Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Jag är ju mer av den sorten som tycker sporten är alldeles för dyr för att inte vara glad och nöjd 80% av tiden med hästen. Jag kan ta max 1-2 dåliga pass i veckan. Fler än det är jag och hästen inte rätt för varandra. Antingen är jag en för dålig ryttare som inte klarar av den hästen eller så kräver jag mer än vad hästen klarar att ge mig.
Självklart hamnar man i ett annat läge när hästen är skadad. Då är det ju tråkigt 90% av tiden och det får man ju ta sig igenom.

Kan du inte försöka hitta en häst att ha på foder så slipper du lägga ut pengar för ett köp? Finns ju många som kan tänka sig lämna ut sina fina hästar på foder.
 
@Jfrelin Jag söker just nu efter en ponny eller häst att ta på foder. Men det är ju få som vill låna ut nåt vettigt, av förklarliga skäl. Ska titta på ett ponnysto nästa vecka, och ev en valack. Men med flocken vi har nu vill jag helst ha ett sto av praktiska skäl.
 
@fio Den här säsongen har vi verkligen haft ett jättebra utbud av tävlingar:). Norrland är faktiskt himla bra:p.

@Gabby_Ossi Om jag klarade rida den vägen förra året så klarar ni det helt galant nu! Jag tycker vägen i C1an ser svårare ut, men där är iofs inte bytet med.

Har tränat idag och ridit igenom både galoppvägarena från A3an och A4an utan problem. Yey! Red också sista medellinjen från A4an och den var inte så yey:p. På det stora hela kändes det himla bra och känner mig bättre förberedd inför tävlingarna i helgen än senast.

Tränade även med den prickiga och det kändes också mycket bra. Betydligt bättre än när jag tränata för den snordyra GP-ryttaren...
 
Jag red mitt ena ponnyprojekt idag, eller ja snarare det enda jag har kvar. Den andra ponnyn har jag tröttnat lite på att rida eftersom ägarna är så jäkla svåra att samarbeta med. Man kan lägga ner timtals och veckor av träning på ponnyn för att sedan se ryttaren slita den i munnen och piska med spöet precis som vanligt så fort hen kommer hem. Så vet man att all tid man lagt ner är skitsamma, för det är samma elände igen... Tycker så synd om ponnyn, den är alldeles för snäll :( Nu när jag dessutom flyttat min häst känns det inte helt motiverande att åka till andra sidan stan för att brottas med den en dag då och då.

Nu har jag den andra ponnyn resten av veckan. Den är mkt svårare att rida än den ovan nämnda, men så väldigt mkt roligare att jobba med då man vet att ägaren är gullig och ambitiös och verkligen tar till sig hjälpen hen får.
Så skönt att få rida lite ordentligt. Dessutom är det ju bra om jag ska åka och provrida hästar framöver, att jag fått göra annat än skritta i två månader...

Haglar och regnar här, var tom snö imorse. så nu har min häst fått inviga sitt nya Bucas Smartex regntäcke. Jag var tvungen att åka och byta det första mot ett Big Neck. Trodde inte det skulle behövas men tydligen :o tyvärr fanns inga fästen för hals på detta men jag hoppas att hon överlever. Hon ska ha detta som skal under vår och höst, samt som undertäcke vintertid då hon är svettig när jag sätter ut henne i hagen igen... hoppas det blir bra :)
 
Idag var min häst inte lika lugn som han varit tidigare så vi fick hålla oss på vägarna och sen blev det ett pass på ridbanan. Riktigt svettigt blev det för oss båda då det tog ett tag innan han taggat ner och slappnat av ordentligt. Men vi avslutade med en bra känsla och sträckte ut i en härlig galopp på vägen.
7CC16908-DE85-482F-958C-082E771C2104_zpsrfrse1wb.png
 
@Jfrelin Jag vet hur det är att surfa på Hästnet och hitta en Barbie lookalike på 150 cm för 20' och inte ha nånstans att ställa den, (eller ens ha råd att ha en tredje häst). Jag vill som bara skrika rakt ut för att jag inte kan köpa den!!
 
Idag var min häst inte lika lugn som han varit tidigare så vi fick hålla oss på vägarna och sen blev det ett pass på ridbanan. Riktigt svettigt blev det för oss båda då det tog ett tag innan han taggat ner och slappnat av ordentligt. Men vi avslutade med en bra känsla och sträckte ut i en härlig galopp på vägen.
7CC16908-DE85-482F-958C-082E771C2104_zpsrfrse1wb.png
Håller med Fiorano, en sådan snygging! Så skönt att ni fick till en bra känsla på slutet fastän han var lite väl taggad först.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@Fiorano + @sassiball Tack! Han ser lite mer vårdad ut nu när jag fick kapat manen :)

Ska försöka få med någon som kan knäppa några kort. Får nog muta sambon med något riktigt bra om det ska bli av bara;)
 
Jag har spanat in en riktig pralin på hästnet i februari. En halvsyster till en som jag föll för förra sommaren, men inte åkte och provade eftersom jag inte kunde ha två hästar då. Det är drygt 20 mil dit så jag ville inte åka bara för att inse att jag inte kunde ha två.

Denna är såklart inte till utlånes. Men kostade inte så mkt (35). En mkt trevlig fyraåring som är grundriden och inhoppad samt uteriden ensam och i grupp. Känns vettigt.
Däremot är jag lite orolig för storleken, 138 cm. Den är ganska nätt... jag är 158 cm och väger väl runt 55 kr. Känner mig lagom på d-ponny... pratade med ägaren och hon trodde inte att det var nåt problem. Jag får väl se. Är ledig nästa vecka så då kan jag ta en turne och provrida några i området när jag ändå är där.
 
stjärnfrugt:
Om du är intresserad av en häst på foder så kan du ju alltid kolla med svenska hästars värn. De har ju ofta hästar som de söker nya hem till. Det är ju inte alla som är i dåligt skick.
Våran ena är en SHV häst och bättre häst skulle vi aldrig kunnat hitta!
 
@stjarnfrugt
Queenie är ju väldigt nätt och ädel, hon är 140, jag är 166 och väger 60kg, så jag tror inte alls du behöver oroa dig för storleken! :)


KL
Idag flyttade det hit ett litet projekt... En liten helt ohanterad ettåring. Tanken var att den skulle gå med min 11a, men han fick så lägligt en hovböld och måste ta det lugnt. Eftersom 10an är till salu ville jag inte riskera ett hopsläpp så då fick det bli Queenie. Men tja, ni vet jag skrev ju förut att jag inte ville ha henne med några andra för att hon är så elak? Eh ja, det är hon verkligen... De fick stå inne och prata lite en stund och sen skulle vi leda ut dem. Sambon tog Queenie och gick före, så gick jag längre in med lillan för att visa hagen lite och Queenie blev helt jävla rabiat och slet sig och sparkade och jagade och var alldeles knäpp... Så ställde hon sig och åt, och när lillan råkade titta på henne flög hon på henne igen. Det slutade med att jag fick ta in Queenie och sen släppa ner stackars rädda tjejen till 10an iaf. Han satte henne på plats och sen var det lugnt. Men han lyckades såklart vricka sig ordentligt... :( Precis det jag var rädd för...

Summa summarum: Jävla åsne-ponny! :rage::rage::rage:
 
Här har det ridits dressyrträning ikväll! Första sen... tja, början på aug. :banana:

Fick lösgöra bogar och mjuka upp hals samt aktivera ffa hb, det skadade alltså.
Hade lite knepigt att få till min koordination men bra övning. Jag fick också bekräftelse på att jag tänkt rätt där jag harvat omkring på grusvägarna i över fyra månader nu.
Fick en bra, mjuk, avspänd men ändå aktiv trav i slutet. Trevligt! :)
 
@stjarnfrugt Du är ju en decimeter kortare än mig och ponnyn är som Barbie. Tror inte du behöver bekymra dig om att den skulle vara för liten:).

Det är väl en vanesak, jag är ju van med min ganska så ryttarslukande halvblodsdam :o Å andra sidan ser jag ju snarare för liten ut på henne. Jag rider ju en jäkligt nätt d-ponny i mitt gamla stall, och den känner jag mig inte alls stor på, dock är den ju maxad och det är ju rätt stor skillnad från c-ponny.

Pratade med säljaren och hon var som sagt inte alls oroad för storleken. Så jag är väldigt sugen på att åka och titta på den nästa vecka. Gör kalkyler nu för hur jag ska få ihop det ekonomiskt. Men det är nog inga problem, inte lika mkt pengar på sparkontot som nu kanske men det går iaf runt. Jag tror att det skulle vara bra för mig att ha två hästar, det ger mig mer perspektiv på den jag har. Sedan får väl tiden utvisa hur det blir. Om man ska satsa på ponnygrejen eller ha kvar storhästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 717
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp