Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi
jag vet inte. Men det är ju inte den första hovvbensfrakturen. Hon har ju haft två (en på vardera vingen) innan och nu en ytterligare på samma hov men "bara" ena vingen. Jag tror det är maximal otur, men 8 månaders rehab igen - det pallar jag inte, varken mentalt eller ekonomiskt (jag har ju haft kvar henne inackorderad a' 5500 kronor i månaden ungefär)
 
@cirkus
Nej det förstår jag att du inte gör, men jag tror ändå inte att det är nåt annat än extrem otur. Det är väl alltid lättare för en gammal fraktur att gå upp igen än att få en från början? Så jag skulle då iaf inte oroa mig för att det är ärftligt. Tråkigt att ett så ungt sto får gå i avel, men vad gör man. :(

Tänker på er!
 
Ja det är så jävla deppigt att det inte finns.

Jag tror att jag kommer att försöka få henne T-märkt faktiskt. Även om detta är höjden av otur i ett par vändor känns det inte som att hon kommer att kunna bli ridhäst.

Så det troligaste är att jag kör ner henne till Skåne (där mina andra avelsston är) och betäcker henne och gör en ridhäst till mig. Jag kan ta risken att hon har dålig hållbarhet...
Vad tråkigt !
 
@Maja_Kandi jag tror som du att det är extrem otur och varken ärftligt eller pga dålig uppväxt - jag känner ju uppfödaren väl och VET att hon har en extremt sund uppväxt.
 
@cirkus Jag förstår dig helt och fullt. Jag hade inte heller orkat, jag orkar ju knappt ens med mitt eget oflyt och det är ju jäkligt lindrigt i jämförelse. Tycker så oerhört synd om dig... :(

*kl

Min häst var drygare än drygast idag. Suuuuperbrunstig, så jag borde egentligen redan där bara låtit henne gå i hagen. Inne i stallet stod hon och skrek efter sina kompisar och grävde en stor grop i grusgolvet. Tröttheten bortblåst med andra ord. Jag red en liten stund på ridbanan eftersom hon var så laddad ville jag inte ge mig ut på ett nytt ställe. Det gick förhållandevis bra men hon var så ofokuserad att det inte var någon ide att tjafsa med henne eller tro att jag kunde trava lite. Vi red skritt - halt - övergångar och tempoväxlingar i den mån det gick. När hon kommit ner lite på jorden var jag nöjd och gick in.
Tänker på Nelson Pessoas "never fight with insticts" varje gång detta händer, så det är bara att göra nåt väldigt enkelt och sedan gå in. Nu får hon gå i hagen några dagar. Ber en bön om att hon inte blir superladdad av det.

Jag stör mig dock på att jag blir så defensiv när hon är såhär :( Jag bör ju göra helt tvärtom och ännu mera rida ordentligt. Känner mig som en fegis, men hon är så jäkla stor och stark när hon flippar ur så det är rent obehagligt att sitta och vänta på det. Tackolov flippade hon aldrig idag, men jag kan inte påstå att jag hade mkt att säga till om.
Idag önskade jag verkligen att hon vore en ponny :crazy:
 
Tack alla för pepp och omtanke!

jag har ju som tur är min gamle valack att rida på - världens bästa - han får väl vara i tjänst ett par år till innan den här är tillbaka från aveln och/eller fölungen är ridbar för en så gammal tanta som mig.
 
@cirkus : så hemskt tråkigt och ledsamt :( förstår att det känns tungt för att tala milt. Stort pepp till dig i skiten eller vad man ska säga....
 
@cirkus Nej, fy va tråkigt. Höjden av otur.

Min är så brunstig att hon knappt kan gå. :yuck: Tänk om man hade obegränsat med pengar. Då hade jag betäckt henne, och köpt en snäll välutbildad valack. Red trots brunsten ett litet joggingpass på banan. Stundtals fin för att i nästa tjura ihop och stå stilla som en ko.
 
@cirkusMin är så brunstig att hon knappt kan gå. :yuck: Tänk om man hade obegränsat med pengar. Då hade jag betäckt henne, och köpt en snäll välutbildad valack. Red trots brunsten ett litet joggingpass på banan. Stundtals fin för att i nästa tjura ihop och stå stilla som en ko.

Jag tänkte faktiskt på dig idag när jag satt på min :o Hur orkar du? Tycker att Elle varit brunstig hur länge som helst...?

Jag tänkte ett tag idag på om jag skulle sälja min som avelssto för 10k bara för att kunna skaffa en enklare häst...
 
Skoja i dag om att hon nu kommer va brunstig till oktober. Har aldrig sett en så villig häst, men hon vet ju va de handlar om eftersom hon faktiskt blivit betäckt på riktigt.
 
GP är också brunstig nu, men igår hade vi ett riktigt bra pass :up: Hon funkar hur bra som helst att rida vid brunst.

Normalt sett märker jag nog inte av brunsterna så mkt. Men i maj är dom ju värst. Dessutom har det varit lite mkt för min nu med flytt, ny flock osv så det är helt förståeligt om hon tiltar över i skallen. Jag låter nog henne bara gå i hagen ett par dagar helt enkelt, jag har ju en ponny att rida i mitt gamla stall tors-sön så jag klarar mig...
Men att ha en häst som alltid är såhär, eller hela sommarhalvåret... aldrig. Jag hade inte orkat.

För min del är det väl bara att inse att man inte behöver anmäla till några tävlingar under maj månad. Om hon nu kommer bli så hel att det blir aktuellt.
 
jag
Jag tänkte faktiskt på dig idag när jag satt på min :o Hur orkar du? Tycker att Elle varit brunstig hur länge som helst...?

Jag tänkte ett tag idag på om jag skulle sälja min som avelssto för 10k bara för att kunna skaffa en enklare häst...

tycker verkligen du ska sälja din häst eftersom du så konstant känner som du gör och skriver så mkt om det och har känt det så länge oavsett läge. Tyvärr eller vad man ska säga. Jag förstår att det kanske inte är en jätterolig respons men jag svarar ärligt. Det känns inte som du trivs med hästen i grunden eller att ni kommer ngnvart utifrån vad du själv tycker dig vilja osv. Att sen hästen blivit skadad utöver det är ju självklart en grej, men jag tycker du kommunicerat en känsla väldigt konkret oavsett det sen alltid typ så länge du skrivit i tråden.

Att du ändå tycker om din häst och är mån om henne å det största osv råder det ingen tvekan om öht. snarare slår du ju knut på dig just för att du månar så mkt och är rädd att sälja och vilket hem hon skulle få osv. Jag har full förståelse för detta men som sagt - jag tycker nog utifrån det du rapporterar att det känns som att du egentligen vill ha ngt annat. Det finns väldigt bra hem även hos andra än en själv . Faktiskt. Jag skriver detta utifrån det jag upplever att du väldigt konstant känner i grunden ang att du inte riktigt vill ha denna hästen även om du är väldigt och otroligt mån om den. Bara en (krass jag vet det) reflektion i sammanhanget...
 
@oxo @Charlotte1975 @sassiball
Visst har det gått framåt, men jag har för tusan ridit i snart 30 år utan att komma nånstans? Resultatet i helgen var rätt likt det resultat vi hade när vi debuterade där för nästan exakt 2 år sedan.
Det hjälper inte att tjura och kalla hästen för Häxa, när det är jag som inte kan rida.
En del runt mig tycker att jag borde sälja och köpa en annan häst, men jag tror ju inte det är hästen det är fel på. Hon har ett enormt trevligt psyke, ställer upp för ryttaren, hjälper till när hon förstår vad som ska göras. Lätthanterad och cool för det mesta. Rör sig helt ok, kan hoppa om ryttaren inte ställer till det för henne och har alla förutsättningar för att kunna få bra resultat i låga klasser. Vad talar för att det skulle gå bättre med en annan häst?
Jag blir superstressad av tävlingar och förstör för oss. Egentligen inte alls någon tävlingsmänniska, men har ambitioner att faktiskt bli bra, men börjar inse att det inte kommer att hända. Om det åtminstone kunde gå bra NÅN gång?
Jag vill inte rida LB, hoppa 1 m och debutant fälttävlan resten av mitt liv?

Men om jag inte skulle hålla på med hästar, hur skulle jag överleva då? Vad skulle jag göra med min tid, och vem skulle vilja umgås med mig som blir tjurig när hästen vilar en vecka...
Funderade på frimärkssamling, och sambon trodde att jag skulle stå ut i ungefär 7-8 minuter, inklusive inköp. :angel::D

Lite trött på mig själv nu, skulle behöva en time out?

Pållan har välförtjänt vila denna veckan, går i hagen och äter gräs. Hon har blivit kompis med den nyinflyttade valacken som går i hagen bredvid hennes, och vi tänkte släppa ihop dem denna veckan. Hennes stokompis går fortfarande i sjukhage.
Idag tog vi en lång kvällspromenad och sniffade på våren.
 
@stjarnfrugt
Håller med @mackan i vartenda ord. :) Du är så mån om din häst att du liksom slår knut på dig själv. Du skulle nog må mycket bättre om du hittade en som du verkligen vill ha, en yngre ponny med härlig gång. Din häst skulle säkerligen få det jättebra hos någon annan också, även fast jag vet precis känslan av att sälja någon man ändå är fäst vid och som man önskar ska få det så bra det går.
 
@Marvin Du är rätt hård mot dig själv och har höga krav. Minns du hur det såg ut när du började rida Prince? (Hette han väl?) 3 km lååååång, tuuuuung häst med lilla dig på. I slutet var det väl inte LA form men såg oändligt mycket bättre ut. Från honom gick du till att köpa en oinriden unghäst. Helt krasst har du ju inte så mycket unghästvana kanske men har klarat att sadeltämja (hon gick på bakbenen men du fixade minsann det!), rida in, vidareutbilda, rehaba på ett ypperligt sätt och nu satt igång o kommit väldigt mycket längre på kort tid än du gjort innan. Inte många som orkat/fixat detta, har du tänkt på det?

Naturligtvis hade det varit väldigt mycket lättare för dig att köpa en äldre utbildad häst och OM du skulle sälja Häxan så är det ju en sån du skulle ha för att ta dig längre. Men jag tror helt klart att du med mer och mer och lite mer utbildning av dig själv o Häxa, kommer att komma dit du vill. Att lära sig rida tar tid, väldigt mycket mera tid än man ibland både vill och tror.
Jag tror iaf på dig, du har allt man behöver ha när det kommer till vilja och ambition och det lär ta dig långt inom ridningen även om det tar lite tid.:)
 
@mackan + @Maja_Kandi Visst ligger det mkt i det. Men jag har oerhört svårt för att sälja henne. Jag har levt hela mitt liv enligt devisen att man tar hand om det man skaffat sig, och det gör jag. Nu är hon dessutom skadad och det gör ju ingenting enklare, varken för någon att provrida henne eller för mig att kunna bedöma om köpare och häst verkligen passar ihop. Att jag inte får några pengar för henne må vara hänt, hon kostar ju ändå att bara ha gående i väntan på prishöjning så att säga. Men det är klart att man gärna vill ha någon krona att köpa en ny häst för.

Dessutom är det så mkt historik med denna häst som gör att jag inte riktigt kan göra mig av med henne. Hon är en familjemedlem, uppfödd av en nära vän till mig och dessutom har det varit roligt att ha henne som "vår häst" att se utvecklingen med. Hade jag fått bo i rätt del av landet hade det varit enormt roligt att kunna ta med henne dit och fortsätta i det samarbetet på plats.

Till saken ska man också lägga det faktum att det aldrig är någon garanti att nåt annat blir bättre. Man vet vad man har. Och jag är dessutom en rätt bitter och deppig person, så jag har svårt att tro att jag bara skulle sprudla ut positiv energi och ordalag bara för att jag bytte häst. Jag tror ni får läsa en hel del missnöje här i tråden, kanske inte direkt rättvisande mot verkligheten alla gånger utan mest en återspegling av min bittra världssyn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 708
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp