Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sommarminne Sååå himla illa var väl inte er start? Problemen i galoppen ser ut att komma från att du aldrig kommer i nåt framåtkäge att rida i utan det blir avbackande ist. Inte så konstigt med den där stora hästen, måste verkligen varit som att rida runt i en flyttkartong:D. Visst var det er första start dessutom?

Den prickiga var ett kräk och jag kunde inte gra så mycket åt det...
 
@sommarminne Sååå himla illa var väl inte oppen ser ut att kommainnerligt du aldrig kommer i nåt framåtkäge att rida i utan det blir avbackande ist. Inte så konstigt med den där stora hästen, måste verkligen varit som att rida runt i en flyttkartong:D. Visst var det er första start dessutom?

Den prickiga var ett kräk och jag kunde inte gra så mycket åt det...

Vi startade en gång förra året så det va hans andra start. Tror faktiskt att dommaren va mer missnöjd än jag haha. Hela 50% bjöd hon oss på;-) fick bla 4:or på mellantraven vilket jag tyckte va lite väl snålt!
Knöt sig lite för honom på träningen i onsdags med galoppen när vi började flytta honom lite så det blir att backa ett steg. Hoppas innerligt att jag kan byta klass till helgen så vi får plats :-D
 
@sommarminne Tycker du gjorde det bra. Man ser ju att hästen inte får plats och inte går fram för fem öre. Ett tips är att inte luta dig så mycket bakåt i ökningarna. Testa att nästan tänka att luta fram överlivet. När man lutar sig bakåt så trycker man ner sittbenen i sadeln och hästen har bra mycket svårare att komma upp med ryggen och trycka på framåt. Kolla när Isabelle Werth gör ökningar. Stilstudie i balans.

@Fiorano Alltså fy fan vad jobbigt det där såg ut. Vilket litet as rent ut sagt :D
 
Divan och jag har varit och ridit LA:3 idag. Gick fantastiskt bra. Kunde inte rida på hela framridningsbanan för det var betong klumpar som käkade hästar bredvid och hon var sjukt spänd. Inne på banan kändes det som om jag inte hade någon broms eller gas. Det var bara att hänga på :D Det gick såpass bra att vi fick ihop 65,2% och knep en nionde placering. Rosett, plakett och något kylbalsam. Bra pris!

Längst ner skrev domaren: Flott häst med många förtjänster. Stundtals lite spänd tyvärr. Väl ridet.

För exakta poäng kolla equipe online och Lotteräng RF.
3st 4or, inridningen, andra mellantraven
2st 5or mellanskritten efter ökade, galoppfattningen från skritt
3st 6or övergången till skritt, ökade skritten och första halvt igenom i galopp
3st 6,5or, skänkelvikningarna, andra halvt igenom
8st 7or, volterna, halvcirkeln i trav, hö halvcirkel i galopp, övergångarna galopp/trav/galopp, mellangaloppen på långsidan, uppridningen, halten
3st 7,5or, vä halvcirkel, övergång galopp/trav/galopp, mellangalopp
1st 8a!!!! första mellantraven.

Gångarter 7,5
Framåtbjudning 7,5
Lösgjordhet 6
Sits 7
Korrekthet 7

Tuben förstör verkligen kvaliteén :( ser hur bra som helst ut i telefon och på FB.
 
Tack! Jag har haft henne sen hon var 3 år. I slutet av denna månad blir det 4 år. Tror detta var 12-14 starten totalt, vi började tävla när hon var 4 år. Tredje starten i år.
 
Divan och jag har varit och ridit LA:3 idag. Gick fantastiskt bra. Kunde inte rida på hela framridningsbanan för det var betong klumpar som käkade hästar bredvid och hon var sjukt spänd. Inne på banan kändes det som om jag inte hade någon broms eller gas. Det var bara att hänga på :D Det gick såpass bra att vi fick ihop 65,2% och knep en nionde placering. Rosett, plakett och något kylbalsam. Bra pris!

Längst ner skrev domaren: Flott häst med många förtjänster. Stundtals lite spänd tyvärr. Väl ridet.

För exakta poäng kolla equipe online och Lotteräng RF.
3st 4or, inridningen, andra mellantraven
2st 5or mellanskritten efter ökade, galoppfattningen från skritt
3st 6or övergången till skritt, ökade skritten och första halvt igenom i galopp
3st 6,5or, skänkelvikningarna, andra halvt igenom
8st 7or, volterna, halvcirkeln i trav, hö halvcirkel i galopp, övergångarna galopp/trav/galopp, mellangaloppen på långsidan, uppridningen, halten
3st 7,5or, vä halvcirkel, övergång galopp/trav/galopp, mellangalopp
1st 8a!!!! första mellantraven.

Gångarter 7,5
Framåtbjudning 7,5
Lösgjordhet 6
Sits 7
Korrekthet 7

Tuben förstör verkligen kvaliteén :( ser hur bra som helst ut i telefon och på FB.

Tack och Grattis till dig med !
 
Igår så startade Avalon för första gången sen 2012. Det var en nyttig dag för henne. Programmet överlag gick som jag förvänade mig. Med andra ord spänt, men hon höll sig på mattan. Hon kan vilja vända om hon ser något farlig. I dagens fall var det en grävmaskin som var farlig. Så fick göra ett avbrott här och där då hon blev snor stark och försökte dra. Samt även rida lätt en gång. Men tamesjutton, trots att hon var som en fiol sträng så satt jag skapligt på rumpan iaf. Och de få gångerna hon spände av blev poängen väldigt bra. Vi får ju börja lite från ruta 1 eftersom hon inte varit ute på så länge. Men jag är nöjd med henne. :) Hon var duktig och detta var bara en träning vilket även dommaren skrev med i protokollet. 56%
Ni får väl film på spektaklet ;)
 
Tack! Jag har haft henne sen hon var 3 år. I slutet av denna månad blir det 4 år. Tror detta var 12-14 starten totalt, vi började tävla när hon var 4 år. Tredje starten i år.
Härligt!
Jag har verkligen sparkat till mig själv i röven detta året och har verkligen bestämt mig för att vi måste ut. Mitt självförtroende tryter hela tiden men nu har jag bestämt mig :-D


Väldigt inspirerande att följa er andra i tråden och läsa om era resultat! Duktiga alla är!!!
 
@Jfrelin: Så fina! Grattis till placering!
Jag tyckte ni var fina i MSV C:n också, helt ok debut väl? Sen är det bara att träna på hemma.

Chatsi vilade igår (jag vet, men jag får inte ihop det annars, har ingen som kan rida henne när jag är iväg/jobbar), idag skrittade vi ut en lång runda först, sen jobbade vi vidare med tempoväxlingarna vi gjorde på träning i fredags. Vi var ensamma på den nya utebanan; 40x80 m, tjoho! Det märks att hon börjar förstå vad jag vill, och när vi gjort några rejäla tempoväxlingar så börjar hon i den korta galoppen/traven att be om att få öka, och då bjuder hon jämnt framåt.
 
Red ut min häst idag igen. Gick jättebra förutom vid islandshästarna som går bredvid stallvägen. Så på hemvägen red jag en lång omväg för att slippa ha en katapult under mig. Jag bara orkade inte med...

Hade sedan stallmöte, tog upp frågan om ev ny ponny till mig. Det gemensamma beslutet är dock att det inte är läge nu, eftersom flocken är väldigt orolig. Antagligen pga ny häst för 6 veckor sedan och sedan min som flyttade in för 2v sedan. Jag tycker att min börjar lugna sig igen, men det är ändå lite uppskruvat. Vi får avvakta några veckor och se hur det utvecklar sig. Jag vill ju heller inte att det ska vara kaos i flocken, och speciellt inte skaffa en till häst till en orolig flock. Men det känns lite drygt, eftersom jag gärna köpt ponnyn och hämtat den omgående :o
Synd att jag är så beroende av lösdriften för att ha två hästar, annars hade jag chansat och sedan haft plan b att flytta till stall igen. Men nu vill jag verkligen veta att det funkar, min är ju inte precis den jag säljer i en handvändning om det skulle krävas en flytt...
 
Igår så startade Avalon för första gången sen 2012. Det var en nyttig dag för henne. Programmet överlag gick som jag förvänade mig. Med andra ord spänt, men hon höll sig på mattan. Hon kan vilja vända om hon ser något farlig. I dagens fall var det en grävmaskin som var farlig. Så fick göra ett avbrott här och där då hon blev snor stark och försökte dra. Samt även rida lätt en gång. Men tamesjutton, trots att hon var som en fiol sträng så satt jag skapligt på rumpan iaf. Och de få gångerna hon spände av blev poängen väldigt bra. Vi får ju börja lite från ruta 1 eftersom hon inte varit ute på så länge. Men jag är nöjd med henne. :) Hon var duktig och detta var bara en träning vilket även dommaren skrev med i protokollet. 56%
Ni får väl film på spektaklet ;)
Härligt gung i den hästen :) jag förstår att hon tittade på grävmaskinen, den såg ju enorm ut! nästa gång går det ännu bättre.
 
@oxo @sommarminne Han är rätt fin egentligen det prickiga monstret. Är lite svårt att på en tävlingsbana kunna lösa det så det var bara att hålla i sig och rida vidare. Lyckades häva det värsta, men som jag önskade att jag hade en pisk i handen...
 
@oxo @sommarminne Han är rätt fin egentligen det prickiga monstret. Är lite svårt att på en tävlingsbana kunna lösa det så det var bara att hålla i sig och rida vidare. Lyckades häva det värsta, men som jag önskade att jag hade en pisk i handen...
Jag tycker också du löste det bra, det är ju bara att fortsätta rida programmet, han lär sig sen att han inte kommer undan.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Man blir ju inte lite sugen att komma ut och tävla när man ser alla filmer ni lägger upp här!


Provade en till sadel igår, även denna gång en Passier. Tyvärr var den alldeles för smal men bomformen verkar funka! Yey! Äntligen ett steg i rätt riktning. Det svåra blir nu att hitta en med en vidare bomvidd och det verkar inte vara det lättaste. Men jag letar vidare.:)
Eftersom jag aldrig red i sadeln pga av att den var för smal så tömkörde jag. Var ett tag sedan men nu ska jag tömköra minst en gång i veckan. Ofokuserad pga av en skrikande hingst och en massa annat i början av passet men när han kommit igång och slutade titta på allt blev han riktigt mjuk och fin. Kul och nyttigt:)
 
Man blir ju inte lite sugen att komma ut och tävla när man ser alla filmer ni lägger upp här!


Provade en till sadel igår, även denna gång en Passier. Tyvärr var den alldeles för smal men bomformen verkar funka! Yey! Äntligen ett steg i rätt riktning. Det svåra blir nu att hitta en med en vidare bomvidd och det verkar inte vara det lättaste. Men jag letar vidare.:)
Eftersom jag aldrig red i sadeln pga av att den var för smal så tömkörde jag. Var ett tag sedan men nu ska jag tömköra minst en gång i veckan. Ofokuserad pga av en skrikande hingst och en massa annat i början av passet men när han kommit igång och slutade titta på allt blev han riktigt mjuk och fin. Kul och nyttigt:)

Det går att värma om bommen på passier:-) jag har en optimum som jag har breddat och de fungerade väldigt bra och tog inte ens en vecka om jag minns rätt!
 
@sommarminne Jo jag vet, men jag fegar ur lite när jag inte vet hur den ligger när den är omvärmd. Sen så var inte den sadeln jag tittade på igår i såpass bra skick att jag hade velat lägga dom pengarna. Men jag funderar på att höra hur mycket stallägaren ska ha för sin gamla sadel och i såna fall göra i ordning den om priset är rätt och ha den så länge tills jag hittar en i fint skick. Tyvärr är det inte så många hoppsadlar från Passier ute till salu, dressyr hittar jag mängder. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 719
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp