana/ridhus samt att kunna träna för hon som äger den (som i sin tur sammarbetar med min nuvarande tränare och är svårklassryttare i dressyr/c-tränare).
Jag tror detta blir kanon för min häst. Möjligtvis att hon blir slö sommartid när man inte har möjlighet till mer permanent installning, men helt ärligt så känns det som en stor fördel i år när vi inte ens kan eller får träna. Dessutom har jag möjligheten att ha en häst till, så nu ska jag först se att min häst trivs och jag med - sedan leta efter en ponny att ha på foder i första hand. Det känns säkrare om upplägget inte skulle fungera, än att stå där med skägget i brevlådan och två egna hästar att stalla in dyrt...

Vi lösdriftare har tillgång till vattenspilta och hovslagarplats i stallgång. Men egna uppbindningsplatser i en avskärmad del av ligghallen (som man inte kommer åt från hagen) där man helst håller till då de installade bara har tillgång till sin egen stallgång. Det lär bli kallt på vintern då både stall och vår del är kallstall, men det får man väl leva med. Det finns ett fikarum, sadelkammare och torkrum som är uppvärmt men sköter man hästen blir det väl kallt.
Jag tror att man vänjer sig vid att inte ha ridhuset utanför dörren. Jag har ju överlevt 3 hästar innan där vi på sin höjd haft paddock med halvtaskigt underlag periodvis. Dock i Norrland där det går att rida på snön och inte där vintern består av is och slask. Men vi får se. Det är långt till vintern.
 
Fiorano: Det är livsfarligt att glo på hästnet. Jag gör det varje dag :o

Jag hittade en superfin ponny i Skåne, som verkar vara precis vad jag söker vad gäller gångarter och storlek. Synd att det är så jäkla långt dit. Ringde och pratade med ägaren som förvisso kunde tänka sig att låna ut om det ev blir att jag köper senare, men tyckte att det var nog så långt hit. Jag kan iofs vara intresserad av att köpa om allt stämmer, men då vill jag först se att den kan gå med ston (är en valack) och dessutom motsvarar det jag vill ha.
Enligt ägarens beskrivning tror jag att det skulle vara en bra häst åt mig. Jag skulle återkomma när jag vet mer om min situation. Jag åker ju inte 55 mil för att provrida nåt jag inte vet om jag kan ta hem.
 
@stjarnfrugt Jag tror du gör helt rätt val att flytta och vad skönt att det kan ske så snabbt! Hoppas du får möjlighet att köpa en käck ponny nu också;). Att vara utan ridhus vänjer man sig fort med och om det nu skulle bli lite mycket vila för att du inte har det lär det inte göra så mycket när ditt vilddjur går på lösdrift.

Såg ditt inlägg nu, hoppas det är en läcker ponny och att du kan köpa!
 
Hovslagaren hittade ingen böld, däremot så har hon en hel del diffusa blåmärken och en blödning som ser ut som ett streck. Kanske finns det en böld där ändå. Hon reagerade ingenting alls när han klämde trakterna med tången. Bra. Det blir sjukhage ett par dagar och sen så kommer hovis igen på måndag (om hon inte blir akut sämre). Hon är väldigt öm och tycker det gör skitont att gå på gruset till hagen. Känns bra och dåligt på samma gång
 
Hoppas att det inte är något allvarligt cirkus!
Här rullar det på som vanligt. Har varit iväg och tränat några gånger med Nova, ibland går hon som en klocka och nästa gång vill hon ingenting!
Ett riktigt sto med humör. Så fort man kräver lite mer än hon för dagen känner för så surar hon ihop.
Tränaren satt upp på henne sist och i början ville hon inte alls gå fram över huvud taget. Frös fast och vägrade röra sig ur fläcken. Till sist fick han ge henne helt långa tyglar och bara såsa runt ett varv, sen gick det att börja jobba igen! Knäpphäst!
Vill få tag på en dressyrsadel till henne eftersom jag tycker att jag sitter bättre i det.
Någon som har förslag till häst med rak rygg och obefintlig manke? Hoppsadeln är en Knights sir Walther och ligger bra på henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 703
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp