Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt
Det är väl klart att man inte kan garantera att en ny häst skulle bli bättre. Men jag tror att de folk menar här är att du skulle iaf få bättre förutsättningar för att vara nöjd och glad i ditt hästägarskap. Det är ju inget nederlag att sälja en häst för att man inte trivs ihop eller att den inte passar för det man vill använda den till.
 
Jag fick sålt min hoppsadel!!! :D:banana::banana: Ja, jag är galet nöjd för nu ska jag verkligen ta mig tid att hitta en som passar oss båda. Sen ska jag börja hoppa mina 50cm en gång i veckan och även ut och galopperna ordentligt på ängarna. Fick lite blodad tand när han var så snäll i förrgår.

Som ni kan förstå är jag verkligen i behov av en hoppsadel:o:p
 
@oxo Jag ser det inte som ett nederlag. Men det skulle kännas tråkigt om hon inte stannade i närmaste kretsen så att säga, och hon har så många bra sidor som jag blivit bortskämd med och som jag inte är garanterad att hitta på en ny häst. Tex att hon är så självsäker och orädd för allt, lätt att ha med andra hästar, enkel att ha med sig...
 
Tusen tack alla! Kul att ni kommer ihåg oss även fast jag skriver väldigt sällan!
:)

Vi red även våran första dressyrtävling förra onsdagen. Har tränat dressyr en gång senaste halvåret så vi fick 56% i en LB:2. Men det var rätt kul så nu ska vi träna på att få till bättre övergångar & halter. :up: Så kanske vi vågar oss ut igen! :p
 
Nu har jag efteranmält till en LA:4 på söndag också, tyvärr inte samma domare som sist, han skulle döma MsvB:4, det känns kanske lite väl mastigt :angel:.

Sedan blir det två helger utan tävlingar, sedan börjar jag fundera igen...
24-25 Maj är det tävlingar på klubben 20 minuter bort, egentligen skulle jag vilja rida MsvC:1 men det har de inte så frågan är om jag ska våga mig på MsvC:2... Eller nöja mig med bara LA:4 igen.
29 Maj (Kristi Flygare) är det dressyr på Ribban i Malmö, där har de både MsvC:1 och MsvC:2

Hur var det nu förresten, våra behöver inte kvala till MsvB heller i år?

Någon mer som har inplanerade starter framöver? Eller ni har kanske hela tävlingsterminen klar i förväg? :p
 
Nu har jag efteranmält till en LA:4 på söndag också, tyvärr inte samma domare som sist, han skulle döma MsvB:4, det känns kanske lite väl mastigt :angel:.

Sedan blir det två helger utan tävlingar, sedan börjar jag fundera igen...
24-25 Maj är det tävlingar på klubben 20 minuter bort, egentligen skulle jag vilja rida MsvC:1 men det har de inte så frågan är om jag ska våga mig på MsvC:2... Eller nöja mig med bara LA:4 igen.
29 Maj (Kristi Flygare) är det dressyr på Ribban i Malmö, där har de både MsvC:1 och MsvC:2

Hur var det nu förresten, våra behöver inte kvala till MsvB heller i år?

Någon mer som har inplanerade starter framöver? Eller ni har kanske hela tävlingsterminen klar i förväg? :p
Jag har två tävlingar inplanerade. Dels en LB:1 och sen en till LA:3. Så fort chansen ges tänker jag prova en LA:4, tycker det programmet verkar jätteroligt och vill gärna prova det på tävling.
 
Jag fick sålt min hoppsadel!!! :D:banana::banana: Ja, jag är galet nöjd för nu ska jag verkligen ta mig tid att hitta en som passar oss båda. Sen ska jag börja hoppa mina 50cm en gång i veckan och även ut och galopperna ordentligt på ängarna. Fick lite blodad tand när han var så snäll i förrgår.

Som ni kan förstå är jag verkligen i behov av en hoppsadel:o:p

Grattis!! Jag har också sålt min nu förra veckan haha trodde aldrig jag skulle få sålt den, har hängt hos förmedlaren i evigheter. För övrigt den bästa sadel jag någonsin ridit i KN Akkord, men vad hjälper det när det inte passar hästen. Jag behövde verkligen få in lite pengar, så det var välkommet.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Någon mer som har inplanerade starter framöver? Eller ni har kanske hela tävlingsterminen klar i förväg? :p

Min missar ju hela året, men jag startar den andra i Tranemo på lördag. Sedan åker jag på semester och har lite annat att stå i, men planen är att rida honom igen i Åkerbo (antagligen lättklass) och Askim (där finns bara debutant, men det är ju nästgårds). Samt ett par starter på meetinget i Borås (dressyr), beroende på hur han går fram tills dess så får han väl gå ett par LA där. Eller möjligtvis MsvC. Rider nog någon onsdagstävling i Kungsbacka också, ett par 110 och sen får han väl gå upp i 120 när jag har börjat få lite go i honom igen. Jag har ingen direkt plan för sommaren eftersom jag inte har någon aning om hur jag kommer att arbeta än (så efter 1 juni har jag knappast tittat på terminen), men skulle gärna ta upp duracellkaninen i LA/120 och *-ig igen. Fast först får han gå lite debutant/lättklass och 110 för att tuffa igång. Just nu vill jag mest rida och ha kul, hoppas att allt går som det ska och den herrn kan göra ett par starter på senhösten. Sedan får vi tränatränaträna hela vintern och komma igen till nästa säsong. Då borde han verkligen ha hunnit mognat mentalt :idea:
 
På tal om meeting är jag lite sugen på det också, så nu har jag kollat upp lite... Dock inte hört med tilltänkt hästskötare och sällskap :angel: Funderar på Laholm, Falkenberg eller Udden. Eventuellt Lilla Edet men där börjar det kännas långt bort... Dyltabruk låter också jättebra och verkar ha bäst upplägg på klasser för vår del, men det är ju sinnes långt dit :cautious:
 
@stjarnfrugt håller med @mackan i allt hon skriver. Vilket jag själv skrivit förut. Sälj hästen!

Min förra var ju en drömhäst. Lite galen bara. Ville egentligen inte sälja men jag blev rädd så hade inget val. Trodde aldrig jag skulle hitta en likadan häst och döm om min förvåning när det finns andra hästar som är snälla, kan tas med överallt, bra på tävlingar, går att rida ut på OCH man kan rida bättre än innan....... just saying
 
@Undret Du får fortsätta rapportera i tråden hur det går med den andra. Även fast den inte är 07.a

Det gör jag säkert, orkar inte hitta någon annan tråd att skriva i :angel:

Kan ju meddela att herrn verkar trivas med att vara hemma igen i alla fall. Åker till kliniken igen på fredag för bandagebyte och fram tills dess får han en kur antibiotika hemmavid (som säkerhet nu när han flyttades hem till annan bakterieflora). På måndag får han skorna på sig igen också så efter det kan han börja få gå snigellångsamt i skritten och på små promenader. Just nu är hovarna så känsliga att jag inte vågar mycket mera än leda honom ut och in från hagen. Men han rör sig ju lite lagom när han står i den (4x4 m i dagsläget, ska utöka när jag kommer hem från London efter nästa vecka om allt gått åt rätt håll under min semester tänkte jag) så helt stilla är han inte ändå.
 
@Gabby_Ossi Klart du kan rida MsvC2! Jag tycker det programmet faktiskt är lättare än MsvC1. Den stora skillnaden är bakdelsvändningarna och dom gör ni ju fantastiskt bra!

Min kommande planering är:
3/5 LA3 Ånge
4/5 LA4 Ånge
10/5 MsvC1 om det känns bra i Ånge, annars byter jag till LA3, Näset (Den prickiga ska gå LB2)
18/5 LA4, Härnösand (Prickig i LB3)

Kommande tävlingar därefter vet jag inte om jag startar MsvC eller LA beror helt på hur galoppen kommer att utvecklas.
 
@stjarnfrugt håller med @mackan i allt hon skriver. Vilket jag själv skrivit förut. Sälj hästen!

Min förra var ju en drömhäst. Lite galen bara. Ville egentligen inte sälja men jag blev rädd så hade inget val. Trodde aldrig jag skulle hitta en likadan häst och döm om min förvåning när det finns andra hästar som är snälla, kan tas med överallt, bra på tävlingar, går att rida ut på OCH man kan rida bättre än innan....... just saying

Nu har vi ju inte direkt det problemet att hon är oridbar och känns livsfarlig att rida. Så av den anledningen behöver jag inte vräka bort henne.

Jag har redan nämnt flera anledningar till att jag har väldigt svårt för att sälja henne. Och som sagt så är det inget guldläge att hitta nåt vettigt hem åt henne när hon dessutom är skadad och även utan tidigare meriter.
Jag håller dock ögonen öppna för en häst till, det kanske är lättare att fatta nåt beslut om man har två hästar att jämföra. Antingen kan man ha två eller så inser man att den ena inte är oumbärlig och det kanske blir lättare att sälja. eller så inser jag att gräset inte är grönare på andra sidan och säljer den andre. Jag vet inte. Jag har inget fett kapital att hitta nånting för nu, men det lär jag inte ha för de kaffepengar jag skulle få för henne i dagsläget heller...

*kl

Ytterligare ett jobbdilemma har dykt upp. En tjänst på en ort där jag sökte en tjänst i höstas, 15 mil därifrån jag vill bo. Mitt ute i ingenstans, finns en ridskola men inget mer. VDn i företaget har kontaktat mig ang tjänsten och är mkt angelägen om att jag ska söka den. Men jag funderar mkt på om det skulle fungera med min vardag.
Dels är det alldeles för långt ifrån där jag vill vara. Hästmöjligheterna är inte så lajbans då det bara finns en ridskola, antagligen med rätt tråkiga hagar och kort utevistelse vad jag sett. Jag kommer dessutom att jobba dagtid vilket innebär att jag tvingas vara där kvällstid med allt vad det innebär på en ridskola *kräks Det kan möjligen finnas någon tränare att rida för ibland antingen där eller 5 mil bort, men 10 mil till närmaste tävlingsplats och 10-15 mil till de tränare jag helst ridit för på det länet.

Men samtidigt är det ju en chans till att prova nåt nytt. Och komma 75 mil närmare hem. Och en chans till en liten nystart. Men hästmöjligheterna... :crazy:
 
Visserligen inte Queenie på bild, men ändå...

IMG_20140430_194034_zpsd6z1h1ts.jpg


Aprilväder, yey! Den stackars tjejen som varit här och ridit några gånger var ute med Queenie när det här kom. När hon red iväg var det strålande sol, men det har snöat såhär i minst tjugo minuter och håller fortfarande på. :p
 
@Maja_Kandi Men hjälp! Ni har ju fått vinter igen!
Jag kom hem för ca 2 timmar sedan efter att ha ridit och galoppat på ängarna idag också:D Gräset är så grönt så vi hade kunnat släppa dom på bete om vi hade velat. Mitt stora problem är att min fina smala häst börjar bli FET!:banghead: Han går ju i en stor gräshage året runt och nu är det duktigt med gräs där. Funderar på om jag måste börja med munkorgen men det bär emot. Får väl börja med att dra ner på natthöet. Önskar att jag hade en mer svårfödd häst så jag fick lov att mata honom ordentligt!
 
Nu har vi ju inte direkt det problemet att hon är oridbar och känns livsfarlig att rida. Så av den anledningen behöver jag inte vräka bort henne.

Jag har redan nämnt flera anledningar till att jag har väldigt svårt för att sälja henne. Och som sagt så är det inget guldläge att hitta nåt vettigt hem åt henne när hon dessutom är skadad och även utan tidigare meriter.
Jag håller dock ögonen öppna för en häst till, det kanske är lättare att fatta nåt beslut om man har två hästar att jämföra. Antingen kan man ha två eller så inser man att den ena inte är oumbärlig och det kanske blir lättare att sälja. eller så inser jag att gräset inte är grönare på andra sidan och säljer den andre. Jag vet inte. Jag har inget fett kapital att hitta nånting för nu, men det lär jag inte ha för de kaffepengar jag skulle få för henne i dagsläget heller...

*kl

Ytterligare ett jobbdilemma har dykt upp. En tjänst på en ort där jag sökte en tjänst i höstas, 15 mil därifrån jag vill bo. Mitt ute i ingenstans, finns en ridskola men inget mer. VDn i företaget har kontaktat mig ang tjänsten och är mkt angelägen om att jag ska söka den. Men jag funderar mkt på om det skulle fungera med min vardag.
Dels är det alldeles för långt ifrån där jag vill vara. Hästmöjligheterna är inte så lajbans då det bara finns en ridskola, antagligen med rätt tråkiga hagar och kort utevistelse vad jag sett. Jag kommer dessutom att jobba dagtid vilket innebär att jag tvingas vara där kvällstid med allt vad det innebär på en ridskola *kräks Det kan möjligen finnas någon tränare att rida för ibland antingen där eller 5 mil bort, men 10 mil till närmaste tävlingsplats och 10-15 mil till de tränare jag helst ridit för på det länet.

Men samtidigt är det ju en chans till att prova nåt nytt. Och komma 75 mil närmare hem. Och en chans till en liten nystart. Men hästmöjligheterna... :crazy:

fast ärligt så har varken ngn annan eller Jfrelin för en sekund skrivit att det skulle handla om att din häst är oridbar eller att du behöver vräka bort henne osv? Jfrenins inlägg var ju bara en passus i sammanhanget i respons till dina många inlägg och inte på ngt sätt att det för den skull var ekvivalent till just dig och din häst?
förlåt men jag förstår faktiskt inte hur du svarar eller tolkat de inlägg du får på din situation och hur du hela tiden förmedlar att du inte är lycklig, nöjd eller trivs med din häst osv samtidigt som jag förstår utifrån hur du skriver att du givetvis månar otroligt om din häst!

förlåt om jag missförstår men jag kan inte se annat i tråden än att du är olycklig och postar inlägg om det hela tiden, och att folk som svarar försöker hjälpa dig med insikter och vändande och vridanden på olika möjligheter osv utifrån det. Jag tycker folk svarar väldigt vettigt på dina inlägg som alltid är så sorgesamma och negativa, så du får nog ta det lite utifrån det att folk vill hjälpa dig med perspektiv utifrån det du postar osv. Folk postar ju i respons till dina inlägg och erbjuder perspektiv , men tycker lite att du svarar med att alla såna perspektiv är omöjliga, samtidigt som du fortsätter posta. Förlåt men det är det jag tycker att jag och alla andra möts av hela tiden när alla försöker svara på det du skriver väldigt pedagogiskt och för att svara på det du skriver och känner?
 
Senast ändrad:
@mackan Jag vet inte om jag alltid förstår dig heller. Men jag hoppas verkligen inte att folk tycker att jag är otrevlig i mina svar? Jag försöker bara svara på de svar jag får, och jag har Väldigt svårt för att göra mig av med denna häst. Jag försöker rannsaka mig själv hela tiden, både hästmässigt och i övrigt.

Man får ofta höra från olika håll både i text här och IRL att folk ger upp sina hästar för lätt. Jag vill inte vara en som bara byter ut när det inte är perfekt. Därför försöker jag så gott jag kan, både att jobba vidare framåt, fundera på om det Verkligen är så dåligt som det känns vissa dagar eller om jag helt enkelt bara är lat och bortskämd och vill ha medvind hela tiden osv... Ifall det är det senaste så spelar det ju faktiskt ingen roll vilken häst jag har, det är aldrig medvind hela tiden. Så då behöver jag ju inte utsätta min häst för risken att hamna fel.
Och ja, jag är inte den lyckligaste personen i lägret, men samtidigt undrar jag om jag blir så mkt lyckligare oavsett vad jag gör. Framförallt undrar jag om fel häst är den största anledningen till att det känns tungt. Jag vet inte. Jag vet faktiskt ingenting. Men jag vet att jag har sjukt svårt att sälja min häst för att ta risken att inse att det inte alls blev bättre...

Jag är väldigt mån om henne. Jag vet att det finns fler hem som kan vara bra, men man ska hitta dom också. Och var hon svår att sälja när hon var frisk så är det ju inget som skulle vara lättare idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 717
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp