Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball Det är gamla LA:5, lite omgjord. LA:4 finns fortfarande.
Med kass form menar jag att jag lät henne komma lite för djupt och red inte henne ordentligt fram med nosen och framför skänkeln. Har funkat bra senaste tiden men jag blev lite avvaktande idag och då dyker hon lite.

Ska rida LA:3 på söndag och då hoppas jag på fina poäng och inga missar. Har bytt sporrar i veckan och rider nu med mjuka stjärnsporrar. SÅ mycket bättre. Vilken precision man får! Hade glömt det då jag ridit unghäst så länge :D
Javisst ja, skrev lite galet ;) vet ju att LA:4 finns. Mjuka stjärnsporrar, vad är det? får googla tror jag.
Hoppas det går bra på söndag :up:
 
Filmen. Syns tydligt när hon tappar hö bak i ökningen. Domaren nämnde det inte alls. Jag har ju varit hos veterinär och det är bara muskulärt. Börjar efter inridningen. Filmaren missade början.
 
@Marvin Vad snygg hon har blivit i typen och kroppen! Verkligen jättefin! Även om du inte tycker att dressyrjobbet går framåt tävlingsmässigt så syns det muskelmässigt att ni är på helt rätt väg:).

Tack! Behövde höra det.

Idag har vi tränat dressyr igen, och nu jäklar! Hon var varit riktigt tradig och ojämn i bjudningen denna veckan, men jag har lyckats lösa det på slutet av passen. Idag la vi fokus på att gå fram för små fina hjälper, så av med sporrarna och bara hålla om med benen. Tränade tempoväxlingar där vi försökte få till att hon verkligen sköt framåt-uppåt när jag bad henne gå fram. Däremellan tog jag tillbaka henne, och efter ett tag började hon verkligen komprimera ihop sig i kroppen när jag bad om samling, och sen lite katapulteffekt när jag bad om längning. Hon tappar formen när hon går framåt, men det känns sekundärt i det här läget. Gjorde det på stor volt först i trav och sedan i galopp. Upptäckte att hon svarade väldigt bra på att jag smackar den takten jag vill ha, finns risk att jag kommer att låta som en ekorre framöver.... Framförallt i galoppen var det till hjälp att få henne att förstå att jag ville att hon skulle fortsätta galoppera.

Sen tränade vi på diagonalerna, på tävling tar hon alltid upp huvudet och drar iväg så fort man styr in på en diagonal, för hon tycker att vi ska öka (då kunde hon ju åtminstone gjort det snyggt?). Ökade traven på kortsidorna och samlade ihop henne på diagonalerna. Övergick sedan till galopp vilket blev en väldigt bra övning: Ökning genom kortsidan, diagonal med samling, förvänd galopp genom nästa kortsida, ny diagonal med samling och sedan ökning genom kortsidan igen och så om igen. Hon är redan väldigt mycket mer balanserad i den förvända galoppen (började träna den på riktigt för några veckor sedan) och vi fick bara ett omslag.

Sen har hon ett fantastiskt psyke min lilla häst! 20 meter ifrån kortsidan av banan stod en stor grävskopa på en jättelik jordhög och lastade jord på en lastbil som körde i skytteltrafik fram och tillbaka. Längs ena långsidan körde en traktor fram och tillbaka och donade. Häromdagen när vi var ute red vi förbi en annan jättegrävskopa och några människor som jobbade nere i en djup grop, hon skrittade förbi utan att snegla ens, och stod sedan blick stilla 30 m därifrån medan jag kortade stigläderna inför galopp i våran galoppbacke.

Numera får jag dessutom gosa och pussa henne på mulen. :love:
 
Idag fick jag o GP pris :D Så stolt så även om det bara var en LB1 och vi kom på delad 8plats så inte så mycket att skryta om egentligen :p men ändå roligt.

Tyvärr var hon seg som sirap även den här tävlingen och själva ritten är jag inte jättenöjd med, jag vet att vi kan så mycket bättre. Förstår inte varför hon somnar på tävling. Genrepet igårkväll var hon pigg och alert och tuggade på bettet. Men inte idag.

Nu går hon i alla fall i hagen o slappar och äter gräs, det är hon väl värd.
 
Vi har startat vår LA3 idag och jag är såååå nöjd:D! Vi höll båda förvända och fick tom en 7a på den vänstra! Red på 64,286% vilket än igen är personbästa i klassen och vi fick även vår första placering i LA3 och en fin gul rosett. Åh vad glad jag är:D.
10288803_10202945583352475_3569799276943930744_n.jpg
 
Jag skriver ju aldrig, mest pga att vi inte gör så mkt. Jag känner mig för trött på helgerna för att tänka på tävling (startar upp 2 nya projekt samtidigt på jobbet och känner att min fritid på helgerna blivit extremt viktig), dessutom har jag letat sadel hela vintern så jag har mest galopperat och tömkört. Nu har jag dock en fungerande sadel (och ett tomt konto..) och i morse hade jag ett riktigt hallelujah moment, red en bomövning som tvingade mig att rida väldigt mkt framåt (eller iaf utanför den komfortabla galoppen) och när jag travjobbade efteråt och bad om lite samling så kom hel plötsligt vinkling i bakben och höjd rygg. Hon KAN ju trava min häst, har fått fram den där traven på töm länge men när jag ridit har det varit antingenlätt springigt (då ser hon ganska trevlig ut men jag känner ju att jag inte kan inverka optimalt) eller att jag känner att hon tappar bjudning och känslighet och att det snart börjar lätta i fram eller bak, men nu kunde jag rida med lätt samling och bibehållen känslighet för skänkeln. Ett litet steg framåt sett för er andra som tävlar och placerar er, men för oss ett ganska stort steg.

Det härliga med den här hästen är att när hon väl är framme för skänkel är hon så extremt ridbar och enkel. varenda gång jag rider någon annans häst längtar jag efter att sitta på min egen. Då är det väl värt det trots tomt konto och 0 energi ;).
 
Jag skriver ju aldrig, mest pga att vi inte gör så mkt. Jag känner mig för trött på helgerna för att tänka på tävling (startar upp 2 nya projekt samtidigt på jobbet och känner att min fritid på helgerna blivit extremt viktig), dessutom har jag letat sadel hela vintern så jag har mest galopperat och tömkört. Nu har jag dock en fungerande sadel (och ett tomt konto..) och i morse hade jag ett riktigt hallelujah moment, red en bomövning som tvingade mig att rida väldigt mkt framåt (eller iaf utanför den komfortabla galoppen) och när jag travjobbade efteråt och bad om lite samling så kom hel plötsligt vinkling i bakben och höjd rygg. Hon KAN ju trava min häst, har fått fram den där traven på töm länge men när jag ridit har det varit antingenlätt springigt (då ser hon ganska trevlig ut men jag känner ju att jag inte kan inverka optimalt) eller att jag känner att hon tappar bjudning och känslighet och att det snart börjar lätta i fram eller bak, men nu kunde jag rida med lätt samling och bibehållen känslighet för skänkeln. Ett litet steg framåt sett för er andra som tävlar och placerar er, men för oss ett ganska stort steg.

Det härliga med den här hästen är att när hon väl är framme för skänkel är hon så extremt ridbar och enkel. varenda gång jag rider någon annans häst längtar jag efter att sitta på min egen. Då är det väl värt det trots tomt konto och 0 energi ;).
Det låter ju som om ni är på god väg :)
 
Tack @sassiball , du peppar alltid alla härinne :). Jag tror vi är på g igen, framförallt kanske jag behöver lite motivation, det är så lätt att sitta och lalla runt hemma och var nöjd så. Nästa måndag åker jag till dressyrtränaren för första gången på 6 (!) månader, hon är bra på att få igång mig!
 
Min häst var fin att rida idag också :) Blev en kortare tur idag eftersom vi hade städdag i stallet.
Sen släppte vi ihop min pålle med två 2-års hingstar. Alla trodde nog att det skulle bli full fart. Men icke, det blev lite pip och välvda nackar och sprätt med frambenen, sen föltuggade unghingstarna och var väldigt undergivna.
Lugnaste ihopsläppet jag varit med om. Får se om dom har hållt sig fortsatt lugna nu när jag ska ut och ta in dom.
E57E25FF-6125-4035-BCE0-889542C7B6AA_zpsbbzg1jgg.jpg
 
Åh så härligt det ser ut när de står o kliar varandra sådär :) Skönt att han var fin att rida. Blev det några byten idag ;) ?
 
Red ut ikväll, samma väg och tid som igår. Min häst är verkligen glad nu när hon fått börja göra nåt roligt. Hon gick riktigt fint i traven när hon väl landat, har verkligen med bak och jobbar över ryggen. Det skulle förvåna mig mkt om hon påverkas av sträckningen hon ådrog sig vid skadan... Tyvärr har hon blivit väl tjock och går fortfarande upp, jag måste ta mig tid att rida henne mer, men vågar kanske inte trava mer. Får försöka göra så att jag rider travpasset först och sedan när hon är lugn skrittar vi en längre sväng. Det svala vädret är tyvärr inte till hennes (läs: min) fördel just nu.

Så passet gick bra, men tyvärr blev det ett tråkigt avslut då islänningarna som går i hagen parallellt med vår väg till stallet, roade sig med att trava och galoppera längs staketet efter oss. Så min häst gjorde några ansatser till att studsa och gick ner i diket. Jag får visserligen ta på mig det själv, eftersom jag spände mig och målade fan på väggen. Är så obehagligt när sånt händer och jag kan tyvärr inte sitta oberörd på en explosiv stålfjäder på 500 kg :o
 
Vi har varit och tävlat idag och resultatmässigt gick det åt skogen!
G va helt galet spänd på framridningen och hoppade och hade sig och jag kände där en stund att jag aldrig mer vill tävla haha.
Hade allt mellan 0-7 haha. Bara att ladda om till nästa helg:-)
Och skippa kort bana. Alldeles för litet...
 
@sommarminne Herregud, kort bana med din stora häst. Jag tycker det är trångt med min :crazy:

*kl

Jag har iaf gjort ett försök till att räkna ihop en budget. Jag har räknat in alla uttag från kontot på 4 månader, inkl räkningar, hyra, mat, bil, småkrafs osv. Sedan delat det med 4 och gjort ett snitt per månad. Sedan lagt till min nya hästkostnad utifrån dagens förutsättningar inkl träningar osv beräknat på två hästar i full träning. Då får jag det till 20k allt som allt. Jag får ut 21-30k per månad, men en normal månad är det väl runt 21k. Så det borde gå runt, men fet blir man inte. Buffert har jag för större eller oväntade saker så det har jag inte räknat in alls i månadskostnaden.
 
Vi har varit och tävlat idag och resultatmässigt gick det åt skogen!
G va helt galet spänd på framridningen och hoppade och hade sig och jag kände där en stund att jag aldrig mer vill tävla haha.
Hade allt mellan 0-7 haha. Bara att ladda om till nästa helg:-)
Och skippa kort bana. Alldeles för litet...
@sommarminne Herregud, kort bana med din stora häst. Jag tycker det är trångt med min :crazy:

*kl

Jag har iaf gjort ett försök till att räkna ihop en budget. Jag har räknat in alla uttag från kontot på 4 månader, inkl räkningar, hyra, mat, bil, småkrafs osv. Sedan delat det med 4 och gjort ett snitt per månad. Sedan lagt till min nya hästkostnad utifrån dagens förutsättningar inkl träningar osv beräknat på två hästar i full träning. Då får jag det till 20k allt som allt. Jag får ut 21-30k per månad, men en normal månad är det väl runt 21k. Så det borde gå runt, men fet blir man inte. Buffert har jag för större eller oväntade saker så det har jag inte räknat in alls i månadskostnaden.

Ja hur tänkte jag? haha. Skämt å sido så har det fungerat ok hemma när han är avspänd och igenom men idag va de alldeles för litet och det va dessutom i ridhus med och kändes som en liten pappkartong :-P
Har verkligen aldrig suttit på honom när han varit så fruktansvärt spänd innan och han hoppade och kickade i galoppen och bytte och fixade. Blir att galoppera massa nu denna veckan så han verkligen kommer framför skänkeln för idag bara backade han av och tvärade så fort jag rörde mig i sadeln...
 
Stort grattis @Fiorano och @sassiball ! Jätteroligt.

@sommarminne Du genomförde iallafall starten och det är ju bra i sig om hästen är bananas :D

Haha på framridningen tänkte jagatt jag minsann inta alls tycker att de är kul och att jag skulle hoppa av och åka hem men sen kändes han bättre och vi kom iallafall igenom programmet :-D

Tänkte jag skulle lägga upp filmen på spektaklet så fort den är nerladdad på youtube så att ni har något att småfnissa åt ;-)
 
Här kommer film från gårdagens ritt. Blir ingen mer tävling på liten bana som jag redan nämnt och jag blir inte riktigt klok på hur hon har bedömt när jag kollar på filmen men det känns som att det inte spelar någon roll. Träna i veckan och på de igen :-D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 717
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp