Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin: Så fina! Grattis till placering!
Jag tyckte ni var fina i MSV C:n också, helt ok debut väl? Sen är det bara att träna på hemma.
.
Jag var nöjd med debuten helt klart. Vi är inte alls där ännu så var jättenöjd med 58%. Om några veckor så kommer enkla bytena sitta och skolorna vara bättre men jag ska inte rida MSV C förrän i höst iallafall.
Har 2 LA:3 kvar och en LA:4 innan semestern.
 
@sommarminne Jo jag vet, men jag fegar ur lite när jag inte vet hur den ligger när den är omvärmd. Sen så var inte den sadeln jag tittade på igår i såpass bra skick att jag hade velat lägga dom pengarna. Men jag funderar på att höra hur mycket stallägaren ska ha för sin gamla sadel och i såna fall göra i ordning den om priset är rätt och ha den så länge tills jag hittar en i fint skick. Tyvärr är det inte så många hoppsadlar från Passier ute till salu, dressyr hittar jag mängder. :)

Jag har en allround som du kan få :p Fast den är nog allround mot dressyr tyvärr.
 
@Jfrelin haha tack. Synd att det är en hoppsadel jag behöver ;)

Jag önskar att jag vore rik och hade över 20k att slänga ut på en sadel. Nu måste pengarna gå till golv och andra mindre roliga grejer :p
 
tråkigt med din tävling Sommarminne men starkt gjort att ändå rida klart eftersom galoppdelen sket sig så totalt tycker jag, jag och väldigt många andra hade nog utgått ;)
Oavsett kort bana osv, så tycker jag just galoppen att din häst inte kanske visar upp LA nivå där i grunden, travdelen finns ju inte mkt att anmärka på så att den skulle bli så tokspänd just i galoppen helt "plötsligt" känns lite konstigt utifrån vad man ser på filmen. En kort bana i sig ska inte vara problemet när allt sitter, ffa inte pga hästens storlek i sig tycker jag faktiskt. Nu pratar jag inte om det uttalade uppenbara trasslet du fick, utan bara i övrigt allmänt hur galoppen ter sig utifrån det man ser. Den ser väldigt spänd ut i hela ryggen och kommer inte igenom där alls, blir "rådjursgalopp" även utan problemen i sig så att säga. Bara att öva vidare och som sagt, bravur att du red klart programmet! :)

Fiorano: grattis!!!
 
Har ögnat lite snabbt igenom tråden, grattis till alla som har varit ute och tävlat med bra resultat!

Jag kom hem från en veckas semester idag, har varit så skönt att lämna hästarna därhän och bara vara ledig. Eftersom drummelpelle står med bandage som måste bytas på klinik så har mamma bott hos oss och tagit hand om både hästarna och katterna. Så jag kunde slappna av och visste att allt skulle funka hemma. Konstateranden;

1) Drummelpelle har fått skor på hovarna igen, varpå han direkt trampade av en av dem i boxen :banghead: och således inte har fått promenera ändå (eftersom hovarna går sönder så fort man tittar på dem när han är barfota). Stygnen är tagna och såret läker fint inifrån och är nu inte alarmerande djupt längre, så han får promenera kortare promenader och fortsätta vara ute i sin lilla hage så länge som det inte är för dåligt väder. Gick med honom i ridhuset idag för första gången och han betedde sig faktiskt riktigt vettigt, så nu blir det skrittmaskinen/promenad på bana 10-15 min/dag (har jag bestämt). Till helgen får han dubbelt så stor hage om återbesöket på fredag går bra (har jag också bestämt :angel:), då har det gått 7 dagar sedan senaste bandagebytet.

2) Duracellponnyn kändes superfin när jag joggade honom idag och det jag fick igenom på framridningen till senaste tävlingen verkar ha sjunkit in under veckan. För nu fattade han vad jag menade. Han får gå ut i gräshage från och med helgen, och vi har det lite lugnt på tävlingsfronten med en fri helg innan nästa start (då rider jag en fälttävlan på lördagen och sedan en LA:3 i närheten på söndagen, så kanske han är genomriden efter tre grenar dagen innan :D ).
 
@mackan Tack så mycket! Är verkligen träning på tävling känns de som med tanke på orutinen så det va bara att bita i det sura äpplet och försöka rida :-P . Fick knappt till någon galopp alls på framridningen utan han hoppade mest och kickade lite då så fort jag nuddade honom med skänkeln så det kändes som ett under att jag fick galopp alls där inne.
Måste ärligt säga att jag va förvånad över han spändhet med tanke på hur bra han har tagit träningar på andra ställen innan men det va precis som att alla hästar som for runt överallt blev för mycket. Vet dock inte varför det blir så supertydligt i just galoppen och varför han blir så himla spänd just i den. Kändes inte som att han bjöd på ett enda språng...
Idag har vi varit ute i skogen och han va spänd i galoppen till en början men sen släppte det så nu i veckan blir det mycket rund form med fokus på avslappning. Tror det kan va jag som ridit för på mycket spänning utan att tänka mig för!
 
Red ut min häst idag, tog mig tid att vara ute länge, eftersom hon blivit så tjock känner jag att jag måste röra henne mer. Med tanke på hur mkt hon springer i hagen och att hon inte alls känns oren tänkte jag att det är nog ingen fara för benet. Jag har ju liksom ändå förlängt hela igångsättningprocessen och skrittat henne i 6 veckor samt helvilat henne 1 vecka på det. Veterinären sa ju från början 4 veckor skritt och jag har ju nästan tagit det dubbla, bortsett från hennes repor i hagen då som jag inte kan påverka...

Var ute 70 min, travade på bra underlag på grusväg uppskattningvis någon kilometer. Lång skrittväg dit och hem därav det långa passet, men skritten är ju bra för fettförbränningen när man inte får göra så mkt mer... Tyvärr blev hon aldrig riktigt lugn och tillfreds trots att vi travade relativt långt, men jag red också en helt ny väg vilket såklart gör sitt för spändheten.
Positivt är ju dock att jag knappt behöver använda gramanen trots att hon är överladdad och ofokuserad, den är helt lös när jag rider på korta tyglar och tar bara i om hon slänger upp huvudet.

Däremot är det tråkigt att hon inte slappnar av i skritten, och går och spänner sig och trippar och det har hon aldrig gjort förr. Känns inte roligt att tänka på hur kroppen mår av att konstant gå och spänna sig... däremot ömmar hon ju inget i musklerna när jag känner igenom henne, men skrittkvaliteten gynnas knappast av detta.
 
Jag red också ut idag. Gick skit. Divan var spänd som en fiolsträng började precis slappna av i trav men då red vi i kapp en annan häst som jag skrittade med typ 100 m innan vi stöter på ryttare på marken och en joggare som höll i en häst. Vi var tvungna att vänta där ett tag tills hjälp kom från stallet. Vände och red tillbaks samma väg vi kom och travade lite till red sen upp i skogen för att få henne att slappna av. Gick inte, fick sitta av igen för hon kändes som en bomb. Uppfostrade lite från marken med halt och ryggning. Satt upp travade lite och skulle sen skritta hem. Trippade typ hela vägen och till slut tyckte jag att det var så obehagligt att jag hoppade av och ledde henne hem.

Blir så besviken på mig själv att jag inte känner att jag vågar sitt kvar på när hon är såhär. Känns som om jag backat en miljard steg. Gårdagens succé är utbytt mot besvikelse :(
 
@Jfrelin Jag tänkte på dig idag när jag satt på min energiska kanonkula. Jag vet inte varför egentligen, men jag tänkte på hur andra löser sådana här problem. Hur andras hästar är ute osv...
För mig är ju uteridningen 60% av ridningen, nu när hon är konvalescent är det 100%. Det måste fungera för mig att rida ut, annars är det inte roligt att ha häst.

Jag tänkte helt enkelt på hur mkt överseende man ska ha med osäkerheten jag känner när hon är så jäkla laddad ute, för att hästen är helt fantastisk att rida på banan. När är det liksom inte värt det längre, torts att hästen är superfin i träning? Jag tror att jag tänkte på dig speciellt eftersom jag tycker att Divan är så himla fin, samtidigt som jag har för mig att du sagt att hon inte är så lätt ute.
Hur ofta rider du ut? Hur ofta känner du som idag och hur ofta känner du att det går bra?

Jag är dessutom aldrig osäker på mindre hästar, så jag ser mig inte som en harig ryttare. Det har bara satt sig i skallen på mig när hästarna blir stora och otympliga, trots att jag aldrig varit med om nån direkt ridolycka. Jag tror att det helt enkelt handlar om mitt kontrollbehov och att jag inte "rår på" stora hästar...

Jag har mina dagar när jag helt enkelt bara skärper mig och rider bättre, sedan har jag dagar när jag tycker det är skitobehagligt och blir alldeles för defensiv i sadeln = dålig ridning. Sedan kommer jag in i perioder när det inte bekommer mig och sedan kommer det perioder när jag bara vill gråta, det senare kommer när det blir en lång period av olustkänslor. Någon dag ibland tar jag med en klackspark, som i vintras, då rider jag bara henne lite hårdare tills hon är trött och sedan känner jag mig boostad av känslan att jag reder ut det. Men nu känner jag mig så begränsad av vad jag får göra och inte, att jag inte kan trötta ut henne osv och då blir jag även osäker.

Jag tvivlar tom på om jag klarar upp en yngre häst, men samtidigt tror jag att det kan vara bra för mig att inse att detta kanske ligger hos just denna hästen. Om jag har en annan där det går vägen utan att jag känner mig osäker. På fyraåringen jag provred brydde jag mig inte alls om att den skvätte omkring och tittade på spöken, för den är så liten att jag aldrig kände mig osäker. Men på min hinner jag liksom tänka ut femtielva olika scenarier om vad som kommer hända om hon ballar ur. Värst just nu är att rida parallellt med islandhästhagen, det är det värsta jag vet. Lösa hästar som springer längs staketet och jag ser bara framför mig hur min häst skjuter iväg i en bockserie och jag slår mig gul och blå...
 
Senast ändrad:
Barb har också fått komma ut i skogen nu två dagar. Bara skritt igår och lite trav och galopp idag. Hon är en riktig klippa, så länge man rider på långa tyglar är det ridskoleponny-men när man tar tyglarna blir hon en liten tiger på hennes vanliga galoppsträckor. Även om hon taggar till ordentligt är hon ändå så himla lydig och snäll.

När jag hör om era halvblod så känner jag så himla mycket igen suget i magen man får när man inte vet hur det ska barka iväg. Även om jag på tävlingar kan titta på dessa tjusiga stora hästar som travar vackert och får en massa extrapoäng bara därför och blir lite avis är jag ändå så tacksam över min supersnälla ponny.

Om det blir ny häst här framöver (är så skeptisk till hur det ska gå med Juno) är mitt första grundkrav att den ska vara snäll och ha ett enkelt och lätt psyke!
 
@Fiorano Och jag tänkte på dig när jag provred fyraåringen förra veckan, inte minst ute, och tänkte att jag förstår verkligen varför du sadlat om...

Jag har vant mig lite mer vid tanken på att sälja min, men inser såklart att det kan vara jäkligt svårt, och ska jag få ha en fin liten ponny får jag nog räkna med att bli stående med två i ett par år... Men just nu känner jag bara för att lägga storhästridningen på hyllan och ägna mig åt det jag faktiskt känner mig bra på.
 
@Fiorano @stjarnfrugt Grejen är ju den att hon är ju snäll. Visst hon kan försöka vända men det var längesedan. Jag blir bara så osäker när jag rider själv och hon är sådär spänd.
Var med om en ridolycka för 7-8 år sen på den slingan vi typ alltid rider och det sitter kvar. Gjorde mig inte så illa men ramlade av i fullt sken.
Nu var det 2 veckor sen jag red ut, annars rider jag ut varje söndag med min syrra och hennes medryttarhäst. Min medryttare har ridit ut en gång sen dess.
Förra sommaren red jag ut mycket själv och backtränade, det känns långt borta nu. Senaste tiden har hon varit väldigt pigg oavsett vart man är. Hon borde ju vara trött tränade i torsdags, tävlade fredag, red i ridhuset lördag och tävling igår.
 
@Jfrelin
Min häst skulle vara nuts att ridas ut så sällan. Hon måste ridas ut flera dagar i veckan för att vara trevlig, annars blir hon alldeles för laddad. Har du provat att rida ut henne oftare och se om det ger med sig?
 
@Jfrelin : Divan slog ju dessutom runt med dig för nåt år sedan, eller hur? Klart att det sitter kvar i bakhuvudet på dig!

Jag är så tacksam för min coola häst som har agerat draghjälp, bromskloss, ångestdämpande och stöttande vän åt äldre hispiga hästar sedan hon var 3,5 år gammal. Visst var hon pigg och for omkring när vi började sätta igång ordentligt i höstas/vintras, men med säkerhetsvästen på känner jag mig lite tryggare och tar tag i henne om hon busar för mycket.

Idag var vi på hoppträning och hon var superfin! Pigg och glad och jag fick till en härlig hoppe-galopp vilket gör det mycket enklare... Fick flera riktigt fina språng. :love:
 
@Jfrelin
Min häst skulle vara nuts att ridas ut så sällan. Hon måste ridas ut flera dagar i veckan för att vara trevlig, annars blir hon alldeles för laddad. Har du provat att rida ut henne oftare och se om det ger med sig?
Det är klart att det skulle ge med sig om jag red ut jätteofta men jag tycker inte det är kul att rida ut och det är en tävlingshäst så jag tränar hellre :) En gång i veckan räcker. Hon vilar en dag i veckan, hoppar en dag, rids ut en dag och på banan 4 dagar. Det är som sagt inte hästen det är fel på. Det är jag som blir rädd och tycker allt är obehagligt. Är kontrollfreak, därav dressyrryttare :p, och blir orolig när planen ändras som idag när vi träffade på hon som ramlat av och fick ändra vår rutt. Jag fixar inte det. Tror de flesta skulle tycka hon var väldigt snäll att rida ut på. Skulle aldrig bocka eller så. När vi har sällskap går vi oftast först och det går jättebra. Kan gå sist också.
Medryttaren ska rida ut imorgon och så går jag på det igen på onsdag. Måste jag hoppa av så får jag väl göra det.
 
@Marvin ja fast det var ju 1,5 år sen och hon stegrade in så högt att hon slog runt utan hon halkade samtidigt som hon stegrade och vände. Får tuffa till mig :D

Kul att hoppträningen kändes så bra. Kändes hon lösgjord när ni var klara?
 
@Jfrelin Jag ser ju min häst som tävlingshäst också, iaf är det ju siktet iaf även om det bevisligen är nån högre makt som ser till att det aldrig blir så :angel: Men hon skulle inte fixa att gå på banan eller inne så mkt. Dessutom har jag ju inte alltid säkert att jag kan ha henne på en anläggning, och då måste uteridning funka om inte annat så för att ta mig till ridhus och/eller konditionsträna. Speciellt när hon är skadad eller får träningsvila så är det oerhört skönt att hon är van att ridas ute så man kan göra det. Var ju döden att skritta henne i ridhuset 90 min varje dag :crazy:
 
Jag tycker inte att tävlingshäst och uteridning på något vis är motsägelser.
Jag tränar min andra häst ute mest, grusvägar och skogsvägar är perfekt att rida dressyr på. För övrigt hade både jag och kuse avlidit av tristess att rida på banan/ridhus 4 dagar i veckan.
 
Men det är nog väldigt vanligt nuförtiden att hästar inte rids ut lika mycket, tycker det är lika mellan dressyr och hopphästar, de går på bana mestadels av tiden o rids ut nån enstaka gång/veckan. Förr tyckte jag det var hemskt men nu känner jag att det är bättre att var o en blir salig på sin tro!:D Dock håller jag ju med cirkus att tävlingshäst o uteridning inte är motsägelser, det är väl vi FT-ryttare bästa beviset på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 705
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp